Sram Eagle E-tap

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
v_schultinge

Cube-Elite schreef:Natuurlijk is het niet per se nodig. Maar het schakelt wel goed. DI2 op de MTB gaat echt snel en schakelt beter dan mechanisch of het de meerprijs waar is hangt af van je spaarvarkentje..

daarnaast is het heel simpel fabrikanten komen erachter dat fietsen een goedkope hobby is en dat er een groep is die veel te besteden heeft. Ongemerkt gaat het bij veel van ons heel hard. reken is echt uit hoeveel je jaarlijks uitgeeft......

Als je elke paar jaar een auto van een ton kan kopen, kan een fiets van 10K er ook wel af.
Ik ben het hier toch fundamenteel met je oneens. Fietsen is volgens mij één van de allerduurste sporten. Vergelijk het met voetbal, hockey, handbal, sportschool abonnement of gewoon hardlopen. Een seizoen fietsen kost (zeker met wedstrijden erbij) een veelvoud daarvan. Dat de mensen die de sport beoefenen het allemaal kunnen betalen ligt volgens mij veelal aan de beroepsgroepen waarin deze mensen zich bevinden en de prioriteiten die ze hebben.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

v_schultinge schreef:
Cube-Elite schreef:Natuurlijk is het niet per se nodig. Maar het schakelt wel goed. DI2 op de MTB gaat echt snel en schakelt beter dan mechanisch of het de meerprijs waar is hangt af van je spaarvarkentje..

daarnaast is het heel simpel fabrikanten komen erachter dat fietsen een goedkope hobby is en dat er een groep is die veel te besteden heeft. Ongemerkt gaat het bij veel van ons heel hard. reken is echt uit hoeveel je jaarlijks uitgeeft......

Als je elke paar jaar een auto van een ton kan kopen, kan een fiets van 10K er ook wel af.
Ik ben het hier toch fundamenteel met je oneens. Fietsen is volgens mij één van de allerduurste sporten. Vergelijk het met voetbal, hockey, handbal, sportschool abonnement of gewoon hardlopen. Een seizoen fietsen kost (zeker met wedstrijden erbij) een veelvoud daarvan. Dat de mensen die de sport beoefenen het allemaal kunnen betalen ligt volgens mij veelal aan de beroepsgroepen waarin deze mensen zich bevinden en de prioriteiten die ze hebben.
Het is ook geen sport, maar een hobby. En na auto's, boten en horloge's 1 van de meest begeerlijke. En in tegenstelling tot de andere 3 kun je bij fietsen bijna altijd wel het topmodel betalen (willen is iets anders).
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Nats
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 152
Lid geworden op: zo 16 november 2014, 14:17

Rayb81 schreef:Klopt, kwam het een week geleden al tegen op een van de nieuws sites.

Zal een duur apparaatje worden.
En shimano mag nu toch wel snel naar 12 speed gaan lijkt me.
Kan je vertellen dat er een 12 speed aan komt XTR vooralsnog
Gebruikersavatar
ultimateme
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4816
Lid geworden op: wo 29 september 2004, 20:08
Mijn mountainbike: Canyon Exceed CFR

Nats schreef:
Rayb81 schreef:Klopt, kwam het een week geleden al tegen op een van de nieuws sites.

Zal een duur apparaatje worden.
En shimano mag nu toch wel snel naar 12 speed gaan lijkt me.
Kan je vertellen dat er een 12 speed aan komt XTR vooralsnog
Bron?
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Logisch nadenken? Ik durf ook wel met zekerheid te zeggen dat er een 12 speed SLX komt ;-)
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

suravida schreef:Logisch nadenken? Ik durf ook wel met zekerheid te zeggen dat er een 12 speed SLX komt ;-)
Dan durf ik wel te zeggen dat die SLX versie niet voor 2019 op het programma staat, logisch gezien...
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Ik zeg 2021!
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Overigens, en dat is misschien een beetje offtopic:

Het prof wielren team Aqua Blue rijdt op fietsen van 3T met een 1x11 Sram Force group.
Volgens mij het eerste wielren team met een one by setup.

