Canyon 2024

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Plaats reactie
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

crapforbrains schreef: di 30 oktober 2018, 14:17 Canyon Recalls Mountain Bikes Due to Crash Hazard

Tot zover een beperkte batch in de US, maar toch een bekend probleem. :-?
Nee, in de US maken ze herrie omdat ze anders wat advocaten achter zich aan krijgen. Hier zullen ze of wachten tot er wat breekt of inderdaad gewoon individueel behandelen/aanschrijven.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
maartenv
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2064
Lid geworden op: za 21 oktober 2006, 11:42
Mijn mountainbike: Neuron CF
Contacteer:

crapforbrains schreef: di 30 oktober 2018, 14:17 Canyon Recalls Mountain Bikes Due to Crash Hazard

Tot zover een beperkte batch in de US, maar toch een bekend probleem. :-?
Dit is een recall van een paar maanden terug die nu ineens boven komt drijven op.. Iedereen (ook een aantal Europeanen) uit deze productie batch met een mogelijk probleem is persoonlijk gecontacteerd en rijdt al lang en breed met een nieuwe chainstay!
poeperman
All rounder
All rounder
Berichten: 86
Lid geworden op: za 8 november 2014, 11:35

Vraagje ivm de lux, maar eigenlijk ook algemeen over maatvoering.

Ik ben 1m86, 89cm bbl, dus eigenlijk een 100pct ‘normale’ verhouding.

Volgens de tabel van Canyon kom ik dan perfect uit bij een L (mooi in het midden).

Maar wat ik van mijn Element onthouden heb, is dat ik liever wat minder zadel-stuur drop zou willen. Die Element had een HTL van 120mm en een HTA van 70.6 graden.

De L bij de lux heeft een HTL van 115 en de XL een HTL van 140mm.

Kan het dan zijn dat ik door de XL te kiezen iets comfortabeler ga zitten, eventueel met een kortere stem? En met bijkomend voordeel dat mijn zadel minder ver uitsteekt?

Of is een L in mijn geval 100pct de juiste keuze?
Gebruikersavatar
Luc151
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1045
Lid geworden op: do 9 mei 2013, 09:45
Mijn mountainbike: onbelangrijk

op het Duitse forum loopt er ook een draadje over:

https://www.mtb-news.de/forum/t/rueckru ... et.880391/
Gebruikersavatar
PaneVino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1327
Lid geworden op: do 8 augustus 2013, 22:22

Ik heb exact hetzelfde als jij en ben er, na lang maten vergelijken EN testen voor mijzelf uitgekomen dat een XL beter past dan een L. Liever iets verder hoog rijken, dan dichtbij en laag. Het zadel zet ik dan iets verder naar voor, wat ik persoonlijk ook nog fijner vind trappen. Klein nadeel is dat de druk op je voorwiel iets minder is.

Dit is allemaal natuurlijk heel erg afhankelijk van de geometrie van het merk/type fiets en de verschillen in de 2 maten, maar degenen die ik heb getest kon ik deze dingen uit afleiden.

Mijn tip: probeer eerst op die XL te gaan fietsen om het te ervaren.
2020 Trek Fuel EX
2018 Trek 920 (gestolen)
2015 Kona Wo
AFJ13
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 255
Lid geworden op: di 13 mei 2014, 08:58
Mijn mountainbike: Canyon Nerve 9.9 AL

poeperman schreef: do 1 november 2018, 11:42 Vraagje ivm de lux, maar eigenlijk ook algemeen over maatvoering.

Ik ben 1m86, 89cm bbl, dus eigenlijk een 100pct ‘normale’ verhouding.

Volgens de tabel van Canyon kom ik dan perfect uit bij een L (mooi in het midden).

Maar wat ik van mijn Element onthouden heb, is dat ik liever wat minder zadel-stuur drop zou willen. Die Element had een HTL van 120mm en een HTA van 70.6 graden.

De L bij de lux heeft een HTL van 115 en de XL een HTL van 140mm.

Kan het dan zijn dat ik door de XL te kiezen iets comfortabeler ga zitten, eventueel met een kortere stem? En met bijkomend voordeel dat mijn zadel minder ver uitsteekt?

