Flats met kliksysteem

Alles over freeride, downhill en andere extremere varianten van biken zoals Dual, 4X, Urban Assault, Street, Dirtjump en Trial.
julie
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1278
Lid geworden op: vr 20 januari 2006, 12:58
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper FSR, Canyon Torque

SugaHoneyIceTea schreef:drops nemen op SPD uitgeklikt is vervelend ja......ik heb daarentegen angst als ik 'te lang' van de grond af ben dat m'n voeten van de pedalen zullen vallen =/ of m'n fiets onder me vandaan valt ofzo...slaat nergens op maar toch
dat denk ik dus ook als ik met flats ga rijden.... :wink:
Gebruikersavatar
kusanagi
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 663
Lid geworden op: za 11 september 2004, 23:33
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Altitude Rally Edition - Specialized Demo 8 - Specialized P1

MacReal schreef:Bij zulke haarspelden proberen aan te wennen om met je volledige gewicht op je buitenste been te gaan staan.
Knappe vent die dat been nog uitgeklikt krijgt en het is beter voor je balans.
Exact :)

Al betrapte ik me laatst ook nog 2 keer op fout uitklik gedrag. (de verkeerde kant) Maar dat lukt mij alleen als ik stop voor een blinde switchback. Zolang ik rol gaat het automatisch goed vanwege bovenstaande.

Gelukkig kun je dan op de Mallet's toch nog ff een soort van wisselen zonder perse in te moeten klikken (je hoort het al, ik ben er happy mee ;) )
julie
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1278
Lid geworden op: vr 20 januari 2006, 12:58
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper FSR, Canyon Torque

maar rij je in principe ingeklikt met die mallats? Ik neem aan dat als je kracht zet op het pedaal en je bent nog niet ingeklikt, dat je dan automatisch inklikt?
Jroelie
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 49
Lid geworden op: ma 22 november 2010, 10:25
Mijn mountainbike: Specialized Epic Expert

En met wat voor schoenen rij je op de Mallets? Hebben five ten ook schoenen waar een klick-systeem onder kan??
pex
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 296
Lid geworden op: di 1 december 2009, 21:33
Mijn mountainbike: Evil Sovereign

Five-ten heeft schoenen waar een click-systeem onder kan.
Lijkt mij een goede combinatie met de mallets. (heb zelf geen mallets)

Maar als ik nog een keer naar een click systeem ga, lijken die mallets me wel wat.
-You don't have to be great to start, but you have to start to be great!
-Bicycle. Circles turning circles. The most efficient machine on the planet. Complex by design - simple by nature. As life ... well, as it should be!
SugaHoneyIceTea
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 606
Lid geworden op: wo 14 augustus 2013, 12:54
Mijn mountainbike: Kona Coilair Supreme 2007

Neem dan wel de DH mallets want over de reguliere Mallets lees ik weinig goeds. Ik wil namelijk ook 5-10SPD's met Mallets ergens dit jaar aanschaffen
julie
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1278
Lid geworden op: vr 20 januari 2006, 12:58
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper FSR, Canyon Torque

aan diegenen die de mallets hebben, hoe makkelijk/moeilijk gaat het in- en uitklikken?
Gebruikersavatar
kusanagi
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 663
Lid geworden op: za 11 september 2004, 23:33
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Altitude Rally Edition - Specialized Demo 8 - Specialized P1

Samenvatting/antwoorden:

Ja, je rijdt in principe altijd ingeklikt met Mallet's. Ze zijn niet bedoelt om uitgeklikt te rijden. Het veersysteem zit dan iets in de weg. Maar als je even niet ingeklikt komt (overkomt de beste) dan heb je een flink platform waar je op kunt staan. (maar niet te vergelijken qua grip met een echt flat pedal)

Ja neem de Mallet DH 2013 en nieuwer . Niet de oude.

Ja, Five Ten heeft een stuk of 3 a 4 schoenen met klik systeem (Minnaar, Hellcat, Maltese Falcon, Didi enz...)


Het in- en uitklikken gaat soepel en iets anders dan Shimano.

Hier:
http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 9#p1854082" onclick="window.open(this.href);return false;

en hier:
http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 0#p1826867" onclick="window.open(this.href);return false;

wat meer info die ik eerder beschreven heb.

