Rotor 1x13 hydraulic groupset

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Staat geen druk op!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

En ook geen reservoir aanwezig, want er is geen warmteontwikkeling. En als het dan alsnog misgaat met het scheuren van een leiding, schijn je hem alsnog in een vaste positie te kunnen fixeren.

Blijft over: de looks. Lelijk :lol: !
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Lars TB schreef:Staat geen druk op!
Hoe doen ze dat dan?
Het lijkt mij dat als je naar een groter tandwiel schakelt je druk moet zetten tegen de veer in.
En dus zolang je niet op het kleinste tandwiel zit er ergens druk op staat.
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2179
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Lars TB schreef:Staat geen druk op!
Volgens mij moet hij bewegen tegen een veerdruk in.. Dus heeft hij tegendruk. Net als dat je kabels onder spanning blijven staan.

Afbeelding

Vandaar dat Rolhoff twee slangen gebruikt.
F.Bertrand
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: zo 6 maart 2011, 14:01
Mijn mountainbike: Specialized Sworks Epic 29

Er zal geen druk op het systeem staan. Tot je gaat schakelen dan word er kortstondig druk uitgeoefend om de derailleur te verplaatsen.
Er zijn geen 2 leidingen nodig. Er zal een vacuüm gecreëerd worden wanneer de richting van de derailleur tegengesteld moet zijn.

Voor de remmen geld het zelfde.
Voor hydraulische remmen zal de druk toenemen wanneer men gaat remmen. Hoe hoger de druk hoe harder men remt. Ook daar wordt een vacuüm gecreëerd om de remblokken weer terug te brengen in de begin stand.

Lucht zal voor mij geen optie zijn. Lucht is samen te persen. Wat kan zorgen voor een vertragende reactie.

Dit bericht is verzonden vanaf mijn mobiele apparaat en daarom kort en bondig. Excuses voor eventuele typefouten.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Precies!


En:
Real Epic '89 schreef:Vandaar dat Rolhoff twee slangen gebruikt.
Rohloff werkt mechanisch en gebruikt dus kabels. Aangezien die flexibel zijn, heb je bij hun systeem er inderdaad 2 nodig.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Pollekes
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 9 mei 2008, 08:42
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Slayer en Canyon Stitched (Beide van m'n dochter)

F.Bertrand schreef:Er zal geen druk op het systeem staan. Tot je gaat schakelen dan word er kortstondig druk uitgeoefend om de derailleur te verplaatsen.
Er zijn geen 2 leidingen nodig. Er zal een vacuüm gecreëerd worden wanneer de richting van de derailleur tegengesteld moet zijn.

Voor de remmen geld het zelfde.
Voor hydraulische remmen zal de druk toenemen wanneer men gaat remmen. Hoe hoger de druk hoe harder men remt. Ook daar wordt een vacuüm gecreëerd om de remblokken weer terug te brengen in de begin stand.
Er wordt geen vacuüm gecreëerd bij het loslaten van de remhandle.
De blokken komen terug in de beginstand door het terugveren van de seals rond de zuigers.
Training is like fighting with a gorilla.
You don't stop when you're tired, you only stop when the gorilla is tired.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Pollekes schreef:De blokken komen terug in de beginstand door het terugveren van de seals rond de zuigers.
Seals sluiten af, veren niet.

Enige veer in een remsysteem zit in de hendel. Dus creëert die hendel een onderdruk bij het loslaten.


Maar bij de derailleur zit wel een veer en bij het openen van het hydraulisch systeem zal die veer de olie terug drukken. En daar werkt het systeem dus niet met onderdruk.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Wbt remmen; door de capillaire werking wil de vloeistof ook weer terug waar het vandaan komt, dus dat helpt ook mee.
Of dat een vacuuüm is of niet?

Er komt bij die derrie natuurlijk wel druk op. Er zal en zuiger in zitten die de derrie tegen de veer in drukt.
Met de shifter pomp je wat olie in de zuiger en dan schakel je.
Maar dat hoeft toch geen probleem te zijn? Verwacht je dat dat gaat lekken op den duur?
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2179
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Er komt geen vacuum in moderne remsystemen. Daar is de vorm van de cupjes ook helemaal niet geschikt voor. De enige remmen die zo werkten zijn de oude Magura velg en schijfremmen maar ook die blijven niet onder druk staan.

Inderdaad laten de seals de zuigers terug komen. Ik heb nog nooit een fatsoenlijk hydraulisch systeem gezien die dit met vacuum zuiver kan regelen zeker niet als er rubber onderdelen gaan slijten.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Real Epic '89 schreef:Er komt geen vacuum in moderne remsystemen. Daar is de vorm van de cupjes ook helemaal niet geschikt voor. De enige remmen die zo werkten zijn de oude Magura velg en schijfremmen maar ook die blijven niet onder druk staan.

Inderdaad laten de seals de zuigers terug komen. Ik heb nog nooit een fatsoenlijk hydraulisch systeem gezien die dit met vacuum zuiver kan regelen zeker niet als er rubber onderdelen gaan slijten.
Die seal is ook een rubber onderdeel dat slijt, ik zie dus niet hoe die betrouwbaar de functie van een veer op zich kan nemen... .

Nu ben ik geen expert op het gebied van seals of hydraulica of vacuüms, maar ik zie gewoon niet hoe dit ding kan zorgen dat de zuiger weer terug getrokken wordt:
Afbeelding

Als je de oliedruk weg neemt (leiding los koppelt) van een klauw, dan worden de zuigers ook niet verder naar binnen getrokken.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Pollekes
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 9 mei 2008, 08:42
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Slayer en Canyon Stitched (Beide van m'n dochter)

Vanaf ongeveer 1 minuut wordt een en ander uitgelegd.
https://www.youtube.com/watch?v=vQXFFgR ... e=youtu.be
Training is like fighting with a gorilla.
You don't stop when you're tired, you only stop when the gorilla is tired.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Cool! Thanks!

Nooit te oud om te leren.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Da's inderdaad een mooie uitleg!
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2179
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Pollekes schreef:Vanaf ongeveer 1 minuut wordt een en ander uitgelegd.
https://www.youtube.com/watch?v=vQXFFgR ... e=youtu.be
Mooi uitgelegd.
Lars TB schreef:Rohloff werkt mechanisch en gebruikt dus kabels. Aangezien die flexibel zijn, heb je bij hun systeem er inderdaad 2 nodig.
Rohloff zit ook niet stil en heeft inmiddels een hydraulische bediening..
Afbeelding

https://bikerumor.com/2016/05/30/rohlof ... bpod-pshr/" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie