Antwoord op onderwerp Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
Offline
BerichtGeplaatst: ma 22 januari 2018, 20:49 
Extreme Biker
Extreme Biker
Avatar gebruiker
Geregistreerd op: ma 11 mei 2009, 17:01
Berichten: 687
Kon zo geen topic erover vinden.

Sram introduceerde onlangs het DUB systeem.
Zal het de uitkomst bieden? Ze claimen iig betere afscherming van lagers tegen vuil van buiten.

De oplossing? Of "weer" een leuk idee?
https://youtu.be/yMl68dEcOAg


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
BerichtGeplaatst: ma 22 januari 2018, 20:59 
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Geregistreerd op: di 18 september 2012, 23:21
Berichten: 476
Mijn mountainbike: Carver IBC 1.0
Ik weet niet of men hier blij van gaat worden van alweer de zoveelste ass pull van deze fiets industrie of we al niet genoeg onzin standaarden hebben :roll: .

_________________
Downhill is where it’s at,real proper shredding on tracks rougher than Ryan Gigg’s home life


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
BerichtGeplaatst: ma 22 januari 2018, 21:05 
Pro Biker
Pro Biker
Avatar gebruiker
Geregistreerd op: za 29 oktober 2005, 12:14
Berichten: 1116
Mijn mountainbike: 11ANTS Titanium Rohloff Belt
Vooral fijn voor de portemonnee van SRAM, minder fijn voor de kleine toeleveranciers zoals King, Hope, etc etc. SRAM is gewoon bezig met een totaalpakket met eigen standaarden net als die andere grote S . Wat de BB standaarden betreft is alles van 24mm en meer stijf genoeg en gaat het gewoon om goede lagering, seals en netjes gebouwde frames ...... die combi blijft moeilijk schijnbaar.

_________________
http://www.11antsbikes.com/

https://www.facebook.com/11ANTs


Omhoog
 Profiel   WWW
 
Offline
BerichtGeplaatst: ma 22 januari 2018, 21:06 
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Geregistreerd op: di 21 februari 2017, 22:00
Berichten: 13
Vojo had het er onlangs ook over:
http://www.vojomag.nl/news/sram-dub-een ... -crankset/


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
BerichtGeplaatst: ma 22 januari 2018, 21:14 
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Geregistreerd op: do 2 mei 2013, 12:55
Berichten: 5616
SRAM had al een eigen standaard, dus deze vervangt hooguit hun eigen standaard. En binnen het SRAM programma is er nu opeens veel meer uitwisselbaar. Daarnaast spaart SRAM aardig wat gewicht ten opzichte van hun stalen 24 mm assen. Dus ik zie (afgezien van een overgangsfase) alleen maar een voordeel.


Misschien toch een klein nadeeltje: hun GXP systeem had op papier wel een briljant systeem om de zijdelingse belasting van de lagers te vermijden. Dat het er verder niet uit kwam in de praktijk lag gewoon aan de lagers. Maar theoretisch is DUB geen verbetering op dat vlak... .

_________________
(mountain-)bike extremist


"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
BerichtGeplaatst: ma 22 januari 2018, 22:32 
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Geregistreerd op: di 7 januari 2014, 00:11
Berichten: 2424
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 Tuned en Crave 2k14 Tuned
De GXP bottombrackets waren van slechte kwaliteit, de BSA Hollowtech 2 van Shimano konden het wel beter.

Ik ben benieuwd wat de vernieuwing van DUB doet t.o.v. GXP.

Met een internetprijs van 30 Euro is het DUB BSA BB wel aardig prijzig.


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
BerichtGeplaatst: ma 22 januari 2018, 22:50 
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Geregistreerd op: di 7 januari 2014, 00:11
Berichten: 2424
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 Tuned en Crave 2k14 Tuned
Overigens lijkt er nog iets anders aan de hand te zijn.

Bijv. een GX Eagle crankset DUB is compatibel met meerdere soorten lagers.

Vroeger stond er bij het crankstel of het een BB30 of GXP crankstel was zodat je een kettingblad met de juiste offset erbij kreeg.
Blijkbaar is dat er nu uitgehaald en heb je alleen nog maar een "gewoon" crankstel en een boost crankstel.


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
BerichtGeplaatst: ma 22 januari 2018, 23:53 
Extreme Biker
Extreme Biker
Avatar gebruiker
Geregistreerd op: ma 11 mei 2009, 17:01
Berichten: 687
Rayb81 schreef:
De GXP bottombrackets waren van slechte kwaliteit, de BSA Hollowtech 2 van Shimano konden het wel beter.

Ik ben benieuwd wat de vernieuwing van DUB doet t.o.v. GXP.

Met een internetprijs van 30 Euro is het DUB BSA BB wel aardig prijzig.


Dat valt toch reuze mee? Een beetje gxp of shimano bb lager kost ook snel 25,- en die zijn al jaaaaren op de markt.

Daarbij gaat nu een gemiddeld 30mm lager E13 RF Hope Rotor gaat nu ook snel richting 55,-


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
BerichtGeplaatst: di 23 januari 2018, 14:33 
Pro Biker
Pro Biker
Geregistreerd op: di 17 april 2007, 19:42
Berichten: 992
Mijn mountainbike: Stanton / Soma
1 crankstel met 28.99mm spindle en 4 soorten hubs (BSA / PF92 / BB30 / PF30)
Boost / non-boost wordt bepaald door het blad wat je gebruikt.
Euro: €38 - €52

Mooi toch.


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
BerichtGeplaatst: di 23 januari 2018, 15:35 
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker
Geregistreerd op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Berichten: 8738
Mijn mountainbike: One Canadian and one British
Voor de lagerfabrikanten is het zeker mooi, 50 euro voor twee lagertjes in een busje of cupje. Het erge is dat wij dat soort prijzen blijkbaar normaal zijn gaan vinden en zelfs goedkoop durven te noemen.

Op zich is het idee van een en dezelfde crank die overal in past natuurlijk wel goed. Ik ben direct voor, ook om dat principe met andere onderdelen door te voeren.
Ik zou het zelfs nog wat verder willen doortrekken: alle framefabrikanten (weer) naar één bb-standaard ;-)

_________________
"I'd love to change the world but I don't know what to do
So I'll leave it up to you"


Omhoog
 Profiel   WWW
 
Offline
BerichtGeplaatst: di 23 januari 2018, 18:26 
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Avatar gebruiker
Geregistreerd op: di 3 januari 2012, 16:14
Berichten: 1663
Mijn mountainbike: Epic '89, XLM, MCM, √49, 5spot and one who has Soul
Ach, ze hebben de smalle Q-waarde cranks eruit gegooid. Volgen eerder de concurrentie door de BB30 as langer te maken.

Maar om dan toch met iets nieuws te komen verzinnen we maar weer een andere asmaat. :((

_________________
Now comes the monkey out of the sleeve.

Next generation of dirt; https://www.youtube.com/watch?v=nrKMWfI ... rKMWfI81C4


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
BerichtGeplaatst: di 23 januari 2018, 19:35 
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Avatar gebruiker
Geregistreerd op: vr 22 mei 2009, 21:58
Berichten: 2897
Mijn mountainbike: Ibis Ripley, Ragley TD:1 SS
kermit schreef:
...

Off topic. Leuk om Kermit nu ook in het groen te zien

_________________
MTB Trail Care Crew Utrechtse Heuvelrug

Ibis Ripley
Ragley TD:1 29 ti rigid Single Speed


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
BerichtGeplaatst: wo 24 januari 2018, 00:32 
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Geregistreerd op: do 2 mei 2013, 12:55
Berichten: 5616
Real Epic '89 schreef:
Ach, ze hebben de smalle Q-waarde cranks eruit gegooid.


Denk dat de reden eerder is dat het bij maar weinig moderne frames enigszins past... . Eigenlijk top dus dat ze het nog zo lang vol gehouden hebben!

_________________
(mountain-)bike extremist


"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
BerichtGeplaatst: wo 24 januari 2018, 11:45 
Pro Biker
Pro Biker
Geregistreerd op: di 17 april 2007, 19:42
Berichten: 992
Mijn mountainbike: Stanton / Soma
kermit schreef:
Voor de lagerfabrikanten is het zeker mooi, 50 euro voor twee lagertjes in een busje of cupje. Het erge is dat wij dat soort prijzen blijkbaar normaal zijn gaan vinden en zelfs goedkoop durven te noemen.

Op zich is het idee van een en dezelfde crank die overal in past natuurlijk wel goed. Ik ben direct voor, ook om dat principe met andere onderdelen door te voeren.
Ik zou het zelfs nog wat verder willen doortrekken: alle framefabrikanten (weer) naar één bb-standaard ;-)


Die €38-€56 is list prijs, zal nog wel veel van af gaan. De prijs vind ik niet mooi, maar 1 as wel. Het huidige gezeur met 24 / 30 mm vind ik niet nodig.
Dat het dan 28.99mm moet zijn is ook nog wel wat van te zeggen, maar al met al lijkt het me een verbetering.


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
BerichtGeplaatst: wo 24 januari 2018, 23:30 
Pro Biker
Pro Biker
Avatar gebruiker
Geregistreerd op: zo 5 maart 2006, 20:45
Berichten: 1308
Mijn mountainbike: Pivot Mach 429SL
Ze hadden ook gewoon net als Hope voor vrijwel alle bestaande cranks compatible bottombrackets kunnen maken....nee hoor, nu moet iedereen eerst naar een nieuwe diameter crankas (dus nieuwe cranks).
En ik ben zeker nog niet overtuigd van de kwaliteit van hun lagers.
Als ik dan op Pinkbike lees: "It was to make the whole sub-system equal or better than our most durable system today (24mm, GXP threaded), but at the same time reducing the weight like you get from 30mm systems." Dan ben ik niet overtuigd. Eerst zien, dan geloven...Want zo duurzaam waren hun GXP lagers helemaal niet. Met mijn vorige Hope BB (met GXP conversie ringen) en huidige XTR BB reed/rijd ik >3 jaar zonder onderhoud, waar SRAM GXP nog geen 9 maanden meeging. Ik blijf voorlopig lekker bij mijn Shimano XTR crank :-D


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende


Wie is er online

Bikers op dit forum: Geen geregistreerde bikers en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar: