Lichte bescherming voor AM/Enduro

Alles over freeride, downhill en andere extremere varianten van biken zoals Dual, 4X, Urban Assault, Street, Dirtjump en Trial.
Plaats reactie
Botloos
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 399
Lid geworden op: di 18 september 2012, 19:30
Mijn mountainbike: Canyon!

Volgend seizoen wil ik kleine enduro wedstrijden gaan rijden en een aantal bike trips gaan maken waarbij ik iets meer bescherming wil hebben dan dat ik bij een lokaal rondje draag. Nu draag ik vaak alleen mijn knie- en elleboogbeschermers en eventueel nog een full-face helm maar ik ben bang dat dat met mijn minimale AM/Enduro ervaring nog net wat te weinig is. Ik wil er alleen niet bij gaan lopen als een ridder in vol ornaat dus ben ik op zoek naar een wat lichtere body protector en misschien nog een padded short.

Heeft er iemand ervaring met zulke lichte bescherming en geeft het dan wel voldoende bescherming voor het soort rijden dat ik ga doen?
"If you call yourself a "mountainbiker" and you dont love it all (DH, enduro and XC) then you're doing it wrong!" Jared Graves
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7393
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

1) Wat versta jij onder lichte bescherming? Er zijn wat vormen wat eigenlijk voornamelijk window dressing is om een vinkje te kunnen zetten in geval van verplichtingen, ondanks dat het natuurlijk niet schaadt wanneer het niet baat.

2) Voornaamste vind ik persoonlijk een spline protector. Daarnaast heb je voor enduro en trips waarschijnlijk toch al een rugzak bij je, dan zou ik een rugzak met geintegreerde protector overwegen.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Botloos
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 399
Lid geworden op: di 18 september 2012, 19:30
Mijn mountainbike: Canyon!

De rugzak met geïntegreerde backprotector staat al hoog op mijn lijstje, gisteren bij de LBS opgevraagd of hij de Ergon BA3 SuperEnduro kan leveren van modeljaar 2014 waar een protector in kan.

Met lichte bescherming bedoel ik zoiets:
Afbeelding

Dus iets extra voor de borstkas, schouders en eventueel voor de heupen.
"If you call yourself a "mountainbiker" and you dont love it all (DH, enduro and XC) then you're doing it wrong!" Jared Graves
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Waarvoor wil je je beschermen? Hiermee doet het wellicht iets minder pijn, maar breken doe je het net zo snel denk ik.
freeko
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 387
Lid geworden op: ma 6 december 2004, 08:49
Mijn mountainbike: Foes DHS Mono/Santa Cruz Nomad
Contacteer:

japie carbon schreef:Waarvoor wil je je beschermen? Hiermee doet het wellicht iets minder pijn, maar breken doe je het net zo snel denk ik.
Een "gewone" body-protector a-la dainese en zo beschermt je ook niet tegen botbreuken kan ik je uit eigen ervaring vertellen....

Voor enduro gebruik ik wel de kniebeschermers maar heb mijn body-protector ook niet meer aan. Een goede rugzak met rug-protector doet voor je rug al heel wat.(ook dit uit eigen ervaring). Ik gebruik een ondershirt met lichte pads op de schouders en de ellebogen voor de bescherming tegen schaafplekken. Mocht ik zo hard crashen dat dit niet meer afdoende helpt dan heb ik pech gehad...ook draag ik op de meeste enduro trails geen full face helm maar de 661 recon.

Op echte ruwe afdalingen als de Mega of het bikepark heb ik wel mijn Dainese aan, geeft toch net iets meer bescherming en vertrouwen op de rotsige tracks...tevens draag ik dan wel mijn full-face
Ja man!
Botloos
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 399
Lid geworden op: di 18 september 2012, 19:30
Mijn mountainbike: Canyon!

japie carbon schreef:Waarvoor wil je je beschermen? Hiermee doet het wellicht iets minder pijn, maar breken doe je het net zo snel denk ik.
Ik wil me vooral beschermen tegen de kleinere valpartijen, de grote grove valpartijen zijn (hopelijk) zo minimaal dat ik niet constant in DH body protector, harde elleboog en knie/scheen beschermers wil rondlopen.

@Freeko: Welk merk shirt is dat? Ik heb van 661 de subgear protection jersey gezien die ook elleboog beschermers heeft maar daar lees ik meer negatieve dingen over dan positieve. Bovendien heb ik al losse elleboog beschermers.
Met je Dianese bedoel je zo'n harde back protector van dat merk?

Gebruikt er verder ook iemand een (zeem)broek met padding?
"If you call yourself a "mountainbiker" and you dont love it all (DH, enduro and XC) then you're doing it wrong!" Jared Graves
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Tja, de grote valpartijen zijn eigenlijk degene waarvoor je je moet beschermen. Maar om idd in een motorcross outfit de berg op te rijden is niet fijn. Daarom neem ik zelf het risico maar. Tijdens een marathon heb ik alleen een helm, en daar heb je minstens net zo gevaarlijk passages.

Tegenwoordig hebben ze ook van dat spul dat alleen hard word bij een impact. dat schijnt best comfortabel te zijn. Ik dacht dat 661 dat gebruikt in sommige beschermers.
SugaHoneyIceTea
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 606
Lid geworden op: wo 14 augustus 2013, 12:54
Mijn mountainbike: Kona Coilair Supreme 2007

Als je toch voor een shirt wil gaan dan vind ik onderstaande de beste bescherming bieden: ribben, nieren en rug inbegrepen. Niet goedkoop maar dat zijn meeste shirts niet.
http://www.chainreactioncycles.com/nl/e ... -prod59939" onclick="window.open(this.href);return false;

Wanneer je onderuit gaat en je hebt de tijd om te reageren dan is instinctief een arm om op te vangen best normaal. Onderarm & kniebescherming en padded shorts zouden bij mij de voorkeur hebben....
Botloos
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 399
Lid geworden op: di 18 september 2012, 19:30
Mijn mountainbike: Canyon!

SugaHoneyIceTea schreef:Als je toch voor een shirt wil gaan dan vind ik onderstaande de beste bescherming bieden: ribben, nieren en rug inbegrepen. Niet goedkoop maar dat zijn meeste shirts niet.
http://www.chainreactioncycles.com/nl/e ... -prod59939" onclick="window.open(this.href);return false;

Wanneer je onderuit gaat en je hebt de tijd om te reageren dan is instinctief een arm om op te vangen best normaal. Onderarm & kniebescherming en padded shorts zouden bij mij de voorkeur hebben....
Dat shirt lijkt me wel erg snel te heet worden om fatsoenlijk in te kunne biken, bescherming zal daarentegen wel wat beter zijn dan met het voorbeeld dat ik gaf...

Dit shirt ziet er ook wel interessant uit trouwens, http://g-form.com/products/protective-c ... ion-shirt/" onclick="window.open(this.href);return false;
Padding lijkt op de D3O gel die japiecarbon bedoelt, wordt dus hard als je een klap erop krijgt maar is verder flexibel en geeft bescherming op de schouders, ribbenkast en borstbeen.
"If you call yourself a "mountainbiker" and you dont love it all (DH, enduro and XC) then you're doing it wrong!" Jared Graves
funride
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2393
Lid geworden op: di 26 juli 2011, 08:39
Mijn mountainbike: ALTEC ACCRUE

Hey Botloos,
Ik rij veel kleine Enduro wedstrijdjes en eigenlijk heb je niet meer nodig als een AM potje of in sommige gevallen full-face (easyphone verplicht) kniebeschermers, elleboog beschermers, backpack.
Full body is overdreven en zit alleen maar in de weg.
Niels77 en ik gaan de Enduro tijdens Roc d'Ardenne rijden, zin om mee te gaan?

http://www.sport.be/rocdardenne/2014/nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.britishcycling.org.uk/searc ... g-System-0" onclick="window.open(this.href);return false;
Botloos
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 399
Lid geworden op: di 18 september 2012, 19:30
Mijn mountainbike: Canyon!

funride schreef:Hey Botloos,
Ik rij veel kleine Enduro wedstrijdjes en eigenlijk heb je niet meer nodig als een AM potje of in sommige gevallen full-face (easyphone verplicht) kniebeschermers, elleboog beschermers, backpack.
Full body is overdreven en zit alleen maar in de weg.
Niels77 en ik gaan de Enduro tijdens Roc d'Ardenne rijden, zin om mee te gaan?

http://www.sport.be/rocdardenne/2014/nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Daar heb ik zeker wel zin in, ik PM je morgen wel even.
"If you call yourself a "mountainbiker" and you dont love it all (DH, enduro and XC) then you're doing it wrong!" Jared Graves
Botloos
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 399
Lid geworden op: di 18 september 2012, 19:30
Mijn mountainbike: Canyon!

Ik ga morgen kijken voor padded shorts, 2de hands gevonden op het forum voor een mooi prijsje, baat het niet dan schaad het niet. Verder houd ik het vooralsnog bij Knie-, elleboog- en rugbescherming in de vorm van een rugzak met protector.

In de loop van volgend jaar weet ik of het genoeg is of niet :P
"If you call yourself a "mountainbiker" and you dont love it all (DH, enduro and XC) then you're doing it wrong!" Jared Graves
michielsexappeal
All rounder
All rounder
Berichten: 65
Lid geworden op: vr 17 januari 2014, 12:02

Check de POC site
Botloos
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 399
Lid geworden op: di 18 september 2012, 19:30
Mijn mountainbike: Canyon!

michielsexappeal schreef:Check de POC site
POC heeft erg mooie spullen en waarschijnlijk is het ook erg goed maar ik vind het (voor nu) nog ff te duur.
"If you call yourself a "mountainbiker" and you dont love it all (DH, enduro and XC) then you're doing it wrong!" Jared Graves
maaf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2307
Lid geworden op: ma 21 januari 2008, 17:20

Ik heb zelf een Evoc backprotector voor downhill. Voor enduro vind ik een rugzak voldoende, daar zit voldoende rotzooi in om de scherpe objecten waar ik op zou vallen tegen te houden.

http://www.evocsports.com/de/bike/prote ... r-men.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Crashpants heb ik nooit gehad, maar ook nooit gemist.
Plaats reactie