Nieuw veersysteem bij GT?

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Plaats reactie
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Stapt GT ter ere van hun 25 jarige bestaan af van hun Independent Drivetrain system?

Getuige deze proto wel:
Afbeelding
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2199
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Zou tijd worden ook!
maaf2
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1061
Lid geworden op: zo 1 februari 2015, 09:32

Lijkt wel alsof alle merken 'terugvallen' op dit veersysteem
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7839
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

maaf2 schreef:Lijkt wel alsof alle merken 'terugvallen' op dit veersysteem
Dan zal het wel goed zijn toch...? :wink:
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

GT Force 27.5
Afbeelding

GT Sensor 29
Afbeelding
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Deze wijken af van je eerste foto wat veersysteem betreft!!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Dat is aan GT 8) (Verschil in veersysteem zie ik niet, ik zie beide als four bar linkage met horstlink).
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2199
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Die eerste is een DH bak lijkt het wel.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Van de andere kant.

Afbeelding

Wel dus zelfde aantal draaipunten, maar heel andere positie van het hoofddraaipunt, ligt hoger en daarom wordt ook de ketting omgeleid.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Die foto kende ik nog niet. Principe van veersysteem blijft het zelfde. Veerweg curve zal er anders uit zien.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Jurriaan schreef:Die foto kende ik nog niet. Principe van veersysteem blijft het zelfde. Veerweg curve zal er anders uit zien.
Nee, principe is behoorlijk anders. Want anders kun je ook zeggen dat een Santa Cruz hetzelfde veersysteem heeft... .


Tenzij je het over het principe hebt dat het achterwiel veert... :kiss:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Tr1dD
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 29
Lid geworden op: zo 29 december 2002, 02:01
Mijn mountainbike: leon de kameel

Het deel van de constructie waar het wiel in zit, kantelt dat naar achteren bij het inveren? :~
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Lars TB schreef:
Jurriaan schreef:Die foto kende ik nog niet. Principe van veersysteem blijft het zelfde. Veerweg curve zal er anders uit zien.
Nee, principe is behoorlijk anders. Want anders kun je ook zeggen dat een Santa Cruz hetzelfde veersysteem heeft...
Echt waar? Dit is toch geen VPP zoals SC op veel fietsen gebruikt?
Ziet er voor mij uit als een four bar/Horst-link constructie, maar ik hoor graag waar hier de afwijking van dat principe zit (en dat meen ik serieus, leer altijd graag bij).

Wat ik altijd begrepen heb:
- is de baan van het achterwiel bij inveren cirkelvormig bij een single pivot (met of zonder linkage). Er is dan namelijk altijd sprake van een vaste verbinding tussen achterwiel en draaipunt.
- is de baan van het achterwiel bij een Horst-link design min of meer recht.
- vormt de baan van het achterwiel bij een VPP-variant een soort van S (exacte vorm van die baan te bepalen door de plaatsing van de draaipunten).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

kermit schreef:
Lars TB schreef:Nee, principe is behoorlijk anders. Want anders kun je ook zeggen dat een Santa Cruz hetzelfde veersysteem heeft...
Echt waar? Dit is toch geen VPP zoals SC op veel fietsen gebruikt?
VPP is toch ook gewoon 4 draaipunten, net als Horstlink. Dus zijn ze toch gelijk?
kermit schreef: Ziet er voor mij uit als een four bar/Horst-link constructie, maar ik hoor graag waar hier de afwijking van dat principe zit (en dat meen ik serieus, leer altijd graag bij).

Wat ik altijd begrepen heb:
- is de baan van het achterwiel bij inveren cirkelvormig bij een single pivot (met of zonder linkage). Er is dan namelijk altijd sprake van een vaste verbinding tussen achterwiel en draaipunt.
- is de baan van het achterwiel bij een Horst-link design min of meer recht.
- vormt de baan van het achterwiel bij een VPP-variant een soort van S (exacte vorm van die baan te bepalen door de plaatsing van de draaipunten).
Maar zonder dollen.

Toevallig is de baan van het achterwiel bij VPP S-vormig, waardoor de ketting bij de juiste sag het kortst is en het systeem door de kettingspanning van het trappen strakker gehouden wordt en minder deint. Maar de huidige versie is behoorlijk verwaterd.

Er zijn VPP-achtige systemen waarbij het wiel precies de baan van een Horstlink volgt. Maar het voordeel van die korte links is dat je iets makkelijker kunt variëren dan met gehele achterbruggen en dat je daardoor meer ruimte hebt om afwijkende dingen te doen.

Dat afwijkende doet GT dus ook met dit Horstlink-systeem. Het is dus een variant van een Horstlink, maar in dit geval van de DH-bike ligt het draaipunt achter de bracket een stuk hoger dan bij die 2 net geïntroduceerde modellen. Hierdoor gaat het achterwiel in het eerste gedeelte van de veerweg verder naar achteren toe. De vering zal beter aanspreken en kleine en middelgrote klappen beter opvangen. Maar zo een systeem levert wel meer kettingrek op en dus wordt de ketting over een loopwiel geleid dat op (of heel dicht bij) het draaipunt zit.

Hoewel de draaipunten dus overeen lijken te komen is het systeem afwijkend genoeg om het een eigen functie toe te kunnen dichten.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie