Bikepark spul voor fiets

Alles over freeride, downhill en andere extremere varianten van biken zoals Dual, 4X, Urban Assault, Street, Dirtjump en Trial.
Pieter O
All rounder
All rounder
Berichten: 114
Lid geworden op: vr 12 juni 2020, 11:44
Mijn mountainbike: Bird Aeris AM9

Wellicht dat dit een nieuw draadje kan worden. Ik ben nog niet iets soortgelijks tegengekomen.

Wanneer ik naar bikeparks ga voor een weekend, gaat er altijd wat mis.
-Bout raakt los uit frame.
-Lekke band (deuh....)
-Remhendel stuk.
Met dat geram kan er natuurlijk veel meer misgaan en ik vroeg me dan ook af, wat neem je mee voor 2, 3, veel dagen bikepark bezoek, op gebied van gereedschap, onderhoud en reserveonderdelen? Ik doe een voorzet. Verzoek is het aan te vullen obv wat je nodig hebt mbt ervaring.

Gereedschap:
-Momentsleutel met allerhande bitjes
-Set steeksleutels
-Plakset (voor binnenband en/of tubeless)
-Shockpomp
-Fietspomp
-Fiets reparatiestandaard

Onderhoud:
-Smeervet
-Constructie pasta
-Fiets shampoo
-Kettingreiniger
-Ketting smeermiddel

Reserveonderdelen
-Binnenbanden
-Buitenbanden?
-Reserve derailleurhanger
-Ventielen

Shoot!
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2175
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Remblokken en ik sleep altijd een goede EHBO kit mee (voor de rider).
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7387
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Spare parts:
* Wielset met veelal alternatieve keuze voor andere omstandigheden,
* Reserve buitenband(en), met tire booster & sealant
* Remset (al ontlucht)
* Schijven en blokken
* Shifter & Derailleur
* Crankset & BB
* Ketting
* Pedalen (SPD & flats)
* Zadel / zadelpen
* Headset lagers
* Stuur
* Etc...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
wamske
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 295
Lid geworden op: za 5 januari 2013, 11:04
Mijn mountainbike: Cotic FlareMax '18, Kona Unit '21, Trek Singletrack 930 '93

++tie-wraps en binnenkabel
modderfietser
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 549
Lid geworden op: za 23 mei 2009, 22:35

Remblokjes en gereedschap om die te vervangen.
Verder standaard spul als fietspomp en inbussletels

Afgelopen weekend was ik in Willingen en heb ik een setje remblokken vervangen.
Een fietsmaat had voordat we gingen fietsen al problemen met z’n band, we kregen het tubeless ventiel er niet uit, dus naar de fietsenwinkel bij de lift en het was zo gerepareerd.
Andere fietsmaat kwam de volgende dag, had ook al meteen problemen met z’n band. Hij had een tweede fiets mee en heeft daar mee gereden. N+1 meenemen naar het bikepark is dus ook een optie.
Bij een bikeparkt met een fietsenwinkel zou ik me niet al te druk maken met de dingen waarbij de kans klein is dat het kapot gaat, dat is ter plekke wel te repareren. In de Alpen op afgelegen paden is dat een heel ander verhaal.
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1059
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

Ik doe een volledige controle van de fietsen voor ik ga en rij om weer naar huis te kunnen rijden, ik verwacht niets stuk te maken.
In t park alleen water, mini-ehbo setje, tel en sleutels mee.
In de auto gaat er sealant, remblokken, remhendels, derailleurpadje en t nodige gereedschap mee. Heb denk ik best geluk gehad dat ik vooral remblokken en derailleurpadjes heb moeten vervangen.
Thuis al wel eens gedeukte velgen, etc geconstateerd maar daar niet echt last van gehad.
Laatst gewijzigd door Ook Peter op di 18 juli 2023, 19:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Lekker fietsen!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Reserve fiets
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Mark_EL
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 241
Lid geworden op: do 9 september 2021, 07:51
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 8 / Canyon Torque AL

cheeta schreef: di 18 juli 2023, 16:21 Spare parts:
* Wielset met veelal alternatieve keuze voor andere omstandigheden,
* Reserve buitenband(en), met tire booster & sealant
* Remset (al ontlucht)
* Schijven en blokken
* Shifter & Derailleur
* Crankset & BB
* Ketting
* Pedalen (SPD & flats)
* Zadel / zadelpen
* Headset lagers
* Stuur
* Etc...
Neem je dit serieus allemaal mee :o Of doe je dit in de vorm van een tweede fiets :winkie:

Ik neem mijn gereedschapskist mee, daar heb ik het meeste van mijn fietsgereedschap in zitten. Extra buitenbanden, wielsets, etc neem ik niet mee. Wel een setje remblokjes, een binnenband, een extra ketting en een reserve derrailleurhanger (UDH). Mocht een remhendel oid sneuvelen koop ik ergens ter plekke wel een nieuwe.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7387
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Dat was toch de vraag? De juiste onderdelen zien te krijgen, is altijd een tijdrovende nachtmerrie. Dan kun je het beter meenemen zodat je zo min mogelijk tijd verliest.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2070
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Hier sealant, booster, tie-wraps, binnenbandje, schakelkabel, zooi bitjes, remblokjes, derailleurpat, bleedkit.
De laatste keer vergeten de ehbo kit aan te vullen, en dat was ook niet handig. (Sorry hotel voor het onderbloeden van de lakens :oops:)
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Ironhorse Erik
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 783
Lid geworden op: di 20 juni 2006, 23:52
Mijn mountainbike: Specialized fanboy: Epic/Stumpjumper/Enduro/Demo

Ik heb 1 grote kist van Auer vol met onderdelen, in sorteerbakken.
Dan de verbruiksartiekeln, remolie mineraal en dot, squirt, latex.
Kan ter plekke volledige remmen revisie doen bijv, chainguide vervangen, meestal een reserve derrie en schakelaar, opladers voor dat AXS spul en een kist vol gereedschap. Daarbij altijd wel extra schijven leidingen blokjes ketting pulleys. De rest van de redundacy halen we uit de fietsen. Bijna alles is uitwisselbaar. Dus geen balhoofd crank BB handvatten zadel e.d. noodzakelijk om mee te nemen, dat zit al op de andere fietsen.

Met name een dagje bagger bikeparken is erg harsh voor je blokken en als je dan met Hope/Trickstuff rijdt kun je er wel vanuit gaan dat dat ter plekke niet op voorraad is. Ik heb het niet altijd nodig gehad, maar heeft meerdere keren de vakantie gered, voor mezelf of bij een van de andere gasten die mee waren. Tripjes Livigno was ook altijd iemand de gelukkige om de compressor mee te nemen, en helaas al vaak meegemaakt dat het nodig was en dan is dat wel lekker dat ie ter plekke even je band erop plopt.

Dus ja wij slepen wel e.e.a. mee zegmaar
Pieter O
All rounder
All rounder
Berichten: 114
Lid geworden op: vr 12 juni 2020, 11:44
Mijn mountainbike: Bird Aeris AM9

Bedankt voor jullie toevoegingen.

Dat zijn nogal wat reserve onderdelen die worden genoemd. Maar wanneer je al dat spul meeneemt snap ik dat dat veel tijd scheelt. Maar ook geld, wanneer je reserve spul goedkoop op de kop hebt kunnen tikken en je niet gedwongen bent het ter plekke te kopen. Als het al beschikbaar is.
bob.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: di 26 mei 2015, 21:21
Mijn mountainbike: Radon Jealous & Transition Patrol

Pieter O schreef: wo 19 juli 2023, 08:43 Maar ook geldt, wanneer je reserve spul goedkoop op de kop hebt kunnen tikken en je niet gedwongen bent het ter plekke te kopen. Als het al beschikbaar is.
Dat, plus dat in mijn ervaring de gemiddelde bike shop bij de bike parken stevig duur zijn met hun spullen. Logisch ook, maar fijn als je het kunt vermijden door zelf wat reserve delen bij je te hebben. Als voorbeeld; ze vroegen bij La Bresse €50euro voor 'n setje Shimano remblokken, welke bij de diverse internet aanbieders slechts €20,- kosten.
Ironhorse Erik
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 783
Lid geworden op: di 20 juni 2006, 23:52
Mijn mountainbike: Specialized fanboy: Epic/Stumpjumper/Enduro/Demo

Pieter O schreef: wo 19 juli 2023, 08:43 Bedankt voor jullie toevoegingen.

Dat zijn nogal wat reserve onderdelen die worden genoemd. Maar wanneer je al dat spul meeneemt snap ik dat dat veel tijd scheelt. Maar ook geld, wanneer je reserve spul goedkoop op de kop hebt kunnen tikken en je niet gedwongen bent het ter plekke te kopen. Als het al beschikbaar is.
Er schijnt ook een omgekeerd punten systeem actief te zijn. Hoe mooier het bikepark hoe meer punten.
Hoe meer punten hoe groter de kans dat er geen fatsoenlijke voorraad reserve onderdelen op locatie beschikbaar is in de shops.
Zelfs in Livigno, met hele goede shops verder, zijn specifieke onderdelen gewoon niet voorhanden.
Ook onderdelen die je wel zou verwachten in shops die fietsen schuiven in de prijsklasse 10.000+ euro.
Zoals bij kettingen, een AXS derraileur, schijven in alle maten en soorten. Neen. Een klein rekje spullen van BBB kwaliteit en de rest moet besteld worden. Winterberg zit gewoon helemaal niets wat de moeite waard is, zelfs een starre zadelpen in de maat 31.6 moest uit een huurfiets gehaald worden. Ok "doe maar een tientje" was dan wel weer erg vriendelijk natuurlijk. Nu heb ik niet echt een hele grote ervaring met bikeparks maar in Chatel, Morzine, Les Gets, rond Idro, rond Levico (ok geen bikepark maar wordt bizar veel gebiked) Allemaal kut geregeld eigenlijk.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7387
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Absoluut. Ik ken mensen die een halve dag in Oostenrijk hebben rondgereden voor een verre van exclusieve Shimano XT derailleur, volgens mij tot een bikeshop zo vriendelijk was die van een showroomfiets af te schroeven en daarvoor op een nieuwe te wachten (en zo veel punten zou ik het bikepark waar het gebeurde geen eens geven). In Alpe d'Huez waar de snelste manier om aan iets te komen express delivery van CRC was, etc... Ook voor bike spare parts geldt 'beter mee verlegen dan om verlegen' want op lokale voorziening kun je gewoon niet rekenen.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Plaats reactie