Drop offs en springen met platte pedalen

Alles over freeride, downhill en andere extremere varianten van biken zoals Dual, 4X, Urban Assault, Street, Dirtjump en Trial.
Gebruikersavatar
two-one
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 835
Lid geworden op: di 27 februari 2007, 02:01
Mijn mountainbike: Van alles wat...

Als ik door de lucht vlieg met flatpedals, dan ben ik echt niet mijn pedalen aan het "scoopen" hoor.
Het is belangrijk om inderdaad goeie pedalen en schoenen te hebben (5-10!), maar nog veel belangrijker dat je niet in de lucht gaat trekken aan je pedalen (wat dan natuurlijk niet werkt). Hierbij moet je vooral dus letten dat je je WEL afzet bij het springen, maar vooral in het begin van de schans/afzet, en niet op het topje. Hierdoor sta je relatief gestrekt, terwijl je reboundende vering de pedalen tegen je voeten aandrukt. In de lucht beweeg je gewoon "samen" (zwaartekracht is hetzelfde voor jezelf als je fiets).

Als je je rebound echter te snel/los hebt staan, dan zullen de pedalen echter weer zo hard en snel tegen je voeten "gegooid" worden, dat ze weer los stuiteren. Tenminste, dat denk ik.
Gebruikersavatar
kingjoop
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 571
Lid geworden op: zo 4 november 2012, 19:14
Mijn mountainbike: GT Fury Worldcup 2016, GT Sanction Team 2017, GT Speed Serie 2015, Trek Fuel-EX 8 2013
Contacteer:

mijn ervaring met rebounds is is dat als die te snel komt je voorover gedonderd wordt :lol:

afzetten bij een sprong doe je voornamelijk als je snelheid "te kort" komt (dus anders de afstand niet haalt) of hoger wilt springen voor wat styling.. dit soort sprongen noemen ze de "dirt jump" style.. als je genoeg/te veel snelheid hebt hoeft je je niet echt meer af te zetten en moet je juist de sprong drukken, dit noemen ze de "race style"..

na zelf altijd fanatiek bmxér geweest te zijn doe ik nu sinds een paar jaar de jeugd trainen en daar kan je het verschil goed zien.. de jongere kids die de snelheid nog een beetje missen gebruiken de "dirt jump" style waar de wat oudere kids over gaan (omdat de snelheid toe neemt) naar de race style.. de dirt jump style is ook de style die we de kids leren als ze beginnen met springen.. de race style komt later als ze harder gaan.. ben je beginnend springer raad ik je ook aan om je je die style aan te leren totdat je die baas bent en je over de landing heen begint te vliegen :lol:

voor een MTB clinic op de bmx baan voor hier van het forum heb ik eens een klein documentje gemaakt waarbij ook deze 2 verschillende stijlen van springen omschreven staat: https://drive.google.com/open?id=0B7s28 ... FRFeDJfTTg" onclick="window.open(this.href);return false; Wellicht kan je er wat mee :-D

bij bmx begin je op flats zodat je de basis goed onder de knie hebt en mag je vanaf 13 jaar naar SPD.. mooi is te zien dat zelfs de huidige Olympische rijders nog steeds de SPD voetjes in de FLAT's positie hebben als ze springen.

Afbeelding

op de de onderstaande foto is mooi te zien dat de meest linkse zich klaar aan het maken is voor de landing om daar weer een pump uit te halen.. de hakjes gaan weer naar beneden;

Afbeelding
M'n speeltjes
===============
GT Fury Worldcup 2016
Trek Fuel EX8 2013
GT Speed series 2015 (BMX)
GT Force 2018
Plaats reactie