Ola,
Behoorlijk tijdje weg geweest van het forum. (Meer in de bergen onderweg geweest dan op de fiets).
Anyway, ik wil m'n oude "the ones" vervangen, de fut is er uit en ik blijf ze moeten ontluchten. Waarschijnlijk de hoofdremcilinders die hun beste tijd hebben gehad.
Ik wil eigenlijk van het geklooi met DOT af en de Schimano's zijn goed geprijst vergeleken met hun concurenten. Ik zit nu te twijfelen tussen de XT's of een Saint. Het is voor enduro (af en toe ook een wedstrijd) gebruik pur sang en af en toe een dagje bike park. Saint is denk ik net wat overkill maar ik ben bang met de XT's net wat te kort te komen. (Gewicht boeit me niet heel erg, is toch stil staand. En met een Saint groep zou je wellicht weer een inch naar beneden kunnen gaan in remschijf diameter wat je 'zou' moeten merken.... ).
Als het hier bergje af gaat gaat het vlot hard dus ik wil wel remmen hebben die het effect hebben alsof je een anker uitgooid.
Iemand ervaring met de verschillen tussen deze twee?
Thx,
Michiel
Nieuw setje remmen, XT of toch Saint?
-
- Extreme Biker
- Berichten: 872
- Lid geworden op: za 16 mei 2009, 13:58
- Mijn mountainbike: Rocky Mountain Slayer sxc70 2009, (Titus Moto-Lite 2005. Kona Kula deluxe 2005)
- Contacteer:
Super biken (van XC tot Enduro) in de Zuid Franse Hautes Alpes rondom Gap? Stuur een PB'tje.
"To make a mountain of your life is just a choice"
"To make a mountain of your life is just a choice"
-
- Extreme Biker
- Berichten: 872
- Lid geworden op: za 16 mei 2009, 13:58
- Mijn mountainbike: Rocky Mountain Slayer sxc70 2009, (Titus Moto-Lite 2005. Kona Kula deluxe 2005)
- Contacteer:
Nee hoor, shoot!
De Saints en XT's daarvan kan je het aangrijppunt van afstellen en met één draai aan een knop de afstand tussen stuur en hendel afstellen (dit laatste is wel een luxe natuurlijk).
En de remblokjes 'bout' je vast bij de Saints, XT's en bij de Zee of SLX met een splitpen. Dit betekent weer dat er een tangetje mee moet om eventueel remblok problemen op te kunnen lossen. En meer gerammel.
In het kort, de Saint's of XT's hebben alle opties die ik nu ook op m'n Formula's heb zitten. Zee of SLX wordt denk ik een te grote stap terug (luxepaard.... ).
De Saints en XT's daarvan kan je het aangrijppunt van afstellen en met één draai aan een knop de afstand tussen stuur en hendel afstellen (dit laatste is wel een luxe natuurlijk).
En de remblokjes 'bout' je vast bij de Saints, XT's en bij de Zee of SLX met een splitpen. Dit betekent weer dat er een tangetje mee moet om eventueel remblok problemen op te kunnen lossen. En meer gerammel.
In het kort, de Saint's of XT's hebben alle opties die ik nu ook op m'n Formula's heb zitten. Zee of SLX wordt denk ik een te grote stap terug (luxepaard.... ).
Super biken (van XC tot Enduro) in de Zuid Franse Hautes Alpes rondom Gap? Stuur een PB'tje.
"To make a mountain of your life is just a choice"
"To make a mountain of your life is just a choice"
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 10376
- Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
- Mijn mountainbike: Lux Trail CF7
Wat weeg je/hoe sterk moet je rem zijn? Welke schijdiameters wil je rijden/heb je?
Als je niet heel zwaar bent en je kiest grotere schijven dan zullen de XT's ook prima kunnen voldoen bij Enduro gebruik. Maar als je en agressief rijdt, en je bent erg zwaar, dan misschien toch maar Saint's bij gelijke of wat grotere schijfdiameterkeuze?
