Scott 2019, de nieuwe Sparks te zien bij 12Go

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4286
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

HMF en HMX zit geen 300 gram in, bij een foil en das met de vork scheelt het slechts 170 gram. en het totaal gewicht van een foil frame en vork zal niet meer dan 20% schelen met een spark.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Vernomen dat de '19 Spark Pro vanaf medio okt verwacht wordt, had te maken met de levering van de nieuwe XTR afmontage.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Brambo67
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 307
Lid geworden op: ma 9 februari 2015, 22:15

Dit is wat Scott zelf zegt:

EEN HMX-SL FRAME IS 8.5% LICHTER DAN EEN HMX FRAME
EEN HMX FRAME IS 14% LICHTER DAN EEN HMF FRAME

Zal (dus) zo'n 200 gram schelen tussen HMF en HMX frame. Wat ik mij afvraag is hoe de puntbelasting is. Ik heb vorig jaar getwijfeld om toch een HMF frame te kopen (Spark RC Team) omdat vaak de wanden van de 'buis' dikker zijn om dezelfde stijfheid te krijgen ergo; hogere puntbelasting (weet is kort door de bocht maar zal geiddeld genomen wel kloppen) Het is toch de 2018 Pro geworden en tot nog te geen spijt.
Orbea Oiz Pro 2023, Trek Fuel EX 8 2020, BMC Roadmachine 02, Two, 2020 Ex: Trek Top Fuel 9.8 AXS 2020 , Scott Spark RC Pro 2018, Cannondale Synapse Carbon 3 Ultegra 2014, Trek Procaliber 8 2018, Cube LTD Race 2016, Giant Anthem Advanced 0/1 2013.
Brambo67
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 307
Lid geworden op: ma 9 februari 2015, 22:15

Net even bij mijn 'eigen' Scott LBS geweest; stopt ie er al weer mee. Zat te denken om m'n Cannondale Synapse racefiets in te ruilen op een Scott Addict Disc. Toch jammer dat zo'n merk er dan niet meer te koop is. Koop graag bij de LBS maar het is moeilijk voor die gasten om langdurig dealer van de topmerken te blijven blijkbaar. Jammer.
Orbea Oiz Pro 2023, Trek Fuel EX 8 2020, BMC Roadmachine 02, Two, 2020 Ex: Trek Top Fuel 9.8 AXS 2020 , Scott Spark RC Pro 2018, Cannondale Synapse Carbon 3 Ultegra 2014, Trek Procaliber 8 2018, Cube LTD Race 2016, Giant Anthem Advanced 0/1 2013.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Modellen staan nu op de officiele site.
De Spark RC Pro dus met HMF frame inderdaad, gew. 10,8kg (vorig jr HMX frame en 10,5kg).
https://www.scott-sports.com/global/en/ ... cle=269751" onclick="window.open(this.href);return false;
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
mike180
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1114
Lid geworden op: wo 24 oktober 2012, 13:32
Mijn mountainbike: Berria mako sport

zijn de 2019 modellen al leverbaar of weet iemand wanneer deze te leveren zijn?
alvast bedankt
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4286
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Dat hangt sterk van het model af, vanaf november voor sommige scale,s nu.

En wanneer je besteld, vorig jaar bestelde ik een foil disc eind september en die stond meteen al op maart, dat is gelukt 29 mrt, maar in november stonden ze al op mei
NelizRijn
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 799
Lid geworden op: di 3 april 2012, 00:42
Mijn mountainbike: Oiz,Spark&Flash

Ik heb nog een oude spark rc900 hmx en ben in dubio, een nieuw spark Rc 900pro of een canyon lux.
Voordeel van de lux is de 2e bidon op het frame en goed qua prijs kwaliteit, levertijden zijn wel absurd of al uitverkocht. Ik wist nog niet van de licentiekorting maar blijkbaar zit dit niet op alle uitvoeringen zie ik als je in winkelmand legt.
Scott is vertrouwd heeft twinlock en lbs om de hoek en idd de wielen zijn niet slecht maar zitten al op canyon van 3000. De spark stond eerst voor 5000 bij 12gobiking en nu op eens 5199. En dan moet er nog een ander xtr blad op voor want 32 is erg klein das nog eens 169.
Aurelius hoezo niet meer voor lux gekozen, beviel die niet of vind je de nieuwe Scott veel beter rijden. Heb je wel een garantiegezeik oid gehad.
NelizRijn
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 799
Lid geworden op: di 3 april 2012, 00:42
Mijn mountainbike: Oiz,Spark&Flash

