het is weer zover NAHBS 2018

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

De north-american-handmade-bicycle-show-2018 is weer geweest,

Niet alles is MTB daar, in fact het meeste niet denk ik.

stuurpen
Afbeelding

floating cog
Afbeelding

mud clearance 8)
Afbeelding

best MTB award, Altruiste uit Canada
Afbeelding
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

De bikes van Rody Walter, Groovy Cycleworks, blijven bij mij favoriet. Full custom van frame tot vork, cranks, zadelpen, stuur(pen) en uiteraard epische paintjobs

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Die eerste Groovy is prachtig, bij die andere voelt de HTA wat te oldskool aan. Ik weet dat Rody (en Yo Eddy volgens mij ook) dat lekker vindt rijden, maar in deze tijden van long en slack oogt het wat minder wat mij betreft.
Topper van de NAHBS wat mij betreft:
Afbeelding

De winnende fully is zeker interessant, maar de main pivot zit volgens mij niet op een optimale plek, al zal de jury van de NAHBS daar wellicht weinig aandacht voor hebben. Stijfheid ben ik ook wel benieuwd naar. Daarnaast is de opbouw ook wel een beetje onrustig, met veel goud en dat groen. Niettemin wel een opsteker dat een mtb heeft gewonnen.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

suravida schreef:Die eerste Groovy is prachtig, bij die andere voelt de HTA wat te oldskool aan. Ik weet dat Rody (en Yo Eddy volgens mij ook) dat lekker vindt rijden, maar in deze tijden van long en slack oogt het wat minder wat mij betreft.
Gewoon verschil tussen East coast en West Coast bouwers net als vroeguh. East coast vooral technische trails met veel obstakels dus wat steilere geometrie met hogere BB. West coast wat vlakkere hoeken en wat lagere BB.

Is vooral erg persoonlijk, vandaar dat we de "standaard" geo van 11Ants ietsje vlakker hebben qua HTA dan mijn persoonlijke voorkeur. Maar die 65gr angles en bovenbuizen van anderhalve meter :winkie: zijn ook wel compleet doorgeslagen en zeker niet zaligmakend voor een allround bike.
suravida schreef: Topper van de NAHBS wat mij betreft:
Afbeelding
Inderdaad een plaatje qua balans in het frame
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

yo-eddy schreef:Maar die 65gr angles en bovenbuizen van anderhalve meter :winkie: zijn ook wel compleet doorgeslagen en zeker niet zaligmakend voor een allround bike.
Deftige uitspraak :-q
Trekrules
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 620
Lid geworden op: di 18 september 2012, 23:21

Deze DJ bike stond er ook 8)
Afbeelding
Downhill is where it’s at,real proper shredding on tracks rougher than Ryan Gigg’s home life
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Die Stinner is inderdaad een plaatje, fabeltastisch.

Over de hoeken, ik rijd stuurhoeken tot zeg 72 graden, en nu een frame met 64,5 graden in bestelling. Dus straks weet ik het 8)

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16705
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Lijkt me prachtig, zo'n show.
Wat een van de gave dingen is imo, is dat je met al die zelfbouwers hele originele dingen te zien krijgt. Niet altijd even praktisch, maar wel anders dan anders en doorgaans met veel passie gemaakt. En hoeveel passie zit er achter een merk, hoe goed ook, waar het vooral om gigantische aantallen en omzetcijfers gaat?

Twee jaar geleden op de Roc d'Azur ben ik ook over de bijbehorende show gelopen, misschien wel drie keer. Veel bekende merken, maar ook klein handgebouwd spul zoals een stalen fully met Rohloff. Ik had ook m'n bedenkingen bij wat praktische zaken van dat frame (URT), maar wat zag het er mooi uit.... (Pierre Perrin fully Googlen, mocht je 'm willen zien).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

kermit schreef:..., maar ook klein handgebouwd spul zoals een stalen fully met Rohloff. Ik had ook m'n bedenkingen bij wat praktische zaken van dat frame (URT), maar wat zag het er mooi uit....
Volgens mij is een URT juist praktisch! :wink:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Jurriaan schreef:
yo-eddy schreef:Maar die 65gr angles en bovenbuizen van anderhalve meter :winkie: zijn ook wel compleet doorgeslagen en zeker niet zaligmakend voor een allround bike.
Deftige uitspraak :-q
Extreem lange reaches hoeven van mij inderdaad ook niet, maar ik rij nu een half jaar op de UHR rond met een HTA van 65 graden en dat rijdt stiekem best erg leuk. Vraagt iets meer lichaamstaal , maar dat past wel bij mijn manier van rijden. Ik pretendeer overigens niet dat ik ook maar een beetje kan sturen, maar slacker lijkt tot dusver wel te leiden tot meer lol. (en dat is de enige maat waarmee ik mijn ritjes meet ;-) )
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Jurriaan schreef:
yo-eddy schreef:Maar die 65gr angles en bovenbuizen van anderhalve meter :winkie: zijn ook wel compleet doorgeslagen en zeker niet zaligmakend voor een allround bike.
Deftige uitspraak :-q
Wat mij het meest opvalt is dat heel weinig mensen het hebben over hoe je voorvork aanspreekt bij zo'n 64/65 gr headtube, je vork is gemaakt om "vertikaal" in te veren en hoe meer je 'm onderuit zet hoe slechter ie gaat werken ...

Dit is mening van de jongens van Santa Cruz ... let wel, dit gaat om de WC Downhill bike van Greg Minnaar
We found that anything under 63-degrees, the bike just doesn't want to turn, it just wants to go in a straight line," but more on that later. Adding a shorter stem would help, at least in the short term, but at the speeds encountered on the World Cup circuit, it also made the front feel 'nervous,' and Marshy and Greg determined that a slacker head angle detrimentally affected suspension performance. "Past 63-degrees, forks flex more than they compress,
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Is je vork gemaakt om verticaal (tov waterpas?) in te veren of om haaks tov de erop werkende kracht?
Maar goed, minder dan 63 is wat anders dan 71....De tussenweg werkt voor mij (en met mij volgens mij wel meer mensen gezien de ontwikkelingen) meer dan prima.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

yo-eddy schreef:Wat mij het meest opvalt is dat heel weinig mensen het hebben over hoe je voorvork aanspreekt bij zo'n 64/65 gr headtube, je vork is gemaakt om "vertikaal" in te veren en hoe meer je 'm onderuit zet hoe slechter ie gaat werken ...

Dit is mening van de jongens van Santa Cruz ... let wel, dit gaat om de WC Downhill bike van Greg Minnaar
We found that anything under 63-degrees, the bike just doesn't want to turn, it just wants to go in a straight line," but more on that later. Adding a shorter stem would help, at least in the short term, but at the speeds encountered on the World Cup circuit, it also made the front feel 'nervous,' and Marshy and Greg determined that a slacker head angle detrimentally affected suspension performance. "Past 63-degrees, forks flex more than they compress,
Daar kun je genoeg vraagtekens bij zetten. Zoals: mag je dan alleen bepaalde hellingshoeken rijden met bepaalde balhoofdhoeken?

Daarnaast komt de klap van voren, dus voor het initiële aanspreken zou de balhoofdhoek juist extreem vlak moeten zijn. In dat opzicht zijn linkage vorken dus superieur!

En als je glijlagers in je telescoopvork dus wel op orde zijn en je stijfheid goed is, dan kun je dus wel weer meer een vlakkere hoek rijden (en andersom!!).


Ook interessant in dat opzicht: German:A telescoop vorken! Bekijk die eens van de zijkant!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Ontwikkelingen zeggen mij iets en niets. Want zijn ontwikkelingen niet ook marketing? 29er was fantastisch of is het fantastisch? En toch is er nu ook 650b.
29er en 65 graden HTA vergt nog meer lichaamstaal. Veel mountainbikers in NL gebruiken die lichaamstaal op hun 29er HT nauwelijks, laat staan als die 29er een HTA heeft van 65 graden.

Mooi voorbeeld is de Kona Honzo, daar zet je de gemiddelde mts'er beter niet op. Uiteraard wel als die voldoende lessen heeft gevolgd ;-)
Dunebiker
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 39
Lid geworden op: vr 11 november 2016, 01:20
Mijn mountainbike: NL

@ Jurriaan
Uhhh kan je toelichten waarom je een gemiddelde mtb-er niet op een Honzo wil zetten? Zo extreem is een Honzo niet meer tegenwoordig. Heeft volgens mij 68 graden Balhoofdhoek en wordt met een 120mm vork geleverd.
Plaats reactie