Commencal 2019

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
crapforbrains
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 208
Lid geworden op: di 24 maart 2015, 19:41
Mijn mountainbike: Nordest Bardino 2

2019 Commencal Meta AM V4.2 Race

Interessante speclist, o.a. met de nieuwe Lyrik RC2 (met instelbare HSC demping) en een coilshock. Afgaand op de cijfertjes een ietwat slackere head angle (65.5 -> 65) en een wat kortere wielbasis (-1 cm). Volgens de site leverbaar begin september.

Afbeelding
Afbeelding
xRemcox
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4102
Lid geworden op: za 3 juni 2006, 10:14

Interessanter voor 2019 vind ik de 29er Meta AM en Meta TR.

AM: https://www.commencal-store.co.uk/meta- ... 2x26307603" onclick="window.open(this.href);return false;
TR: https://www.commencal-store.co.uk/meta- ... 2x26307380" onclick="window.open(this.href);return false;
⛧⛧⛧
ReinierT
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 528
Lid geworden op: zo 21 augustus 2016, 20:47
Mijn mountainbike: Canyon Spectral 9.0 Pro

Mooi ding, maar die 2019 Commencal Meta AM V4.2 Race is wel een beetje zwaar met z'n 15kg!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Misschien is Commencal wel eerlijk over het gewicht, als een van de weinigen ;-)
Een fiets met 160/170mm veerweg èn afgemonteerd met onderdelen die het beoogde gebruik ook aankunnen weegt nu eenmaal geen 12kg.

Als voorbeeld: mijn 26er fully met 140mm veerweg, en lichtere onderdelen dan deze Commencal woog al 13,5kg rijklaar.
Dat was met oa Fox RLC luchtvering, RF Deus crank, X0 schakelspul, velgjes van vier ons en Nobby Nics (een stuk lichter dan MM en HD).
Dus volgens mij is dit gewoon een realistisch gewicht voor een dergelijke fiets, hooguit zou je nog een paar gram kunnen winnen met een luchtdemper. Of door kapitalen te investeren in carbon wielen. Maar dan nog kom je niet onder de 14kg.
Fietsen met een vergelijkbare veerweg die duidelijk lichter zijn zijn of peperduur, of gaan eerder stuk :-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

xRemcox schreef:Interessanter voor 2019 vind ik de 29er Meta AM en Meta TR.

AM: https://www.commencal-store.co.uk/meta- ... 2x26307603" onclick="window.open(this.href);return false;
TR: https://www.commencal-store.co.uk/meta- ... 2x26307380" onclick="window.open(this.href);return false;
Die leken mij ook wel interessant, tot ik de seat tube angle zag :-{
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Ik kan me niet voorstellen dat dat de effectieve hoek is.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Als ik het frame ontwerp zo zie, hebben mensen met lange benen dikke pech.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

MacReal schreef:Als ik het frame ontwerp zo zie, hebben mensen met lange benen dikke pech.
Dat is inderdaad het probleem met dit soort fantasie-hoeken... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

Valt allemaal best mee. Je kunt dat soort dingen redelijk meten in een plaatje met bijvoorbeeld een programmaatje als ImageJ. Voor de Meta AM 29 kom ik op ~77.5 op stackhoogte en ~75 op een redelijk realistische zadelhoogte. Zal niet 100% nauwkeurig zijn maar zeker in de buurt zitten.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Maar als je relatief hoog zit, dan komt je zadel verder naar achteren. In sommige gevallen (oudere Cube's) zo ver dat je het niet eens meer ver genoeg naar voren kunt schuiven zodat je weer normaal zit. Zo extreem ziet deze hoek er ook uit.

Dat van de 75 graden zal ongeveer wel kloppen op inderdaad de stack-hoogte. Maar op Mac-R zijn hoogte (en ook zit relatief hoog) is de hoek eerder 70 graden of zo!!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

Meten is weten. Op de hoogste zadelstand die het plaatje toelaat kom ik op 74.5 graden. Voor 70 graden moet je veel verder de lucht in, dan zit je gewoon een of twee maten te klein qua frame.

Afbeelding
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Duidelijk :-q

Hoek is wel extreem, maar de zadelpenbuis staat ook heel ver naar voren. Komt hier dus wel redelijk uit.


Probleem was onder andere deze in het verleden:
Afbeelding

Waar ik altijd goed op 18" Cube's zat, had ik van dit model de 20" nodig om het zadel op de juiste plek te krijgen. Sindsdien loop ik met een boog om kromme zitbuizen heen, maar je ziet: meten is weten!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

De fabrikanten maken het er ook niet makkelijker op door de effectieve zadelbuishoek te meten op stackhoogte of een ander onduidelijk ijkpunt (of helemaal niet vermelden zoals Commencal doet).

Ik ben er laatst achter gekomen dat Ibis tijdens demo's/testdagen de zadelhoogte van iedere tester vastlegt, en de gemiddelde waarden per framemaat gebruikt om de effectieve zadelbuishoek te meten. Dan krijg je een realistische waarde voor verreweg de meeste rijders. Dit zou iedere fabrikant moeten doen.
Gebruikersavatar
crapforbrains
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 208
Lid geworden op: di 24 maart 2015, 19:41
Mijn mountainbike: Nordest Bardino 2

2019 Meta TR 4.2 27
Afbeelding

2019 Clash (Race) - nieuwe Enduro/[insert buzzword]-DH bak?
Afbeelding
Plaats reactie