661 Evo Knee protection

Alles over freeride, downhill en andere extremere varianten van biken zoals Dual, 4X, Urban Assault, Street, Dirtjump en Trial.
Plaats reactie
tikeman
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 331
Lid geworden op: zo 18 maart 2007, 20:29
Mijn mountainbike: Giant Anthem 27.5 1 2016

In de zomermaanden gaan we richting Zwitserland en de Alpen. In NL fietsen we met name CC, dus zonder bescherming (wel helm uiteraard).
Op de planning staan ook wat alpenroutes waarbij lichte enduro-trails ook meegepakt worden. Daarom kijk ik naar wat lichtere protectoren, met name voor de knieën omdat voor mijn gevoel die het eerst de grond raken of de zwaarste klap maken. Of zijn het vaak eerst de ellebogen?

Om niet steeds de protectoren aan en af te hoeven doen zag ik dit weekend in Willingen protectoren van 661, de Evo Knee. Deze heeft geen harde schaal maar een soort soft shell. De Evo Knee zou aardig flexibel moeten zijn waardoor je er gemakkelijk mee kunt fietsen (niet alleen berg af). Bij een harde impact geen goede bescherming waarschijnlijk, maar voor wat wij gaan doen voldoende wellicht.

http://sixsixone.com/bike/gaurds/knee

Iemand ervaring met deze bescherming of is het echt aan te raden om wat zwaardere bescherming te gebruiken? Wat zijn de alternatieven van deze 661 Evo Knee?
Soms is iets mooi van ver, maar ver van mooi!
DaanJ
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1266
Lid geworden op: wo 10 augustus 2005, 12:20
Mijn mountainbike: Star en single speed

Prima dingen. Heb zelf de oude Kyle Straits, en ben er erg tevreden over, hebben mijn knieën meerdere malen gered en gaan inmiddels al een paar jaar mee. Enige is dat ze nu wel een beetje uitgerekt raken (vooral de klittenband elastieken) en wat meer afzakken.

De evo lijkt er erg op, maar gebruikt een D3O pad. Dat spul wordt hard als het klappen krijgt, en verspreidt de impact ook nog eens wat meer dan een gewone plastic shell. Voordeel is dat het redelijk flexibel is, en dus wat lekkerder zit dan een plastic shell. Ik heb zelf een broek waar het in zit, en het spul doet goed zijn werk.

Ze zijn wel erg duur, maar goed, dat is het meeste met D3O erin. Voor wat goedkopers zou je ook voor de 661 Rage kunnen gaan, de opvolger van de Kyle Strait. Of de Fox Launch. Lijkt allemaal op elkaar en fietst nog wel aardig.
Gebruikersavatar
de lachende derde
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 763
Lid geworden op: ma 30 april 2012, 13:40
Mijn mountainbike: SC Nomad V4

Fox Launch Pro's zitten beter en schuiven ook minder snel af bij een crash. Paar weken terug half Winterberg afgegleden op die dingen (die off camber bocht bovenaan in de gietende regen) en ze bleven perfect op hun plaats. Ik heb er ook meerdere keren tegen de 100 km mee gereden en dat ging ook best, zegt voor mij genoeg over de noodzaak van dat d3o spul.
Gebruikersavatar
Merijn101
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 197
Lid geworden op: di 12 december 2006, 12:11
Mijn mountainbike: xc, enduro, dh, dirt, bierfiets

661 Evo knie zitten mij erg goed, zijn prima om mee te trappen en zijn bij mij nog nooit weg geschoven bij een val. Van het weekend nog een dikke crash gehad op hoge snelheid bij de Semoy Enduro. Kniebeschermers zijn netjes op hun plek gebleven en hebben me een hoop pijn bespaard. Mijn vrouw rijdt met Poc, die zitten ook goed. Maar na 3 dagen trappen gaan ze bij haar schuren op de knieschijven. Persoonlijk vind ik dat d3o spul juist erg fijn omdat daardoor de knie, elleboog (poc) en rugbeschermer (poc) soepeler zitten waardoor ik fijner kan bewegen op de fiets.
Proberen te testen en kijken wat bij jou lijf en je budget past is wellicht de beste oplossing.
"Sta op en fiets!"
Gebruikersavatar
kusanagi
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 663
Lid geworden op: za 11 september 2004, 23:33
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Altitude Rally Edition - Specialized Demo 8 - Specialized P1

Heb het vorige model 661 Rage. Kan ik heel de dag mee rijden. Enduro wedstrijden of bijvoorbeeld in Portes du Soleil. Maar als je D3O kunt nemen is dat een goed idee. Back/schouder protector heb ik nu in D3O van RaceFace. Bevalt goed.

Elleboog val je ook wel op maar vaak wat gecontroleerder. Al koste geen elleboog beschermers me vorig jaar wel 6 hechtingen. Maar pech kun je altijd hebben. Heb wel elleboog protectors (soft en hard) maar was ze even vergeten :s
Plaats reactie