Of is een L in mijn geval 100pct de juiste keuze?
Ik liep in principe tegen hetzelfde probleem aan bij het uitzoeken van mijn nerve. ik zat aan einde L en advies was nog wel echt L van Canyon.
na wikken en wegen en rationeel nadenken toch voor de XL gekozen. en de oplossing met breder stuur, kortere stem en zadel naar voren heeft mij ook erg goed geholpen
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

poeperman schreef: do 1 november 2018, 11:42 Vraagje ivm de lux, maar eigenlijk ook algemeen over maatvoering.
...
Volgens de tabel van Canyon kom ik dan perfect uit bij een L (mooi in het midden).
...
Kan het dan zijn dat ik door de XL te kiezen iets comfortabeler ga zitten, eventueel met een kortere stem? En met bijkomend voordeel dat mijn zadel minder ver uitsteekt?

Of is een L in mijn geval 100pct de juiste keuze?
Als je echt 'perfect in het midden zit' met een L moet je extra alert zijn bij het kiezen van een grotere maat XL, denk ik. Als je op de grens zit is de speling om af te ronden naar de grotere danwel kleinere maat wat groter.

Als je 'perfect in het midden zit' kun je ook overwegen om het maximale aantal spacers onder je stuur te kiezen om hoger te komen zitten, of om een stuur met nog meer rise te kiezen, voor minder verschil zadel-stuur-hoogte.
Als je een groter frame kiest wordt de zit ook 'langer', moet niet te lang worden. Kun je deels weer trachten te compenseren met een kortere stuurpen, maar toch. Compenseren door je zadel te ver naar voren te schuiven is ook niet de beste oplossing, zadelstand is een vast gegeven, hangt af van je stand van de knieschijf boven de trapas. Is die afstand goed, dan moet je daar niets aan veranderen. Doe je dat wel om een 'te lange zit korter te maken', dan gaat dat ten koste van trapefficientie en als je pech hebt ten koste van je knieen... meer kans op overbelastingsklachten. Te lange fiets geeft meer 'rust' op hoge snelheid, zeker bergaf, maar gaat ook ten koste van de 'handeling', 'de wendbaarheid'.

Ergens kunnen proefzitten zou ideaal zijn. Koblenz is een optie, maar ver weg? Service Centre Eindhoven, als die toevallig net wat zou hebben staan??
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Wat Poeperman en Aurelius zeggen.
Zit je op de grens, dan kan je naar boven (of beneden) afronden. Zit je in het midden, dan moet je (vind ik) proberen je doel te bereiken met zadel, zadelpen, stuur en stuurpen.
Er zijn bijv sturen en stuurpennen met meer rise. Die combinatie scheelt cms in de hoogte van je handvatten.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
poeperman
All rounder
All rounder
Berichten: 86
Lid geworden op: za 8 november 2014, 11:35

okay! dan weet ik genoeg en ga ik eindelijk eens berusten bij het feit dat het een L wordt...

Staat trouwens al een paar dagen in bestelling ;)

Bij het bestellen kreeg ik overigens 20 november als leverdatum, en de bevestigingsmail sprak van april 2019... Zoveel geduld ga ik niet hebben denk ik :)
RoySmit
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 2 november 2017, 21:27
Mijn mountainbike: Canyon Neuron AL 7.0

poeperman schreef: do 1 november 2018, 19:12 okay! dan weet ik genoeg en ga ik eindelijk eens berusten bij het feit dat het een L wordt...

Staat trouwens al een paar dagen in bestelling ;)

Bij het bestellen kreeg ik overigens 20 november als leverdatum, en de bevestigingsmail sprak van april 2019... Zoveel geduld ga ik niet hebben denk ik :)
ik had mijn canyon 2 weken eerder dan was gepland... maar goed eind november of april 2019 vind ik nogal een groot gat...
NelizRijn
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 799
Lid geworden op: di 3 april 2012, 00:42
Mijn mountainbike: Oiz,Spark&Flash

poeperman schreef: do 1 november 2018, 11:42 Vraagje ivm de lux, maar eigenlijk ook algemeen over maatvoering.

Ik ben 1m86, 89cm bbl, dus eigenlijk een 100pct ‘normale’ verhouding.

Volgens de tabel van Canyon kom ik dan perfect uit bij een L (mooi in het midden).

Maar wat ik van mijn Element onthouden heb, is dat ik liever wat minder zadel-stuur drop zou willen. Die Element had een HTL van 120mm en een HTA van 70.6 graden.

De L bij de lux heeft een HTL van 115 en de XL een HTL van 140mm.

Kan het dan zijn dat ik door de XL te kiezen iets comfortabeler ga zitten, eventueel met een kortere stem? En met bijkomend voordeel dat mijn zadel minder ver uitsteekt?

Of is een L in mijn geval 100pct de juiste keuze?
Ik ben ook 1.86 heb binnenbeenmaat niet opgemeten maar heb gister ook een L besteld. Stond toen op rond jaarwisseling en nu alweer op juni. Kan per dag maanden schelen. Ik heb nog geen bevestiging datum per mail ontvangen. Meeste rijders kiezen denk ik liever compacter frame als het in de marges ligt. Wel jammer dat de licentiekorting sinds vorige week afgeschaft is bij canyon. Had fiets al langer in winkelwagen maar was nog in dubio vanwege levertijden, net iets te lang gewacht.
worstkaas
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 531
Lid geworden op: wo 23 april 2014, 12:36
Mijn mountainbike: Canyon Lux 2019

[/quote]
Ik ben ook 1.86 heb binnenbeenmaat niet opgemeten maar heb gister ook een L besteld. Stond toen op rond jaarwisseling en nu alweer op juni. Kan per dag maanden schelen. Ik heb nog geen bevestiging datum per mail ontvangen. Meeste rijders kiezen denk ik liever compacter frame als het in de marges ligt. Wel jammer dat de licentiekorting sinds vorige week afgeschaft is bij canyon. Had fiets al langer in winkelwagen maar was nog in dubio vanwege levertijden, net iets te lang gewacht.
[/quote]

Ik heb gisteren een medium besteld. Leveren eind januari.
Lengte 1.78

Kan niet wachten
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8042
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

NelizRijn schreef: do 1 november 2018, 21:20
poeperman schreef: do 1 november 2018, 11:42 Vraagje ivm de lux, maar eigenlijk ook algemeen over maatvoering.

Ik ben 1m86, 89cm bbl, dus eigenlijk een 100pct ‘normale’ verhouding.

Volgens de tabel van Canyon kom ik dan perfect uit bij een L (mooi in het midden).

Maar wat ik van mijn Element onthouden heb, is dat ik liever wat minder zadel-stuur drop zou willen. Die Element had een HTL van 120mm en een HTA van 70.6 graden.

De L bij de lux heeft een HTL van 115 en de XL een HTL van 140mm.

Kan het dan zijn dat ik door de XL te kiezen iets comfortabeler ga zitten, eventueel met een kortere stem? En met bijkomend voordeel dat mijn zadel minder ver uitsteekt?

Of is een L in mijn geval 100pct de juiste keuze?
Ik ben ook 1.86 heb binnenbeenmaat niet opgemeten maar heb gister ook een L besteld. Stond toen op rond jaarwisseling en nu alweer op juni. Kan per dag maanden schelen. Ik heb nog geen bevestiging datum per mail ontvangen. Meeste rijders kiezen denk ik liever compacter frame als het in de marges ligt. Wel jammer dat de licentiekorting sinds vorige week afgeschaft is bij canyon. Had fiets al langer in winkelwagen maar was nog in dubio vanwege levertijden, net iets te lang gewacht.
Nog contact gehad met Canyon mbt de licentiekorting?

Midden in maa tL zou ik ook zeker voor de L gaan. En bevalt die maat niet gewoon mtb retour naar Canyon sturen (binnen 30 dagen na aanschaf).
NelizRijn
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 799
Lid geworden op: di 3 april 2012, 00:42
Mijn mountainbike: Oiz,Spark&Flash

Jazeker contact gehad per chat mail en telefonisch maar heb gewoon pech, scheelt 10%.
Bevestingsmail vandaag stond wel de correcte leverdatum bij gelukkig. Maar rond jaarwisseling in Frankrijk dus laat m bij canyon in Eindhoven droppen.
RoySmit
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 2 november 2017, 21:27
Mijn mountainbike: Canyon Neuron AL 7.0

NelizRijn schreef: vr 2 november 2018, 21:11 Jazeker contact gehad per chat mail en telefonisch maar heb gewoon pech, scheelt 10%.
Bevestingsmail vandaag stond wel de correcte leverdatum bij gelukkig. Maar rond jaarwisseling in Frankrijk dus laat m bij canyon in Eindhoven droppen.
Maar dus wel de nieuwe Lux besteld Niels?
Plaats reactie