Maatvoering Allmountain

Alles over freeride, downhill en andere extremere varianten van biken zoals Dual, 4X, Urban Assault, Street, Dirtjump en Trial.
owwwwk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2736
Lid geworden op: za 3 april 2010, 00:01
Mijn mountainbike: Nog meer plastic... :-)

In dit wereldje ben ik niet echt thuis, daarom dus de vraag voor wat hulp.

Bij een XC fiets kom ik meestal uit op een 19" of 19,5". Moet een Allmountain fiets dezelfde maat zijn? of kleiner? of groter? Ben 1,90 met een BBL van 90-91cm.
StAlTiCa
Nimbus
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3901
Lid geworden op: zo 22 november 2009, 08:51
Contacteer:

Zeker niet groter zou ik zeggen.
Blijft natuurlijk een kwestie van passen en meten (testen) wat lekker zit. Maar met jouw lengte wel opvallend dat je meestal een 19" of 19,5" voor XC hebt. Dat is ongeveer mijn maat ook, L zeg maar, maar ik ben een aardig stukje korter. ;)
Als je onder AM verstaat, ook zoveel mogelijk omhoog fietsen, mooie afdalingen en lange tochten is een fiets die ook lekker fietst erg fijn, dan kom je in dezelfde maat ongeveer uit, als je op je huidige fiets lekker zit. Bij de meeste merken een L grofweg, al heeft naar de maten zelf kijken meer zin, vooral tussen bepaalde merken wil nog eens wat verschil zitten, de ene L is de andere niet.
Mocht je meer willen afdalen en meer liften meepakken, dan kun je een kleinere maat overwegen, althans daar zie ik nog weleens voor gekozen worden als je op het afdalen focust. Een grotendeels passende maat is natuurlijk ook aan te passen met een kortere stuurpen, breder en hoger (geplaatst) stuur. In het AM segment is dat eerder de de regel dan de uitzondering, dan zal je wat rechter op komen te zitten, etc. etc.
"The German word for nipple is 'Brustwarze', breast wart. Here I feel is a nation that may be relied upon to produce a man's bike."
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2178
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Meestal is het meest handige om een kortere stuurpen te monteren. Hier rij ik met een 9cm stuurpen die ik in de Alpen verkort naar 7cm. Rij dus met dezelfde bovenbuis lengte.

Gebruik ook een Talas vork waardoor het stuur bij het afdalen omhoog komt.
Nimbus
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3901
Lid geworden op: zo 22 november 2009, 08:51
Contacteer:

Werkt ook goed inderdaad. ;)
"The German word for nipple is 'Brustwarze', breast wart. Here I feel is a nation that may be relied upon to produce a man's bike."
owwwwk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2736
Lid geworden op: za 3 april 2010, 00:01
Mijn mountainbike: Nog meer plastic... :-)

Nimbus schreef:Zeker niet groter zou ik zeggen.
Blijft natuurlijk een kwestie van passen en meten (testen) wat lekker zit. Maar met jouw lengte wel opvallend dat je meestal een 19" of 19,5" voor XC hebt. Dat is ongeveer mijn maat ook, L zeg maar, maar ik ben een aardig stukje korter. ;)
Ik zit vrij hoog. Center trapas tot bovenkant zadel is bijna 81cm, center pedaalas tot bovenkant zadel is bijna 99cm. Op basis van XC-geometrie heb ik dan een 120mm stuurpen, zadelpen meestal zonder setback.
Nimbus schreef:Als je onder AM verstaat, ook zoveel mogelijk omhoog fietsen, mooie afdalingen en lange tochten is een fiets die ook lekker fietst erg fijn, dan kom je in dezelfde maat ongeveer uit, als je op je huidige fiets lekker zit.
Dat is idd de bedoeling. Do-it-all voor de iets ruigere omstandigheden.
Nimbus schreef:Bij de meeste merken een L grofweg, al heeft naar de maten zelf kijken meer zin, vooral tussen bepaalde merken wil nog eens wat verschil zitten, de ene L is de andere niet.
Ik kijk nu onder andere naar een Cannondale Trigger 29 en een Rocky Mountain Altitude. Bij beide lijkt de XL voor mijn gevoel té groot. Als ik hier echter veel posts lees ga je op een AM wel een kortere stuurpen rijden (zeg eens 100mm); of klopt dat niet?
StAlTiCa
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

In AM termen is een 100mm pen al een reuze ding! Denk eerder aan 70mm ofzo.

Maar alles hangt of staat met wat jij AM noemt.
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2178
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Rij je nu al met een breed stuur? Als je van bv een 55cm stuur gaat naar 68cm moet je al rekenen op een kortere pen van 2cm. Rij je al breed kun je inderdaad voor een 100cm pen gaan. Kun je in de Alpen altijd nog korter maken. Licht er een beetje aan hoe afdalings gericht je je AM wilt maken.
owwwwk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2736
Lid geworden op: za 3 april 2010, 00:01
Mijn mountainbike: Nog meer plastic... :-)

Ligt eraan wat "breed" is ;-). Tov "vroeger" rij ik al eens stuk breder, nu ongeveer 58-60cm (was ooit 50cm...)' dat met een 120mm stuurpen. Ben op zoek naar een Ritchey flat-riser om eens te proberen breder te gaan rijden.

Voor AM begrippen is 58cm denk ik veel te smal, of niet?

Doel is een fiets waarmee ik nog steeds fatsoenlijk bergop kan rijden maar bergaf minder snel tegen de grenzen aan te lopen (wat ik nu wel doe). Een Epic schiet in de Alpen echt tekort bergaf..... Te smal stuur, te weinig veerweg, "voor" te lage zit, achter te "hoge" zit (zadelpen kan niet omlaag), te "weinig" rem, etc...
Laatst gewijzigd door owwwwk op za 28 december 2013, 14:21, 1 keer totaal gewijzigd.
StAlTiCa
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Ik rij met een 780mm stuur op mn LTHT, dus dan is 58 best kort ;)
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7362
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Wat als "all mountain" wordt aangeprezen zit in de 680~740 range.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
ericb
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 709
Lid geworden op: wo 9 juni 2010, 20:13
Mijn mountainbike: Norco Torrent 7.1FS,Norco Search Gravelracer

Ik rij met een 60mm stem en een 740 stuur op een 16 inch frame bij 175 lichaams lengte.lekker wendbaar op technische trails.
Ik hoor een zwijn,ik zie een zwijn,ik eet een zwijn..........
En soms voel ik mij als een zwijn,vies en dwars door de bush


We Are Basta!!
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2178
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Voorheen reed ik met een 55cm stuur. Nu met een 68cm. "Voor mij" is dit al heel breed. Met dit stuur heb ik al 2cm van mijn stuurpen afgesnoept. Ga ik de Alpen in dan snoep ik hier nog 2cm vanaf.

Volgens mij is het niet de bedoeling om bikeparks te rijden maar meer een All-round bike voor het hooggebergte te bouwen. 100-140mm Talas, 180mm schijven en een klim verzetje. Ik ben toen uitgekomen op een Cotic Soul.

Heb je al voorkeur voor een bepaald model?
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Voor mijn AM (LTHT) heb ik toch wel naar mijn huidige fiets gekeken. Want al moet je er een berg mee oprijden is het toch wel fijn dat je redelijk zit. Alleen komt het stuur bij deze wat hoger en toch ook wel wat korter.
owwwwk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2736
Lid geworden op: za 3 april 2010, 00:01
Mijn mountainbike: Nog meer plastic... :-)

Real Epic '89 schreef:Voorheen reed ik met een 55cm stuur. Nu met een 68cm. "Voor mij" is dit al heel breed. Met dit stuur heb ik al 2cm van mijn stuurpen afgesnoept. Ga ik de Alpen in dan snoep ik hier nog 2cm vanaf.

Volgens mij is het niet de bedoeling om bikeparks te rijden maar meer een All-round bike voor het hooggebergte te bouwen. 100-140mm Talas, 180mm schijven en een klim verzetje. Ik ben toen uitgekomen op een Cotic Soul.

Heb je al voorkeur voor een bepaald model?
Volgende staat ol de shortlist:
- Cannondale Trigger
- Rocky Mountain Altitude
- Yeti SB-95

Bikeparks is idd zeker niet de bedoeling al zou het kunnen gebeuren dat een deel van de route door een bikepark loopt (daar worden dan niet de ruige stukken gereden). Moet idd allround bike zijn voor met name Alpen-werk.
StAlTiCa
Gebruikersavatar
DaanCramer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2484
Lid geworden op: zo 14 augustus 2011, 20:24
Mijn mountainbike: Norco, Mondraker, Rocky Mountain
Contacteer:

ik denk niet dat je kleiner moet gaan dan je huidige frame maat. Sterker nog ik denk dat je huidige XC frame eigenlijk wat te klein is voor je.

Verder zou ik gezien de prijsklasse van fietsen die je aandraagt sowieso een proefrit regelen. Ik denk dat je bij de altitude toch wel richting de XL zal gaan (27,5"). Mocht je voor een 29er gaan wellicht een L. Maar kleiner zeker niet.
Plaats reactie