O ja er zijn inmiddels al een aantal modellen uitgeleverd aan de lbs
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Ik reed/rijd de oude Lux, heerlijke bike, en de nieuwe is nog mooier!
Spark ook altijd een zwak voor gehad en Twinlock spreekt me aan. Nieuwe XTR groep met 10-51 cassette lonkte ook...
Toen de nieuwe Lux rondreed in het WB circuit en maar niet uitkwam heb ik met een maat van me een mooie deal kunnen maken voor een Spark Pro. Is wat matiger afgemonteerd, dus meteen met betere wielen geupgrade (die ik nu ook op mijn Lux heb zitten), dropper erbij, kleinere ovaal. Dus... Spark besteld, en... dag later stond de nieuwe Lux alsnog op de site :lol: :lol: .
Geen spijt hoor, maar die nieuwe Lux is ook niet te versmaden.

Met de oude Lux wat problemen gehad bij de lagers bij de bottom bracket, die kwamen bij mij steeds los te liggen in het frame. Ik rijd ook behoorlijk hard en agressief bergaf, dus bike krijgt nogal wat te verduren? Steeds heel snel en zonder enig probleem opgelost, dus ik ben zeer te spreken over de service en garantie van Canyon. Pm: 3 andere Luxrijders in mijn omgeving hebben van dit probleem nooit last gehad.

Lux had ik tevoren nooit gereden, Spark ook niet, maar ik wist wel wat ik wilde en kon de geometrie ook wel 'lezen', en de reviews van beide fietsen zijn alom lovend, loopt dus wel los.
Laatst gewijzigd door aurelius op ma 8 oktober 2018, 08:06, 1 keer totaal gewijzigd.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
schepp
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1689
Lid geworden op: vr 29 oktober 2010, 23:40
Mijn mountainbike: Invence Grit Full 9,1 kg

NelizRijn schreef: za 6 oktober 2018, 21:36 Ik heb nog een oude spark rc900 hmx en ben in dubio, een nieuw spark Rc 900pro of een canyon lux.
Voordeel van de lux is de 2e bidon op het frame en goed qua prijs kwaliteit, levertijden zijn wel absurd of al uitverkocht. Ik wist nog niet van de licentiekorting maar blijkbaar zit dit niet op alle uitvoeringen zie ik als je in winkelmand legt.
Scott is vertrouwd heeft twinlock en lbs om de hoek en idd de wielen zijn niet slecht maar zitten al op canyon van 3000. De spark stond eerst voor 5000 bij 12gobiking en nu op eens 5199. En dan moet er nog een ander xtr blad op voor want 32 is erg klein das nog eens 169.
Aurelius hoezo niet meer voor lux gekozen, beviel die niet of vind je de nieuwe Scott veel beter rijden. Heb je wel een garantiegezeik oid gehad.
licentie korting zie je niet in de winkelwagen. De modellen die voor korting in aanmerking komen zie je onderaan de pagina bij het kopje bikeshop en dan naar sponsoring
mike180
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1114
Lid geworden op: wo 24 oktober 2012, 13:32
Mijn mountainbike: Berria mako sport

is er veel verschil in kwaliteit tussen hfm frames en hmx frames qua kwaliteit buiten het lagere gewicht ?
zijn de "goedkopere"hfm frames ook van goede kwaliteit.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Denk het niet. Hoop stiekum juist op wat extra stevigheid, kan ik de fiets wat intensiever gebruiken/misbruiken :winkie: .
Het hoogwaardigere carbon zou minimaal even stijf moeten zijn bij minder gewicht, wellicht ook betere dempende/flexende eigenschappen moeten hebben, zo je wilt. Of je dat verschil echt gaat merken, bij goede instelling voorvork en demper, goede bandendruk... als je lichter van gewicht bent zeker niet denk ik.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Brambo67
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 307
Lid geworden op: ma 9 februari 2015, 22:15

mike180 schreef: di 9 oktober 2018, 10:40 is er veel verschil in kwaliteit tussen hfm frames en hmx frames qua kwaliteit buiten het lagere gewicht ?
zijn de "goedkopere"hfm frames ook van goede kwaliteit.
Mijn Scott Spark RC Pro uit 2018 heeft 'nog' het HMX frame. Voor mij was destijds de keuze tussen een Team en Pro versie. De Team was € 1.000,00 goedkoper. Kreeg echter bij inruil van mijn Anthem Advanced uit 2013 € 200,00 meer inruil op de Pro. Dát en de betere specs van de Pro deden me besluiten deze te kopen (Elite ipv Performance Fox, betere wielen, carbon stuur en zadel, carbon cranks en XO achterderailleur) Ik heb toen gewoon lopen plussen en minnen en kon beide betalen. Als het een HMF frame was geweest had ik dat ook gedaan. Itt Aurelius ben ik zeker geen lichtgewicht met 95 kg schoon aan de haak. De fiets heeft na een paar duizend km nog geen krimp gegeven. Ik denk dat voor het HMF frame hetzelfde zou gelden. Als ik goed ben geïnformeerd heeft het HMF frame zelfs een wat dikkere wanddikte met een minimaal gewichtsverschil. Dat is niet persé een nadeel , bijvoorbeeld bij puntbelasting. In z'n algemeenheid kan ik zeggen dat ik al heel blij was met mijn Anthem maar de Spark RC is zoveel lekkerder op alle parcoursen. Het enige waar de oude Anthem 29'r een voordeel had was in steile beklimmingen vanwege de lange achterbrug en steile balhoofdhoek. Dat is echter een kleine min tegenover alle plussen.Zo gebruik ik de Twinloc remote echt super veel. Is echt geweldig, mij oude lockout op de Anthem gebruikte ik nooit.

Met een Spark RC kun je volgens mij niets verkeerd doen!
Orbea Oiz Pro 2023, Trek Fuel EX 8 2020, BMC Roadmachine 02, Two, 2020 Ex: Trek Top Fuel 9.8 AXS 2020 , Scott Spark RC Pro 2018, Cannondale Synapse Carbon 3 Ultegra 2014, Trek Procaliber 8 2018, Cube LTD Race 2016, Giant Anthem Advanced 0/1 2013.
mike180
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1114
Lid geworden op: wo 24 oktober 2012, 13:32
Mijn mountainbike: Berria mako sport

Brambo67 schreef: di 9 oktober 2018, 12:46
mike180 schreef: di 9 oktober 2018, 10:40 is er veel verschil in kwaliteit tussen hfm frames en hmx frames qua kwaliteit buiten het lagere gewicht ?
zijn de "goedkopere"hfm frames ook van goede kwaliteit.
Mijn Scott Spark RC Pro uit 2018 heeft 'nog' het HMX frame. Voor mij was destijds de keuze tussen een Team en Pro versie. De Team was € 1.000,00 goedkoper. Kreeg echter bij inruil van mijn Anthem Advanced uit 2013 € 200,00 meer inruil op de Pro. Dát en de betere specs van de Pro deden me besluiten deze te kopen (Elite ipv Performance Fox, betere wielen, carbon stuur en zadel, carbon cranks en XO achterderailleur) Ik heb toen gewoon lopen plussen en minnen en kon beide betalen. Als het een HMF frame was geweest had ik dat ook gedaan. Itt Aurelius ben ik zeker geen lichtgewicht met 95 kg schoon aan de haak. De fiets heeft na een paar duizend km nog geen krimp gegeven. Ik denk dat voor het HMF frame hetzelfde zou gelden. Als ik goed ben geïnformeerd heeft het HMF frame zelfs een wat dikkere wanddikte met een minimaal gewichtsverschil. Dat is niet persé een nadeel , bijvoorbeeld bij puntbelasting. In z'n algemeenheid kan ik zeggen dat ik al heel blij was met mijn Anthem maar de Spark RC is zoveel lekkerder op alle parcoursen. Het enige waar de oude Anthem 29'r een voordeel had was in steile beklimmingen vanwege de lange achterbrug en steile balhoofdhoek. Dat is echter een kleine min tegenover alle plussen.Zo gebruik ik de Twinloc remote echt super veel. Is echt geweldig, mij oude lockout op de Anthem gebruikte ik nooit.

Met een Spark RC kun je volgens mij niets verkeerd doen!
mag ik vragen waar jij je bike in hebt kunnen ruilen , de meeste zijn er niet zo happig op nl.. zou voor mij wel prettiger zijn.
Plaats reactie