Remmen op gravelpaden

Alles over freeride, downhill en andere extremere varianten van biken zoals Dual, 4X, Urban Assault, Street, Dirtjump en Trial.
Schorem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3943
Lid geworden op: ma 12 maart 2007, 13:16
Mijn mountainbike: Pantsman® 29-er
Contacteer:

Breede banden, lage spanning, groter raakvlak, bla, bla. Je weet toch? :wink:
Maar je moet er wel aan kunnen en willen wennen natuurlijk!
27.5'', wat is dat? Heb ik onder een steen gelegen of wil ik iets gewoonweg niet zien? :lol:
julie
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1278
Lid geworden op: vr 20 januari 2006, 12:58
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper FSR, Canyon Torque

Schorem schreef:Breede banden, lage spanning, groter raakvlak, bla, bla. Je weet toch? :wink:
Maar je moet er wel aan kunnen en willen wennen natuurlijk!
27.5'', wat is dat? Heb ik onder een steen gelegen of wil ik iets gewoonweg niet zien? :lol:
:winkie:
Schorem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3943
Lid geworden op: ma 12 maart 2007, 13:16
Mijn mountainbike: Pantsman® 29-er
Contacteer:

Fijne vakantie verder! :-q
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7840
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

julie schreef: Filmpje is leuk, maar niet geheel in mijn capaciteiten :winkie:
maar je ziet wel goed op 3:05 de soort ondergrond waar ik het over heb, als het echt grind is, en ja dan zie je dus dat hij remt terwijl zijn achterwiel dus blokkeert. Het zal misschien haast niet mogelijk zijn om het anders te doen, maar je moet wel durven.
Het filmpje was ook meer om aan te tonen dat je met een geblokkeerd achterwiel nog steeds controle hebt en vertraging hebt. Daarnaast kun je mooi zien dat ze continue veranderen van positie maar veel achter het zadel hangen. Daarom een seat dropper ook prettig en anders dus even het zadel omlaag.

Oefenen op dit soort technieken op een leuk stukje is gewoon leuk en erg goed voor je techniek. Proberen tot stilstand komen op een steil stuk met losse stenen en het oefenen met een geblokkeerd achterwiel gecontroleerd naar beneden gaan geeft je erg veel zelfvertrouwen als je het eenmaal kan...
Nimbus
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3901
Lid geworden op: zo 22 november 2009, 08:51
Contacteer:

Materiaal helpt weleens, maar wellicht niet altijd het beste om het daarin te zoeken. ;)
Als je er nu iets van een Magic Mary of Minion onderzet helpt dat ook, qua druk denk ik ook dat je wel omlaag kan. Ik weeg iets meer en kan met stevige brede banden, brede velg én 26"(!!!) ook wel op 1.2 bar rijden (van de zomer per ongeluk met een 2.4 NN gedaan, reed nog niet eens zo verkeerd.)
Ook grotere schijven willen niet alleen helpen met meer remkracht (als is het eerder de vraag of je die ook kwijt kunt, zeker gezien het hier over gravel op harde ondergrond gaat en blokkeren dus al snel gebeurd), maar ook met doseren.

Qua techniek kun je het een en ander doen.
"The German word for nipple is 'Brustwarze', breast wart. Here I feel is a nation that may be relied upon to produce a man's bike."
Schorem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3943
Lid geworden op: ma 12 maart 2007, 13:16
Mijn mountainbike: Pantsman® 29-er
Contacteer:

mud mate schreef:
Oefenen op dit soort technieken op een leuk stukje is gewoon leuk en erg goed voor je techniek.
Heb je suggesties in het land van Maas en Waal? :lol:
Nimbus
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3901
Lid geworden op: zo 22 november 2009, 08:51
Contacteer:

Tuurlijk.
Nimbus schreef: Qua techniek kun je het een en ander doen.
Even citeren uit het grote boek:
Drive your weight into your feet.This is Key! As the forward braking force builds up, rotate down and back so all the force goes into your pedals--and none of it goes into your grips. This gives you great traction with both wheels, and it frees the front end to roll smoothly over bumps.
Load your tires. By doubling the weight on your tires, you can double your traction and cut your stopping distance in half. Bounce up abit to unweight your tires; then push your bike down and forward as you apply the brakes. Really cram your tires into the ground. You'll be amazed at how hard you can brake without skidding.
"The German word for nipple is 'Brustwarze', breast wart. Here I feel is a nation that may be relied upon to produce a man's bike."
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10861
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

De weegschaal geeft 80,0 kg als ik erop ga staan. Bij een strandrace rijd ik met 1.2 over de scheermessen heen. Met 60kg dames gewicht mag je best eens proberen met minder lucht te rijden. Zeker met zo'n hovercraftluchtkussenvoertuig als 27,5 wielen met 2,35 banden.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7840
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Schorem schreef:
mud mate schreef:
Oefenen op dit soort technieken op een leuk stukje is gewoon leuk en erg goed voor je techniek.
Heb je suggesties in het land van Maas en Waal? :lol:

He mijn achtertuin niet onderschatten hoor... :lol: :lol: :lol:
Wij hebben hier stiekum meer te bieden als menig mtb route in NL :wink:
Schorem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3943
Lid geworden op: ma 12 maart 2007, 13:16
Mijn mountainbike: Pantsman® 29-er
Contacteer:

Mijn advies op het platte; de hellingen van een brug.
Ik durf te wedden dat menig Almeerse mountainbiker niet tussen de Hollandsebrug en de spoorbrug naar beneden rijdt aan de kant van Muiderberg.
Totaal niet aan te raden als het nat is overigens! (Maar dat kan ook mijn beperking zijn natuurlijk)
Na het eerste stukje kan iedereen het.
Maar als je dat soort stukken in slow-motion slalommend doet, dan oefen je techniek.
Sturen op het steile is niet eng, maar je moet het eerder gedaan hebben.

@ Mudmate, de Martinus Nijhoff brug is langer en minder steil. Daarmee niet minder geschikt om slow-motion slalommend naar beneden te rijden. Zie het als een grote rock section. :wink:
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7840
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Och en dat is maar een stukkie waar we stiel naar beneden gaan. Binnenkort aan de zijde van Waardenburg eens een wortel en een paar takken weghalen, dan hebben we daar ook weer een leuke uitdaging om te gaan spelen... :winkie: :winkie:
julie
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1278
Lid geworden op: vr 20 januari 2006, 12:58
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper FSR, Canyon Torque

ik heb de druk verlaagd tot 1,3 bar en het ging al een stuk beter. Ik heb een foto gemaakt van zo'n paadje met mijn iphone, als iemand mij nou kan helpen om het hier op het forum te krijgen! Ik heb geen toegang meer tot imageshack...
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7840
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Via http://www.mijnalbum.nl" onclick="window.open(this.href);return false; kun je ook gewoon foto's plaatsen en hier via de url code posten. Is gratis om een account aan te maken.
Maar of dat werkt met een Iphone... :~ :~ :~
Nimbus
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3901
Lid geworden op: zo 22 november 2009, 08:51
Contacteer:

Imgur...
"The German word for nipple is 'Brustwarze', breast wart. Here I feel is a nation that may be relied upon to produce a man's bike."
julie
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1278
Lid geworden op: vr 20 januari 2006, 12:58
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper FSR, Canyon Torque

werkt deze link?

http://www.mijnalbum.nl/Foto550-VZAMNHLA.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie