Nieuw setje remmen, XT of toch Saint?

Alles over freeride, downhill en andere extremere varianten van biken zoals Dual, 4X, Urban Assault, Street, Dirtjump en Trial.
mvdlans
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 872
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 13:58
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Slayer sxc70 2009, (Titus Moto-Lite 2005. Kona Kula deluxe 2005)
Contacteer:

Ola,

Behoorlijk tijdje weg geweest van het forum. (Meer in de bergen onderweg geweest dan op de fiets).

Anyway, ik wil m'n oude "the ones" vervangen, de fut is er uit en ik blijf ze moeten ontluchten. Waarschijnlijk de hoofdremcilinders die hun beste tijd hebben gehad.

Ik wil eigenlijk van het geklooi met DOT af en de Schimano's zijn goed geprijst vergeleken met hun concurenten. Ik zit nu te twijfelen tussen de XT's of een Saint. Het is voor enduro (af en toe ook een wedstrijd) gebruik pur sang en af en toe een dagje bike park. Saint is denk ik net wat overkill maar ik ben bang met de XT's net wat te kort te komen. (Gewicht boeit me niet heel erg, is toch stil staand. En met een Saint groep zou je wellicht weer een inch naar beneden kunnen gaan in remschijf diameter wat je 'zou' moeten merken.... ;) ).

Als het hier bergje af gaat gaat het vlot hard dus ik wil wel remmen hebben die het effect hebben alsof je een anker uitgooid.

Iemand ervaring met de verschillen tussen deze twee?

Thx,

Michiel
Super biken (van XC tot Enduro) in de Zuid Franse Hautes Alpes rondom Gap? Stuur een PB'tje.
"To make a mountain of your life is just a choice"
maaf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2307
Lid geworden op: ma 21 januari 2008, 17:20

Wellicht totaal irrelevant omdat het geen antwoord geeft op je vraag, maar waarom geen Zee in overweging? Hoor/lees goede verhalen over die remmen.
mvdlans
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 872
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 13:58
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Slayer sxc70 2009, (Titus Moto-Lite 2005. Kona Kula deluxe 2005)
Contacteer:

Nee hoor, shoot! ;)
De Saints en XT's daarvan kan je het aangrijppunt van afstellen en met één draai aan een knop de afstand tussen stuur en hendel afstellen (dit laatste is wel een luxe natuurlijk).
En de remblokjes 'bout' je vast bij de Saints, XT's en bij de Zee of SLX met een splitpen. Dit betekent weer dat er een tangetje mee moet om eventueel remblok problemen op te kunnen lossen. En meer gerammel.

In het kort, de Saint's of XT's hebben alle opties die ik nu ook op m'n Formula's heb zitten. Zee of SLX wordt denk ik een te grote stap terug (luxepaard.... :winkie: :-q ).
Super biken (van XC tot Enduro) in de Zuid Franse Hautes Alpes rondom Gap? Stuur een PB'tje.
"To make a mountain of your life is just a choice"
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10376
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Wat weeg je/hoe sterk moet je rem zijn? Welke schijdiameters wil je rijden/heb je?
Als je niet heel zwaar bent en je kiest grotere schijven dan zullen de XT's ook prima kunnen voldoen bij Enduro gebruik. Maar als je en agressief rijdt, en je bent erg zwaar, dan misschien toch maar Saint's bij gelijke of wat grotere schijfdiameterkeuze?
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
SugaHoneyIceTea
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 606
Lid geworden op: wo 14 augustus 2013, 12:54
Mijn mountainbike: Kona Coilair Supreme 2007

Als je het boutje hebt dan kun je ze ook bij de zee gewoon vanstbouten he ;) en het boutje trek je er ook niet met je vingers uit dus heb je ook een tool nodig
mvdlans
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 872
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 13:58
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Slayer sxc70 2009, (Titus Moto-Lite 2005. Kona Kula deluxe 2005)
Contacteer:

Het totaal gewicht wat de remmen moeten stoppen is 95Kg (dus fiets, ik en m'n rugzak). (En hoe later remmen, hoe beter (=sneller)).

Heb nu 180/ 180 en de remmen moeten in ieder geval niet onderdoen aan een 'The One' qua bijten en remvertraging.
SugaHoneyIceTea schreef:Als je het boutje hebt dan kun je ze ook bij de zee gewoon vanstbouten he ;) en het boutje trek je er ook niet met je vingers uit dus heb je ook een tool nodig
Zit er dan ook schroefdraad in de Zee's?

Ik heb sowieso een tooltje met inbussen mee, geen tangetje daarentegen.
Super biken (van XC tot Enduro) in de Zuid Franse Hautes Alpes rondom Gap? Stuur een PB'tje.
"To make a mountain of your life is just a choice"
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10376
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

mvdlans schreef:Het totaal gewicht wat de remmen moeten stoppen is 95Kg (dus fiets, ik en m'n rugzak). (En hoe later remmen, hoe beter (=sneller)).

