FOX Live Valve Suspension, automatische vering!

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3890
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Als Fox een fiets onder mijn billetjes schuift wil ik ‘m best testen hoor. Nu gelijk kopen om te kijken wat het is heeft inderdaad niet mijn voorkeur.
◼︎ Go round the outside.
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

Ik geloof ook best dat dit systeem in absolute zin doet wat er op de verpakking staat, daar gaat het niet om. Mijn punt is meer dat het vermeende resultaat waarschijnlijk in het complete plaatje vrij insignificant is en dat er tientallen betere, effectievere, goedkopere manieren zijn om je rijden te verbeteren. Fitter worden, sterker worden, leniger worden, je vaardigheden verbeteren, je ophanging echt goed afstellen, met je bandenspanning experimenteren, etc. Heb je dat allemaal al geoptimaliseerd en wil je toch nog meer verbeteren, dan ben je gewoon nooit tevreden en zal de aanschaf van dit systeem na een paar weken ook geen voldoening meer opleveren!

Wil je daarentegen gewoon altijd het nieuwste en duurste spul om op de parkeerplaats te kunnen opscheppen (want inmiddels hebben al je vrienden ook carbon wielen en een elektrisch schakelgroep) dan is dit natuurlijk een no-brainer!
Gebruikersavatar
nielsvo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1649
Lid geworden op: zo 5 maart 2006, 20:45
Mijn mountainbike: Pivot Mach 429SL

ThaSingleTrackMastah schreef: Di2 heeft m.i. ongeveer hetzelfde probleem.
Wellicht is de uitvoering iets beter, maar de praktische problemen blijven.
Leeg accuutje, net tijdens die ene dag, het gaat gewoon gebeuren.
Tsja...in de praktijk ook al wel eens meegemaakt ja :wink:
Maar dat kan wel met meer onderdelen 'van de vooruitgang' gebeuren: schijfrem die opeens geen druk meer heeft, dropper die niet meer omhoog wil. Blijf je daarom maar met V-brakes en een vaste zadelpen rijden?
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15568
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

nielsvo schreef:Blijf je daarom maar met V-brakes en een vaste zadelpen rijden?
Eh, ja :winkie:
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Het voortdurend werken aan vernieuwingen is zonder meer goed.
Maar dan wel onder die voorwaarde dat het daadwerkelijk een verbetering oplevert voor de gebruiker en mechanikert of desnoods op termijn een wezenlijke verbetering op kan leveren die ontstaat uit doorontwikkelen van een vinding.

Zodra commerciële belangen overduidelijk de grootste rol spelen gaan wat mij betreft de hakken stevig in het zand.
Als je iets introduceert wat betekent dat binnen een paar jaar complete fietsen volstrekt waardeloos maakt, dan doe je als fabrikanten écht iets helemaal fout en ben je bezig met het treffen van gebruikers door iets totaal om zeep te helpen.

Bij de geleidelijke introductie van elektronica als vervanger van bestaande mechanische systemen zie ik een aantal haken en ogen die mij sceptisch maken;
- wat is nu werkelijk de toegevoegde waarde als het gaat om functionaliteit?
- het maakt 'ons' meer afhankelijk van gespecialiseerde herstellers (probeer het achterlichtje van je kroegfiets maar eens te repareren); nu herstel of vervang ik zo'n beetje alles zelf maar zodra er elektronica aan te pas komt sta ik met lege handen.
- vroeger, toen 'alles' nog mechanisch of primitief elektrisch was, werd alles tot het bittere einde gerepareerd.
Pas wanneer die monteur het echt niet meer zag glimmen ging een apparaat uiteindelijk toch maar de kliko in.
In de huidige tijd is het simpel, maar in mijn optiek helemaal fout; kapot? Niet meer te repareren dus pleur maar weg en koop maar een nieuwe.
Dat principe gaat nooit en te nimmer goedkoper worden en zo komen we dus uit bij het punt waar ik moeite mee heb; commerciële belangen want meer omzet door duurdere parts en bovendien een grotere vervangingsmarkt terwijl 'wij' er in wezen geen steek beter van worden.

Er zullen uiteindelijk vast wel dingen uit ontstaan die echt iets toevoegen, ik ben benieuwd.
Maar voor mij alles graag 100% unplugged houden.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Daar ben ik het toch niet helemaal mee eens. Mijn vader zit in de reparatie van bruin en witgoed. Vroeger repareerde hij heel veel TVs en video recorders. Toen kosttte die dingen nog heel veel geld in de winkel. Daarom zat er in de tweedehands markt veel potentie. Tegenwoordig is dat spul zo goedkoop dat niemand meer een tweedehands TV wil kopen. In dat opzicht worden wij er dus wel beter van.

Bij witgoed gebeurt het overigens nog wel.
hurck
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 419
Lid geworden op: ma 7 maart 2011, 11:17

nielsvk schreef:Ik geloof ook best dat dit systeem in absolute zin doet wat er op de verpakking staat, daar gaat het niet om. Mijn punt is meer dat het vermeende resultaat waarschijnlijk in het complete plaatje vrij insignificant is en dat er tientallen betere, effectievere, goedkopere manieren zijn om je rijden te verbeteren. Fitter worden, sterker worden, leniger worden, je vaardigheden verbeteren, je ophanging echt goed afstellen, met je bandenspanning experimenteren, etc. Heb je dat allemaal al geoptimaliseerd en wil je toch nog meer verbeteren, dan ben je gewoon nooit tevreden en zal de aanschaf van dit systeem na een paar weken ook geen voldoening meer opleveren!

