Flats met kliksysteem

Alles over freeride, downhill en andere extremere varianten van biken zoals Dual, 4X, Urban Assault, Street, Dirtjump en Trial.
Jroelie
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 49
Lid geworden op: ma 22 november 2010, 10:25
Mijn mountainbike: Specialized Epic Expert

Ik ben mij aan het oriënteren voor een set pedalen. Momenteel rij ik (in nederland) met crankbrothers - eggbeaters alleen wil ik ook een setje flats aanschaffen voor in de bergen. Daarbij ook aan het kijken voor schoenen (rij nu met MTB fietsschoen).

Flats
Wat is je ervaring op flats met kliksysteem zoals bijvoorbeeld de CB Mallet?
http://www.crankbrothers.com/pedals_mallet.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Wat zijn de pro's en con's en is het aan te raden flats te nemen met kliksysteem? Of gebruik je dit niet en kan je net zo goed normale flats kopen?

Schoenen
Wat voor schoenen gebruik je op de flats? Ik zag dat Five Ten ook schoenen heeft met een uitsparing in de zool voor een kliksysteem. Iemand hier ervaring mee?
kjvandongen
All rounder
All rounder
Berichten: 73
Lid geworden op: wo 6 juni 2012, 11:18

Heb zelf de Time Atac MX6. Fijne pedalen, soort flats met kliksysteem.
Hiervoor gebruik ik normale mtb schoenen, waarbij ipv het spd plaatje een Time plaatje onder de schoen wordt bevestigd.
Eigenlijk ook voor Time gekozen vanwege de extra spelingsruimte ivm knieproblemen.
Ben er prima over tevreden.
Als je alles onder controle hebt, ga je niet hard genoeg!
J.BL
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 264
Lid geworden op: zo 23 september 2007, 10:05
Mijn mountainbike: Ican S3, Felt Breed, Specialized Enduro, Commencal Absolut

Als je meer vertrouwen wilt hebben in de bergen ben je het best af met een setje 'normale' flat-pedals.
In combinatie met een Five Ten schoen heb je dan massa's grip op je pedaal. Kies dan de Five Ten Freerider, omdat je daar gemakkelijk mee loopt, comfortabel + grip.

Een pedaal als Crank Brothers Mallet (slechte ervaringen mee qua kwaliteit) of Time MX4/MX6 (Super, en niet te duur) zijn toch echt bedoeld om ingeklikt mee te rijden. Door de kooi is het vooral makkelijker om in ruw terrein in te kunnen klikken. Niet ingeklikt haalt zo'n pedaal/schoen combi het niet bij de grip van een echte flat-pedal met Five Tens

BTW: Ik rij op al m'n bikes: van 29-er rigid tot DH met dezelfde Time pedalen.
Singletrails, Gravel, Pumptracks & Bikepark
bramdr
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 388
Lid geworden op: za 11 juli 2009, 16:07
Mijn mountainbike: Specialized epic S-works, Specialized stumpjumper fsr S-works, Canyon Strive CFR
Contacteer:

Ik was ook aant het kijken voor een setje klikkers op m'n downhill.
Ik zou dan met five ten schoenen willen rijden icm deze pedalen: http://www.chainreactioncycles.com/be/e ... -prod68949" onclick="window.open(this.href);return false;
Iemand een idee van de grip uitgeklikt?
Deze pedalen hebben echte pinnen integenstelling tot het goedkoopst model.
eiri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1032
Lid geworden op: ma 10 december 2007, 00:49
Mijn mountainbike: Turner 5.Spot
Contacteer:

Ik kan me nog steeds niet voorstellen dat je hiermee dezelfde grip hebt als normale flats. Daar heb je toch meer pinnen in zit het klik gedeelte van de pedaal in de weg als je flat wilt rijden.

Als je dan ingeklikt wilt zitten, zou je mijn inziens met een normaal klik systeem van shimano, cb of ander merk beter af zijn. Alleen als je geen stijve zool wilt hebben (zoals bij de 5-10) is het misschien wel te overwegen, maar je leeft op beide pedaal soorten met een soort compromis.
Jroelie
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 49
Lid geworden op: ma 22 november 2010, 10:25
Mijn mountainbike: Specialized Epic Expert

eiri schreef:Ik kan me nog steeds niet voorstellen dat je hiermee dezelfde grip hebt als normale flats. Daar heb je toch meer pinnen in zit het klik gedeelte van de pedaal in de weg als je flat wilt rijden.
Daar ben ik dus ook benieuwd naar, vandaar de vraag hier of anderen wel die ervaring hebben met de combi flats-kliksysteem.

