Sram komt met goed nieuws voor velen. DUB

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!

Moderators: Rogier, Bommie

Gebruikersavatar
Dutch
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 810
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

ma 22 januari 2018, 20:49

Kon zo geen topic erover vinden.

Sram introduceerde onlangs het DUB systeem.
Zal het de uitkomst bieden? Ze claimen iig betere afscherming van lagers tegen vuil van buiten.

De oplossing? Of "weer" een leuk idee?
https://youtu.be/yMl68dEcOAg" onclick="window.open(this.href);return false;
Trekrules
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 488
Lid geworden op: di 18 september 2012, 23:21
Locatie: Carver IBC 1.0

ma 22 januari 2018, 20:59

Ik weet niet of men hier blij van gaat worden van alweer de zoveelste ass pull van deze fiets industrie of we al niet genoeg onzin standaarden hebben :roll: .
Downhill is where it’s at,real proper shredding on tracks rougher than Ryan Gigg’s home life
Gebruikersavatar
yo-eddy
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1462
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Locatie: 11ANTS Titanium Rohloff Belt

ma 22 januari 2018, 21:05

Vooral fijn voor de portemonnee van SRAM, minder fijn voor de kleine toeleveranciers zoals King, Hope, etc etc. SRAM is gewoon bezig met een totaalpakket met eigen standaarden net als die andere grote S . Wat de BB standaarden betreft is alles van 24mm en meer stijf genoeg en gaat het gewoon om goede lagering, seals en netjes gebouwde frames ...... die combi blijft moeilijk schijnbaar.
http://www.11antsbikes.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

https://www.facebook.com/11ANTs" onclick="window.open(this.href);return false;
chamonix
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 16
Lid geworden op: di 21 februari 2017, 22:00

ma 22 januari 2018, 21:06

Vojo had het er onlangs ook over:
http://www.vojomag.nl/news/sram-dub-een ... -crankset/" onclick="window.open(this.href);return false;
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7515
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

ma 22 januari 2018, 21:14

SRAM had al een eigen standaard, dus deze vervangt hooguit hun eigen standaard. En binnen het SRAM programma is er nu opeens veel meer uitwisselbaar. Daarnaast spaart SRAM aardig wat gewicht ten opzichte van hun stalen 24 mm assen. Dus ik zie (afgezien van een overgangsfase) alleen maar een voordeel.


Misschien toch een klein nadeeltje: hun GXP systeem had op papier wel een briljant systeem om de zijdelingse belasting van de lagers te vermijden. Dat het er verder niet uit kwam in de praktijk lag gewoon aan de lagers. Maar theoretisch is DUB geen verbetering op dat vlak... .
(mountain-)bike extremist


"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2941
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Locatie: Specialized Camber 26" 2k11 Tuned en Crave 2k14 Tuned

ma 22 januari 2018, 22:32

De GXP bottombrackets waren van slechte kwaliteit, de BSA Hollowtech 2 van Shimano konden het wel beter.

Ik ben benieuwd wat de vernieuwing van DUB doet t.o.v. GXP.

Met een internetprijs van 30 Euro is het DUB BSA BB wel aardig prijzig.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2941
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Locatie: Specialized Camber 26" 2k11 Tuned en Crave 2k14 Tuned

ma 22 januari 2018, 22:50

Overigens lijkt er nog iets anders aan de hand te zijn.

Bijv. een GX Eagle crankset DUB is compatibel met meerdere soorten lagers.

Vroeger stond er bij het crankstel of het een BB30 of GXP crankstel was zodat je een kettingblad met de juiste offset erbij kreeg.
Blijkbaar is dat er nu uitgehaald en heb je alleen nog maar een "gewoon" crankstel en een boost crankstel.
Gebruikersavatar
Dutch
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 810
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

ma 22 januari 2018, 23:53

Rayb81 schreef:De GXP bottombrackets waren van slechte kwaliteit, de BSA Hollowtech 2 van Shimano konden het wel beter.

Ik ben benieuwd wat de vernieuwing van DUB doet t.o.v. GXP.

Met een internetprijs van 30 Euro is het DUB BSA BB wel aardig prijzig.
Dat valt toch reuze mee? Een beetje gxp of shimano bb lager kost ook snel 25,- en die zijn al jaaaaren op de markt.

Daarbij gaat nu een gemiddeld 30mm lager E13 RF Hope Rotor gaat nu ook snel richting 55,-
Forau
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1063
Lid geworden op: di 17 april 2007, 19:42
Locatie: Stanton / Soma / Santa Cruz

di 23 januari 2018, 14:33

1 crankstel met 28.99mm spindle en 4 soorten hubs (BSA / PF92 / BB30 / PF30)
Boost / non-boost wordt bepaald door het blad wat je gebruikt.
Euro: €38 - €52

Mooi toch.
Gebruikersavatar
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 9467
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Locatie: twee mooie :-)
Contacteer:

di 23 januari 2018, 15:35

Voor de lagerfabrikanten is het zeker mooi, 50 euro voor twee lagertjes in een busje of cupje. Het erge is dat wij dat soort prijzen blijkbaar normaal zijn gaan vinden en zelfs goedkoop durven te noemen.

Op zich is het idee van een en dezelfde crank die overal in past natuurlijk wel goed. Ik ben direct voor, ook om dat principe met andere onderdelen door te voeren.
Ik zou het zelfs nog wat verder willen doortrekken: alle framefabrikanten (weer) naar één bb-standaard ;-)
Gebruikersavatar
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1819
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Locatie: Epic '89, XLM, MCM, √49, 5spot and one who has Soul

di 23 januari 2018, 18:26

Ach, ze hebben de smalle Q-waarde cranks eruit gegooid. Volgen eerder de concurrentie door de BB30 as langer te maken.

Maar om dan toch met iets nieuws te komen verzinnen we maar weer een andere asmaat. :((
Now comes the monkey out of the sleeve.

√49=29-?
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3186
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Locatie: Ibis Ripley, Ragley TD:1 SS

di 23 januari 2018, 19:35

kermit schreef:...
Off topic. Leuk om Kermit nu ook in het groen te zien
MTB Trail Care Crew Utrechtse Heuvelrug

Ibis Ripley
Ragley TD:1 29 ti rigid Single Speed
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7515
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

wo 24 januari 2018, 00:32

Real Epic '89 schreef:Ach, ze hebben de smalle Q-waarde cranks eruit gegooid.
Denk dat de reden eerder is dat het bij maar weinig moderne frames enigszins past... . Eigenlijk top dus dat ze het nog zo lang vol gehouden hebben!
(mountain-)bike extremist


"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Forau
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1063
Lid geworden op: di 17 april 2007, 19:42
Locatie: Stanton / Soma / Santa Cruz

wo 24 januari 2018, 11:45

kermit schreef:Voor de lagerfabrikanten is het zeker mooi, 50 euro voor twee lagertjes in een busje of cupje. Het erge is dat wij dat soort prijzen blijkbaar normaal zijn gaan vinden en zelfs goedkoop durven te noemen.

Op zich is het idee van een en dezelfde crank die overal in past natuurlijk wel goed. Ik ben direct voor, ook om dat principe met andere onderdelen door te voeren.
Ik zou het zelfs nog wat verder willen doortrekken: alle framefabrikanten (weer) naar één bb-standaard ;-)
Die €38-€56 is list prijs, zal nog wel veel van af gaan. De prijs vind ik niet mooi, maar 1 as wel. Het huidige gezeur met 24 / 30 mm vind ik niet nodig.
Dat het dan 28.99mm moet zijn is ook nog wel wat van te zeggen, maar al met al lijkt het me een verbetering.
Gebruikersavatar
nielsvo
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1391
Lid geworden op: zo 5 maart 2006, 20:45
Locatie: Pivot Mach 429SL

wo 24 januari 2018, 23:30

Ze hadden ook gewoon net als Hope voor vrijwel alle bestaande cranks compatible bottombrackets kunnen maken....nee hoor, nu moet iedereen eerst naar een nieuwe diameter crankas (dus nieuwe cranks).
En ik ben zeker nog niet overtuigd van de kwaliteit van hun lagers.
Als ik dan op Pinkbike lees: "It was to make the whole sub-system equal or better than our most durable system today (24mm, GXP threaded), but at the same time reducing the weight like you get from 30mm systems." Dan ben ik niet overtuigd. Eerst zien, dan geloven...Want zo duurzaam waren hun GXP lagers helemaal niet. Met mijn vorige Hope BB (met GXP conversie ringen) en huidige XTR BB reed/rijd ik >3 jaar zonder onderhoud, waar SRAM GXP nog geen 9 maanden meeging. Ik blijf voorlopig lekker bij mijn Shimano XTR crank :-D
Plaats reactie