2019 Commencal Meta AM V4.2 Race
Interessante speclist, o.a. met de nieuwe Lyrik RC2 (met instelbare HSC demping) en een coilshock. Afgaand op de cijfertjes een ietwat slackere head angle (65.5 -> 65) en een wat kortere wielbasis (-1 cm). Volgens de site leverbaar begin september.
Commencal 2019
- crapforbrains
- Mountainbike Junk
- Berichten: 208
- Lid geworden op: di 24 maart 2015, 19:41
- Mijn mountainbike: Nordest Bardino 2
Interessanter voor 2019 vind ik de 29er Meta AM en Meta TR.
AM: https://www.commencal-store.co.uk/meta- ... 2x26307603" onclick="window.open(this.href);return false;
TR: https://www.commencal-store.co.uk/meta- ... 2x26307380" onclick="window.open(this.href);return false;
AM: https://www.commencal-store.co.uk/meta- ... 2x26307603" onclick="window.open(this.href);return false;
TR: https://www.commencal-store.co.uk/meta- ... 2x26307380" onclick="window.open(this.href);return false;
⛧⛧⛧
-
- Moderator
- Berichten: 16710
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Misschien is Commencal wel eerlijk over het gewicht, als een van de weinigen
Een fiets met 160/170mm veerweg èn afgemonteerd met onderdelen die het beoogde gebruik ook aankunnen weegt nu eenmaal geen 12kg.
Als voorbeeld: mijn 26er fully met 140mm veerweg, en lichtere onderdelen dan deze Commencal woog al 13,5kg rijklaar.
Dat was met oa Fox RLC luchtvering, RF Deus crank, X0 schakelspul, velgjes van vier ons en Nobby Nics (een stuk lichter dan MM en HD).
Dus volgens mij is dit gewoon een realistisch gewicht voor een dergelijke fiets, hooguit zou je nog een paar gram kunnen winnen met een luchtdemper. Of door kapitalen te investeren in carbon wielen. Maar dan nog kom je niet onder de 14kg.
Fietsen met een vergelijkbare veerweg die duidelijk lichter zijn zijn of peperduur, of gaan eerder stuk
Een fiets met 160/170mm veerweg èn afgemonteerd met onderdelen die het beoogde gebruik ook aankunnen weegt nu eenmaal geen 12kg.
Als voorbeeld: mijn 26er fully met 140mm veerweg, en lichtere onderdelen dan deze Commencal woog al 13,5kg rijklaar.
Dat was met oa Fox RLC luchtvering, RF Deus crank, X0 schakelspul, velgjes van vier ons en Nobby Nics (een stuk lichter dan MM en HD).
Dus volgens mij is dit gewoon een realistisch gewicht voor een dergelijke fiets, hooguit zou je nog een paar gram kunnen winnen met een luchtdemper. Of door kapitalen te investeren in carbon wielen. Maar dan nog kom je niet onder de 14kg.
Fietsen met een vergelijkbare veerweg die duidelijk lichter zijn zijn of peperduur, of gaan eerder stuk
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
- MacReal
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5628
- Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
- Mijn mountainbike: is een hardtail
- Contacteer:
Die leken mij ook wel interessant, tot ik de seat tube angle zagxRemcox schreef:Interessanter voor 2019 vind ik de 29er Meta AM en Meta TR.
AM: https://www.commencal-store.co.uk/meta- ... 2x26307603" onclick="window.open(this.href);return false;
TR: https://www.commencal-store.co.uk/meta- ... 2x26307380" onclick="window.open(this.href);return false;
Dat is inderdaad het probleem met dit soort fantasie-hoeken... .MacReal schreef:Als ik het frame ontwerp zo zie, hebben mensen met lange benen dikke pech.
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Valt allemaal best mee. Je kunt dat soort dingen redelijk meten in een plaatje met bijvoorbeeld een programmaatje als ImageJ. Voor de Meta AM 29 kom ik op ~77.5 op stackhoogte en ~75 op een redelijk realistische zadelhoogte. Zal niet 100% nauwkeurig zijn maar zeker in de buurt zitten.
Maar als je relatief hoog zit, dan komt je zadel verder naar achteren. In sommige gevallen (oudere Cube's) zo ver dat je het niet eens meer ver genoeg naar voren kunt schuiven zodat je weer normaal zit. Zo extreem ziet deze hoek er ook uit.
Dat van de 75 graden zal ongeveer wel kloppen op inderdaad de stack-hoogte. Maar op Mac-R zijn hoogte (en ook zit relatief hoog) is de hoek eerder 70 graden of zo!!
Dat van de 75 graden zal ongeveer wel kloppen op inderdaad de stack-hoogte. Maar op Mac-R zijn hoogte (en ook zit relatief hoog) is de hoek eerder 70 graden of zo!!
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Duidelijk
Hoek is wel extreem, maar de zadelpenbuis staat ook heel ver naar voren. Komt hier dus wel redelijk uit.
Probleem was onder andere deze in het verleden:
Waar ik altijd goed op 18" Cube's zat, had ik van dit model de 20" nodig om het zadel op de juiste plek te krijgen. Sindsdien loop ik met een boog om kromme zitbuizen heen, maar je ziet: meten is weten!
Hoek is wel extreem, maar de zadelpenbuis staat ook heel ver naar voren. Komt hier dus wel redelijk uit.
Probleem was onder andere deze in het verleden:
Waar ik altijd goed op 18" Cube's zat, had ik van dit model de 20" nodig om het zadel op de juiste plek te krijgen. Sindsdien loop ik met een boog om kromme zitbuizen heen, maar je ziet: meten is weten!
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
De fabrikanten maken het er ook niet makkelijker op door de effectieve zadelbuishoek te meten op stackhoogte of een ander onduidelijk ijkpunt (of helemaal niet vermelden zoals Commencal doet).
Ik ben er laatst achter gekomen dat Ibis tijdens demo's/testdagen de zadelhoogte van iedere tester vastlegt, en de gemiddelde waarden per framemaat gebruikt om de effectieve zadelbuishoek te meten. Dan krijg je een realistische waarde voor verreweg de meeste rijders. Dit zou iedere fabrikant moeten doen.
Ik ben er laatst achter gekomen dat Ibis tijdens demo's/testdagen de zadelhoogte van iedere tester vastlegt, en de gemiddelde waarden per framemaat gebruikt om de effectieve zadelbuishoek te meten. Dan krijg je een realistische waarde voor verreweg de meeste rijders. Dit zou iedere fabrikant moeten doen.
- crapforbrains
- Mountainbike Junk
- Berichten: 208
- Lid geworden op: di 24 maart 2015, 19:41
- Mijn mountainbike: Nordest Bardino 2