Wil je daarentegen gewoon altijd het nieuwste en duurste spul om op de parkeerplaats te kunnen opscheppen (want inmiddels hebben al je vrienden ook carbon wielen en een elektrisch schakelgroep) dan is dit natuurlijk een no-brainer!
Die dingen in het vet absoluut. Zowel het werken aan jezelf als het optimaal afstellen van je fiets. Spelen met de druk in je banden en in je vork, een beetje meer/minder druk kan bij beide een wereld van verschil maken. Evenals leren wat de compressie en rebound instellingen doen met de vering.
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3890
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Zolang je je fiets niet tuned op je zelf dan kan je elke Pogostick monteren. :-q
◼︎ Go round the outside.
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Ok, komt ie. Hoe meer ik erover nadenk hoe logischer elektronisch geregelde vering klinkt. Hoe goed je ook bent in vering afstellen, je banden beïnvloeden in grote mate hoe je vering/demping werkt. Een band zal onder verschillende omstandigheden en vormen van belasting zich anders gedragen en andere uitwerking hebben op je vering (voorbeeldje https://www.youtube.com/watch?v=hiiPiNX90tw). Stel, je vering is goed afgesteld voor hoe je banden reageren op bochten in terrein met korte, ondiepe hobbels maar niet goed als je rechtdoor rijdt over een glooiende ondergrond. Je moet dan altijd een concessie maken en afstellen voor het gemiddelde of een uiterste van die omstandigheden.

Als de vering zichzelf aan kan passen aan die wisselende omstandigheden hoef je die concessie niet te maken. Het zou zelfs kunnen dat rijden met een (heel lage) bandenspanning die bij een analoog systeem de vering slechter laat werken, bij een digitaal systeem helemaal geen probleem is omdat het systeem daar on the fly op kan anticiperen. In principe niet heel anders dan hoe sommige vliegtuigen van nature haast onbestuurbaar zijn maar dankzij een flight controller toch stabiel vliegen.

Moet alleen iemand even een kinetische oplader bedenken die in de demper past zodat je niet steeds halverwege een rit nieuwe batterijen in je fiets hoeft te stoppen.
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3300
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Blijft de vraag of de sport er leuker van wordt...
Een auto kan tegenwoordig zelfstandig rijden, maar als je van autorijden houdt wordt het er niet leuker van...
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3890
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Spoel om je veerpoot en dat is ook weer geregeld. Maar zoals ik het lees beslist het ding alleen maar wanneer de boel open te zetten. Het afregelen van het gedrag blijft het zelfde. Het is dus alleen maar een systeem dat voor jou beslist wanneer de lockout er af te halen. Hoewel er versnellingssensoren gebruikt worden en dit dus nauwkeuriger zal werken dan een mechanische oplossing als de "brain" ben je ook nog afhankelijk hoe dat ding dan geprogrammeerd is. Vooralsnog kan je dat niet zelf wijzigen.
◼︎ Go round the outside.
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3890
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Nog een artikeltje: https://singletrackworld.com/2018/08/fo ... maybe-not/" onclick="window.open(this.href);return false;
◼︎ Go round the outside.
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

Mooi contrast tussen het down-to-earth artikel van Singletrack en het hysterische verhaal van Pinkbike.
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4330
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Ik blijf erbij. Fietsen is een goedkope hobby, dus dit ka er best wel bij. Hele hordes die het kopen. Tot zover het commercielle verhaal.

Voor de werking moet je er op rijden. hoe actief is de vering, als die echt goed is net zoals bij een F1 auto uit de 90,s en die techniek moet nu toch wel voor een paar euro beschikbaar zijn, dan voegt het wat mij betreft echt wel wat toe.

De een voelt 0.2 bar dan ander nog niet als je het zadel 1cm lager zet, het stuur inkort en de banden 1 bar harder zet, dus het blijft altijd persoonlijk.
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

Lijkt er op dat veel mensen (onterecht) denken dat het hier om iets heel complex en vernuftigs gaat dat de vering/demping in realtime optimaliseert voor het terrein. Het systeem verandert niets aan de werking van de vering/demping. Het is slechts een trucje om het automatisch 'uit' te zetten op het moment dat het 'niet nodig is'. Iets waar verreweg de meeste mensen zich om te beginnen al niet druk over maken.

Wat hier gebeurt is simpelweg het dak van de high end mtb markt met 3000 dollar omhoog tillen. Natuurlijk gaan mensen dit kopen, als Fox dacht dat dat niet zo zou zijn, brachten ze het niet op de markt. Zolang Fox het binnengeharkte geld mede blijft investeren in de ontwikkeling van goed, degelijk, betaalbar spul zoals de GRIP demper vind ik het prima!
Plaats reactie