SRAM NX Eagle uit, gewichten P2

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Wildfire
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 246
Lid geworden op: zo 11 oktober 2009, 19:18

MonkeyRider schreef: za 12 januari 2019, 09:20
Wildfire schreef: wo 12 december 2018, 22:59 Duidelijk, alleen roestvorming zou voor mij toch al een reden zijn voor een andere cassette, dus maar snel opzoek naar een xd body!
Of Sunrace 11-50 cassette?
Ook nog een mogelijkheid, hoe zit het met het gewicht van deze cassette vergeleken met de eagle PG-1230?
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Sunrace zou 30gr lichter moeten zijn (?) en 10€ goedkoper op bike24
Ik heb hem net binnen, maar nog geen meter mee gereden.
NB ik heb uiteindelijk de GX shifter, derrie en ketting gecombineerd met NX crankset en deze Sunrace cassette. Leek mij beste prijs-kwaliteit verhouding.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Ik rij al een tijdje met een Sunrace 11-50 en een SRAM GX 10-50. Hoe het slijt weet ik niet maar de sunrace schakelt iets lekkerder! Ook de 11-46 en 11-42 in gebruik en die bevallen erg goed.
Waar woke is, is vuur
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

wesleythomas schreef: za 23 juni 2018, 14:53 Staat de NX tov de GX, zoals SLX tov XT bij shimano.

De NX groep is ongeveer even duur als de GX. Ben de GX zelfs al goedkoper tegengekomen als de NX.
Bij de NX heb je alleen geen andere body nodig.
Verhoudingen SRAM Shimano zijn nu ongeveer:
XX1 - XTR 1x12
XO1 - XT
GX - SLX
NX - Deore

Zelf net overgegaan van 1x11 XO1derrie en shifter met E13 9-46 cassette (met 510% iets meer bereik dan 10-50 Eagle met 500%), op GX derrie, shifter en 10-50 casette. (E13 1x11 cassette weegt 310gr, dus nog wat lichter dan de lichtste Eagle).

Wat me meteen opviel bij de eerste rit was het vloeiender schakelen van de GX Eagle cassette tov E13. Bij de laatste moet je iets behoedzamer zijn bij de lichtste verzetten, bij de E13 moet je de ketting de tijd geven om rustig een krans hoger te kruipen, niet blind onder volle kracht schakelen. Bij de GX Eagle is het gewoon ‘ratsj’ en klaar, ketting pakt makkelijker en sneller op.
Lichtste verzet hield ik even licht, dus in het zware bereik heb ik nu wat topsnelheid ingeleverd, tov E13 bereik.
Nieuwe bike verwacht ik in juni, met daarop 1x12 XTR, met 10-51 cassette, weer wat meer bereik.
Hoop daarmee op een ‘heilig graaltje’, met graag wel zsm 1x12 cassetes op Xt en SLX (prijs)niveau!!

Mbt mix and match van de SRAM Eaglegroepen:
Denk dat GX een prima allroundset is, met prima prijs gewicht functie verhouding, beetje zoals Shimano SLX bekend staat.
Ben geen grote weight weenie maar ben me wel zeer bewust van gewicht: het gewicht van de NX cassette a 610gr roterende massa is wel heel erg veel. Dan is de GX van 1,5 ons minder al stukken prettiger.
Van de NX zou ik als interessante pick eventueel alleen de voorbladen kiezen.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
poeperman
All rounder
All rounder
Berichten: 86
Lid geworden op: za 8 november 2014, 11:35

GX tov SLX zetten doet de SRAM-groep toch een beetje tekort vind ik.
Qua kwaliteit/prijs/gewichten zou ik GX echt wel op niveautje XT zetten

Zowel XX1 als X01 zijn XTR concurrenten, zonder twijfel
Gebruikersavatar
Dennisvdb
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 891
Lid geworden op: ma 23 maart 2015, 21:44

Ben ik het mee eens. X01 is echt wel wat anders dan XT.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Precies!

Omdat XX1 er nog boven zit, vergeten sommigen dat X01 gewoon op XTR niveau zit. Het 'grote' verschil is dat XX1 nog een paar gram lichter is.

Eigenlijk dus net zo iets als XTR - XC en XTR - Trail van een vorige generatie.

GX valt dan een beetje tussen XT en SLX in, ook afhankelijk van welke GX spullen gebruikt worden zit het eerder op XT niveau of juist op SLX niveau. Wat soepelheid van schakelen betreft zit het sowieso boven XT niveau... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Mr. Htb.
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 592
Lid geworden op: di 11 november 2008, 22:04
Mijn mountainbike: In opbouw.

De volgende reactie is misschien wat kort door de bocht.

Ik probeer allereerst de reden van de discussie over SLX, XT, NX, GX, XX1, X01, XTR (wat een hoop XXXX-en) te begrijpen. Maar wat ik me nog meer af vraag is:

Waarom is er een complete NX groep uitgebracht als het enige noemenswaardige verschil de cassette body is?
De prijs van de GX en NX derailleurs zijn nu beide rond de €85,- waarbij de GX 50 gram lichter is.

SRAM was goedkoper uit geweest als ze alleen een non groep losse (HG body) cassette hadden uitgebracht dan kan iedereen upgraden naar 12 speed ongeacht de body.

Dan zie ik het nut van X01 niet meer. Op €1000,- maakt die €150 extra ook niet meer uit.
Oooeeessss
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

Ik heb altijd met xt gereden, en gebruik nu de x01 eagle groep. Ik kan alleen echt niet zeggen dat ik x01 echt noemenswaardig beter vind schakelen, sterker nog, ik heb minder gedoe gehad met mijn oude xt spullen dan de huidige x01 groep, uiteraard zijn de gewichten van de x01 beter, maar ik had er meer van verwacht qua betrouwbaarheid en schakelgenot.
Sneeuwmonster
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Bikeradar overzicht mei '18, van alle Shimano-groepen en alle SRAM-groepen:
https://www.bikeradar.com/gear/article/ ... ets-42578/.
(Echt overzicht, dus geen 'wat is beter' discussie).
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Mr. Htb. schreef: ma 14 januari 2019, 17:28 Waarom is er een complete NX groep uitgebracht als het enige noemenswaardige verschil de cassette body is?
De prijs van de GX en NX derailleurs zijn nu beide rond de €85,- waarbij de GX 50 gram lichter is.
NX is nieuwer en daarvan is de bodemprijs nog niet bereikt. In de toekomst zal die goedkoper te krijgen zijn.


Dan is er dus het gewichtsverschil, wat over de gehele groep toch wel aanzienlijk is. En op sommige punten ook de techniek, waardoor de GX minder snel zal slijten en dus langer preciezer blijven schakelen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Flow&Co
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
Mijn mountainbike: Neuron / Grail

Is die NX groep niet vooral interessant voor OEM's?
Ik kan me voorstellen dat er een noemenswaardig verschil zit in kostprijs die wij als particulieren nog niet terugzien in de webshops.
Daarnaast staat het netter om een complete groep op je modellen aan te bieden ipv het mix and match wat voorheen veel vaker gebeurde.
Mamazetkoers
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 30 januari 2019, 20:00

Hallo allemaal,
Ik heb sinds een tijd ook een Sram NX 1 x 11 speed en ben er zeer tevreden over, dit heb ik ook in een stukje tekst weergegeven. Misschien leuk om eens te lezen x
https://mamazetkoers.nl/sram-nx-1x11-speed/
Jan F.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 253
Lid geworden op: ma 25 juni 2018, 17:47
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy

Hoi Mamazetkoers,

Je hebt een NX 1x11 maar in jouw artikel mix je dit regelmatig met de NX Eagle. De Eagle is echter 1x12.

Ben zelf overigens ook erg tevreden met de NX 1x11

Groet, Jan.
Plaats reactie