Of het gaat werken is een 2e, ik denk alleen op vlakke etappes en wellicht ook in de voorjaarsklassiekers.
Gebruikersavatar
PaneVino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1326
Lid geworden op: do 8 augustus 2013, 22:22

Zometeen zitten elektronische circuits geïntegreerd in het frame. Dan is een (volgende generatie) Di2/eTap ineens een stuk eenvoudiger dan een bekabelde variant. Denk eens aan de voordelen die dat kan gaan bieden.
2020 Trek Fuel EX
2018 Trek 920 (gestolen)
2015 Kona Wo
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

PaneVino schreef:Zometeen zitten elektronische circuits geïntegreerd in het frame. Dan is een (volgende generatie) Di2/eTap ineens een stuk eenvoudiger dan een bekabelde variant. Denk eens aan de voordelen die dat kan gaan bieden.
Denk ook eens aan de nadelen die het gaat bieden! :bier:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
nielsvo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1649
Lid geworden op: zo 5 maart 2006, 20:45
Mijn mountainbike: Pivot Mach 429SL

ThaSingleTrackMastah schreef:Ik begrijp niet goed waarom Shimano en nu ook Sram dit soort zaken elektronisch wil regelen, terwijl een simpele mechanische aansturing prima voeldoet.
Sommige dingen kunnen met electronica nu eenmaal wel, of beter en efficiënter.
Synchroshift waarbij de voorderailleur automatisch schakelt als je achter niet meer lichter kunt schakelen bijvoorbeeld vind ik echt wel handig (ik gebruik de linkershifter nauwelijks meer, maar heb nog wel 2x voor).
Gebruikersavatar
PaneVino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1326
Lid geworden op: do 8 augustus 2013, 22:22

Lars TB schreef:
PaneVino schreef:Zometeen zitten elektronische circuits geïntegreerd in het frame. Dan is een (volgende generatie) Di2/eTap ineens een stuk eenvoudiger dan een bekabelde variant. Denk eens aan de voordelen die dat kan gaan bieden.
Denk ook eens aan de nadelen die het gaat bieden! :bier:
Ik kan helemaal niets verzinnen. Voor alle technische issues is (dan) een oplossing/beveiliging uitgedacht. Kun jij nog iets verzinnen dan?

(Oh, bijna vergeten: Proost! :-q )
2020 Trek Fuel EX
2018 Trek 920 (gestolen)
2015 Kona Wo
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4284
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

De installatie van Etap met de huidige raceframes is een verademing. Fiets als bv Venge Vias, Argon 18 nitrogen, die wil je echt niet met mechanishe bekabeling rijden, dan kan je elke 1000km de kabels vervangen met die idiote kabelloop en steeds meer fietsen hebben dit.

Op dit moment is het nadeel natuurlijk wel dat als ik straks op vakantie in spanje ben met mijn racertje met etap en er gaat iets kapot ik die vakantie waarschijnlijk niet meer fiets, of iig niet meer schakel :-)

maarja dat is met steeds meer onderdelen, ga een met je cannondale of speci op vakantie en er gaat iets stuk......
Nats
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 152
Lid geworden op: zo 16 november 2014, 14:17

Nats schreef:
Rayb81 schreef:Klopt, kwam het een week geleden al tegen op een van de nieuws sites.



Bron?
Uit betrouwbare bron(nen) meer kan ik niet zeggen, gewoon afwachten
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16704
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Cube-Elite schreef:De installatie van Etap met de huidige raceframes is een verademing. Fiets als bv Venge Vias, Argon 18 nitrogen, die wil je echt niet met mechanishe bekabeling rijden, dan kan je elke 1000km de kabels vervangen met die idiote kabelloop en steeds meer fietsen hebben dit.
Allemaal wedstrijdgericht materiaal.

De pest is dat veel mensen klakkeloos willen hebben wat bij de profs in is, zonder zelf na te denken of dat wel zinvol is. Heel vaak niet namelijk. Compact racecranks zijn in NL bijvoorbeeld onzinnig voor een hobbyist, maar bijna alle racefietsen hebben ze.

Lang geleden heb ik een beetje motocross gedaan, daar was het net zo. Als deze week iemand won met een gele veer op z'n schokbreker reed volgende week het halve veld met een gele veer.

Deze kennis (dat mensen domme kuddedieren zijn) is erg handig voor marketeers... ;-)
E-tap en di2 is (in deze fase van ontwikkeling) zinvol voor wedstrijdrijders met sponsoring en belangen bij tiendes van seconden, voor de hobbyist tijdens een Ardennenweekendje absoluut niet.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie