Cannondale komt met iets innovatiefs....
- Jamis Diablo
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5065
- Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
- Mijn mountainbike: de oudste.
- Contacteer:
Dat zeg ik, een halve RS-1.
Toch grappig dat ze weer gewicht gewonnen hebben, aanzienlijk zelfs, net als voorgaande jaren. en dat de vork nog steeds zwaarder is dan de originele versie. Vraag me toch af hoe ze dat voor elkaar krijgen...?
En eigenlijk geven ze ook nog eens toe dat de oude echt niet zo soepel was.
Commentaar op Pinkbike:
Ik ben benieuwd hoe deze rijdt!
En eigenlijk geven ze ook nog eens toe dat de oude echt niet zo soepel was.
Commentaar op Pinkbike:
https://www.pinkbike.com/news/cannondal ... pment.html" onclick="window.open(this.href);return false;I'll also tell you that the new Chamber damper is as good as anything else on the market right now, which means that it's light-years ahead of anything Cannondale has used in the past.
Ik ben benieuwd hoe deze rijdt!
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Wel probleem lost Cannondale eigenlijk op met hun lefty?
- gewicht
- stijfheid
- symetrie
????
- gewicht
- stijfheid
- symetrie
????
Orbea Oiz Pro 2023, Trek Fuel EX 8 2020, BMC Roadmachine 02, Two, 2020 Ex: Trek Top Fuel 9.8 AXS 2020 , Scott Spark RC Pro 2018, Cannondale Synapse Carbon 3 Ultegra 2014, Trek Procaliber 8 2018, Cube LTD Race 2016, Giant Anthem Advanced 0/1 2013.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5497
- Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
- Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT
Brambo67 schreef:Wel probleem lost Cannondale eigenlijk op met hun lefty?
- gewicht
- stijfheid
- symetrie
????
In theorie vooral weerstand in de stanchions door torsie. Dus het zgn. "wringen" vd vorkpoten in een bocht, waarbij dus de binnen en buitenpoot anders belast worden. Met de huidige (stijvere) vorken is dat voordeel al grotendeels verwaarloosbaar in mijn ogen.
Verder een lager onafgeveerd gewicht (upside down vork)
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Mountainbiking is not a crime
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 6000
- Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
- Mijn mountainbike: is onderweg
Dit laatste klinkt vooral leuk, maar is bij de fiets dor het al geringe gewicht en niet zo heel grote/snelle veerbewegingen niet zo heel erg belangrijk.yo-eddy schreef:Verder een lager onafgeveerd gewicht (upside down vork)
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2179
- Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
- Mijn mountainbike: Isn't dead.
Als ik kijk naar wat er daadwerkelijk op en neer beweegt weet ik nog niet of het onafgeveerd gewicht lager is bij een Lefty. Een normale vork heeft ook twee super lichte onder beentjes met een demper stangetje.japie carbon schreef:Dit laatste klinkt vooral leuk, maar is bij de fiets dor het al geringe gewicht en niet zo heel grote/snelle veerbewegingen niet zo heel erg belangrijk.yo-eddy schreef:Verder een lager onafgeveerd gewicht (upside down vork)
Zelfs bij een RS1 heb ik daar mijn twijfels over.
- Oli4k
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1549
- Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
- Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
- Contacteer:
Is in de praktijk ook echt zo. Als je het binnenwerk uit een vork en uit een lefty haalt, ze met de vorkbuis in een klem zet en heen en weer beweegt kun je het verschil al merken. Onder torsie heeft een vork echt veel meer weerstand dan een lefty. Hoe stijver de vork hoe kleiner dat probleem uiteraard (en dat zijn de meeste upside down vorken volgens mij niet echt?). Er zijn op YouTube wel video’s van te vinden. Inmiddels rijd ik niet meer met een lefty maar ik vond het verbazingwekkend hoe dat ding alles gladstreek. Helaas problemen met de demping, (te) hoge kosten voor service en moeilijk qua onderhoud waardoor ik hem eruit heb gegooid.yo-eddy schreef:Brambo67 schreef: In theorie vooral weerstand in de stanchions door torsie. Dus het zgn. "wringen" vd vorkpoten in een bocht, waarbij dus de binnen en buitenpoot anders belast worden. Met de huidige (stijvere) vorken is dat voordeel al grotendeels verwaarloosbaar in mijn ogen.
Verder een lager onafgeveerd gewicht (upside down vork)
Edit: video gevonden, beetje verkoopinstructieverhaal en vergeleken met een qr vork maar je kunt wel goed het verschil zien. https://youtu.be/_WlRqcAQr2w
Laatst gewijzigd door Oli4k op vr 18 mei 2018, 21:21, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5497
- Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
- Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT
De marketing in de (fiets)wereld draait voor een groot deel op claims die niet zo heel erg belangrijk zijn tochjapie carbon schreef:Dit laatste klinkt vooral leuk, maar is bij de fiets dor het al geringe gewicht en niet zo heel grote/snelle veerbewegingen niet zo heel erg belangrijk.yo-eddy schreef:Verder een lager onafgeveerd gewicht (upside down vork)
Verder was het gewoon wat info input van mijn kant, ben zelf geen Lefty fan.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Mountainbiking is not a crime
Als je al goede vorken gewend was toen de Lefty op de markt kwam, dan viel vooral de verhoogde weerstand van de Lefty op! Ten opzichte van bijvoorbeeld een SID gaat het verhaal wel op, maar die vork is voor iemand van boven de 70 kg nooit rijdbaar geweest... .Oli4k schreef:Is in de praktijk ook echt zo. Als je het binnenwerk uit een vork en uit een lefty haalt, ze met de vorkbuis in een klem zet en heen en weer beweegt kun je het verschil al merken. Onder torsie heeft een vork echt veel meer weerstand dan een lefty. Hoe stijver de vork hoe kleiner dat probleem uiteraard (en dat zijn de meeste upside down vorken volgens mij niet echt?). Er zijn op YouTube wel video’s van te vinden. Inmiddels rijd ik niet meer met een lefty maar ik vond het verbazingwekkend hoe dat ding alles gladstreek. Helaas problemen met de demping, (te) hoge kosten voor service en moeilijk qua onderhoud waardoor ik hem eruit heb gegooid.
Daarnaast viel het gebrek aan (goede) demping op. Pas na een bezoekje een bijvoorbeeld 88Aid kwam de controle een beetje op niveau.
Maar dat schijnt nu dus allemaal de wereld uit te zijn, dus ik zou het graag zelf willen ervaren!
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Wat een hoop tralala toch allemaal. Ervaringen van de laatste 2 MY lefty’s is heel wat anders!
Heb mijn reba en pike weggedaan toen ik men 120 lefty met trail tune cartridge gewend was.
Nu benieuwd wat ze uberhaupt nog beter hebben gemaakt.
Heb mijn reba en pike weggedaan toen ik men 120 lefty met trail tune cartridge gewend was.
Nu benieuwd wat ze uberhaupt nog beter hebben gemaakt.