Wat bramdr ook zegt, de wat duurdere combi-pedalen hebben ook pinnen voor de grip. Dus ik ben wel benieuwd hoe deze werken als je uitgeklikt hier op rijd. Over het algemeen rijd je ingeklikt, maar soms heb je op een lastig stuk (onbedoeld) dat je uitklikt en dan lijkt het mij wel handig om zonder te kijken door te kunnen gaan met goede grip en later weer kan inklikken.
SugaHoneyIceTea
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 606
Lid geworden op: wo 14 augustus 2013, 12:54
Mijn mountainbike: Kona Coilair Supreme 2007

De misperceptie hier is dat men het heeft over combi-pedalen. Dit zijn SPD-pedalen met extra support. Natuurlijk kan je zowel in- als uitgeklikt rijden maar verwacht niet de performance van een flatpedal.
Gebruikersavatar
Axium
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3348
Lid geworden op: vr 19 november 2010, 17:07
Mijn mountainbike: Merida TFS Matts XT-Edition(RS SID/BRm775)

het blijft natuurlijk altijd een compromis, maar ik vind (gebaseerd op afbeeldingen) de mallets er wel uitzien als het beste van 2 werelden. gewone spds met plastic plaatjes erop is niks, pd343 of hoe ze ook heten is niks.
kjvandongen
All rounder
All rounder
Berichten: 73
Lid geworden op: wo 6 juni 2012, 11:18

SugaHoneyIceTea schreef:De misperceptie hier is dat men het heeft over combi-pedalen. Dit zijn SPD-pedalen met extra support. Natuurlijk kan je zowel in- als uitgeklikt rijden maar verwacht niet de performance van een flatpedal.
Inderdaad.
Zoals aangegeven heb ik de Time Atac MX pedalen. Hiermee rijd ik 98% van de tijd ingeklikt.
Niet ingeklikt zit inderdaad het klikmechanisme in de weg en kun je het niet vergelijken met een echte flat pedal.

Ik gebruik ze vanwege de extra stabiliteit (ook psychisch... :wink: ) en af en toe niet ingeklikt rijden.
Wel een erg fijn systeem dat goed en snel in- & uitklikt; ook in ruigere omstandigheden.
Als je alles onder controle hebt, ga je niet hard genoeg!
SugaHoneyIceTea
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 606
Lid geworden op: wo 14 augustus 2013, 12:54
Mijn mountainbike: Kona Coilair Supreme 2007

XC rijders zullen met hun eierenkloppers niet gauw 2 meter naar beneden droppen en met een dergelijke ondersteuning van bijvoorbeeld een Mallet3 kan ik me goed voorstellen dat een gravity rijder die dat wel doet het neerkomen wat meer aangenaam ervaart.
gerco 301
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 410
Lid geworden op: ma 12 juli 2010, 19:37
Mijn mountainbike: Specialized Turbo Levo FSR

Ik vond de combinatie met een mallet niets, met mijn fiveten's met de pinnen uitgedraaid kwam je bijna niet in en uit je pedaal door de pinnen, met de pinnen meer ingedraaid kun je net zo goed niet met flats rijden, van beide werelden is het net niet.
Rijd nu dus heerlijk met Nukeproof flats en wil niet meer anders. Heb jaren met CB gereden maar dit rijdt beter.
Gebruikersavatar
kusanagi
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 663
Lid geworden op: za 11 september 2004, 23:33
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Altitude Rally Edition - Specialized Demo 8 - Specialized P1

Vrijwel de gehele DH top rijdt op deze: http://www.chainreactioncycles.com/nl/en/s?q=mallet+dh" onclick="window.open(this.href);return false;

Het zijn geen flats, de kooi eromheen is bedoeld om meer druk op je pedaal/fiets te kunnen geven in bochten en in drops. Het is niet bedoeld als flat. Het is bedoeld als klik pedaal met meer support voor je voeten.

De reviews voor dit pedaal zijn ook gewoon goed. Ik ga ze voor aankomend Alpen seizoen zeker bestellen om het eens te proberen.
bramdr
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 388
Lid geworden op: za 11 juli 2009, 16:07
Mijn mountainbike: Specialized epic S-works, Specialized stumpjumper fsr S-works, Canyon Strive CFR
Contacteer:

Vandaag een paar five ten schoenen gekocht.
Ongelooflijk hoeveel grip je daar mee hebt, kan m'n voeten niet meer bewegen.
In het begin is dit wel serieus wennen.
Heb me dit model gekocht zodat ik ineens schoenen heb voor met klikkers te rijden in de toekomst.
Afbeelding
Handig is dat deze bescherming bieden tegen opvliegende vliegen of uitstekende stenen en een hoge hiel.
Naar boven stappen doen ze wel van geen kanten :D Heb er een paar bleinen aan over gehouden.
Gebruikersavatar
kusanagi
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 663
Lid geworden op: za 11 september 2004, 23:33
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Altitude Rally Edition - Specialized Demo 8 - Specialized P1

CB Mallet DH besteld. ( en Candy voor op mijn XC/Trail bakkie )
Keep you posted ;)
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7840
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

En toch voor het rijden in de Alpen mis ik de klikpedalen echt niet qua grip. Ik rij ook met Nukeproof's en die hebben lange pinnen met schroefdraad, die meer dan voldoende grip genereren om fatsoenlijk naar beneden te gaan zonder van je pedalen af te schieten. Maar uiteraard is de combi, schoenen - pedalen wel van groot belang.
Voordeel is wel, als het een keer goed mis gaat neem ik, makkelijk afstand van mijn fiets, waardoor eventueel zwaarder letsel uit blijft. 10 Weken geleden nog een lullig slippertje gemaakt (denk toch stiekem dat het de schuld was van Kusanagi :wink: ) maar ik was blij dat ik in dit geval niet vast zat. Desondanks ben ik nog wel onder behandeling bij de Fysio... :-{ Een spagaat-split als 40+'er gaat kennelijk niet meer zo soepel... :lol:
Plaats reactie