Mountainbike route Sint-Pietersberg (Maastricht-West)

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Plaats reactie
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Dit is het programma, over 2 dagen verspreid:
Lijkt me een erg leuk programma, en fantastisch dat na alle moeie en tijd die erin is gestoken er nu eindelijk een parcours ligt!


Outdoor Festival Maastricht:

Mountainbike vereniging Trailz043 en Bearsports organiseren op 26 en 27 november 2016 een nieuw evenement op en rond de Sint Pietersberg in Maastricht. Op een voor Nederlandse begrippen uniek parcours worden mountainbike wedstrijden voor volwassenen en kinderen uitgezet. Daarnaast is het mogelijk om deel te nemen aan de Cross Duathlon Maastricht waar naast het mountainbiken ook gelopen moet worden. Dit nieuwe evenement gaat het levenslicht zien onder de naam: Outdoor Festival Maastricht.


Programma:

Zaterdag 26 november:

09.30u – 11.00u Mountainbike wedstrijd kort = 22km (3 rondes)
11.00u – 13.00u Mountainbike wedstrijd lang = 37km (5 rondes)
11.30u Prijsuitreiking MTB kort
13.00u – 14.00u Mountainbike wedstrijd kort en easy = 15 km (2 rondes)
13.30u Prijsuitreikingen MTB lang


Kids:
10.30u – 11.00u Kids fiets controle
11.00u – 13.00u Kids fietsclinic
14.00u – 14.30u Kids wedstrijd 8, 9, 10 en 11 jarigen (1 en 2 rondes van 3km)
14.30u – 15.30u Kids wedstrijd 12, 13, 14 en 15 jarigen (3 en 4 rondes van 3km)
15.40u Prijsuitreikingen MTB kids
16.00u – 16.30u Fun MTB race (iedereen mag gratis deelnemen, 1 kinderrondje van 3km)


Zondag 27 november:

09.30u – 10.00u Mountainbike toertocht 20km, tevens opening van de euregionale Sint Pietersbergroute.
13.30u – 16.30u Sint Pietersbear Cross Duathlon
Kort: 4k run – 15k MTB – 2,5k run
Lang: 6,5k run – 22k MTB – 2,5k run
(lang en kort starten gelijktijdig)
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Ramon 73
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2219
Lid geworden op: wo 21 mei 2003, 23:33
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3

wesp schreef:Is er al een openingsdatum voor de vaste route Maastricht West?
Ja, datum is al jaren bekend! (zodra Pasen en Pinksteren op 1 dag vallen)
Dit verhaal sleept al 4-5 jaar en ik geloof niet dat het er óóit van gaat komen. Maar is het nodig? Ik rij 2-3x per week in het gebied, op toerisme-luwe momenten, dus ik heb er niet zo'n behoefte aan dat er een route komt. Liever inderdaad géén route want dat trekt veel volk van buitenaf aan en zitten de paden vol krabbelaars.
Gratis GPS topo kaarten? Kijk eens op:
OpenMtbMap en de weekly updates.

Never argue with idiots. They'll drag you down to their level and beat you with experience.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Zondag 27 nov 09.30 gaat het toch echt gebeuren volgens de aankondiging hierboven @Ramon 73. Euregionale St Pietersberg route gaat open.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Kechelke
All rounder
All rounder
Berichten: 136
Lid geworden op: za 27 november 2010, 11:26
Mijn mountainbike: Radon Black Sin 8.0

Een aantal oude, wijze uitdrukkingen:

Colen en Aken en waren op eenen dach niet ghemaeckt.

Rome ne fut pas faicte en un iour.

Bon oeuvre quiert du temps la longitude.

Dus.....

Nog even geduld en Nederland (en België) heeft er een toproute bij! :-q
Koenuhhh
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1597
Lid geworden op: zo 29 augustus 2010, 16:28
Mijn mountainbike: Specialized Epic Comp (2015) - YT Jeffsy 29 (2017)

Ben benieuwd! Had zelf ook gedacht dat het er nooit meer van zou komen. Heb zelf al een paar keer over de pietersberg gereden met de bike en het is zeker wel een gebied met potentie. Zodra de route officieel klaar is en geopend is kom ik zeker een keer die kant op. :-q
Gebruikersavatar
harmen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 206
Lid geworden op: wo 2 november 2011, 21:55
Contacteer:

Bij routes waarvan de officiele opening aanstaande is, zie je normaal gesproken al geruime tijd vantevoren paden aangelegd worden en/of sporen van routeaanduiding.
Ramon 73
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2219
Lid geworden op: wo 21 mei 2003, 23:33
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3

Er zou een bekende track-architect nog tracks bedenken en bouwen. Nou, in het hele gebied is geen activiteit op track gebied te bespeuren. Misschien worden er wel wat route bordjes opgehangen, maar de mooie singletracks, chicken runs, downhills die beloofd zijn gaan er nu nog niet komen naar mijn gevoel. Ook liggen er nog diverse bomen in de weg, en aangezien dat in gebied van Natuurmonumenten is, zijn die niet 1-2-3 opgeruimd.
Maar trailz043 heeft vast wel een goede uitleg voor de spalt tussen voorbespreking en uitvoering.
Gratis GPS topo kaarten? Kijk eens op:
OpenMtbMap en de weekly updates.

