.... Astma bij MTB'ers Absalon, Kerschbaumer, Schurter ....

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

@Juriaan:
Wellicht een verkeerde woordkeuze.
Lees dan niet werken, als geen reguliere baan hebben, maar als tijdelijk jezelf (met evt een gezinseenheid) financieel kunnen onderhouden met sport.
Wat Lars al eerder schreef, een uit de hand gelopen hobby.
Dat vraagt ook veel discipline en inzet, maar ik denk dat vrijwel iedereen die gepassioneerd is in zijn sport er voor zou tekenen om full time daarmee bezig te kunnen zijn ipv een meer reguliere baan. (ik in ieder geval wel).
Persoonlijk zie ik die mogelijkheid als een luxe en leuk als dat een periode kan, maar nogmaals ik vind het ook normaal als men na zo,n periode een andere carrière voortzet en net als al eerder aangehaald, er zijn ook zat topsporters met daarnaast een reguliere baan.
Een Kennis van me heeft nu even vakantie genomen om de Yukon 1000 te peddelen, een kano/ en hij dan op de SUP race van 1000mile :o http://www.yukon1000.org/" onclick="window.open(this.href);return false;

Idealiter hoop ik dat als het meer om de eer en knaken minder een rol zouden gaan spelen er ook minder vals gespeeld maar meer naar de gedachte vd sport zouden leven, er zijn namelijk zat sporten waar dat niet of nauwelijks gebeurt.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Loknor
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 170
Lid geworden op: za 19 mei 2018, 19:56

Lars TB schreef:Ik reken er ook niet op rijk te worden.

Andersom ben ik al rijk, want ik ben gewoon de hele dag aan het hobbyen!
:-q
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Real Epic '89 schreef:
Lars TB schreef:Denk dat je het gewoon niet al werk moet zien, want feitelijk is het niets meer dan een uit de hand gelopen hobby... .
Mensen staren zich blind op die 5% die er hun brood er mee kan verdienen. Die 95% die het net niet haalt vergeten we maar even. Ik noem dat gewoon een stukje jaloezie.

Over doping terug te komen denk ik niet dat er verschil zit tussen doping gebruik in de 95% groep tov. de broodrijders...
Nee joh, heeft niets met jaloezie te maken. Die jongens fietsen voor hun eigen plezier. Als ze er wat aan overhouden is het mooi meegenomen.

Dopinggebruik zal zeker op elk niveau voorkomen. Vind het ook lastig om nou te bedenken hoeveel er nou schoon zijn.
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

@Lars, even nieuwsgierig, wat doe jij dan als betaalde Hobby?
Suspension tuning 2.0 of zo?
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Robertdj
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 445
Lid geworden op: vr 2 augustus 2013, 16:02
Mijn mountainbike: project12, Bird

Real Epic '89 schreef:
Lars TB schreef:Denk dat je het gewoon niet al werk moet zien, want feitelijk is het niets meer dan een uit de hand gelopen hobby... .
Mensen staren zich blind op die 5% die er hun brood er mee kan verdienen. Die 95% die het net niet haalt vergeten we maar even. Ik noem dat gewoon een stukje jaloezie.

Over doping terug te komen denk ik niet dat er verschil zit tussen doping gebruik in de 95% groep tov. de broodrijders...
Denk dat vooral het onderste en bovenste deel van die 95% gebruikt. De bovenste doen het om bij die 5% te komen, de onderste om niet uit de 95% te vallen. Het salarisverschil tussen subtop en top is gigantisch groot (factor 5 á 10?). Voor de middenmoot levert het 'sportief' maar vooral financieel te weinig op. Daarbij komt nog, professionele doping (incl arts) lijkt me veel te duur voor de doorsnee semi-prof/amateur.

Vandaar enigszins mijn begrip voor keuzes die dopende sporters maken. Als je met doping van subtop naar top kan gaan en daarmee in je carrière -bij wijze van- 5 miljoen ipv 500k binnen harkt wordt het wel heel verleidelijk.