Heb nu 180/ 180 en de remmen moeten in ieder geval niet onderdoen aan een 'The One' qua bijten en remvertraging.
In dat geval Saints met 180-180 zou ik zeggen.
Dan heb je en de kracht, en de fijne modulatie, en geen fading: kun je met een gerust hart en comfortabel last minute in de remmen.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
SugaHoneyIceTea
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 606
Lid geworden op: wo 14 augustus 2013, 12:54
Mijn mountainbike: Kona Coilair Supreme 2007

Het lukte me zelfs met mn vingers om dat pinnetje eruit te trekken en anders gebruik je een van inbusjes om het eruit te wippen; kleine moeite.
Ik zit zelf nu een beetje in datzelfde schuitje en op zoek naar remmen. Oog is gevallen op XT en met name Zee en Saint vanwege mijn 100kg zonder fiets. Vind de klauwen van Zee toch fijner dan XT...en bijna 150 EUR goedkoper dan Saint wat ik voor een knopje en een schroefje veel vind.
Nimbus
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3901
Lid geworden op: zo 22 november 2009, 08:51
Contacteer:

XT's zullen vast wel voldoen, als ik zo eens naar die rijders uit de EWS keek zaten er toch veel tussen met XT(R) ed.
Maar als je toch wat extra's wilt, minder remkracht kan altijd, meer vaak niet. ;)
Iemand op het forum hier had een review van de nieuwe Saint's en Zee's geschreven.
Saint's zijn wel erg stevig, soms voor DH zelfs als je niet voluit rijdt, Zee's zijn iets minder giftig en voor AM, Enduro en zulks ook erg goed mocht je wat steviger willen. Althans dat volgde uit de review.
"The German word for nipple is 'Brustwarze', breast wart. Here I feel is a nation that may be relied upon to produce a man's bike."
Gebruikersavatar
kusanagi
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 663
Lid geworden op: za 11 september 2004, 23:33
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Altitude Rally Edition - Specialized Demo 8 - Specialized P1

Nimbus schreef:XT's zullen vast wel voldoen, als ik zo eens naar die rijders uit de EWS keek zaten er toch veel tussen met XT(R) ed.
Maar die gasten remmen niet :winkie:
Gebruikersavatar
kusanagi
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 663
Lid geworden op: za 11 september 2004, 23:33
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Altitude Rally Edition - Specialized Demo 8 - Specialized P1

Al zou ik ook voor XT trail gaan in dit geval denk ik...
mvdlans
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 872
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 13:58
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Slayer sxc70 2009, (Titus Moto-Lite 2005. Kona Kula deluxe 2005)
Contacteer:

kusanagi schreef:Maar die gasten remmen niet :winkie:
Idd, ik zit niet in hetzelfde straatje denk ik.... :winkie: :winkie:

Xtr's worden het sowieso niet. Als je daar iets kapot maakt ben je gelijk de sjaak (€€€€) voor die paar gram minder ook al is de remcilinder mooier (uit één stuk).
Super biken (van XC tot Enduro) in de Zuid Franse Hautes Alpes rondom Gap? Stuur een PB'tje.
"To make a mountain of your life is just a choice"
Nimbus
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3901
Lid geworden op: zo 22 november 2009, 08:51
Contacteer:

Dat heb je met Saints ook. ;)
Set Zee's dan maar? Ben benieuwd, lijkt me mooi spul, zullen niet misstaan ipv mijn XT's nu. ;)
"The German word for nipple is 'Brustwarze', breast wart. Here I feel is a nation that may be relied upon to produce a man's bike."
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Ik vind het prijsverschil tussen XT 785 € 169,- en een setje Saint € 299,- zonder de schijven nogal vrij spectaculair zakmazegge...
Voor mij en mijn 65plusser rijstijl van de laatste maanden :-{ zou ik snel klaar zijn met beslissen; gewoon simpel en doeltreffend SLX :o dus (omdat dit een favoriete afkorting van me is of een vergelijkbaar argument), voor weinig geld.

Maar als ik kijk naar de snelheid waarmee jij over de meest bezopen :wink: graatjes knalt :-q , lijkt het soms best wel handig als je kunt beschikken over een robuust, betrouwbaar stel forse ankers voor bikes met hele lange sturen en flauwe balhoofdhoeken.

In jouw situatie zou ik dus gaan voor de Saints.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
jaspero
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2831
Lid geworden op: di 29 augustus 2006, 21:49
Mijn mountainbike: Cdale CaadX, Ultimate CFSL 8 Aero
Contacteer:

Xt is meer dan genoeg. En dan icetech variant? En desnoods voor een grotere schijf.

Het prijsverschil met saint is nogal grof inderdaad.
Biking skills or Hospital bills
Plaats reactie