Maatvoering Allmountain

Alles over freeride, downhill en andere extremere varianten van biken zoals Dual, 4X, Urban Assault, Street, Dirtjump en Trial.
owwwwk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2737
Lid geworden op: za 3 april 2010, 00:01
Mijn mountainbike: Nog meer plastic... :-)

19" past prima maar is idd naar beneden afgerond. Meeste frames zijn 19" of 21" waarbij 21" altijd echt té groot (lees: te lang!) is. Optimaal is 19,5" maar dat is meestal geen maat die men heeft.
StAlTiCa
owwwwk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2737
Lid geworden op: za 3 april 2010, 00:01
Mijn mountainbike: Nog meer plastic... :-)

DaanCramer schreef:ik denk niet dat je kleiner moet gaan dan je huidige frame maat. Sterker nog ik denk dat je huidige XC frame eigenlijk wat te klein is voor je.

Verder zou ik gezien de prijsklasse van fietsen die je aandraagt sowieso een proefrit regelen. Ik denk dat je bij de altitude toch wel richting de XL zal gaan (27,5"). Mocht je voor een 29er gaan wellicht een L. Maar kleiner zeker niet.
Heb net als voorbeeld even bij Cannondale gekeken. Tussen de Trigger L en XL zit ongeveer 3cm verschil in effectieve bovenbuislengte. Da's best veel (lijkt me; bij een XC-fiets is dit iig erg veel).
StAlTiCa
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2179
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Wat is de HTT van je oude bike?

Trigger => L 63.4cm XL 66.2cm
Altitude => L 60.5cm XL 63.0cm
SB 95 => L 61.2cm XL 63.2

Valt dus niet mee om de maat weer in een hokje te stoppen. O ja, de Yeti heeft een 72graden zitbuishoek in tegenstelling tot +/-73.5graden van de andere.
owwwwk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2737
Lid geworden op: za 3 april 2010, 00:01
Mijn mountainbike: Nog meer plastic... :-)

@ Real Epic: zie PB
StAlTiCa
Gebruikersavatar
BullS4
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 156
Lid geworden op: wo 27 november 2013, 21:46
Mijn mountainbike: BMC Trailfox Amp, BMC Urs

Ik wil binnenkort de Canyon Nerve gaan kopen. Alleen ben ik nog heel erg aan het twijfelen of het de 27,5" of de 29" wielenset wordt.
Mbt de maatvoering zal ik toch op de S uitkomen.
Trixie24
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 187
Lid geworden op: zo 14 november 2010, 15:20

Ik zou zeker niet kleiner gaan... Welke fiets kijk je naar? Dan kunnen we beter kijken welke maat bij je past... Al is testen natuurlijk het best! Ik rij zelf 21" stumpjumper fsr 29 en ben 1.92... 19" vond ik zelf te kort voor langere ritten. Naar beneden zou een 19" best wel kunnen. Ik heb nu een 70mm stem en 740mm stuur. Ik wil nog iets kortere stem en breder stuur.

Verdiep je is in de reach en stack van fietsgeo's. Zegt veel meer dan een tt lengte.
Gebruikersavatar
BullS4
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 156
Lid geworden op: wo 27 november 2013, 21:46
Mijn mountainbike: BMC Trailfox Amp, BMC Urs

Trixie24 schreef:Ik zou zeker niet kleiner gaan... Welke fiets kijk je naar? Dan kunnen we beter kijken welke maat bij je past... Al is testen natuurlijk het best! Ik rij zelf 21" stumpjumper fsr 29 en ben 1.92... 19" vond ik zelf te kort voor langere ritten. Naar beneden zou een 19" best wel kunnen. Ik heb nu een 70mm stem en 740mm stuur. Ik wil nog iets kortere stem en breder stuur.

Verdiep je is in de reach en stack van fietsgeo's. Zegt veel meer dan een tt lengte.
Ik heb interesse in de Nerve AM 8.9 of de Nerve AM 8.0.
Ben zelf 1.70 groot.
SugaHoneyIceTea
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 606
Lid geworden op: wo 14 augustus 2013, 12:54
Mijn mountainbike: Kona Coilair Supreme 2007

Het is net wat je fijn vindt. Mijn HT is 20.5" welke in mijn beleving ook zeker kleiner kan met mijn 1.87. (heb lange benen en kort bovenlichaam/armen) Mijn Coilair is 17" welke voor lange ritten te klein is maar deze is meer gebouwd om naar beneden te gaan. Ik gebruik 70mm stem icm 745 stuur als ik vlakker rijd en 50mm met 780 wanneer zwaartekracht me voert. Lekker hoge rise om dat stuurtje net iets hoger te krijgen.
AM is een breed begrip dat in bijvoorbeeld de USA al snel richting 160mm gaat maar in jouw geval zou een goede 140 ook best ok zijn....voor mij weegt de lol van lekker veel veerweg zwaarder dan de nadelen hiervan.
Met jouw lengte zou ik voor een L gaan.
Gebruikersavatar
BullS4
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 156
Lid geworden op: wo 27 november 2013, 21:46
Mijn mountainbike: BMC Trailfox Amp, BMC Urs

SugaHoneyIceTea schreef:Het is net wat je fijn vindt. Mijn HT is 20.5" welke in mijn beleving ook zeker kleiner kan met mijn 1.87. (heb lange benen en kort bovenlichaam/armen) Mijn Coilair is 17" welke voor lange ritten te klein is maar deze is meer gebouwd om naar beneden te gaan. Ik gebruik 70mm stem icm 745 stuur als ik vlakker rijd en 50mm met 780 wanneer zwaartekracht me voert. Lekker hoge rise om dat stuurtje net iets hoger te krijgen.
AM is een breed begrip dat in bijvoorbeeld de USA al snel richting 160mm gaat maar in jouw geval zou een goede 140 ook best ok zijn....voor mij weegt de lol van lekker veel veerweg zwaarder dan de nadelen hiervan.
Met jouw lengte zou ik voor een L gaan.
Is dit antwoord voor mij?
Dat zou dan 2 maten groter zijn, dan aanbevolen. Lijkt me sterk. Ik heb op de hardtail altijd 17" of 18" gereden.
S bij Canyon is een 16.5"
SugaHoneyIceTea
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 606
Lid geworden op: wo 14 augustus 2013, 12:54
Mijn mountainbike: Kona Coilair Supreme 2007

Nee dat was voor de TS met 1.90....in jouw geval zou ik idd voor de S gaan ;)
Plaats reactie