Als je niet heel zwaar bent en je kiest grotere schijven dan zullen de XT's ook prima kunnen voldoen bij Enduro gebruik. Maar als je en agressief rijdt, en je bent erg zwaar, dan misschien toch maar Saint's bij gelijke of wat grotere schijfdiameterkeuze?
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
-
- Extreme Biker
- Berichten: 606
- Lid geworden op: wo 14 augustus 2013, 12:54
- Mijn mountainbike: Kona Coilair Supreme 2007
Als je het boutje hebt dan kun je ze ook bij de zee gewoon vanstbouten he en het boutje trek je er ook niet met je vingers uit dus heb je ook een tool nodig
-
- Extreme Biker
- Berichten: 872
- Lid geworden op: za 16 mei 2009, 13:58
- Mijn mountainbike: Rocky Mountain Slayer sxc70 2009, (Titus Moto-Lite 2005. Kona Kula deluxe 2005)
- Contacteer:
Het totaal gewicht wat de remmen moeten stoppen is 95Kg (dus fiets, ik en m'n rugzak). (En hoe later remmen, hoe beter (=sneller)).
Heb nu 180/ 180 en de remmen moeten in ieder geval niet onderdoen aan een 'The One' qua bijten en remvertraging.
Ik heb sowieso een tooltje met inbussen mee, geen tangetje daarentegen.
Heb nu 180/ 180 en de remmen moeten in ieder geval niet onderdoen aan een 'The One' qua bijten en remvertraging.
Zit er dan ook schroefdraad in de Zee's?SugaHoneyIceTea schreef:Als je het boutje hebt dan kun je ze ook bij de zee gewoon vanstbouten he en het boutje trek je er ook niet met je vingers uit dus heb je ook een tool nodig
Ik heb sowieso een tooltje met inbussen mee, geen tangetje daarentegen.
Super biken (van XC tot Enduro) in de Zuid Franse Hautes Alpes rondom Gap? Stuur een PB'tje.
"To make a mountain of your life is just a choice"
"To make a mountain of your life is just a choice"
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 10376
- Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
- Mijn mountainbike: Lux Trail CF7
In dat geval Saints met 180-180 zou ik zeggen.mvdlans schreef:Het totaal gewicht wat de remmen moeten stoppen is 95Kg (dus fiets, ik en m'n rugzak). (En hoe later remmen, hoe beter (=sneller)).
Heb nu 180/ 180 en de remmen moeten in ieder geval niet onderdoen aan een 'The One' qua bijten en remvertraging.
Dan heb je en de kracht, en de fijne modulatie, en geen fading: kun je met een gerust hart en comfortabel last minute in de remmen.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
-
- Extreme Biker
- Berichten: 606
- Lid geworden op: wo 14 augustus 2013, 12:54
- Mijn mountainbike: Kona Coilair Supreme 2007
Het lukte me zelfs met mn vingers om dat pinnetje eruit te trekken en anders gebruik je een van inbusjes om het eruit te wippen; kleine moeite.
Ik zit zelf nu een beetje in datzelfde schuitje en op zoek naar remmen. Oog is gevallen op XT en met name Zee en Saint vanwege mijn 100kg zonder fiets. Vind de klauwen van Zee toch fijner dan XT...en bijna 150 EUR goedkoper dan Saint wat ik voor een knopje en een schroefje veel vind.
Ik zit zelf nu een beetje in datzelfde schuitje en op zoek naar remmen. Oog is gevallen op XT en met name Zee en Saint vanwege mijn 100kg zonder fiets. Vind de klauwen van Zee toch fijner dan XT...en bijna 150 EUR goedkoper dan Saint wat ik voor een knopje en een schroefje veel vind.
XT's zullen vast wel voldoen, als ik zo eens naar die rijders uit de EWS keek zaten er toch veel tussen met XT(R) ed.
Maar als je toch wat extra's wilt, minder remkracht kan altijd, meer vaak niet.
Iemand op het forum hier had een review van de nieuwe Saint's en Zee's geschreven.
Saint's zijn wel erg stevig, soms voor DH zelfs als je niet voluit rijdt, Zee's zijn iets minder giftig en voor AM, Enduro en zulks ook erg goed mocht je wat steviger willen. Althans dat volgde uit de review.
Maar als je toch wat extra's wilt, minder remkracht kan altijd, meer vaak niet.
Iemand op het forum hier had een review van de nieuwe Saint's en Zee's geschreven.
Saint's zijn wel erg stevig, soms voor DH zelfs als je niet voluit rijdt, Zee's zijn iets minder giftig en voor AM, Enduro en zulks ook erg goed mocht je wat steviger willen. Althans dat volgde uit de review.
"The German word for nipple is 'Brustwarze', breast wart. Here I feel is a nation that may be relied upon to produce a man's bike."
- kusanagi
- Extreme Biker
- Berichten: 663
- Lid geworden op: za 11 september 2004, 23:33
- Mijn mountainbike: Rocky Mountain Altitude Rally Edition - Specialized Demo 8 - Specialized P1
Maar die gasten remmen nietNimbus schreef:XT's zullen vast wel voldoen, als ik zo eens naar die rijders uit de EWS keek zaten er toch veel tussen met XT(R) ed.
-
- Extreme Biker
- Berichten: 872
- Lid geworden op: za 16 mei 2009, 13:58
- Mijn mountainbike: Rocky Mountain Slayer sxc70 2009, (Titus Moto-Lite 2005. Kona Kula deluxe 2005)
- Contacteer:
Idd, ik zit niet in hetzelfde straatje denk ik....kusanagi schreef:Maar die gasten remmen niet
Xtr's worden het sowieso niet. Als je daar iets kapot maakt ben je gelijk de sjaak (€€€€) voor die paar gram minder ook al is de remcilinder mooier (uit één stuk).
Super biken (van XC tot Enduro) in de Zuid Franse Hautes Alpes rondom Gap? Stuur een PB'tje.
"To make a mountain of your life is just a choice"
"To make a mountain of your life is just a choice"
Dat heb je met Saints ook.
Set Zee's dan maar? Ben benieuwd, lijkt me mooi spul, zullen niet misstaan ipv mijn XT's nu.
Set Zee's dan maar? Ben benieuwd, lijkt me mooi spul, zullen niet misstaan ipv mijn XT's nu.
"The German word for nipple is 'Brustwarze', breast wart. Here I feel is a nation that may be relied upon to produce a man's bike."
- Jan Willem
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4204
- Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
- Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988
Ik vind het prijsverschil tussen XT 785 € 169,- en een setje Saint € 299,- zonder de schijven nogal vrij spectaculair zakmazegge...
Voor mij en mijn 65plusser rijstijl van de laatste maanden zou ik snel klaar zijn met beslissen; gewoon simpel en doeltreffend SLX dus (omdat dit een favoriete afkorting van me is of een vergelijkbaar argument), voor weinig geld.
Maar als ik kijk naar de snelheid waarmee jij over de meest bezopen graatjes knalt , lijkt het soms best wel handig als je kunt beschikken over een robuust, betrouwbaar stel forse ankers voor bikes met hele lange sturen en flauwe balhoofdhoeken.
In jouw situatie zou ik dus gaan voor de Saints.
Voor mij en mijn 65plusser rijstijl van de laatste maanden zou ik snel klaar zijn met beslissen; gewoon simpel en doeltreffend SLX dus (omdat dit een favoriete afkorting van me is of een vergelijkbaar argument), voor weinig geld.
Maar als ik kijk naar de snelheid waarmee jij over de meest bezopen graatjes knalt , lijkt het soms best wel handig als je kunt beschikken over een robuust, betrouwbaar stel forse ankers voor bikes met hele lange sturen en flauwe balhoofdhoeken.
In jouw situatie zou ik dus gaan voor de Saints.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2831
- Lid geworden op: di 29 augustus 2006, 21:49
- Mijn mountainbike: Cdale CaadX, Ultimate CFSL 8 Aero
- Contacteer:
Xt is meer dan genoeg. En dan icetech variant? En desnoods voor een grotere schijf.
Het prijsverschil met saint is nogal grof inderdaad.
Het prijsverschil met saint is nogal grof inderdaad.
Biking skills or Hospital bills