Doe eens wat voor het bos...(en voor de boswachter)

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Plaats reactie
RoLimit
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 208
Lid geworden op: vr 2 mei 2003, 20:58
Mijn mountainbike: Cube LTD5
Contacteer:

Wat een leuke dag en uiteraard een geweldig initiatief. "Onze groep", is gelijk op de Zuijlensteinse Route aan de slag gegaan (7km). We konden direct vol aan de bak om de bocht, na de korte en steile klim, flink kort te wieken. Een gevaarlijk schijnbaar omdat er daar nog weleens een paar tegen elkaar klappen. De ene kant komt half "dood" boven van die klim en de andere rijdt tegen de route in, iets aflopend en dus met hoge(re) snelheid. Deze bocht is nu aan weerszijden goed te doorzien.

Daarna richting Asiel omdaar ,vanaf het asiel gezien, het paadje rechtsaf (valsplat) enigszins te ontdoen van takken en later zijn we met een mannetje of 5, de bocht linksaf maar gaan doen, omdat hier ook het nodige overhangt.

Een pittige dag waar we hard gewerkt hebben...en dat voel ik in ieder geval nu nog.....iedereen heeft z'n beste beentje voorgezet...hoewel ik er toch één heb ervaren in het kader van; als hij net zo hard werkte als hij kan lullen, dan was het hele bos al gekapt....maar nogmaals een superdag en volgende week ga ik ervan genieten...vandaag helaas niet kunnen biken.......binnenkort plaats ik nog ff wat foto's......zal wel in show your stuff ofzo terecht moeten komen zeker?
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10837
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

fotoos boswerkdag

Ik ben de hele dag druk geweest met praten, drie journalisten, drie fotografen. Halen en brengen van mensen en materialen. Bijgevoegd nog een paar fotootjes die ik tussen de bedrijven door geschoten heb. Downloaden staat uiteraard vrij, net als hergebruik in je eigen e-plakboek. Over nabestellen van de originelen moet ik nog even nadenken.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
de Baron
All rounder
All rounder
Berichten: 61
Lid geworden op: di 23 september 2008, 16:30
Mijn mountainbike: Cube type '2x vering wit-blauw'

Ja, echt een geweldige dag. Ik snap niet dat ze dit een taakstraf noemen: lekker bomen zagen in het bos, goed temperatuurtje, geen wind; ik ruil zo mijn kantoorbaan er voor in ;-)

Weet iemand waar die fotograaf van was en wanneer/of er wat in een krant komt?

Ik hoop trouwens dat ze snel de grond overal gaan rechttrekken zodat de route wat meer begaanbaar wordt, dan is de boel helemaal af.
Beter één cube in de hand, dan tien in de winkel
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10837
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Er zijn fotografen geweest van het Algemeen Dagblad/Editie Utrecht, De Gelderlander/Editie De Vallei en van De Kaap (het H-A-H blad van Amerongen, Leersum e.o). De stukjes zullen morgen wel in de krant staan en met een beetje geluk ook op de internetsites.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10837
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Artikel Gelderlander

Goed voor het bos en het imago

door Margreet Terpstra. zondag 18 januari 2009 | 16:26 |
Afbeelding
foto Cord Otting
Jai Westfa (links) zaagt een hoge tak af. Zo'n honderd mountainbikers werkten zaterdag mee aan de boswerkdag.

RHENEN/AMERONGEN - Boswachter Jan de Groot draait lachend het raampje van zijn terreinwagen omlaag. "Wel even doorwerken hè", vermaant hij de man die net in de stromende regen een tak van een struik afzaagt. Hij heeft nog nooit zoveel werknemers gehad als deze zaterdag. Honderd leden van de diverse mountainbikeverenigingen rond de Utrechtse Heuvelrug helpen Staatsbosbeheer tijdens de eerste Boswerkdag om de diverse paden te onderhouden. Bijvoorbeeld rond het Prattenburgse Bos bij Rhenen en de Amerongseberg.

Daarmee willen ze gelijk het imago van mountainbikers verbeteren, want dat is niet zo best. Mountainbikers rijden onbeschoft en ze vernielen de natuur. Niet waar, zegt Bert Lam, voorzitter van het Heuvelrugberaad, een commissie van wielerclubs. Al geeft hij toe dat er kaf tussen het koren zit. "Ik ben met hart en ziel verknocht aan het bos. En de meeste renners maken niets kapot."

Het is, denkt hij, eerder een sociaal probleem. "Als je in het bos loopt en de vouwen worden uit je broek gereden, is dat niet netjes. Maar het is groepsgedrag, verruwing in de maatschappij, wat je niet alleen bij mountainbikers ziet. Het zijn er een paar die het verpesten voor velen."

Marten Hoffmann, zelf renner bij Het Scherpe Woud, schat in dat de fietsers de boswachters zo'n negentien weken werk uit handen hebben genomen. De problemen rond mountainbikers kent hij ook van de andere kant. "Wordt er bijvoorbeeld iemand op het fietspad aangehouden omdat hij op een mountainbike rijdt. Dat kan toch helemaal niet?" Hij fietst graag op de Utrechtse Heuvelrug omdat het een heel mooie route is, zij het dat het rondje van 25 kilometer wel eens wat uitgebreid zou mogen worden. Diverse partijen steunen de actie graag. Van alle kanten is er gezorgd voor catering en winkel Adventure Bikes Veenendaal is zelfs de hele dag dicht omdat iedereen in het bos zit.

Boswachter De Groot vindt het een 'fantastische actie' en is er ondanks een griepaanval toch bij. "Je krijgt zo meer begrip voor elkaar en zij kunnen kijken in de keuken van de terreinbeheerder."

Jai Westfa, druk bezig met een zaag op een stok de hoge takken te verwijderen, vindt het de normaalste zaak van de wereld dat hij een keer zijn fietsdagje opgeeft. "We krijgen heel veel van het bos, nu geven we wat terug."
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
RoLimit
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 208
Lid geworden op: vr 2 mei 2003, 20:58
Mijn mountainbike: Cube LTD5
Contacteer:

bert l. schreef:fotoos boswerkdag

Ik ben de hele dag druk geweest met praten, drie journalisten, drie fotografen. Halen en brengen van mensen en materialen.
Ik zat niet aan jouw kant van het bos hoor Bert :wink: ....ik hoop en ik weet dat je je niet aangesproken voelt....

Maaruh...we hebben wel een fantastische job gedaan of niet!?
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10837
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Artikel AD/UN

Ruim baan voor ambulance

Door TON VOERMANS
AMERONGEN/LEERSUM - René Schuurmans somt de oogst van de afgelopen vorstperiode op. ,,Een gebroken schouder, een sleutelbeen en een paar gebroken armen en polsen.''

Afbeelding
Mountainbikers keren terug na een dag kappen op de Amerongse Berg. FOTO WILLIAM HOOGTEYLING


Mountainbiken op de Amerongse Berg is niet zonder gevaar, zegt de ecoloog bij Staatsbosbeheer. Zaterdag kapten 118 fervente mountainbikers hun routes door het bos zo breed dat de ambulance er voortaan door kan.

Op de harde ondergrond stuiterden de bosfietsers in het winterweer van de berg af. ,,Dat gaat prima als je je grenzen kent en je fiets ten alle tijden onder controle hebt,'' zegt mountainbiker Bert Lam. Maar niet iedereen is ervaren.

Op een zondag rijden vele honderden atb'ers de routes op de Amerongse Berg, door het Zuylensteinse bos en in Leersum. De 69 meter hoge Amerongse Berg werkt als een magneet. Klimmen in het bos is pittig. Schuurmans: ,,Soms zien we mensen die ongetraind de berg oprijden. Bikers uit het westen van het land, die niet meer aanspreekbaar zijn als ze boven zijn.''

Dan gebeuren er ongelukken. De oogst van vorig jaar: naast botbreuken ook een paar ernstige hersenschuddingen en een schedelbreuk van een biker die zonder helm met zijn hoofd tegen een boom kwam. Bij dat soort narigheid moet de ambulance er wel bij kunnen komen.

,,Het is hier bijna het Vondelpark,'' zegt ecoloog Schuurmans. ,,Op een mooie zomerse zondag zijn er 5500 mensen op de Amerongse Berg en 4000 in Leersumse Veld. Niet alleen fietsers, maar ook wandelaars, trimmers en paardrijders. Het werd zo druk dat wij onze natuurdoelen niet meer konden realiseren.''

De dassen, reeën en roofvogels kregen last van de recreanten. In augustus 2007 gooide Staatsbosbeheer het roer om. Het hart van de bossen werd weer voor de dieren. Recreatie werd verbannen naar de randen van het bos. Mountainbikers moesten op een vaste route rijden.

,,Een drama,'' zegt Lam. ,,We waren furieus. We snapten het ook niet. Wandelaars hoeven toch ook geen rondjes te lopen.'' Anderhalf jaar later zien de meeste bikers in dat het niet anders kan. Lam had geen enkele moeite om 118 atb'ers op te trommelen om een dag te werken in het bos.

Staatsbosbeheer bezit ongeveer eenderde van de Heuvelrugbossen. Het overige deel is in handen van particulieren, het Utrechts Landschap en Natuurmonumenten. Zij zijn huiverig om de fietsers toe te laten. Mountainbikers hebben een imago van woeste cowboys die zich niets gelegen laten aan regels of vaste routes. ,,Dat is een heel klein deel dat het verpest voor de rest.''

Schuurmans is blij met de zaagdag. ,,Zo'n actie overtuigt andere landeigenaren dat er goed te praten is met de bikers. Misschien stellen zij hun gronden dan open voor een route. Wij willen graag vanaf Leersum uitbreiden naar Doorn en Austerlitz. Dan neemt de druk op Leersum en Amerongen af. Dat is beter voor de natuur en de recreanten.''
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
M@rk
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 180
Lid geworden op: vr 21 december 2007, 09:23
Mijn mountainbike: LV301MK8 140/140 26er -- & -- Liteville 301Mk12 650b 150/140 is klaar!

Nog meer goeie berichten Bert :-q

Ik hoop dat dit ook overslaat naar andere gebieden, zodat ook andere routes aangepakt kunnen worden.
En zo'n dagje in het bos, beetje zagen enzo, is gewoon leuk...
Niets is wat het lijkt



Love is the feeling you get when you like something as much as your mountainbike; vrij naar Hunter S. Thompson
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10837
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

M@rk schreef:Nog meer goeie berichten Bert :-q

Ik hoop dat dit ook overslaat naar andere gebieden, zodat ook andere routes aangepakt kunnen worden.
En zo'n dagje in het bos, beetje zagen enzo, is gewoon leuk...
Ik hoop ook dat het voorbeeld overslaat naar andere gebieden én naar andere sporten. Het Heuvelrugberaad heeft via de NTFU ook met andere sportbonden contact gezocht. Elke buitensportbond (wandelaars, nordic-walkers, snelwandelaars, trimmers, hardlopers, lange-afstandslopers, triatleten, terreinfietsers, fietstoeristen, hardfietsers, ruiters, schaatsers) heeft momenteel de zelfde problemen met de toegankelijkheid van de openbaar toegankelijke groene ruimte (beleidstaal voor buiten). Die problemen zijn inmiddels via Erica Terpstra aan o.a. het bestuur van het Nationaal Park Utrechtse Heuvelrug (NPUH), maar ook op andere plaatsen, bekend gemaakt. Het lijkt wel of we als actieve buitenmensen ineens niet meer de opengestelde terreinen in mogen.

In februari is er een overleg met alle betrokken buitensportbonden, het NOC*NSF en de voorzitter van het NPUH om deze problematiek maar eens te bespreken. Wij denken dat buiten spelen in de vrije natuur gezond is voor lichaam en geest van de mens en dat samen spelen goed is voor het sociaal cement in een geïndividualiseerde samenleving.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
mtbpie
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1880
Lid geworden op: ma 24 december 2007, 20:38

M@rk schreef:En zo'n dagje in het bos, beetje zagen enzo, is gewoon leuk...
Inderdaad! Ik kan niet wachten tot de volgende werkdag waarbij de vorst hoogstens nog in Den Haag zit, zodat we de route ook kunnen aanpakken. Hopelijk is er dan weer zo'n geweldige opkomst, ik ben er in ieder geval weer bij :-q
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10837
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Afbeelding

Tot voor kort was het alleen RIDE
Inmiddels toegevoegd SPEAK
Zaterdag hebben we vooral gewerkt aan RESPECT
De volgende boswerkdag wordt vooral BUILD

De volgende boswerkdag is op zaterdag 26 september as.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
partyboj
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 456
Lid geworden op: di 4 juli 2006, 18:20
Contacteer:

He Bert en de rest van de harde werkers. Jullie mogen trots zijn op jezelf! :-q
Hele goede promotie voor het mountainbiken.
Ik vond het iets te ver rijden vanuit Drenthe, maar als dit soort dagen er ook komen in het noorden van het land, dan kom ik zeker helpen!
lenf
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1299
Lid geworden op: do 29 november 2007, 20:48
Mijn mountainbike: My bike is Fly!

Ja heel netjes wat jullie daar met z'n allen gedaan hebben... :-q
Dieser Weg wird kein leichter sein, Dieser Weg wird steinig und schwer...
jerry's kid
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 606
Lid geworden op: zo 28 april 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Stanton Sherpa Gen 3
Contacteer:

bert l. schreef:Afbeelding

Tot voor kort was het alleen RIDE
Inmiddels toegevoegd SPEAK
Zaterdag hebben we vooral gewerkt aan RESPECT
De volgende boswerkdag wordt vooral BUILD

De volgende boswerkdag is op zaterdag 26 september as.
Bert L,
Weet je toevallig of er nog van die mooie mutsen met bovenstaand logo te koop zijn? Vind ze wel erg mooi....

Verder leuke dag! Flink lopen zagen, leuke gesprekken gehad en een goed signaal afgegeven hopelijk...
Better to die on your feet than live on your knees - Emiliano Zapata
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Tsja, en van al dat moois hoop ik zondag weer eens te kunnen genieten. Tis dat ik ditmaal andere plannen had, want het is prima werk mannen en vrouwen!
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Plaats reactie