Fietsbladen

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Mr. Htb.
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 592
Lid geworden op: di 11 november 2008, 22:04
Mijn mountainbike: In opbouw.

Precies wat cheeta zegt,

De tips zijn soms wel grappig. Ik kreeg de “Fiets” met tips over fietsen in de modder. Tip 1: klaar met fietsen, uit die kleding. Je ziet nog wel eens fietsers bemodderd naar huis rijden. Enz.
Ik zie de lezers al naakt over straat rijden.

De reisverhalen of interviews met renners zijn in sommige bladen wel mooi maar de reviews of nieuws items zijn meestal subjectief en/of oud.
Oooeeessss
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

Lars TB schreef: wo 5 december 2018, 13:51 Ik haal mijn info over nieuw spul van internet. Wat meningen van bladen/websites betreft probeer ik hier en daar tussen de regels door te lezen.
Dit. En dat laatste (tussen de regels door lezen) is wel essentieel. Aangezien niemand nog (direct) wil betalen voor kwaliteitsmedia, is er nog maar weinig echt origineel en onafhankelijk.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8043
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Hoe doen we dat hier eigenlijk :wink:
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10373
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Hier weet je, als frequente bezoeker, wie wat zegt, en wat je er dus mee kan/moet.
Voor minder frequente, minder geinformeerde bezoekers, kan het wat lastiger zijn om tussen regels door te lezen, om de juiste info eruit te pikken.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16078
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Ik denk dat Juriaan doelde op de inkomsten.



(Misschien moet ik er inderdaad bij gaan vermelden dat de EWS mij per gepost bericht betaald :bier: )
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8043
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

aurelius schreef: zo 9 december 2018, 00:04 Hier weet je, als frequente bezoeker, wie wat zegt, en wat je er dus mee kan/moet.
Voor minder frequente, minder geinformeerde bezoekers, kan het wat lastiger zijn om tussen regels door te lezen, om de juiste info eruit te pikken.
Dit bedoelde ik.
Is dit forum sterker dan een tijdschrift?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16078
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Jurriaan schreef: zo 9 december 2018, 12:51
aurelius schreef: zo 9 december 2018, 00:04 Hier weet je, als frequente bezoeker, wie wat zegt, en wat je er dus mee kan/moet.
Voor minder frequente, minder geinformeerde bezoekers, kan het wat lastiger zijn om tussen regels door te lezen, om de juiste info eruit te pikken.
Dit bedoelde ik.
Is dit forum sterker dan een tijdschrift?
Ah, oké, misinterpretatie.

Tja, in veel opzichten kan een forum sterker zijn. Maar dat kan 2 kanten op werken... .

Info op het forum kan gerichter zijn. Maar juist op de sociale media gaat ook nog veel meer onzin rond dan bij de magazines.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10373
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Ik vind dit forum niet ‘sterker’, eerder een aanvulling, en wel een hele leuke.
Een forum geeft veelal persoonlijke meningen en ervaringen weer. En waar zijn die op gebaseerd? Dat laatste weet je vaak niet.

Bladen zijn toch net wat objectiever, bij vergelijkende testen wordt toch directer en wat beter vergeleken.
Ook die vergelijkingen zijn deels gebaseerd op subjectieve meningen van diverse testrijders. Maar als je weet wat de achtergrond van die rijders is, als je weet hoe de testopzet was, zegt dat alweer wat meer.
En veel valt gewoon te meten. Gewicht, stijfheid, hoeken, rolweerstand, etc., dat valt nog te objectiveren. Of dat wat je meet ook relevant is voor de praktijk, dat is natuurlijk weer vers twee :wink: ...

Het combineren van al die info levert het beste beeld op denk ik. Diverse bladen, sites en fora bij elkaar opgeteld, icm tussen de regels door lezen, et voila.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

Er is maar weinig echt objectiefs te vinden, ook in bladen of op websites.

Een forum is vooral leuk om over de hobby te ouwehoeren en als je er een tijdje rondhangt, leer je de onzin er wel een beetje uit te filteren en de meningen van andere vaste bezoekers op de juiste waarde te schatten. Of er veel "influencers" tussen zitten betwijfel ik, die vind je (denk ik) vooral op 'modernere' sociale media zoals instagram of facebook.

Bladen en websites lopen uiteen van goede intenties tot verkapte reclamefolders. Maar ook met de allerbeste intenties is het moeilijk om echt objectief te zijn als je volledige afhankelijk bent van de bikeindustrie voor advertentieverkoop, testmateriaal, persvoorstellingen, etc. Puur alleen al het jarenlang full-time bezig zijn met mountainbikes trekt je wereldbeeld scheef en maakt het moeilijk om zaken te relativeren.

Specifiek wat betreft het meten van dingen als gewicht, rolweerstand, stijfheid, etc.: dit lijkt misschien objectief maar dat is het niet want de significantie ervan in het complete plaatje wordt meestal schromelijk overdreven. Het is vooral een manier van de industrie om nieuw spul (dat in gebruik nauwelijks verschilt van de vorige generatie) schijnbaar beter te doen overkomen.

Met bovenstaande in het achterhoofd kun je het allemaal met plezier volgen en met een flinke korrel zout nemen :-q
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16078
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

aurelius schreef: zo 9 december 2018, 16:04 Ik vind dit forum niet ‘sterker’, eerder een aanvulling,
...
Je krijgt vaak wel real-life ervaringen, maten en gewichten. Bij bladen is dat vaak maar de vraag... . (Wat Niels dus ook al zegt)
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4705
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Ik zie fietsbladen zowel fysiek als digitaal gewoon als lekker leesmateriaal. Soms om je te verlekkeren aan mooie plaatjes, materiaal en verbazen over (on)kunde ..
Mooie foto’s en reisverhalen zijn favoriet. Ik zou niet snel mijn keuze voor een fiets laten bepalen door een test in een blad. Wel fijn om je keuze achteraf diverse malen bevestigd te zien worden door tests en reviews.
Dit forum is een mooi klankbord waar gelijkgestemden elkaar zonder eigenbelang verder helpen en leren kritisch te zijn.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
superrob
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 324
Lid geworden op: zo 31 oktober 2010, 16:09
Mijn mountainbike: SJ FSR comp carbon, Enduro expert carbon , Turbo levo fsr, Turbo levo SL, Mondraker dusk

Singletrackworld online versie.
Dockie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 182
Lid geworden op: ma 11 september 2006, 23:32
Mijn mountainbike: Van Nicholas Tuareg/ Singular Swift

Het enige blad wat ik nog lees is Cranked.
Goede verhalen, mooie foto's en weinig tot geen reclame bs artikelen.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8043
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

nielsvk schreef: zo 9 december 2018, 18:23Puur alleen al het jarenlang full-time bezig zijn met mountainbikes trekt je wereldbeeld scheef en maakt het moeilijk om zaken te relativeren.
En dan wel tot relativeren komen vind ik een mooie uitdaging. De beste mtb heb je nu in je bezit, anders had je een andere.

Zo had ik de beste schoenen, en gaf die een tweede leven, en heb ik nog steeds de beste schoenen :wink: (Zelf gekocht, dus geen sponsoring)
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

Jurriaan schreef: ma 10 december 2018, 22:11(Zelf gekocht, dus geen sponsoring)
Top, maar als je er je brood mee moet verdienen is zelf aanschaffen van testmateriaal niet echt schaalbaar vrees ik :wink:

Leuk artikel trouwens :-q
Plaats reactie