Remmen op gravelpaden

Alles over freeride, downhill en andere extremere varianten van biken zoals Dual, 4X, Urban Assault, Street, Dirtjump en Trial.
Nimbus
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3901
Lid geworden op: zo 22 november 2009, 08:51
Contacteer:

Ja.

Afbeelding
"The German word for nipple is 'Brustwarze', breast wart. Here I feel is a nation that may be relied upon to produce a man's bike."
julie
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1278
Lid geworden op: vr 20 januari 2006, 12:58
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper FSR, Canyon Torque

ha dank je voor het op het forum zetten, ik kon maar niet vinden hoe ik een url link kan maken :oops:

Dit is dus een voorbeeld. Zoals altijd, de foto toont niet geheel goed hoe steil het eigenlijk is, maar geloof mij, het gaat steil naar beneden
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7840
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Url met je rechter muisknop, maar die zal wel niet op jouw Iphone zitten... :lol:

Tja hoe steil iets is zie je nooit goed op terug, maar dat je hier weinig grip hebt, kun je wel redelijk inschatten. ;-)

Tja oefenen... :lol:
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10858
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Yep
leov
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1298
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 21:55
Mijn mountainbike: 26 HT en 26 Fully
Contacteer:

Dat is een lekker pad... remmen zeer lastig zoals je ervaart. OP elk stukje aarde goed remmen, op de rotsen laten lopen. Is mijn beperkte techniek. Dat trucje met gewicht op de banden brengen ga ik eens proberen, weer wat geleerd :)
mvdlans
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 872
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 13:58
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Slayer sxc70 2009, (Titus Moto-Lite 2005. Kona Kula deluxe 2005)
Contacteer:

Wen er maar aan. Hier in het zuiden is het negen van de tien keer zo. Je ontkomt niet aan slippen of je moet je zo erg focussen op het doseren dat het wel ergens anders mis gaat.

Even omhoog veren en je fiets naar beneden drukken werkt super maar de ondergrond moet wel vast zijn. Losse rommel blijft losse rommel.

Ik kan je alleen maar meegeven:
- zo laag mogelijk op je fiets blijven en iets naar achteren leunen en je hakken naar beneden kantelen
- speur de trail zodanig af dat je de betere stukken er uit pikt en daar harder remt dan normaal zodat je op de losse stukken je rem niet of minder hoeft te gebruiken.
- verder is het een kwestie van wennen en zal je meer met voor moeten remmen voor je vertraging (het is niet anders :) ). Je voorwiel zal op die rommel ook willen uitbreken en het is de kunst om een mooie balans te vinden tussen niet al te star op je fiets = voorwiel blokkeren en op je bek, en niet al te soepel = dat je je voorwiel uit je juiste lijn laat stuiteren.

Voor mij werkt dit tot nu toe het beste.

Succes! :-D
Super biken (van XC tot Enduro) in de Zuid Franse Hautes Alpes rondom Gap? Stuur een PB'tje.
"To make a mountain of your life is just a choice"
julie
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1278
Lid geworden op: vr 20 januari 2006, 12:58
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper FSR, Canyon Torque

helaas ben ik al weer thuis, het feest is al weer voorbij :( ik ben uiteraard stik jaloers dat het jouw speeltuin is! :tong
Banden zijn denk ik ook wel van belang, die nobby nic lijkt mij uiteindelijk niet de beste band voor dit soort "werk"..

PS guillestre is dat ver van Orpierre? Ik ben in die buurt tijdens de eerste weken van augustus.
mvdlans
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 872
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 13:58
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Slayer sxc70 2009, (Titus Moto-Lite 2005. Kona Kula deluxe 2005)
Contacteer:

Yep, een waar bike paradijs hier! :-D

Banden zijn uiteraard belangrijk maar zoals ik al eerder zei, alles slipt hier. Op een gegeven moment is het zo steil dat alles uitbreekt. Voor een lekkere groffe open band en achter is het toch altijd een compromis tussen voldoende grip en minder rolweerstand. Ik heb goede ervaringen met de Ardent maar ook met de Larsen of Minion en die liggen mijlenver uit elkaar. Bij mij is het maar net hoe m'n pet staat en hoe het weer is. Ik ga niet voor elk ritje m'n banden wisselen.

NN heb ik geen ervaring mee.Mijn Schwalbe ervaring tot nu toe is niet zo heel erg positief... :wink:

Orpierre is een dik uur rijden vanaf Guillestre franse rijstijl. :-q
Super biken (van XC tot Enduro) in de Zuid Franse Hautes Alpes rondom Gap? Stuur een PB'tje.
"To make a mountain of your life is just a choice"
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7840
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

En Guillestre is ook erg leuk. Je kunt daar een hele dag voor 18€ met de lift omhoog en stijl naar beneden ook op losse ondergrond...
winnfield
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 579
Lid geworden op: zo 29 mei 2011, 09:43
Mijn mountainbike: Canyon Spectral Al 9.0 SL, Kona supreme operator Gazelle Mondial fixed
Contacteer:

He julie, jammer dat ik dit nu pas lees, ik was zelf ook in de Vaucluse en heb veel gereden.
Hadden we wellicht samen een rondje kunnen maken!

Zoals mvdlans aangeeft ontkom je in dit gebied niet aan het geglij op losse stenen. Er liggen er zoveel dat ze automatisch gaan rollen en glijden als je er overheen rolt, laat staan als je gaat remmen.
Je moet " accepteren " dat de fiets onder opzij springt en drift in bochten zonder dat jij dat inzet.
Het is zeker anders rijden dan we in De Benelux gewend zijn.

Ik heb vrijdag nog een uplift gedaan met ventoux bikes. Hebben een mooie rit/ afdaling gemaakt op de ventoux zelf. Bovenste deel alleen maar losse stenen en glijden.
De gidsen kunnen je techniek bijschaven als je er moeite mee hebt. Een aanrader voor de volgende keer!
http://www.progravity.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
de lachende derde
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 763
Lid geworden op: ma 30 april 2012, 13:40
Mijn mountainbike: SC Nomad V4

winnfield schreef:He julie,

Het is zeker anders rijden dan we in De Benelux gewend zijn.
Moet je nu voor de lol eens Bergschenhoek rijden, dan kan je pas glijden.
winnfield
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 579
Lid geworden op: zo 29 mei 2011, 09:43
Mijn mountainbike: Canyon Spectral Al 9.0 SL, Kona supreme operator Gazelle Mondial fixed
Contacteer:

Mm vanaf woensdag kan ik ff een paar weken niet rijden helaas,..
Daarna ga ik er snel kijken!
http://www.progravity.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie