Cannondale komt met iets innovatiefs....

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Dat zeg ik, een halve RS-1.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16078
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Toch grappig dat ze weer gewicht gewonnen hebben, aanzienlijk zelfs, net als voorgaande jaren. en dat de vork nog steeds zwaarder is dan de originele versie. Vraag me toch af hoe ze dat voor elkaar krijgen...?

En eigenlijk geven ze ook nog eens toe dat de oude echt niet zo soepel was.
Commentaar op Pinkbike:
I'll also tell you that the new Chamber damper is as good as anything else on the market right now, which means that it's light-years ahead of anything Cannondale has used in the past.
https://www.pinkbike.com/news/cannondal ... pment.html" onclick="window.open(this.href);return false;


Ik ben benieuwd hoe deze rijdt!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2210
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Lars TB schreef:Ik ben benieuwd hoe deze rijdt!
Waarschijnlijk nog steeds niet zonder handen.
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Gaaf hoor. Ziet er echt strak uit. Ben heel benieuwd of ze op den duur meer lefty’s single crown gaan maken.
Gebruikersavatar
john k
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 322
Lid geworden op: ma 16 december 2013, 14:51
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel

Ik vind het er gaaf uitzien. Is kijken wanneer hij leverbaar is.
Op het gemak, de ketting strak !!
Martinezz
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 247
Lid geworden op: za 19 juli 2014, 18:00
Mijn mountainbike: Bianchi Methanol sx 29.5

Echt invonatief is het niet is gewoon een verbetering van hun eigen vork maat ziet er wel goed uit geometerie is ook aangepast lagere stack en een luiere houding.
Brambo67
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 309
Lid geworden op: ma 9 februari 2015, 22:15

Wel probleem lost Cannondale eigenlijk op met hun lefty?
- gewicht
- stijfheid
- symetrie
????
Orbea Oiz Pro 2023, Trek Fuel EX 8 2020, BMC Roadmachine 02, Two, 2020 Ex: Trek Top Fuel 9.8 AXS 2020 , Scott Spark RC Pro 2018, Cannondale Synapse Carbon 3 Ultegra 2014, Trek Procaliber 8 2018, Cube LTD Race 2016, Giant Anthem Advanced 0/1 2013.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5497
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Brambo67 schreef:Wel probleem lost Cannondale eigenlijk op met hun lefty?
- gewicht
- stijfheid
- symetrie
????

In theorie vooral weerstand in de stanchions door torsie. Dus het zgn. "wringen" vd vorkpoten in een bocht, waarbij dus de binnen en buitenpoot anders belast worden. Met de huidige (stijvere) vorken is dat voordeel al grotendeels verwaarloosbaar in mijn ogen.
Verder een lager onafgeveerd gewicht (upside down vork)
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

yo-eddy schreef:Verder een lager onafgeveerd gewicht (upside down vork)
Dit laatste klinkt vooral leuk, maar is bij de fiets dor het al geringe gewicht en niet zo heel grote/snelle veerbewegingen niet zo heel erg belangrijk.
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2179
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

japie carbon schreef:
yo-eddy schreef:Verder een lager onafgeveerd gewicht (upside down vork)
Dit laatste klinkt vooral leuk, maar is bij de fiets dor het al geringe gewicht en niet zo heel grote/snelle veerbewegingen niet zo heel erg belangrijk.
Als ik kijk naar wat er daadwerkelijk op en neer beweegt weet ik nog niet of het onafgeveerd gewicht lager is bij een Lefty. Een normale vork heeft ook twee super lichte onder beentjes met een demper stangetje.

Zelfs bij een RS1 heb ik daar mijn twijfels over.
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

yo-eddy schreef:
Brambo67 schreef: In theorie vooral weerstand in de stanchions door torsie. Dus het zgn. "wringen" vd vorkpoten in een bocht, waarbij dus de binnen en buitenpoot anders belast worden. Met de huidige (stijvere) vorken is dat voordeel al grotendeels verwaarloosbaar in mijn ogen.
Verder een lager onafgeveerd gewicht (upside down vork)
Is in de praktijk ook echt zo. Als je het binnenwerk uit een vork en uit een lefty haalt, ze met de vorkbuis in een klem zet en heen en weer beweegt kun je het verschil al merken. Onder torsie heeft een vork echt veel meer weerstand dan een lefty. Hoe stijver de vork hoe kleiner dat probleem uiteraard (en dat zijn de meeste upside down vorken volgens mij niet echt?). Er zijn op YouTube wel video’s van te vinden. Inmiddels rijd ik niet meer met een lefty maar ik vond het verbazingwekkend hoe dat ding alles gladstreek. Helaas problemen met de demping, (te) hoge kosten voor service en moeilijk qua onderhoud waardoor ik hem eruit heb gegooid.

Edit: video gevonden, beetje verkoopinstructieverhaal en vergeleken met een qr vork maar je kunt wel goed het verschil zien. https://youtu.be/_WlRqcAQr2w
Laatst gewijzigd door Oli4k op vr 18 mei 2018, 21:21, 1 keer totaal gewijzigd.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5497
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

japie carbon schreef:
yo-eddy schreef:Verder een lager onafgeveerd gewicht (upside down vork)
Dit laatste klinkt vooral leuk, maar is bij de fiets dor het al geringe gewicht en niet zo heel grote/snelle veerbewegingen niet zo heel erg belangrijk.
De marketing in de (fiets)wereld draait voor een groot deel op claims die niet zo heel erg belangrijk zijn toch :wink:

Verder was het gewoon wat info input van mijn kant, ben zelf geen Lefty fan.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16078
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Oli4k schreef:Is in de praktijk ook echt zo. Als je het binnenwerk uit een vork en uit een lefty haalt, ze met de vorkbuis in een klem zet en heen en weer beweegt kun je het verschil al merken. Onder torsie heeft een vork echt veel meer weerstand dan een lefty. Hoe stijver de vork hoe kleiner dat probleem uiteraard (en dat zijn de meeste upside down vorken volgens mij niet echt?). Er zijn op YouTube wel video’s van te vinden. Inmiddels rijd ik niet meer met een lefty maar ik vond het verbazingwekkend hoe dat ding alles gladstreek. Helaas problemen met de demping, (te) hoge kosten voor service en moeilijk qua onderhoud waardoor ik hem eruit heb gegooid.
Als je al goede vorken gewend was toen de Lefty op de markt kwam, dan viel vooral de verhoogde weerstand van de Lefty op! Ten opzichte van bijvoorbeeld een SID gaat het verhaal wel op, maar die vork is voor iemand van boven de 70 kg nooit rijdbaar geweest... .

Daarnaast viel het gebrek aan (goede) demping op. Pas na een bezoekje een bijvoorbeeld 88Aid kwam de controle een beetje op niveau.


Maar dat schijnt nu dus allemaal de wereld uit te zijn, dus ik zou het graag zelf willen ervaren!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
endorfin
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 721
Lid geworden op: ma 11 december 2006, 14:53

Wat een hoop tralala toch allemaal. Ervaringen van de laatste 2 MY lefty’s is heel wat anders!
Heb mijn reba en pike weggedaan toen ik men 120 lefty met trail tune cartridge gewend was.
Nu benieuwd wat ze uberhaupt nog beter hebben gemaakt.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5595
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Single crown, die durven zeg.

Ziet er wel nog gekker uit zo, nu is het echt een halve vork.
Plaats reactie