Welke schoenen Mallet pedalen?

Alles over freeride, downhill en andere extremere varianten van biken zoals Dual, 4X, Urban Assault, Street, Dirtjump en Trial.
FokkeV
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 26
Lid geworden op: do 20 maart 2014, 18:58

Hallo,

Na uren van orienteren en zoeken is mijn oog gevallen op de Crankbrothers Mallet pedalen.

Ik heb een artikel gelezen waarin de eigenschappen en voor- nadelen van deze besproken worden.

Nu is mijn vraag welke schoenen ik me op moet focussen, ook ivm de grip van de schoen op de uitdraaibare pennetjes van het pedaal.

Ik hoor graag jullie adviezen/ervaringen

Thnx!
Let's Role!
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7396
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Is dit niet gewoon een onderdelendiscussie in plaats van Freeride & Downhill?

SPD gympen; FiveTen, Teva, Shimano, Vans, 661, O'Neal, ... is persoonlijke voorkeur.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
FokkeV
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 26
Lid geworden op: do 20 maart 2014, 18:58

Moet ik em verplaatsen?
Let's Role!
FokkeV
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 26
Lid geworden op: do 20 maart 2014, 18:58

En zo ja, hoe doe ik dat?
Thnx
Let's Role!
Gebruikersavatar
kusanagi
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 663
Lid geworden op: za 11 september 2004, 23:33
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Altitude Rally Edition - Specialized Demo 8 - Specialized P1

Je hebt PB terug over de pedalen en schoenen combi. Ter info. Ik ben er erg blij mee. Geld meer dan waard!
FokkeV
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 26
Lid geworden op: do 20 maart 2014, 18:58

Case closed, dankzij de stortvloed aan info van kusanagi!!
Let's Role!
SugaHoneyIceTea
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 606
Lid geworden op: wo 14 augustus 2013, 12:54
Mijn mountainbike: Kona Coilair Supreme 2007

Mag ik ook die stortvloed aan info uit nieuwsgierigheid....
debe
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 219
Lid geworden op: wo 21 september 2011, 11:30
Mijn mountainbike: Liteville 101 MK1, Pilot custom Beach/Gravel/Bikepackracer

Blijkbaar is die stortvloed aan info zo geheimzinnig dat geen van beide dat wil delen...
Beetje jammer idd...

Heb vandaag mallet nummertje 3 en een paar Mavic Alpine binnen gekregen.
Wat me opviel aan het CB kliksysteem is dat het uitbreekmoment verder ligt dan een paar klikkers van Shimano oftewel meer zijdelingse speling.
Dat zal wel ff wennen zijn...
Wilde deze pedalen en schoenen als alpencrosscombi.
Kan nog geen review geven omdat ik ze nogmaals vandaag heb binnen gekregen maar de Alpine's van Mavic zitten als een paar sloffen.
Wat betreft de mallets, wil voornamelijk ingeklikt kunnen rijden met de mogelijkheid om de tricky tracks gecontroleerd/safe als flats te kunnen rijden.
Dat betekent dus een compromis wat betreft de hoogte van de spikes.
Hoog genoeg om als flats voldoende grip te hebben maar ook weer niet te hoog om ingeklikt los te komen.
Ook dat zal waarschijnlijk wel wennen zijn maar dat was wel m'n eerste indruk.
Gebruikersavatar
kusanagi
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 663
Lid geworden op: za 11 september 2004, 23:33
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Altitude Rally Edition - Specialized Demo 8 - Specialized P1

Nou nou, beetje kort door de bocht debe...

Zit niet elke dag te kijken of er misschien een vraag aan me gesteld wordt. Ben ook nog wel eens fietsen :D
Als je dan haast hebt, stuur een PB, dat heeft FokkeV ook gedaan en 'verassing' hij kreeg nog antwoord ook. Het helpt als je dingen vriendelijk vraagt :-q
Laatst gewijzigd door kusanagi op wo 14 mei 2014, 06:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
kusanagi
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 663
Lid geworden op: za 11 september 2004, 23:33
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Altitude Rally Edition - Specialized Demo 8 - Specialized P1

Maar ik zal vanavond even samenvatten wat ik aan Fokke door gegeven heb. Hoop dat ik dan wellicht andere forummers wel blij maak :-q
debe
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 219
Lid geworden op: wo 21 september 2011, 11:30
Mijn mountainbike: Liteville 101 MK1, Pilot custom Beach/Gravel/Bikepackracer

Waarom via een pb terwijl je op een forum ook je info met iedereen kan delen?
Dat is jammer, en dat meld ik ff (welliswaar niet via een pb...), meer niet.
Gebruikersavatar
kusanagi
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 663
Lid geworden op: za 11 september 2004, 23:33
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Altitude Rally Edition - Specialized Demo 8 - Specialized P1

Tss, zat al helemaal klaar om een verhaaltje te tikken maar zo hoeft het van mij niet...

Ik ben niet gestart met een PB. Ik kreeg een PB van FokkeV die mij wat info vroeg over de Mallet DH en welke schoenen ik gebruikte. Die PB/vraag van hem heb ik netjes beantwoord en hier even achter gelaten dat ik zijn PB beantwoord had.

En als je dus geen reactie krijgt op je vraag in dit forum kan het zomaar zijn dat ik even fietsen ben of zo. Je kunt me dan een PB sturen en vragen of ik wellicht even in dit topic kan kijken om je vraag te beantwoorden...
Gebruikersavatar
kusanagi
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 663
Lid geworden op: za 11 september 2004, 23:33
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Altitude Rally Edition - Specialized Demo 8 - Specialized P1

Voor alle anderen, het is niet geheim nog bijzonder.

Ik gebruik met veel plezier 5.10 Minnaar op de Mallet DH's en sinds een maand of twee de 5.10 Maltese Falcon LT

Afbeelding

Beide werken goed op het pedaal zonder aanpassingen aan de zool. Oftewel je hoeft niets weg te snijden. Bij de Minnaars gebruikte ik wel het meegeleverde plaatje om de clip in je schoen wat 'hoger' te krijgen. Bij de Maltese Falcon (2014) is dit niet nodig. Mocht je nu echt bang zijn dat je niet makkelijk uit en in clipt. Kijk dan naar de 2014 Minnaar. Die heeft een enorm gat voor het plaatje in je schoen plus schuin aanlopend gat voor en achter.
Maar ik clip regelmatig in en uit in switchbacks en dergelijke en ben hier verder happy mee. Het inklikken werkt/voelt wel anders dan bij Shimano maar ik vind de Mallet DH's nog steeds 1 van de beste aanpassingen aan mijn fiets, zeker gezien het bedrag vergelen met sommige andere onderdelen ;)

De Minnaar is ietsje breder in de voorvoet dan de Maltese naar mijn mening maar niet veel. De Minnaar weegt wel een dot boel meer dan de Maltese. De Maltese is dan nu ook zeker mijn standaard keus. Deze is ook extreem veel waterdichter dan de Minnaar die zo lek als een mandje is zeg maar :) De Maltese heeft mijn voeten dit weekend in de Vogezen heel de dag droog gehouden. En het regende goed en regelmatig zeg maar ;)

Fokke zocht schoenen die wat minder skate achtig waren dus dan is de Mavic Crossmax wel een mogelijkheid maar de maatvoering is daar smal/kritisch dus let op. Daarnaast twijfel ik of deze lekker op de Mallet DH past maar heb dat nooit geprobeerd noch goed bekeken. Ook de Shimano AM45 is een mooi schoentje die wel goed past op de Mallet DH maar zelf geen ervaring mee verder.

Nou, niets geheim aan dus. En ook niet wereldschokkend lijkt me. Maar ik hoop dat er mensen zijn die er wat mee kunnen.
SugaHoneyIceTea
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 606
Lid geworden op: wo 14 augustus 2013, 12:54
Mijn mountainbike: Kona Coilair Supreme 2007

Die nieuwe range SPD van 5.10 is wel dik idd....ben het zelf ook aan het overwegen al vond ik de oude minnaars ook wel goed draagbaar in de kroeg bijvoorbeeld.
debe
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 219
Lid geworden op: wo 21 september 2011, 11:30
Mijn mountainbike: Liteville 101 MK1, Pilot custom Beach/Gravel/Bikepackracer

Thanks (en dat is oprecht) kusanagi, voor de duidelijke review.
Misschien hoor ik niet bij alle anderen... maar vind het een helder verhaal waar zelfs ik ook wat mee kan en waarschijnlijk ook anderen die het nu ook lezen nadat de "case closed" was.
Plaats reactie