Never argue with idiots. They'll drag you down to their level and beat you with experience.
Gebruikersavatar
FXII
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 347
Lid geworden op: vr 20 mei 2016, 15:05
Mijn mountainbike: Pinnacle Ramin
Contacteer:

Ik zag dat de Belgen bij de Stop van Ternaaien (Quai de Caster) ook bezig waren een nieuw park/running track/biketrails uit te zetten. Ben er een tijdje geleden nog geweest, de paden lagen er al maar zoals dat bij de Walen nu eenmaal gaat ontbrak de afwerkingen nog. Ligt wel zo'n nieuw parkeerplaatsje (8-10 vakken) en vanuit daar kun je links, rechts en naar beneden diverse paadjes nemen.
¯\_(ツ)_/¯
Ramon 73
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2219
Lid geworden op: wo 21 mei 2003, 23:33
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3

Natuurmonumenten meldt ook al dat er een route komt https://www.natuurmonumenten.nl/nieuws/ ... id-limburg" onclick="window.open(this.href);return false;
Maar geen datum van oplevering.
Gratis GPS topo kaarten? Kijk eens op:
OpenMtbMap en de weekly updates.

Never argue with idiots. They'll drag you down to their level and beat you with experience.
Gebruikersavatar
FXII
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 347
Lid geworden op: vr 20 mei 2016, 15:05
Mijn mountainbike: Pinnacle Ramin
Contacteer:

Leuk stuk, maar idd nietszeggend en bovendien alweer bijna een jaar oud. Gaan de vorderingen aan de Noormannensingel toch een stukje sneller.
¯\_(ツ)_/¯
Ramon 73
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2219
Lid geworden op: wo 21 mei 2003, 23:33
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3

FXII schreef:Leuk stuk, maar idd nietszeggend en bovendien alweer bijna een jaar oud. Gaan de vorderingen aan de Noormannensingel toch een stukje sneller.
Net als deze dus:

Afbeelding

Volgens tracks and trails verkeert de route nog in de financieringsfase :o
Aangezien zij de route zouden aanleggen (tenzij ik berichten over het hoofd heb gezien dat er iets anders geregeld is) gaat het originele plan niet lukken over goed 2 maanden.
Link naar de bron
Gratis GPS topo kaarten? Kijk eens op:
OpenMtbMap en de weekly updates.

Never argue with idiots. They'll drag you down to their level and beat you with experience.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Oude info, waarin nog 2013 als jaar van aanleg wordt genoemd. Die fase is al lang achter de rug. Zoveel energie en moeite heeft het de initiatiefnemers dus gekost. Alle lof daarvoor!
Heb wat inside informatief gevraagd: pin mij niet vast op de genoemde datums, maar eea verkeert inmiddels in een eindfase. Heb er alle vertrouwen in. Laat ik het zo zeggen: de trails daadwerkelijke trails aanleggen zal uiteindelijk nog de minste tijd hebben gekost als de baan er dadelijk ligt... Het voortraject, daar zit de meeste tijd en energie in... Nogmaals chapeau voor het uithoudingsvermogen dat daar voor nodig is geweest :-q .
Dat respect proef ik niet altijd uit alle bijdragen hier. Dat verdienen de initiatiefnemers wel. Zo... Ik heb gesproken :bier: .
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Kechelke
All rounder
All rounder
Berichten: 136
Lid geworden op: za 27 november 2010, 11:26
Mijn mountainbike: Radon Black Sin 8.0

Ik sluit mij volledig aan bij Aurelius. Wat er achter de schermen aan bakken met werk wordt verzet, in kostbare eigen vrij tijd ziet niemand. Wel hoor je veel geklaag van de zijlijn dat het allemaal te lang duurt. En ik kan inderdaad kan ik ook niet wachten totdat het zo ver is, maar Rome is ook niet op een dag gebouwd!
Sjapo voor iedereen die zich inzet voor het aanleggen van een nieuwe route! :-q
Gebruikersavatar
FXII
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 347
Lid geworden op: vr 20 mei 2016, 15:05
Mijn mountainbike: Pinnacle Ramin
Contacteer:

De Nederlandse ambtmolen zorgt altijd voor de meeste vertraging. Dat is met elk project zo. Ben in 2004 betrokken geweest om het skatepark aan de Griend op te zetten, park lag er voor een derde meer aan de begroting en met de helft minder aan faciliteiten pas in 2006. Dat zegt genoeg dacht ik zo.

Ik vind het bewonderingswaardig dat Trailz043 zich zo lang heeft kunnen motiveren om de kar te trekken...maar het einde lijkt in zicht. Ik ga de 27e november in elk geval op d'n Pietersberreg kieke.
¯\_(ツ)_/¯
Ramon 73
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2219
Lid geworden op: wo 21 mei 2003, 23:33
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3

Nieuwe informatie http://www.bearsports.nl/outdoor-festival-maastricht-0" onclick="window.open(this.href);return false;

Dus in November is niet de opening, maar start van de aanleg van het parcours.
Gratis GPS topo kaarten? Kijk eens op:
OpenMtbMap en de weekly updates.

Never argue with idiots. They'll drag you down to their level and beat you with experience.
Plaats reactie