Slopestyle bike of niet?

Alles over freeride, downhill en andere extremere varianten van biken zoals Dual, 4X, Urban Assault, Street, Dirtjump en Trial.
datang
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1147
Lid geworden op: za 5 mei 2012, 18:19
Mijn mountainbike: Dartmoor Two6player, Transition Scout, On-One 45650B

Hallo allen!

Ik zit te denken om als het bikeparkje in Wageningen bijna af is een extra fiets erbij te kopen. Ik zoek dus een fiets die op North-Shore, Pumptrack, klein beetje Dirt jumpen, maar zeker ook afdalingen zoals bikepark Spaarnwoude, aankan. (in allemaal nog bijna geen ervaring) Mij lijkt een Slopestyle fully bike (of 4x fully?) wel wat daarvoor. Ik zou toch graag willen weten of zo'n fiets ook nog leuk/goed is in technische afdalingen, en niet alleen in hoge sprongen op schansen, wat ik waarschijnlijk bijna niet ga doen.. Is er op zo'n fiets dus ook nog een beetje te fietsen zeg maar? Mij lijkt namelijk als je foto's bekijkt van Slopestyle fietsen, dat je daar eigenlijk niet lekker een afdaling mee rijden kan..

De 'eisen' die de fiets denk ik moet hebben:
- 100/120mm veerweg voor én achter
- Achter én voor remmen
- Lompe wielset
- Lomp frame
- Beetje berijdbaar
- Betaalbaar :2e hands (rond 1000 euro compleet, moet ook nog Fullface helm etc. kopen)
- Stevige vork


En verder nog een vraag: wat dragen jullie allemaal aan bescherming bij dit soort sporten? Ik heb het dus niet over Downhill o.i.d., want daar draag je IMO gewoon zoveel mogelijk.. Dragen jullie bijvoorbeeld een rug/borst protector en nek brace?

Alvast bedankt! :-q

Groet,
Datang
Gebruikersavatar
de lachende derde
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 763
Lid geworden op: ma 30 april 2012, 13:40
Mijn mountainbike: SC Nomad V4

Ik heb hier zelf ook weleens aan gedacht maar ik ben blij dat ik toch voor een DH frame ben gegaan. Punt met die dingen is dat ze eenzijdiger zijn dan je zou denken - voor slopestyle is het ideaal maar voor dirt werkt die vering teveel tegen terwijl het voor freeride weer net te weinig is.

De dingen die jij noemt zijn allemaal prima te doen op een endurofiets, behalve dirt en pumptrack wat qua materiaal sowieso niet verenigbaar is met de rest. Ik zou daar dus eerder naar kijken en er een bmx bij nemen, tweedehands zijn die dingen al vanaf 300eu te vinden.

Of kijk hier eens naar (ja ik val in herhaling):

http://nsmb.com/5588-the-most-badass-of-bikes/" onclick="window.open(this.href);return false;

Geen echte endurofiets maar het rijdt als een soort offroad bmx, naar mijn idee een van de leukste fietsen die er zijn.

Bescherming is heel persoonlijk maar bij mij en de gasten waar ik mee rij komt het hier meestal op neer:

DH/freeride - fullface, neckbrace, kniebeschermers
Enduro/XC - trail helm, kniebeschermers
Dirt/street bmx - pothelm
Pumptrack - niks, als is een helm niet onverstandig
Mini DH (Spaarnwoude) - pothelm en kniebeschermers.

Rugprotector of roostguard vind ik persoonlijk overdreven voor de dingen die jij noemt maar ook daar verschillen de meningen over (pas nog een compleet ingepakte skater gezien op een miniramp).
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

waarom gebruik je bij DH een neckbrace en bij dirt/street niet?
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7393
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Omdat een neckbrace compleet zinloos is in combinatie met type helm dat bij steet en dirt gebruikt wordt?
datang schreef:Ik zoek dus een fiets die op North-Shore, Pumptrack, klein beetje Dirt jumpen, maar zeker ook afdalingen zoals bikepark Spaarnwoude, aankan. (in allemaal nog bijna geen ervaring)
Voor een pumptrack kun je een fully al achterwege laten, voor dirt jumpen is het nu ook niet echt een groot voordeel, ... is een fully echt de beste keuze?
datang schreef:Mij lijkt een Slopestyle fully bike (of 4x fully?) wel wat daarvoor. Ik zou toch graag willen weten of zo'n fiets ook nog leuk/goed is in technische afdalingen, en niet alleen in hoge sprongen op schansen, wat ik waarschijnlijk bijna niet ga doen.. Is er op zo'n fiets dus ook nog een beetje te fietsen zeg maar? Mij lijkt namelijk als je foto's bekijkt van Slopestyle fietsen, dat je daar eigenlijk niet lekker een afdaling mee rijden kan..
1. Slopestyle fietsen zijn meer gebouwd om makkelijk te roteren dan dat je erop kunt trappen, al is dat natuurlijk afhankelijk van de maat die je kiest.
2. Toch wel veel pure slopestyle fullies zijn gebouwd zodat je singlespeed kunt rijden zonder kettingspanners. Qua onderdrukken van trapinvloeden is dat in het algemeen echt dramatisch (wat je niet echt merkt omwille van 3.).
3. Je wilt niet de halve oploop of de energie bij je landing in je demper zien verdwijnen; de meeste zijn niet ontworpen om oneffenheden in het terrein (wortels, hobbels, e.d.) op te vangen maar voor het opvangen van 5m drops zonder echt het gevoel te geven door te slaan... Voor mijn definitie van een technisch afdaling is het daarmee niet de eerste keuze.

Tja, 4x fullies.. Paar uitzonderingen daargelaten waren dat veelal "misbruikte" trail frames; dat was toch redelijk hardtail territorium.
datang schreef:En verder nog een vraag: wat dragen jullie allemaal aan bescherming bij dit soort sporten?
Afhankelijk van de moeilijkheidsgraad tussen helm (pumptrack) en fullface, kniebeschermers en handschoenen (Champles, Plons, ...).
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
de lachende derde
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 763
Lid geworden op: ma 30 april 2012, 13:40
Mijn mountainbike: SC Nomad V4

japie carbon schreef:waarom gebruik je bij DH een neckbrace en bij dirt/street niet?
Omdat je daar over het algemeen een pothelm draagt en een neckbrace nutteloos en gevaarlijk is zonder fullface. Bij de Britse DH cup werd je zelfs gediskwalificeerd als je met alleen die brace de berg op ging voor een trackwalk..
datang
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1147
Lid geworden op: za 5 mei 2012, 18:19
Mijn mountainbike: Dartmoor Two6player, Transition Scout, On-One 45650B

Bedankt alvast!
Een slopestyle fiets wordt het dus sowieso niet, die gaat dus te veel tegen werken..
Het is best moeilijk! Ik wil namelijk zeker niet te veel geld uitgeven, omdat ik over een paar jaar een dikke fatbike wil opbouwen, met Rohloff etc. waar ik dan het meeste op zal fietsen. Hij moet dus sowieso betaalbaar zijn.
Eigenlijk zou ik er dan inderdaad 2 bij moeten :-{ Een bikeparken zoals Spaarnwoude, en over een poos hoop ik dat ook wat buitenland misschien erbij. En dan nog een voor in bikeparkje Wageningen, wat geen afdalingen heeft. Daar volstaat een hardtail dus. Misschien dan toch een goedkoop frame op de kop tikken, 140mm vork ofzo erin, 1*9/10 aandraaflijn en lekker raggen. Dan boeit het ook niet als ik onderuit ga, wat ik met mijn 29er niet echt wil eigenlijk, en daarbij is zo'n 26er veel speelser..
maaf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2307
Lid geworden op: ma 21 januari 2008, 17:20

Waarom niet gewoon een dirt hardtail?
datang
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1147
Lid geworden op: za 5 mei 2012, 18:19
Mijn mountainbike: Dartmoor Two6player, Transition Scout, On-One 45650B

Daar had ik heel nog niet aan gedacht, lijkt me inderdaad een goed plan. Zoiets dus: Afbeelding
Zijn dat geen lange frames trouwens? (op de foto afgaand)
Nimbus
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3901
Lid geworden op: zo 22 november 2009, 08:51
Contacteer:

Ik wilde ook al zeggen, waarom geen Dirt of 4X?
Ik heb er ook eens naar gekeken, lijkt me nog steeds erg leuk.
http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 3&t=104793" onclick="window.open(this.href);return false;
"The German word for nipple is 'Brustwarze', breast wart. Here I feel is a nation that may be relied upon to produce a man's bike."
datang
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1147
Lid geworden op: za 5 mei 2012, 18:19
Mijn mountainbike: Dartmoor Two6player, Transition Scout, On-One 45650B

Zo'n Dartmoor Phantom lijkt me wel wat! Is maar 200180 euro nieuw! En ik heb nog een zadelpen en cranks liggen die passen. Ook handig :P :o Thanks!
Laatst gewijzigd door datang op di 29 april 2014, 19:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Nimbus
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3901
Lid geworden op: zo 22 november 2009, 08:51
Contacteer:

Haha graag gedaan. Ik zit er nog steeds weleens naar te kijken. ;) Goed geprijsd inderdaad.
Staat nog een Dartmoor 2-6 Player te koop hier, compleet. Verderop op het internet vaak ook zat, voor goede prijzen ook nog wel.
Ook al komt er af en toe ook nog wel een leuke AM/Enduro/FR fully langs, zoveel leuks. ;)
"The German word for nipple is 'Brustwarze', breast wart. Here I feel is a nation that may be relied upon to produce a man's bike."
datang
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1147
Lid geworden op: za 5 mei 2012, 18:19
Mijn mountainbike: Dartmoor Two6player, Transition Scout, On-One 45650B

Hmm die is wel erg verleidelijk ook!! Inderdaad, zoveel leuks te koop.. :P
Gebruikersavatar
de lachende derde
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 763
Lid geworden op: ma 30 april 2012, 13:40
Mijn mountainbike: SC Nomad V4

Heel leuke fietsen om erbij (!) te hebben maar ook weer erg eenzijdig qua inzet. Als je met 'technische afdalingen' dingen met wortels en stenen bedoelt heb je er helemaal niks aan (geen voorrem, gladde banden, stugge vering).
datang
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1147
Lid geworden op: za 5 mei 2012, 18:19
Mijn mountainbike: Dartmoor Two6player, Transition Scout, On-One 45650B

Hmm, das volgens mij niet helemaal waar. Als je bijv. Kijkt naar die Dartmoor die te koop staat. Heeft ook voorrem, banden met profiel en een 90-130mm Pike. Dat lijkt me toch wel voldoende..
Gebruikersavatar
de lachende derde
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 763
Lid geworden op: ma 30 april 2012, 13:40
Mijn mountainbike: SC Nomad V4

datang schreef:Hmm, das volgens mij niet helemaal waar. Als je bijv. Kijkt naar die Dartmoor die te koop staat. Heeft ook voorrem, banden met profiel en een 90-130mm Pike. Dat lijkt me toch wel voldoende..
Ja maar dan heb je er weer niet zo veel aan met dirt. Daarvoor wil je zoiets hebben:


Afbeelding

Ik blijf erbij dat dirt en echt mountainbiken niet ideaal is op dezelfde fiets.
Plaats reactie