Antwoord op onderwerp Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
Offline
BerichtGeplaatst: vr 4 november 2016, 13:38 
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Geregistreerd op: vr 28 oktober 2011, 15:04
Berichten: 8
Heeft er iemand de vork van zijn spectral vervangen door eentje van 170mm, een Lyrik bijvoorbeeld?

Iemand ervaring hiermee?


Omhoog
 Profiel  
 
Online
BerichtGeplaatst: vr 4 november 2016, 13:45 
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Avatar gebruiker
Geregistreerd op: zo 13 maart 2011, 10:53
Berichten: 3208
Mijn mountainbike: heeft kleine wielen
Zie wel dat Joe Barnes een 160mm vork heeft, maar veel groter heb ik nog niet langs zien komen.
Lijkt me dat je dan ook de geometrie teveel gaat veranderen...

https://www.youtube.com/watch?v=WdWJcccuW9g

_________________
meermountainbike.nl
MEER Mountainbike. Clinics, tochten, begeleiding en MEER!
MEER Mountainbike op YouTube

Blogje
SYS: "The Chief" + Commencal LTHT


Omhoog
 Profiel   WWW
 
Offline
BerichtGeplaatst: vr 4 november 2016, 18:30 
Extreme Biker
Extreme Biker
Geregistreerd op: zo 1 februari 2015, 09:32
Berichten: 643
Ik vind de 140mm in m'n spectral meer dan genoeg. Betwijfel of het frame 170mm leuk gaat vinden (ook met oog op veiligheid, frame is niet op die hoek gebouwd).
Waarom zou je een 170mm vork in een spectral willen steken?


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
BerichtGeplaatst: vr 4 november 2016, 19:27 
All rounder
All rounder
Geregistreerd op: di 1 november 2016, 17:48
Berichten: 137
Dan val je bijna achterover joh :wink:


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
BerichtGeplaatst: vr 4 november 2016, 19:49 
Pro Biker
Pro Biker
Avatar gebruiker
Geregistreerd op: zo 15 mei 2005, 17:51
Berichten: 901
Aan de andere kant kun je met 170 mm veerweg natuurlijk wel met meer sag rijden. Bijvoorbeeld 140 mm - 20% sag = 112 mm, 170 mm - 30% sag = 119 mm. Een verschil van 7 mm. In de praktijk valt de invloed op de geometrie dan wel mee.


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
BerichtGeplaatst: vr 4 november 2016, 23:46 
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Avatar gebruiker
Geregistreerd op: do 16 september 2010, 14:44
Berichten: 7199
Mijn mountainbike: Komt een nieuwe aan, Liteville 301XXL RAW, Redline Cruiser BMX
Waar woon je?
We kunnen wel proberen wat het effect is van een 180 vork Door die van mij er even in te zetten.

Maar je kunt ook Canyon even mailen. Heb ik ook laten doen bij mijn Mondraker. Dit ivm de garantie.
Deze gaven mij groen licht voor een 180 in plaats van 160mm.

_________________
HOUSE OF MTB: High-end MTB's and parts
sponsor van: MTB-Bommelerwaard en CITY DH 2017 Nijmegen.


Omhoog
 Profiel   WWW
 
Offline
BerichtGeplaatst: za 5 november 2016, 10:21 
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Geregistreerd op: vr 28 oktober 2011, 15:04
Berichten: 8
Ik heb zelf geen spectral op dit moment. Heb er al wel enkele keren met gefietst en vond telkens een heel aardige fiets, maar vond vooral ook dat de balhoofdhoek wat kleiner mag. Je ziet wel vaker dat pro riders meer veerweg gebruiken voor oa een kleinere balhoofdhoek. Ik ben wel eens benieuwd wat dit doet met de rijeigenschappen. In de strive heb ik geen interesse, oa door de shapeshifter.


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
BerichtGeplaatst: za 5 november 2016, 10:37 
Extreme Biker
Extreme Biker
Geregistreerd op: zo 1 februari 2015, 09:32
Berichten: 643
Dat rijst bij mij direct de vraag: wat denk je te gaan doen met die fiets? Waar denk je zo'n slacke balhoofdhoek nodig te hebben?
Wat het doet met rijeigenschappen? Moeilijker klimmen... Logger door de bochten. Maar in theorie wel stabieler.

Je kan inderdaad met meer sag gaan rijden, maar wat heb je daar aan? Heb me daar nooit zo in verdiept. Als je met meer sag gaat rijden, is je vork in geheel dan niet soepeler?

Ik ben niet heel erg thuis in het wereldje van Pro rijders, maar volgens mij valt dat best mee. Angleset lijkt me logischere keuze.


Laatst bijgewerkt door maaf2 op za 5 november 2016, 10:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Omhoog
 Profiel  
 
Offline
BerichtGeplaatst: za 5 november 2016, 10:40 
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Avatar gebruiker
Geregistreerd op: do 16 september 2010, 14:44
Berichten: 7199
Mijn mountainbike: Komt een nieuwe aan, Liteville 301XXL RAW, Redline Cruiser BMX
Ik zou dan toch eerder gewoon een enduro kopen met voor en achter zoiets van veerweg....
De Votec VE Elite heeft 180 voor en is echt gruwelijk mooi. De Pro heeft 170 voor. http://www.votec.de/produkt/votec-ve-pro-2016/
De Votec's doen zeker niet onder voor een Canyon.

_________________
HOUSE OF MTB: High-end MTB's and parts
sponsor van: MTB-Bommelerwaard en CITY DH 2017 Nijmegen.


Omhoog
 Profiel   WWW
 
Offline
BerichtGeplaatst: za 5 november 2016, 13:46 
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Geregistreerd op: vr 28 oktober 2011, 15:04
Berichten: 8
Ik rij nu met een Giant Reign. Dat is enduro genoeg.
Maar als Joe Barnes 160 mm heeft steken dan zou ik dat ook moeten kunnen in theorie. Ik vraag het ook wel even aan de mensen van canyon zelf.


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
BerichtGeplaatst: ma 7 november 2016, 08:46 
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Avatar gebruiker
Geregistreerd op: di 6 maart 2007, 15:07
Berichten: 2413
Mijn mountainbike: heeft V8 power
nielsvk schreef:
Aan de andere kant kun je met 170 mm veerweg natuurlijk wel met meer sag rijden. Bijvoorbeeld 140 mm - 20% sag = 112 mm, 170 mm - 30% sag = 119 mm. Een verschil van 7 mm. In de praktijk valt de invloed op de geometrie dan wel mee.

Waarom zou je met 30% sag rijden? Wat is hier het voordeel of nadeel van?
Ik heb zelf een spectral en de vork gewoon opgepompt naar aanbevolen druk voor mijn gewicht op basis van de Fox-tabel. Geen idee hoeveel sag ik heb.
Tot nu toe nog niet gehad dat ik door de veerweg heen was.


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
BerichtGeplaatst: ma 7 november 2016, 20:20 
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Geregistreerd op: vr 11 augustus 2006, 19:36
Berichten: 322
Meegs schreef:
nielsvk schreef:
Aan de andere kant kun je met 170 mm veerweg natuurlijk wel met meer sag rijden. Bijvoorbeeld 140 mm - 20% sag = 112 mm, 170 mm - 30% sag = 119 mm. Een verschil van 7 mm. In de praktijk valt de invloed op de geometrie dan wel mee.

Waarom zou je met 30% sag rijden? Wat is hier het voordeel of nadeel van?
Ik heb zelf een spectral en de vork gewoon opgepompt naar aanbevolen druk voor mijn gewicht op basis van de Fox-tabel. Geen idee hoeveel sag ik heb.
Tot nu toe nog niet gehad dat ik door de veerweg heen was.


Luchtdruktabellen zijn maar een leidraad. Ik zou toch eens kijken hoeveel sag je hebt, zou wel eens raar kunnen uitvallen.

_________________
Fly like a butterfly, sting like a bee


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
BerichtGeplaatst: wo 9 november 2016, 09:50 
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Avatar gebruiker
Geregistreerd op: di 6 maart 2007, 15:07
Berichten: 2413
Mijn mountainbike: heeft V8 power
Goed, dat snap ik dat de tabellen een leidraad zijn, maar wat doet sag nu precies? En wat is dan het voordeel of nadeel van meer of minder sag rijden?


Omhoog
 Profiel  
 
Online
BerichtGeplaatst: wo 9 november 2016, 10:00 
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Avatar gebruiker
Geregistreerd op: zo 13 maart 2011, 10:53
Berichten: 3208
Mijn mountainbike: heeft kleine wielen
De meesten weten wel hoe we sag aanduiden (hoeveel de fiets inveert als je erop zit/staat), maar niet wat de gevolgen zijn van meer of minder sag.
Hoe meer sag je rijdt, hoe beter je fiets de kleinere hobbels wegfiltert (tot op zekere hoogte uiteraard).
Hoe minder sag je rijdt, hoe stijver de vering aan zal voelen.

Met meer sag (en dus minder druk/voorspanning) loopt je vering ook sneller door zijn veerweg heen. Dit kun je dan weer opvangen met compressie instellingen (als je vork/demper die heeft) en/of volume spacers.
Want hoe kleiner de luchtkamer, hoe sneller de druk zal verhogen bij inveren. Hogere druk betekent stijvere vering.

Je kunt pagina's vol lullen over vering, maar dat zijn heel (, heel) basaal de basisbegrippen.

_________________
meermountainbike.nl
MEER Mountainbike. Clinics, tochten, begeleiding en MEER!
MEER Mountainbike op YouTube

Blogje
SYS: "The Chief" + Commencal LTHT


Omhoog
 Profiel   WWW
 
Offline
BerichtGeplaatst: wo 9 november 2016, 10:08 
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Avatar gebruiker
Geregistreerd op: di 10 september 2013, 09:09
Berichten: 236
Mijn mountainbike: Canyon Spectral 9.9; GT Zaskar 9r 100 Pro
Intressante topic!

Ik overweeg zelf een dual position vork in mijn Spectral 29er te zetten om het inzet bereik te vergroten voor alles tussen licht trail tot bikepark light.

Ik rij met de standaard setup (130mm voor de 29er) nu ook alles in b.v. Winterberg. van toertochten in de omgeving tot de singletrail in het bikepark en alles er tussen in, maar met name op de zwaarder routes in het bikepark zou ik wel "iets meer" willen hebben, zonder dat dit ten koste gaat van de toer eigenschappen. Vandaar het idee om een dual position (130-160 voor de 29er) te installeren. In de praktijk zal ik dan met name de 130mm stand gebruiken, dit is erchter niet waar z'n vork primair voor bedoeld is. ik vraag me dan ook af op er nadelen aan zitten om de vork op deze manier te gebruiken?

_________________
Canyon Spectral AL 9.9
GT zaskar 9r 100 Pro


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp Ga naar pagina 1, 2  Volgende


Wie is er online

Bikers op dit forum: Geen geregistreerde bikers en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar: