DH/FR/TRAIL bike advies gevraagd

Alles over freeride, downhill en andere extremere varianten van biken zoals Dual, 4X, Urban Assault, Street, Dirtjump en Trial.
maaf2
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1061
Lid geworden op: zo 1 februari 2015, 09:32

Pashley 24Mhz schreef:Lijkt me ideaal voor wat je zoekt...
http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 0&t=129448
Zeker een goede optie!
Heb voor de canyon spectral gekozen vanwege de prijs, maar had eigenlijk de transition scout bovenaan mijn lijstje staan. Maar zoals deze 2e hands zeer goed te betalen (met betere parts dan nieuwe canyon voor die prijs)
Juan007
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 253
Lid geworden op: di 16 augustus 2016, 16:02
Mijn mountainbike: Trek Remedy 8

roush99 schreef:Er staat momenteel overigens een Capra te koop op 't forum: http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... ilit=capra" onclick="window.open(this.href);return false;. Voor dat geld kun je niet veel beters krijgen!
Jammer genoeg is al verkocht :(
Juan007
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 253
Lid geworden op: di 16 augustus 2016, 16:02
Mijn mountainbike: Trek Remedy 8

maaf2 schreef:
Pashley 24Mhz schreef:Lijkt me ideaal voor wat je zoekt...
http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 0&t=129448
Zeker een goede optie!
Heb voor de canyon spectral gekozen vanwege de prijs, maar had eigenlijk de transition scout bovenaan mijn lijstje staan. Maar zoals deze 2e hands zeer goed te betalen (met betere parts dan nieuwe canyon voor die prijs)
Het topic is leeg?

Iedereen tot dusver bedankt voor de input. Als ik niet iets moois 2e hands kan kopen dan neig ik toch naar een Spectral of Strive. Moeilijk moeilijk.. :winkie:
Pashley 24Mhz
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 332
Lid geworden op: vr 11 augustus 2006, 19:36

Juan007 schreef:
Het topic is leeg?

Iedereen tot dusver bedankt voor de input. Als ik niet iets moois 2e hands kan kopen dan neig ik toch naar een Spectral of Strive. Moeilijk moeilijk.. :winkie:
Topic is is idd leeg... Een moderator met interesse in de fiets heeft het gesloten omdat het de fiets van een vriend van me is... :bier:

Hier een link voor het Belgisch forum:
http://forum.mountainbike.be/viewtopic. ... t#p1660834
Fly like a butterfly, sting like a bee
Juan007
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 253
Lid geworden op: di 16 augustus 2016, 16:02
Mijn mountainbike: Trek Remedy 8

Iemand een idee waar ik nog een GT Sanction maat L kan vinden?
Juan007
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 253
Lid geworden op: di 16 augustus 2016, 16:02
Mijn mountainbike: Trek Remedy 8

Pashley 24Mhz schreef:
Juan007 schreef:
Het topic is leeg?

Iedereen tot dusver bedankt voor de input. Als ik niet iets moois 2e hands kan kopen dan neig ik toch naar een Spectral of Strive. Moeilijk moeilijk.. :winkie:
Topic is is idd leeg... Een moderator met interesse in de fiets heeft het gesloten omdat het de fiets van een vriend van me is... :bier:

Hier een link voor het Belgisch forum:
http://forum.mountainbike.be/viewtopic. ... t#p1660834
Interessant :winkie:
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Och...

Ik deed navraag na die fiets maar bleek niet met de verkoper te praten toen ik een PB stuurde. Hier is het niet de bedoeling spullen van (of voor) een ander aan te bieden. De verkoper heb ik inmiddels via een ander forum benaderd.

Zeker een interessante fiets: http://www.dirty-pages.net/forum/viewtopic.php?t=64684" onclick="window.open(this.href);return false; Op DP is nog wel wat meer te vinden soms, en hier al helemaal: http://bikemarkt.mtb-news.de/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7839
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Juan007 schreef:Iemand een idee waar ik nog een GT Sanction maat L kan vinden?
http://www.bunnyhop.de/de/fahrraeder/mo ... ction_ms=1" onclick="window.open(this.href);return false;
Juan007
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 253
Lid geworden op: di 16 augustus 2016, 16:02
Mijn mountainbike: Trek Remedy 8

mud mate schreef:
Juan007 schreef:Iemand een idee waar ik nog een GT Sanction maat L kan vinden?
http://www.bunnyhop.de/de/fahrraeder/mo ... ction_ms=1" onclick="window.open(this.href);return false;
Daar staat toch echt bij dat ie niet leverbaar is.. ?
Gebruikersavatar
kingjoop
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 571
Lid geworden op: zo 4 november 2012, 19:14
Mijn mountainbike: GT Fury Worldcup 2016, GT Sanction Team 2017, GT Speed Serie 2015, Trek Fuel-EX 8 2013
Contacteer:

http://www.wiggle.nl/?s=sanction" onclick="window.open(this.href);return false;

ik kan ook informeren of er nog overjarige GT Sanctions staan bij de importeur voor leuk geld mocht je voor de Sanction willen gaan.. nieuwe modellen kan natuurlijk ook :lol:
M'n speeltjes
===============
GT Fury Worldcup 2016
Trek Fuel EX8 2013
GT Speed series 2015 (BMX)
GT Force 2018
maaf2
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1061
Lid geworden op: zo 1 februari 2015, 09:32

Juan, in hoeverre ben je zelf al op zoek geweest naar fietsen? Voor 2500 euro heb je best wat keus (Hoewel afmontage mager zal zijn, maar dat ter zijde). Ik zou ook eerst zelf eens wat gaan speuren om internet I.p.v. blind op zoek te gaan naar een fiets die hier door iemand als goede fiets wordt aangeprezen.
Daarnaast denk ik dat het handig is om je af te vragen in welke verhouding je gaat xc'en of bikeparks gaat doen. Als je zeker weet dat je de helft van de tijd je heil zal zoeken op buitenlandse trails, dan kan ik me 160mm goed voorstellen. Maar als je er 80% van de tijd (leuk) mee in Nederland wil fietsen dan zou ik niet meer dan 140mm nemen.

Norco sight zou ik ook eens opnemen in je overwegingen. Op dit moment 2016 modellen mooi in de aanbieding (bij Evans cycles, maar dan moet je m wel ophalen in de uk, want ze versturen niet naar nk)
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Even terug naar het begin, zonder meteen namen te gaan noemen.

Je zoekt een allrounder die het ruigere werk goed aan kan. Voor dat ruige werk tellen 2 dingen: de juiste geometrie en een sterke fiets.

Om met dat laatste te beginnen: een dagje bikepark staat gelijk aan een jaar fietsen in NL wat belasting betreft. Als je in NL je fiets al zo zwaar kunt belasten... . En dan gaat het dus niet om de slijtage van je aandrijflijn, maar de klappen die je vering, je frame en je wielen krijgen. Op Schoorl zul je geen deuken of slagen in je wielen rijden. Met te licht materiaal in Winterberg waarschijnlijk al bij je eerste run. En zie dan ook de opmerking van Kingjoop die dus zijn Trek trailbike frame scheurt. Die trailbikes zijn in de regel wat lichter gebouwd om makkelijker omhoog mee te kunnen. Voor een bikepark zijn ze niet echt bedacht. En dan maakt het niet uit of je hem koopt bij Trek, Specialized of Canyon. Er zijn wel een aantal merken die wel wat steviger spul maken, maar dan kom je bij de kleinere merken waar je al hoofdprijzen voor een los frame betaald. Denk dan aan (inderdaad) Transition, maar ook Banshee, Evil, Nicolai, Orange en ik vergeet er vast nog wel wat. Let op, ik heb het hier dus over fietsen met rond de 120-130 mm veerweg!!

Ga je een klasse 'hoger', die zogenaamde enduro fietsen, waarbij de veerweg zo rond de 160 mm zit, dan heb je een klasse fietsen die wel bedacht is om meer downhill mee te rijden. De frames zijn steviger uitgevoerd en je mag verwachten dat ze regelmatig bikepark gebruik goed doorstaan. Nog steeds zullen de merkjes die ik eerder noem iets degelijker zijn dan de mainstream merken.

En dan heb je de onderdelen. Wielen. Bikepark vraagt om stevige wielen. Die worden niet standaard geleverd op complete fietsen. Maar een extra setje voor bikeparken kan sowieso geen kwaad. Dan kun je met de lichtere standaard wielen lekker in NL rijden. Stuur, stuurpen, dat is meestal wel in orde. Een dropper zadelpen is wel erg aan te raden.

En dan de geometrie. Kijk naar een downhill fiets. De voorvork staat flink onderuit en de wielbasis is wat langer. Moderne fietsen gaan behoorlijk in de richting. Vrijwel iedere enduro fiets heeft (op de zitbuis na) de bouw van een downhill fiets van pakweg 10 jaar terug. Maar zelfs trailbikes hebben tegenwoordig een geometrie die in die richting gaat. Je kunt met sommige trailbikes dan wat geometrie betreft prima uit de voeten in een bikepark.


En dan heb je nog het aspect vering. Daar zit het grote verschil de afstelling. Het is niet zo dat een enduro gewoon 30 mm meer veerweg heeft en een downhill fiets nog eens 50 mm extra. Een DH fiets gebruikt de eerste paar centimeter veerweg extreem soepel en gaat ook heel makkelijk door het middelste deel van de veerweg heen. Om op het laatst extreem stug te worden om de megaklappen en lompe landingen op de vangen voor de vering geheel aan het einde komt. Bij een enduro zal het eerste gedeelte ook soepel zijn, maar het middengedeelte is iets stugger. Dit om overmatig deinen te voorkomen als je aan het trappen bent, maar ook om te zorgen dat de vering iets eerder afgeremd wordt dan bij een DH bike. Je hebt namelijk een stuk minder veerweg en de enduro profs proberen er net zo hard een DH parcours mee af te rijden... . Een trailbike is in het begin al minder soepel en zeker het middengebied is stugger. Inderdaad tegen het deinen en doorzakken. Aan het einde is de vering in verhouding wat minder stug om in het minder ruige terrein toch de hele veerweg te gebruiken. Op grote klappen wil de vering dus eerder doorslaan (waarbij het frame en de wielen stukken zwaarder belast worden).

Nu zijn er wat enduro's die heel behoorlijk trappen, maar meestal zul je een knopje op een demper om moeten zetten om de vering echt wat stugger te maken voor een langere klim. Je kunt er prima mee uit de voeten in NL, maar je moet gewoon minder haast hebben omhoog met 160 mm veerweg. De vering knikt verder in. Als je niet met een groep vrienden bent die zo snel mogelijk in de rondte willen gaan, dan heb je er geen last van.

En dan heb je nog 2 aspecten die voor het klimmen gelden: gewicht. Een dikkere enduro is gewoon zwaarder. Maar vooral de zithouding. Je zit vaak wat rechter op om meer controle bij het naar beneden gaan te hebben. En dat is dus minder gunstig bij het klimmen.

Vergelijk een trailbike en een enduro in NL en die trailbike is sneller omhoog, sneller op het vlakke en niet langzamer naar beneden (want het terrein is niet ruig genoeg om verschil te maken!). En in sommige gevallen springt die trailbike ook nog eens lekkerder (lager gewicht!). Maar op de ruigere trails in Zuid-Frankrijk merk je hoeveel meer controle een enduro al biedt. En in een bikepark is het verschil nog wat groter.


Zoals maaf2 al zegt: waar moet de nadruk op liggen? Ben je ook in NL gewoon lekker aan het klooien en maakt het je niet uit dat het wat minder hard omhoog gaat: lekker voor een enduro kiezen. Maar wil je die mannen die je op de Utrechtse Heuvelrug net gelost hebt in de afdaling ook bij de volgende klim nog voorblijven: beter een trailbike nemen.

1 fiets voor alles, dat gaat niet lukken. Iedere fiets heeft wel een sterk punt en dan meestal ook meteen zwakkere punten. Sommige kunnen alles erg goed, maar niets perfect.


Een Specialized Stumpjumper is een extreem capabele allrounder. Maar spring op een Specialized Enduro en je merkt dat die nog veel meer aan kan. En ik vraag me op een Stumpjumper dan weer af hoe die er na een paar dagen bikepark bij zou staan. Cube heeft de Fritzz met 180 mm. Die kun je werkelijk zeer behoorlijk naar boven sleuren. Maar in een bikepark voelt het niet aan als een 180 mm fiets. Wel als een enduro met nog wat meer reserve.

Ik heb een Banshee Spitfire met achter 140 mm en voor 160 mm. Super degelijk (en niet licht...) en een briljante allrounder. Bikepark kan het frame absoluut aan: sterk genoeg en de geometrie doet niet voor de gemiddelde enduro onder. Maar de achtervering is net niet zo capabel als een echte 160 mm fiets.

Ook mijn Orange Four (120 mm achter, nu 160 mm voor!) kan wat geometrie extreme dingen aan. Pas bij grotere klappen in het buitenland haakt de beperkte veerweg af. Maar hij klimt briljant. Alleen kun je er dusdanig gek mee doen dat ik me ook ga afvragen wanneer die dan zou breken. In dat opzicht zou een Orange Five wel een alleskunner zijn.

Maar in een bikepark zullen de jongens op een DH bike je toch voorbij komen.


Keuzes...
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
azazel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 356
Lid geworden op: zo 13 mei 2012, 17:34
Mijn mountainbike: Commencal META Power Trail en YT Capra 27,5 CF Pro Race

Goed stuk van Lars... precies de reden waarom ik naast de trail bike, een enduro erbij heb genomen. :-q
The only time that I’m at ease is when I shred the trails between the trees.
maaf2
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1061
Lid geworden op: zo 1 februari 2015, 09:32

Maar in een bikepark zullen de jongens op een DH bike je toch voorbij komen.

Vind stuk van Lars meer dan duidelijk, maar je laatste zin gaat nergens over. Ik rijd op m'n 140mm fiets in Winterberg sneller dan menigeen op een dh bike...
Gebruikersavatar
kingjoop
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 571
Lid geworden op: zo 4 november 2012, 19:14
Mijn mountainbike: GT Fury Worldcup 2016, GT Sanction Team 2017, GT Speed Serie 2015, Trek Fuel-EX 8 2013
Contacteer:

in Winterberg heb je ook geen DH nodig want daar liggen nogal "glad gestreken" trails.. dus daar kan je met een non-DH bak prima de DH bakken zoek rijden want die logge dingen werken daar meer tegen dan mee. Op de DH track in bv Willingen zal dat een stukje lastiger worden... tis maar net welk bikepark je als referentie gebruikt voor die uitspraak denk ik 8) en laten we ook skills niet vergeten.. een goede rijder knalt ook op een hardtail de DH/Enduro fietsen voorbij..

maar desalniettemin.. mooi stuk Lars :-q
M'n speeltjes
===============
GT Fury Worldcup 2016
Trek Fuel EX8 2013
GT Speed series 2015 (BMX)
GT Force 2018
Plaats reactie