Stapt GT ter ere van hun 25 jarige bestaan af van hun Independent Drivetrain system?
Getuige deze proto wel:
Nieuw veersysteem bij GT?
Van de andere kant.
Wel dus zelfde aantal draaipunten, maar heel andere positie van het hoofddraaipunt, ligt hoger en daarom wordt ook de ketting omgeleid.
Wel dus zelfde aantal draaipunten, maar heel andere positie van het hoofddraaipunt, ligt hoger en daarom wordt ook de ketting omgeleid.
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Nee, principe is behoorlijk anders. Want anders kun je ook zeggen dat een Santa Cruz hetzelfde veersysteem heeft... .Jurriaan schreef:Die foto kende ik nog niet. Principe van veersysteem blijft het zelfde. Veerweg curve zal er anders uit zien.
Tenzij je het over het principe hebt dat het achterwiel veert...
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
-
- Moderator
- Berichten: 16709
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Echt waar? Dit is toch geen VPP zoals SC op veel fietsen gebruikt?Lars TB schreef:Nee, principe is behoorlijk anders. Want anders kun je ook zeggen dat een Santa Cruz hetzelfde veersysteem heeft...Jurriaan schreef:Die foto kende ik nog niet. Principe van veersysteem blijft het zelfde. Veerweg curve zal er anders uit zien.
Ziet er voor mij uit als een four bar/Horst-link constructie, maar ik hoor graag waar hier de afwijking van dat principe zit (en dat meen ik serieus, leer altijd graag bij).
Wat ik altijd begrepen heb:
- is de baan van het achterwiel bij inveren cirkelvormig bij een single pivot (met of zonder linkage). Er is dan namelijk altijd sprake van een vaste verbinding tussen achterwiel en draaipunt.
- is de baan van het achterwiel bij een Horst-link design min of meer recht.
- vormt de baan van het achterwiel bij een VPP-variant een soort van S (exacte vorm van die baan te bepalen door de plaatsing van de draaipunten).
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
VPP is toch ook gewoon 4 draaipunten, net als Horstlink. Dus zijn ze toch gelijk?kermit schreef:Echt waar? Dit is toch geen VPP zoals SC op veel fietsen gebruikt?Lars TB schreef:Nee, principe is behoorlijk anders. Want anders kun je ook zeggen dat een Santa Cruz hetzelfde veersysteem heeft...
Maar zonder dollen.kermit schreef: Ziet er voor mij uit als een four bar/Horst-link constructie, maar ik hoor graag waar hier de afwijking van dat principe zit (en dat meen ik serieus, leer altijd graag bij).
Wat ik altijd begrepen heb:
- is de baan van het achterwiel bij inveren cirkelvormig bij een single pivot (met of zonder linkage). Er is dan namelijk altijd sprake van een vaste verbinding tussen achterwiel en draaipunt.
- is de baan van het achterwiel bij een Horst-link design min of meer recht.
- vormt de baan van het achterwiel bij een VPP-variant een soort van S (exacte vorm van die baan te bepalen door de plaatsing van de draaipunten).
Toevallig is de baan van het achterwiel bij VPP S-vormig, waardoor de ketting bij de juiste sag het kortst is en het systeem door de kettingspanning van het trappen strakker gehouden wordt en minder deint. Maar de huidige versie is behoorlijk verwaterd.
Er zijn VPP-achtige systemen waarbij het wiel precies de baan van een Horstlink volgt. Maar het voordeel van die korte links is dat je iets makkelijker kunt variëren dan met gehele achterbruggen en dat je daardoor meer ruimte hebt om afwijkende dingen te doen.
Dat afwijkende doet GT dus ook met dit Horstlink-systeem. Het is dus een variant van een Horstlink, maar in dit geval van de DH-bike ligt het draaipunt achter de bracket een stuk hoger dan bij die 2 net geïntroduceerde modellen. Hierdoor gaat het achterwiel in het eerste gedeelte van de veerweg verder naar achteren toe. De vering zal beter aanspreken en kleine en middelgrote klappen beter opvangen. Maar zo een systeem levert wel meer kettingrek op en dus wordt de ketting over een loopwiel geleid dat op (of heel dicht bij) het draaipunt zit.
Hoewel de draaipunten dus overeen lijken te komen is het systeem afwijkend genoeg om het een eigen functie toe te kunnen dichten.
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"