Dat zal bij veel andere sporten vergelijkbaar zijn. Behalve bij krachtsporten of bv bij herstel na blessures.
Zo zal het me niet verbazen als er onder voetballers nogal wat shit gebruikt wordt om de revalidatie na bv een kruisbandblessure te versnellen. Typisch geval vind ik Zlatan Ibrahimovic, hij was de laatste 2? maanden van z'n revalidatie 'toevallig' contractloos. :roll:
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Robertdj schreef:Denk dat vooral het onderste en bovenste deel van die 95% gebruikt. De bovenste doen het om bij die 5% te komen, de onderste om niet uit de 95% te vallen. Het salarisverschil tussen subtop en top is gigantisch groot (factor 5 á 10?). Voor de middenmoot levert het 'sportief' maar vooral financieel te weinig op. Daarbij komt nog, professionele doping (incl arts) lijkt me veel te duur voor de doorsnee semi-prof/amateur.
Doping sluipt er ook in, begint 'onschuldig'. Kijk naar alle "finale-kokertjes" (cafeïne pilletjes, asperientjes, dat soort werk) dat bij het amateurwielrennen gebruikt wordt. Genoeg kennis van 'hoogwaardiger' spul in de wielerwereld, vraag maar eens bij de veteranen (als er een klasse is waar gebruikt wordt...). En als je in België de top 10 binnen rijdt komen er mannetjes naar je toe "dat ze iets krachtigers" voor je hebben. Ook bij de de junioren op de mtb! Allemaal nog betaalbaar en er wordt nauwelijks gecontroleerd. Zo bouw je het langzaam op naar 'professioneel' spul... .
Robertdj schreef:Dat zal bij veel andere sporten vergelijkbaar zijn. Behalve bij krachtsporten of bv bij herstel na blessures.
Zo zal het me niet verbazen als er onder voetballers nogal wat shit gebruikt wordt om de revalidatie na bv een kruisbandblessure te versnellen. Typisch geval vind ik Zlatan Ibrahimovic, hij was de laatste 2? maanden van z'n revalidatie 'toevallig' contractloos. :roll:
Paar jaar terug: 15 dopinggevallen (op jaarbasis) in NL op professioneel niveau. Daarvan 10 voetballers... .

Sterker nog, die lui staan op tv te vertellen dat ze een spuit hebben laten zetten om mee te kunnen doen! Wordt zelfs gewaardeerd door het publiek. Precies hetzelfde spul levert je (ook) bij het wielrennen 2 jaar schorsing op... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Jurf schreef:@Juriaan:
Dat vraagt ook veel discipline en inzet, maar ik denk dat vrijwel iedereen die gepassioneerd is in zijn sport er voor zou tekenen om full time daarmee bezig te kunnen zijn ipv een meer reguliere baan. (ik in ieder geval wel).
Ik zeg tijd voor een andere baan :-q (Ik heb 15 jaar werk gedaan wat ik eigenlijk niet leuk vond. Tot inzicht komen duurde even zeg maar 8) )
In die zin hoop ik dat de renners die nu bijvoorbeeld de tour rijden hun werk leuk vinden. De werkgever verwacht dat die renners presteren want dan komen ze in beeld= reclame inkomsten= kijkers willen dat. Volgens mij ligt de bal bij de kijker.
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Jurriaan schreef:
Jurf schreef:@Juriaan:
Dat vraagt ook veel discipline en inzet, maar ik denk dat vrijwel iedereen die gepassioneerd is in zijn sport er voor zou tekenen om full time daarmee bezig te kunnen zijn ipv een meer reguliere baan. (ik in ieder geval wel).
Ik zeg tijd voor een andere baan :-q (Ik heb 15 jaar werk gedaan wat ik eigenlijk niet leuk vond. Tot inzicht komen duurde even zeg maar 8) )
In die zin hoop ik dat de renners die nu bijvoorbeeld de tour rijden hun werk leuk vinden. De werkgever verwacht dat die renners presteren want dan komen ze in beeld= reclame inkomsten= kijkers willen dat. Volgens mij ligt de bal bij de kijker.
Kom nou ik ben als kijker niet verantwoordelijk voor zakelijke beslissingen van sporters en bedrijven. Renners hebben mazzel dat er toevallig mensen naar ze willen kijken.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Ik heb per toeval gisteren een stukje zitten kijken :-D dus bij deze is mijn kleine bijdrage voldaan :lol: :-D :wink:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2178
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Lars TB schreef:
Doping sluipt er ook in, begint 'onschuldig'. Kijk naar alle "finale-kokertjes" (cafeïne pilletjes, asperientjes, dat soort werk) dat bij het amateurwielrennen gebruikt wordt. Genoeg kennis van 'hoogwaardiger' spul in de wielerwereld, vraag maar eens bij de veteranen (als er een klasse is waar gebruikt wordt...). En als je in België de top 10 binnen rijdt komen er mannetjes naar je toe "dat ze iets krachtigers" voor je hebben. Ook bij de de junioren op de mtb! Allemaal nog betaalbaar en er wordt nauwelijks gecontroleerd. Zo bouw je het langzaam op naar 'professioneel' spul... .
Trots is op de lagere niveaus een belangrijke drijfveer net als het tegengaan van veroudering.

Ik heb al gezien dat het bovenstaande in een gewoon sportief groepje op laag niveau gebruikt wordt. Mannen van middelbare leeftijd die eigenlijk nooit konden meekomen..
Plaats reactie