Downhill/freeride mtb kopen -- advies --

Alles over freeride, downhill en andere extremere varianten van biken zoals Dual, 4X, Urban Assault, Street, Dirtjump en Trial.
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2178
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

deROBofderonder schreef:Beste Dames en heren,

Deze zomer ben ik voor het eerst in aanraking gekomen met downhill mountainbiken, ik was in Oostenrijk en was onmiddellijk verkocht, nu ben ik opzoek naar een fiets die ik zowel in Oostenrijk ( of ergens anders ) kan gebruiken voor downhill maar welke ik ook gewoon goed kan gebruiken hier in NL of België.

Mijn oog is nu gevallen op een tweedehands specialized big Hit1 kunnen jullie mij misschien adviseren of dit een goede fiets is om te kopen en waar ik op moet letten ??

Groet, Rob
Wat heb je zoal gereden in Oostenrijk? Je geeft aan dat het je eerste keer was in een bikepark.

Ik kom in de meeste bikeparks prima uit de voeten met een Enduro model. Alleen voor de zwarte stukken in Frankrijk is mijn bike niet geschikt. Ik krijg simpelweg mezelf niet tot stilstand. Mijn gewicht maar ook de balhoofd hoek werken dan tegen me. Daarvoor heb je echt een DH bak nodig.

Ik vraag me dus af hoeveel ervaring je al hebt en is het wel verstandig om gelijk op een DH bak te stappen en geen gevoel meer met de ondergrond te hebben. Ik zou eerst op een Enduro model meer ervaring krijgen en later overstappen op een DH bike. (Die je ook nog in NLD kunt gebruiken.)
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Real Epic '89 schreef:later overstappen op een DH bike. (Die je ook nog in NLD kunt gebruiken.)
Die bestaan niet....
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2178
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

japie carbon schreef:
Real Epic '89 schreef:later overstappen op een DH bike. (Die je ook nog in NLD kunt gebruiken.)
Die bestaan niet....
Dat gaat over de Enduro in dezelfde zin.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7385
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Beetje enduro fiets heeft tegenwoordig ook een balhoofdshoek die nauwelijks onder doet voor een DH van 5jaar geleden en je kan er ook gewoon dual ply Magic Mary en Saint remmen op monteren. Probleem blijft dat je 40 tot 60 mm travel tekort schiet en dat het niet zo precies stuurt. Waarom we perse 15 mm snelspanners nodig hadden in plaats van de oude vertrouwde 20mm thru axle.

Er kan veel met een hardtail in Winterberg maar het tempo met een fully op niet brekerzand tracks ga je niet matchen. Bij gelijke skills. Met een 4x hardtail kun je ook DH fietsen inhalen op de DH, maar zelfs zijn achterband en ketting afpakken zou niet volstaan om Gwin voorbij te steken.

Als je er gewoon mee wilt kunnen fietsen dan moet je van DH en ouderwetse Freerider afblijven. Ga je in de ruigste delen todgeven, al kun je je afvragen of je zonder ervaring daar het potentieel van een DH gaat uitnutten.

En nu weer met de enduro het bikepark in...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
EVO1
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 38
Lid geworden op: ma 6 april 2015, 14:17
Mijn mountainbike: cube nutrail pro fatbike

ik ben vorige maand 1x in braunlage en 2x winterberg geweest en als ik om me heen kijk zie ik zeker 95% fr/dh fietsen dat zal niet voor niets zijn. in braunlage zowel met me eigen fiets (ghost northshore )en met een huurbike (giant glory 2) naar beneden gegaan (wat een verschil )
zolang het maar naar beneden gaat heb je wat aan een fr/dh bike af en toe fiets ik bij de leemkuil (rhenen)en dat gaat nog wel maar omhoog pffff
maaf2
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1066
Lid geworden op: zo 1 februari 2015, 09:32

Braunlage is alweer iets anders dan Winterberg.
Maar ik verkoos voor Winterberg zeker mijn 140mm all mountain fully boven mijn dh fiets. En waarom je mij nu dan alleen nog op een dh bike ziet in Winterberg? Omdat ik die andere fiets niet meer heb :)

Verder vergeeft een dh bike meer. Waar is de tijd dat men noemde dat je beter op een hardtail kan beginnen om te leren fietsen? Ook in Winterberg. Ik heb me 2 seizoenen uitstekend vermaakt met een dirtjumper, ook op de downhill. En ik denk zeker dat het eraan bijgedragen heeft dat ik nu op een downhillfiets aardig kan rijden.

