Enduro of downhill bike...?

Alles over freeride, downhill en andere extremere varianten van biken zoals Dual, 4X, Urban Assault, Street, Dirtjump en Trial.
xXSanderXx
All rounder
All rounder
Berichten: 94
Lid geworden op: ma 28 mei 2012, 18:36

Hey Maurice,

Ik heb alleen een enduro (waar ik ook de xc routes in mijn omgeving mee fiets) en mijn downhill fiets.
Voorheen ging ik met de enduro ook naar de parken in onze buurlanden maar ik moet bekennen dat het mij nu een stuk meer zekerheid geeft nu ik mijn downhill bike mee kan nemen.
Ik ben het met de meeste hier eens dat je toch een aantal routes en misschien wel heel Filthy trails prima kan rijden met een enduro fiets maar voor mijn gevoel stuurt (breder stuur) en veert het toch een stuk beter met de downhill fiets als ik naar beneden rol. Wortels en stenen worden een stuk beter geabsorbeerd en steilen stukken gaan makkelijker. Daarnaast merkte ik dat toen ik met mijn enduro in bijvoorbeeld Ferme Libert, Malmedy reed het allemaal wat sneller slijt. Er kwam bijvoorbeeld sneller speling op mijn lagers en naven vergeleken met mijn downhill fiets die ik bij wijze van spreken van een flat af kan gooien.

Ik zou een afweging maken wat je meer van plan bent te gaan fietsen. Parken zoals Winterberg, Willingen ect. of de enduro ritten zoals je ze aangeeft en daar je keuze uit maken.
Ik moet wel zeggen dat de parken erg verslavend werken haha.

Waarschijnlijk ga ik morgen ook naar Filthy Trails, als het weer een beetje meezit.
Misschien tot morgen!
2maurice5
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 21
Lid geworden op: vr 7 december 2012, 17:16

Hallo alweer,

Na nog een paar tochtjes gereden te hebben en wat reviews over verschillende bikes gelezen ga ik toch eerst voor een enduro...maandje of 2 sparen en word het of de Cannondale jekyll 3 of de Cube hanzz sl 26.
Welke is jullie voorkeur?
M'n voorkeur gaat uit naar de Cube maar das puur om t uiterlijk, ik vind m veel mooier maar das smaak...

Even een stomme vraag misschien, maar ik heb nu een vrij lange stuurpen, zou een kortere iets van nut of voordeel hebben de komende 2 maanden dat ik t op m'n xc moet doen...?

Grt Maurice
Gebruikersavatar
kusanagi
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 663
Lid geworden op: za 11 september 2004, 23:33
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Altitude Rally Edition - Specialized Demo 8 - Specialized P1

Wat is lang ;)

Maar ik heb in mijn XC bakkie een 60mm stuurpen zitten.
2maurice5
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 21
Lid geworden op: vr 7 december 2012, 17:16

Die van mij is zeker het dubbele...minimaal 10 cm zeker
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7840
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Heeft zeker invloed. Zowel op het stuurkarakter van je fiets, maar ook enorm op je zitpositie. Dus als je nu goed zit moet je het niet wijzigen, maar als je nu het gevoel hebt dat je moet strekken om bij het stuur te komen, dan zou je een kortere kunnen overwegen.
Gebruikersavatar
mtfuji
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2750
Lid geworden op: ma 14 februari 2005, 13:11
Mijn mountainbike: 3 stuks
Contacteer:

Wat stuurpen betreft: "shorter is the way to go".....

Als xc'er reed ik tot een jaar geleden altijd met pennetjes rond de 100mm. Vorig jaar in Schotland gebiked, daarvoor speciaal een kortere stuurpen erop gezet voor meer vertrouwen bergaf. Rij sindsdien standaard met 70mm stuurpen op m'n xc race hardtail. Zit iets meer rechterop, maar dit vind ik geen probleem.

Monteer op je xc bike een korte stuurpen, wat breder stuur, en om het echt af te maken een dropper post, en je hebt geen enduro bike nodig.... :tong
"Strong, light, cheap. Pick two." Keith Bontrager
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Alles hangt of staat met hoe je nu op de fiets zit.
Als je een fiets heb met een relatief korte bovenbuis, dan ga je niet blij zijn met een hele korte pen.
SugaHoneyIceTea
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 606
Lid geworden op: wo 14 augustus 2013, 12:54
Mijn mountainbike: Kona Coilair Supreme 2007

heeft ook met de hoogte en algehele geo te maken overigens. op mijn bike bijvoorbeed. is 50mm met 0 rise net zo ver weg als een 70mm met 25 rise alleen spreekt het voor zich dat de 70mm hoger uitkomt.
De hoek van de zitbuis bijvoorbeeld...is deze vrij slack en zet je je zadel hoger kom je relatief verder achter je fiets uit.
Gebruikersavatar
Koelman
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 239
Lid geworden op: vr 24 augustus 2007, 19:17
Mijn mountainbike: YT Jeffsy Pro Race 29
Contacteer:

2maurice5 schreef:Hallo alweer,

Na nog een paar tochtjes gereden te hebben en wat reviews over verschillende bikes gelezen ga ik toch eerst voor een enduro...maandje of 2 sparen en word het of de Cannondale jekyll 3 of de Cube hanzz sl 26.
Welke is jullie voorkeur?
M'n voorkeur gaat uit naar de Cube maar das puur om t uiterlijk, ik vind m veel mooier maar das smaak...

Even een stomme vraag misschien, maar ik heb nu een vrij lange stuurpen, zou een kortere iets van nut of voordeel hebben de komende 2 maanden dat ik t op m'n xc moet doen...?

Grt Maurice
Weet niet precies hoe je aan dit model komt, maar een Hanzz is geen enduro... De echte specifieke enduro van Cube is de Fritzz. Echter rijd het Cube Action Team weer op de Stereo, wat ook gezien wordt als een bijzonder capabele enduro/all-mountain. De Trans Provence is gewonnen op een Stereo en de Enduro World Series bijna en dat is toch zeker geen lullig terrein.
Gebruikersavatar
mtfuji
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2750
Lid geworden op: ma 14 februari 2005, 13:11
Mijn mountainbike: 3 stuks
Contacteer:

Moet je trouwens tegenwoordig geen FiveFiveNine hebben voor enduro? Las ik hier pas nog op het forum onder nieuws?
"Strong, light, cheap. Pick two." Keith Bontrager
funride
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2393
Lid geworden op: di 26 juli 2011, 08:39
Mijn mountainbike: ALTEC ACCRUE

Koelman schreef:
2maurice5 schreef:Hallo alweer,

Na nog een paar tochtjes gereden te hebben en wat reviews over verschillende bikes gelezen ga ik toch eerst voor een enduro...maandje of 2 sparen en word het of de Cannondale jekyll 3 of de Cube hanzz sl 26.
Welke is jullie voorkeur?
M'n voorkeur gaat uit naar de Cube maar das puur om t uiterlijk, ik vind m veel mooier maar das smaak...

Even een stomme vraag misschien, maar ik heb nu een vrij lange stuurpen, zou een kortere iets van nut of voordeel hebben de komende 2 maanden dat ik t op m'n xc moet doen...?

Grt Maurice
Weet niet precies hoe je aan dit model komt, maar een Hanzz is geen enduro... De echte specifieke enduro van Cube is de Fritzz. Echter rijd het Cube Action Team weer op de Stereo, wat ook gezien wordt als een bijzonder capabele enduro/all-mountain. De Trans Provence is gewonnen op een Stereo en de Enduro World Series bijna en dat is toch zeker geen lullig terrein.
De fritzz en stereo zijn de zelfde bike in Alu en Carbon.
https://www.britishcycling.org.uk/searc ... g-System-0" onclick="window.open(this.href);return false;
tjaardbreeuwer
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 26
Lid geworden op: ma 3 oktober 2011, 20:18
Mijn mountainbike: '12 Stumpy FSR 29, '14 Fuel EX29 met 140mm Pike, 907 Fatbike

als je je xc bike wat wil enduro-en kan je het volgende doen;

dikke, agressieve voorband met zacht rubber.

handen korter, hoger en breder.

grotere remschijf voor

dropper post(kan je dan later op de je enduro zetten als je slim de maat en kiest)
Plaats reactie