Ik ben er erg content mee!
Gebruikersavatar
Jeuced
All rounder
All rounder
Berichten: 103
Lid geworden op: vr 28 oktober 2011, 17:39
Mijn mountainbike: Canyon Spectral CF 2018 27,5
Contacteer:

Ik ben ook op zoek geweest naar een combi pedaal, moeilijke opgave!
Heb eigenlijk altijd (behalve in t begin) spd gereden maar na een trail clinic bij mountainbikeclinics.nl toch op zoek gegaan naar een alternatief. Ik wou trucjes zoals balanceren (op t achterwiel) en het maken van een JUISTE bunny hop kunnen doen zonder elke keer mijn pedalen te moeten wisselen. Want ik rij toch ook nog steeds graag met klikkers.
Uiteindelijk heb ik een shimano ... Pedaal besteld en daar zelf pins in gemaakt voor betere grip.
Zie hieronder het resultaat. Let wel ze zitten er net op dus moet nog ff goed testen voor een goede review.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
marsjee
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 495
Lid geworden op: zo 28 augustus 2011, 13:11

Ik vind hem iig goed gelukt. Slim gedaan :)
Tech videos: WWW.MTBHOWTO.COM
Gebruikersavatar
van Tuyl
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1060
Lid geworden op: ma 1 februari 2010, 15:54
Mijn mountainbike: Specialized epic expert 2021
Contacteer:

Mooi project! Succes met oefenen.
julie
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1278
Lid geworden op: vr 20 januari 2006, 12:58
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper FSR, Canyon Torque

terugkomend op de mallets... tot nu toe zeer tevreden, makkelijk in- en uitklikken en ook even geen probleem als je niet direct kan inklikken.
Verder ook wat meer met flats gereden (met five ten schoenen), want ik heb toch het idee dat als je het niet helemaal doet zoals het moet met klikpedalen (teveel "trekken" aan de pedalen, terwijl je dus juist moet "pompen"). Even wennen, maar dat gaat ook steeds beter. Ik kom dus een beetje terug op het verhaal, ja je moet altijd met klikpedalen rijden.
EL Maroq
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2520
Lid geworden op: vr 22 februari 2013, 21:04
Mijn mountainbike: Salsa Mukluk 3/ Trek Farley 5

Moet niets, gewoon waar jij je fijn en zeker bij voelt.
Ik heb tot een jaar geleden altijd met klikkers gerede en nu alleen nog maar flats icm 5-10's
Zou niets anders meer willen. Voor zowel klim als afdaling geen moment dat ik mijn voeten vast zou willen hebben. DH vind ik het zelfs lekkerder rijden doordat ik mijn voeten precies kan positioneren naar de omstandigheden
Gebruikersavatar
Dunc@n
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 333
Lid geworden op: di 10 september 2013, 09:09
Mijn mountainbike: GT Sensor Expert; Koga Beachracer; Giant Defy

Na jarenlang met SPD gereden te hebben rij ik nu al een tijdje met CB Mallet 2 pedalen. Dit omdat ik opzoek ben naar meer grip als ik niet snel genoeg kan in-klikken op technische passages. In eerste instantie heb ik met mijn Shimano schoenen gereden, dit beviel (uiteraard) erg matig door de hard kunstof zool welke geen grip kan krijgen op de Mallet.

Sinds 2 weken rij ik met Mavic Alpine XL schoenen (5-10 is te breed voor mijn voeten), dit bevalt icm de Mallet prima.

Ik heb wel het extra kunstof vulplaatje gemonteerd onder de schoenplaatjes om wat meer vrijheid te krijgen (draaien) als ik ingeklikt rij. De schoen raakt nu net de pennen op het pedaal, wanneer je de druk van het pedaal afhaald kan je je voet makkelijk verdraaien of uitklikken, met de druk op het padaal grijpen de pennen de zool vast en sta je als een huis. Ik heb de schoen/pedaal combinatie allen nog in NL gebruikt maar ben nog niet ongewenst los geklikt na een sprong of drop (o.a. Mini DH Spaarnwoude), wat weleens wilde gebeuren met SPD’s. Ik merk nu ook de meerwaarde van extra steun van het platform wanneer je ingeklikt bent Ik was me hier nog niet bewust van, maar merk dat mijn enkels duidelijk minder klappen op hoeven vangen en ook minder vermoeid raken.

Losgeklikt valt de “veer” van het pedaal mooi in de uitsparing van de zool achter het schoenplaatje. De zool bied dan voldoende contactpunten met het platform om grip te hebben. Ik heb op de Mini DH een aantal runs bewust los gereden. Door de plaatsing van het schoenplaatje onder de bal van de voet sta je los automatisch iets meer naar achteren (veer van het pedaal achter het schoenplaatje), op het midden van de voet. Hierdoor is de hefboom naar de enkel korten en sta je dus relatief stabiel. Uiteraard rij je het beste ingeklikt, maar als het even niet ander kan is er prima mee naar beneden te komen.

Komend weekend gaat deze combi mee naar Winterberg en dan weet ik meer ;-)
Serieuze Wielerliefhebber zonder Ambitie
Gebruikersavatar
kusanagi
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 663
Lid geworden op: za 11 september 2004, 23:33
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Altitude Rally Edition - Specialized Demo 8 - Specialized P1

Veel plezier alvast. Ben er waarschijnlijk ook wel met mijn CB Mallet DH's ;)
Plaats reactie