Mijn clue: downhillfiets heb je als beginner zeker niet nodig. Die vergeeft je zeker meer, maar dat heb je alleen maar nodig als je dingen doet die je technisch gezien eigenlijk helemaal niet kan. Ja, natuurlijk zijn er dingen waar je een dh bike voor nodig hebt... Maar zijn dat dingen die je als beginner (met goede zelfkennis over je skills) doet? Mwah.
Gebruikersavatar
EVO1
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 38
Lid geworden op: ma 6 april 2015, 14:17
Mijn mountainbike: cube nutrail pro fatbike

ik heb ook alleen nog de ghost northshore maar zit er aan te denken om een andere dh te kopen
maaf2 ik moet je wel gelijk geven in het begin heb je een dh echt niet nodig maar het oog wil ook wat
in Braunlage dacht ik ook met de snelle jongens mee te kunnen resultaat 2x hard onderuit dan leer je het wel af
vergis je niet in de bijkomende kosten met alleen een fiets ben je er niet
deROBofderonder
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: vr 28 augustus 2015, 13:35
Mijn mountainbike: Nicolai Helius ST

Ik heb inderdaad niet veel ervaring ( daarom vraag ik advies ;-) )

Ik heb deze zomer gereden Saalbach/hinterglemm op een huurfiets ( giant glory2 )

Vooral de blauwe en rode stukken gereden en al doende merk je dat je meer grenzen gaat verleggen en sneller wordt.
Gebruikersavatar
kusanagi
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 663
Lid geworden op: za 11 september 2004, 23:33
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Altitude Rally Edition - Specialized Demo 8 - Specialized P1

Wellicht leer je goed fietsen op een Hardtail. Maar er zijn altijd andere wegen/manieren. Mijn vriendin heeft het hele Nederlandse fietsen overgeslagen en is in de Alpen gestart op een Nukeproof Mega 170mm en na 1 jaar overgestapt op een Scott Gambler DH.

Ik zie weinig tot niets negatiefs in haar rijden, de (beide) stabiele fietsen gaven haar juist vanaf dag 1 het vertrouwen om achter me aan te blijven rijden en redde haar wat vaker dan een trail bike zou doen. Door minder crashen, meer vertrouwen en nu werken aan de verfijning. In DH wedstrijden laat ze andere dames soms ook al achter zich ondanks dat ze pas 2 jaar fietst. Dus een andere weg met een goed resultaat is ook mogelijk.
Gebruikersavatar
kusanagi
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 663
Lid geworden op: za 11 september 2004, 23:33
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Altitude Rally Edition - Specialized Demo 8 - Specialized P1

En aan de topic opener: mijn linkje nog gevolgd? Staan leuke fietsen bij. En zoals gezegd, in het winterseizoen worden ze niet duurder ;)
Gebruikersavatar
kusanagi
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 663
Lid geworden op: za 11 september 2004, 23:33
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Altitude Rally Edition - Specialized Demo 8 - Specialized P1

Ach, wat lullen we eigenlijk, Enduro, Trail, of DH.

Gewoon een Cyclo crosser:

http://www.pinkbike.com/news/dirt-merch ... -2015.html
deROBofderonder
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: vr 28 augustus 2015, 13:35
Mijn mountainbike: Nicolai Helius ST

Haha ik heb m'n keus gemaakt na je filmpje kusanagi ;-)

Ik heb gekeken op je link staat heel wat moois op, ik moet me echt nog wat verder oriënteren voor ik overhaaste beslissingen neem, misschien toch beginnen met een enduro om meer vaardigheden op te doen in NL en BE.

In ieder geval bedankt voor al jullie tips maar het heeft me tot nu toe alleen maar meer doen twijfelen.
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Je wil toch ook met de fiets in Nederland kunnen fietsen? Dan begrijp ik heel de discussie niet.

Op een DH bike kan je prima op fietsen,........... zolang het naar beneden gaat. met een DH bike kan je absoluut niet vlak fietsen, laat staan omhoog.
Superjeepee
All rounder
All rounder
Berichten: 112
Lid geworden op: za 30 juni 2012, 17:17
Mijn mountainbike: NS Snabb 150 1
Contacteer:

All mountain
Bike the Power
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Op mijn 29er hardtail heb ik me ook uitstekend vermaakt op de blauwe en rode tracks in Livigno. Paar stukjes zwart er zelfs nog mee gedaan (en ook genoeg stukken zwart links laten liggen omdat ik nog niet dood wilde ;-) )
Maar als je gewoon leuke technische trail wilt rijden, zowel in NL als in de Ardennen en af en toe een bikepark heb je echt geen dikke DH bak nodig. Je moet dan alleen de echt grote sprongen en drops misschien niet nemen, maar je kan wel nog meekomen in de nederlandse bossen.
En mocht je later toch besluiten dat je liever alleen nog maar naar beneden wilt kan je altijd nog de grotere investering van een DH bak doen.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Plaats reactie