Effect van bikers en hikers op trails

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Jass
Reporter
Reporter
Berichten: 4080
Lid geworden op: wo 15 augustus 2001, 02:00
Mijn mountainbike: ::: Specialized SX Trail ::: Trek Ticket :::
Contacteer:

Het argument dat biken slechter is voor het terrein dan wandelaars is weer eens in een onderzoek omzeep geholpen.

Verder is de schade niet onherstelbaar.

Blijft dus de vraag over in hoeverre een biker meer schade heeft op de dieren t.o.v. een wandelaar. Is hier nog een bioloog die een afstudeerproject nodig heeft :wink:
Study examines trail damage from biking, hiking

Source: CBC

GUELPH, ONTARIO - Hikers have long argued the deep treads of spinning mountain bike tires tear up more dirt on trails than a pair of hiking boots. But a University of Guelph study says this isn't true.

Botanist Richard Reader and graduate student Eden Thurston studied trail use and found that with average amounts of activity, cycling and hiking have similar effects on terrain.

Reader says little research has been done on the physical effects of mountain biking on the environment. "But we've found that hikers have the same effect as bikers do, regardless of the number of trips along the path."

For the study, cyclists and hikers were asked to walk or ride down a four-metre-long track with no existing trail in Ontario's Boyne Valley Provincial Park.

The impact on vegetation cover and soil exposure was measured at five different intensities of bike and foot traffic (from zero to 500 trips along a specific trail.)

According to the data, the trail was most damaged during the first 25 trips and the extent of the damage was equal for hiking and for cycling. Vegetation cover was greatly reduced and soil left exposed.

The researchers said despite the damage done by the 500-pass trials, one year later, the trail environment had recovered almost 100 per cent.

Reader says this means damage from hiking and cycling is reversible if management decisions are made to allow the trails to rest and recover.
bron: painincorporated.com
.:Actionsports - Lifestyle - Photography:.
::: Jasper Leenarts Photography :::
Castor
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4488
Lid geworden op: zo 23 september 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Santa Cruz VPFree, SRAM X9, Boxxer Ride, Fox DHX5, Truvativ Holzfeller, Hayes El Camino

Cool! Heb je dit al naar de NTFU, KNWU en Natuurmonumenten geforward?

OT mailtjes toch wle gehad gisteren?
The freedom to ride where you want, when you want.
Sjase
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1457
Lid geworden op: do 6 februari 2003, 19:24
Contacteer:

Mooi, dat ondersteund mijn beweringen in een zeker ander topic :-q . Maar ik ben idd wel benieuwd naar hoe slecht mtb'en en wandelen in het algemeen zijn voor de natuur, dus niet ten opzichte van elkaar. Blijft leuk he die onderzoekjes :-q .

Weet je wat ze gewoon moeten doen? Twee trails aanleggen en het ene jaar de ene openstellen en het jaar erop de andere. Probleem opgelost :D .
Gebruikersavatar
jf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7610
Lid geworden op: za 13 april 2002, 02:00

Ach, de heren bosbeheerders weten toch zo ook wel dat mountainbiken heel slecht is voor de natuur, slechter dan elk ander gebruik? Daar hebben ze geen onderzoek voor nodig! Sterker nog: dat kunnen ze absoluut niet gebruiken.
Turn it up • Bring the noise • I'm on a horse.
CrazyCarrot
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7294
Lid geworden op: do 19 juli 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Ja, mijn eigen!
Contacteer:

Ik heb zoiets ook al eens eerder gelezen.
Het was toen een opmerking van een engelse boswachter, die ongeveer het zelfde vertelde, alleen die vertelde d'r nog bij dat de dieren minder last van fietsers hadden dan van wandelaars. Door dat fietsers geruislozer en sneller aankomen en sneller voor bij zijn.
Rgr^
All rounder
All rounder
Berichten: 108
Lid geworden op: di 21 oktober 2003, 12:49
Mijn mountainbike: 2004 Specialized Stumpjumper FSR Pro Disc, full XT/XTR met Snelle Fredjes eronder
Contacteer:

Snap zowieso niet helemaal waar iedereen zich zo druk om maakt. Kijk bijvoorbeeld eens naar van die gekken op paarden. Zo'n beest is bijna een lopende ploeg. En dan lopen ze op ons te fitten dat WIJ alles kapot zouden maken. Ik snap wel dat er meer atb-ers zijn dan ruiters maar als we met z'n allen netjes op de paden zouden blijven rijden moet het toch geen probleem zijn? Die paden liggen er immers al.

Rogier
Sambal bij?
Sjase
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1457
Lid geworden op: do 6 februari 2003, 19:24
Contacteer:

Rgr^ schreef:Snap zowieso niet helemaal waar iedereen zich zo druk om maakt. Kijk bijvoorbeeld eens naar van die gekken op paarden. Zo'n beest is bijna een lopende ploeg. En dan lopen ze op ons te fitten dat WIJ alles kapot zouden maken. Ik snap wel dat er meer atb-ers zijn dan ruiters maar als we met z'n allen netjes op de paden zouden blijven rijden moet het toch geen probleem zijn? Die paden liggen er immers al.

Rogier
Vergeet alleen niet dat er voor paarden speciale ruiterpaden zijn. Dat zijn dan ook de enig paden waar ze mogen rijden (ploegen :wink: ).
maartend
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 41
Lid geworden op: zo 25 januari 2004, 15:21
Mijn mountainbike: Cannondale/Klein/Merida
Contacteer:

Mijn stukje erbij.

OP kort termijn maken wij natuurlijk wel meer schade.

Kijk eens naar een toertocht.
Daar wordt het pad goed uitgesleten die dag, vooral als het pleurisweer is.

Verder geeft de meeste schade nog als wij als biker naast het pad gaan rijden, want het pad is blubberig, of er zit een rotte spoorvorming in.

Maar als wij als biker gewoon het pad gebruiken, dan is er nix aan de hand.

En ik hike ook, dus ik denk dat ik best wel recht van spreken heb.

grtz
Maarten
Het leven is hard.
Maar dat is een baksteen ook, en die hoor je ook nooit zeiken.
Walter
Genius
Genius
Berichten: 1838
Lid geworden op: ma 1 oktober 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Santa Cruz Super Light "met" en een On One Inbred "zonder".
Contacteer:

Ruud
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2044
Lid geworden op: di 17 september 2002, 11:26
Mijn mountainbike: is verkocht
Contacteer:

Een stukje bos van 4 meter lang als test? Toe maar hoor!
hotbiker
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 968
Lid geworden op: vr 2 januari 2004, 13:15
Mijn mountainbike: De mijne heeft meer dan twee wielen



Ook zeker waar, kijk maar als ze weer eens aan het werk zijn geweest!
En dan dat getrek met die bomen, dat zie je elk najaar/winter weer en opruimen, ho maar. :-{
interceptor
All rounder
All rounder
Berichten: 67
Lid geworden op: wo 10 oktober 2001, 02:00
Mijn mountainbike: SCC02, run's like wildfire

Hikers, bikers of paarden het is allemaal niks als je vergelijkt dat ze hier in het zuiden, omgeving Alphen, met cross-motoren door de bossen raggen!
Afgelopen zondag kwamen we weer een groep tegen, 6 van die ondingen, en die gaan ook over de "mtb route". Op sommige stukken van de single tracks kunnen ze bijna niet gedraaid komen dus moet het kont van zo’n onding met veel spinnen omgegooit worden. De paar heuveltjes die er zijn worden helemaal aan gort geploegd.
Het is niet alleen de paden die ze vernielen maar ook het wild wordt verstoord door al dat geweld.
Bijna elke zondag is het raak en geen boswachter of politie te zien.
Opzouten met die kl*te dingen!
Trailblazed by Gerard ROND
Sjase
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1457
Lid geworden op: do 6 februari 2003, 19:24
Contacteer:

interceptor schreef:Hikers, bikers of paarden het is allemaal niks als je vergelijkt dat ze hier in het zuiden, omgeving Alphen, met cross-motoren door de bossen raggen!
Afgelopen zondag kwamen we weer een groep tegen, 6 van die ondingen, en die gaan ook over de "mtb route". Op sommige stukken van de single tracks kunnen ze bijna niet gedraaid komen dus moet het kont van zo’n onding met veel spinnen omgegooit worden. De paar heuveltjes die er zijn worden helemaal aan gort geploegd.
Het is niet alleen de paden die ze vernielen maar ook het wild wordt verstoord door al dat geweld.
Bijna elke zondag is het raak en geen boswachter of politie te zien.
Opzouten met die kl*te dingen!
Politie bellen en zeggen dat ze er elke zondag rijden :-? . Kolerelijers :evil: .
The_Black_Cobra
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 159
Lid geworden op: zo 16 november 2003, 18:36
Mijn mountainbike: Specialized P2
Contacteer:

op die boswachters moet je niets op uit doen.
ik was een keer een mountainbike route aan het rijden in Oldenzaal
(het Hulsbeek) en toen zei die ''maak dat je hier weg komt dit
is geen mountainbiketerein'' zins dien het ik de schijt aan boswachters :evil:
Sjase
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1457
Lid geworden op: do 6 februari 2003, 19:24
Contacteer:

The_Black_Cobra schreef:op die boswachters moet je niets op uit doen.
ik was een keer een mountainbike route aan het rijden in Oldenzaal
(het Hulsbeek) en toen zei die ''maak dat je hier weg komt dit
is geen mountainbiketerein'' zins dien het ik de schijt aan boswachters :evil:
Ik ben ook een keer beledigd door een vrouw, sindsdien heb ik de schijt aan vrouwen :tong . Niet alle boswachters zijn hetzelfde hoor. Maar het is idd wel een botte opmerking.
Plaats reactie