Canyon 2024

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Plaats reactie
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Ad58 schreef: do 29 november 2018, 08:38 Compensatiegedrag? :winkie:
Ik vraag me trouwens af of de stelling van poeperman in aantallen of percentages uit te drukken is. Want op dit forum kom je inderdaad bijna geen standaard XC-fiets meer tegen. Maar de MTB-wereld is wel wat groter dan dit forum.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
poeperman
All rounder
All rounder
Berichten: 86
Lid geworden op: za 8 november 2014, 11:35

Kapitein Iglo schreef: do 29 november 2018, 08:45
Ad58 schreef: do 29 november 2018, 08:38 Compensatiegedrag? :winkie:
Ik vraag me trouwens af of de stelling van poeperman in aantallen of percentages uit te drukken is. Want op dit forum kom je inderdaad bijna geen standaard XC-fiets meer tegen. Maar de MTB-wereld is wel wat groter dan dit forum.
Wat zegt jouw gevoel als je een lokaal rondje rijdt? Ik durf stellen dat bij ons op een lokale toertocht in de Vlaamse Ardennen (waar het toch al ietsiepietsie technisch kan worden - vgl met de kuststreek bijvoorbeeld ;)
- 70 procent rijdt met een hardtail en 100mm max
- 20 procent rijdt met een XC fully (scalpel, lux, Epic, Element,... ) van rond de 100mm rondom
- 5 procent rijdt op iets met meer veerweg (inclusief Neuron, Camber, ... )
- 5 procent rijdt op star/fatbike/singlespeed
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Ik heb werkelijk geen idee. Ik weet alleen dat ik een keur aan fietsen zie, variërend van cyclocrossers tot aan endurofullies en alles er tussenin. Ik denk dat de verhouding XC-fully - HT ongeveer gelijk ligt.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
RuudRuud
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 994
Lid geworden op: di 10 september 2013, 05:20

Kapitein Iglo schreef: do 29 november 2018, 10:27 Ik heb werkelijk geen idee. Ik weet alleen dat ik een keur aan fietsen zie, variërend van cyclocrossers tot aan endurofullies en alles er tussenin. Ik denk dat de verhouding XC-fully - HT ongeveer gelijk ligt.
Als je gewoon buiten kijkt zie je hier in NL minder all-mountain/trail-fietsen dan XC-fietsen. (zowel fully als (LT)HT) Dus LarsTB moet het land nog wel in ;) Er vallen nog wat zieltjes weg te pikken bij Aurelius. Zelfs op de UHR zal het 50/50 zijn. Daarbuiten is er echt wel een verschil.

Ik vind de Canyon een erg gave fiets geworden met kekke kleuren :) En gewoon weer netjes afgemonteerd. Ander stuur (breder) en kortere stuurpen erop en gaan!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16810
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Oei, die rood-witte Neuron CF is echt mooi.
Ik zal niet snel meer in de markt zijn voor een non-e-mtb maar anders zou ik nog serieus een Canyon gaan overwegen ook...

Vwb de Spectral E-on, ik sprak op vakantie in de Alpen een fransman wiens vrouw zo'n fiets had en hij vond het een klereding (hij was er echt op aan het schelden :D ).
Reden: volgens hem was de geometrie zodanig dat het voorwiel niet aan de grond te houden was zodra het echt steil werd. Je kunt met die ondersteuning in principe steilere hellingen aan, maar dan moet je wel èn grip hebben èn een voorwiel dat aan de grond blijft.

Overigens reed hij zelf een e-Haibike en kwam op dat stuk ook niet fietsend boven (ik ook niet, de combinatie van hellingshoek en losliggend gesteente was teveel voor mijn Rekon bandje en/of skills...).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
gerbenvl
All rounder
All rounder
Berichten: 135
Lid geworden op: di 21 mei 2013, 11:30
Mijn mountainbike: Canyon Neuron AL 7.0 (2019)

kermit schreef: do 29 november 2018, 10:59 Vwb de Spectral E-on, ik sprak op vakantie in de Alpen een fransman wiens vrouw zo'n fiets had en hij vond het een klereding (hij was er echt op aan het schelden :D ).
Echte reden: het is een Fransman. Die schelden graag op van alles en nog wat, ook al ligt het aan hun zelf :P :D
gerbenvl
All rounder
All rounder
Berichten: 135
Lid geworden op: di 21 mei 2013, 11:30
Mijn mountainbike: Canyon Neuron AL 7.0 (2019)

poeperman schreef: do 29 november 2018, 08:42 En die slacke seattube (ook al spreken ze van 74.5 graden) speelt je dan geen parten? Ik kan mij niet inbeelden dat het een even efficiënte klimmer is als de Lux... Canyon adviseert alleszins 100pct de lux als Marathofiets, zelfs na aandringen 😂
Heb mijn Neuron net een week, dus nog geen lange steile klimmen op gereden nog. Maar ik denk dat het wel meevalt. Heb laatst een dagje op een Stumpjumper ST met een 75 graden seattube gereden, geen probleem wat steiler berg op. De Lux SLX heeft overigens ook een seattube angle van 74.5 :)

Zou de Neuron kiezen als je wat meer vering, comfort wil en een minder sportieve zit, anders zou ik voor de Lux gaan.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8041
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Ad58 schreef: do 29 november 2018, 08:38 Compensatiegedrag? :winkie:
Geef wij Nederlanders ook gewoon eerlijk toe :lol:

Euh zit deze nog in het assortiment?
Afbeelding

Zal voor de Belgen zijn :bier:
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

poeperman schreef: do 29 november 2018, 10:17
Kapitein Iglo schreef: do 29 november 2018, 08:45

Ik vraag me trouwens af of de stelling van poeperman in aantallen of percentages uit te drukken is. Want op dit forum kom je inderdaad bijna geen standaard XC-fiets meer tegen. Maar de MTB-wereld is wel wat groter dan dit forum.
Wat zegt jouw gevoel als je een lokaal rondje rijdt? Ik durf stellen dat bij ons op een lokale toertocht in de Vlaamse Ardennen (waar het toch al ietsiepietsie technisch kan worden - vgl met de kuststreek bijvoorbeeld ;)
- 70 procent rijdt met een hardtail en 100mm max
- 20 procent rijdt met een XC fully (scalpel, lux, Epic, Element,... ) van rond de 100mm rondom
- 5 procent rijdt op iets met meer veerweg (inclusief Neuron, Camber, ... )
- 5 procent rijdt op star/fatbike/singlespeed
Ik zie in Zuid L bij locals en de meeste Tourtochten exact hetzelfde, en ook als ik meedoe met lokale tochten in Wallonie, rond Vise, Luik, Banneux (waar je toch al 150-200hm klimmen hebt). Zelfde verhoudingen.

Het aandeel trailbikes boven de rivieren neemt wel toe, door het monniken- cq zendingswerk van LarsTB volgens mij (it’s all in his name, ‘MTB-extremist’?).

In het Zuiden en in Wallonie ligt nog een mooie uitdaging voor ‘m, harde noten om te kraken, die Zuid-Limbo’s (of missen ze gewoon echt helemaal niks, op hun HT’s en XC-fully’s :winkie: ?)...
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5635
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Die trailbikes zie je niet zo veel. Die rijden op de meest gave trails. Die trails liggen niet langs vaste routes of in de bewoonde wereld :bier:

Als ik zie hoe druk het is bij Belgische enduro's, rijden er toch zat Belgen met trail en enduro bikes..
Die xc fietsen zie je dan niet.

Sterker nog, ik zie die xc fietsen helemaal nooit. Zouden ze er wel zijn? Of is het alleen Aurelius die ze ziet :roll: :winkie:
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Nee hoor, als het goed is zien de anderen die aan dezelfde tochten meedoen, in hetzelfde gebied rijden, de grote meerderheid kortom, precies hetzelfde, dit dus...:

'Wat zegt jouw gevoel als je een lokaal rondje rijdt? Ik durf stellen dat bij ons op een lokale toertocht in de Vlaamse Ardennen (waar het toch al ietsiepietsie technisch kan worden - vgl met de kuststreek bijvoorbeeld ;)
- 70 procent rijdt met een hardtail en 100mm max
- 20 procent rijdt met een XC fully (scalpel, lux, Epic, Element,... ) van rond de 100mm rondom
- 5 procent rijdt op iets met meer veerweg (inclusief Neuron, Camber, ... )
- 5 procent rijdt op star/fatbike/singlespeed'

... Ben dus niet de enige :tong .
Maar: dat zijn geen Belgische Enduro tochten, die je natuurlijk met een dikkere bike bezoekt.

Ik kom wel eens dikkere trailfully's tegen in het Aachenerwald, daar lopen trails waar ze prima tot hun recht komen, en waar het voor de XC-fully ook wat uitdagender begint te worden voor de fiets en berijder zelf, ook als die technisch onderlegd is :winkie: .
Heel mooi initiatief is wat dat betreft het Let's Ride Aachenerwald topic, door Witte Reus gestart. Als je dan je trailfully echt eens ergens wilt uitlaten, that's the place to be. Dichter in de buurt van vlak Nl is er weinig noemenswaardig uitdagends voor die mooie fietsen. Ja, je kunt er ook mee op de UHR rijden, en ook op andere rondjes, maar dat heeft allemaal nog niets te maken met technisch meer uitdagende trails. Wat niet wil zeggen dat je daar geen dikke fun kunt beleven met je trailfully...
Maar... ken je de weg nog niet zo goed in vette-trails-land, sluit je een keer aan bij die Let's Rides, dan kom je ze vanzelf tegen. Ook een tip voor trailfully-eigenaren: de Singletrail toertocht van Bikeboutique, Beek, ieder najaar. Ook leuk met je XC-bike overigens als je van technisch fietsen houdt.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3164
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

gerbenvl schreef: do 29 november 2018, 11:31
kermit schreef: do 29 november 2018, 10:59 Vwb de Spectral E-on, ik sprak op vakantie in de Alpen een fransman wiens vrouw zo'n fiets had en hij vond het een klereding (hij was er echt op aan het schelden :D ).
Echte reden: het is een Fransman. Die schelden graag op van alles en nog wat, ook al ligt het aan hun zelf :P :D
Wel knap dat je de beste man kan verstaan. Ik vertik het gewoon om frans te leren als ze niet fatsoenlijk engels willen praten.

Maar dat van de voorwiel loskomen bij steile beklimmingen ken ik ook wel een beetje van mijn Spectral en dat is geen e-mtb. Wellicht zal het grootste gedeelte aan mijn techniek liggen. Ik daal liever dan dat ik klim, maar om te dalen moet je soms klimmen.
Ik ben nog wel steeds van mening dat om iets leuks te doen (dalen) moet je er wel iets voor doen (klimmen).
Dit is ook iets waar mijn vriendin over "klaagt" ze vindt de fiets soms te nerveus omdat het voorwiel te licht aanvoelt in combinatie met een bepaalde ondergrond (losse stenen). Stuurpen al verlengt naar 60 mm, moet alleen wellicht nog wat lucht uit de vork halen om te zien of dat wat helpt.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8041
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Lucht uit de vork halen, zou ik onderbouwen aan de hand van de SAG. En neem dan ook de afstelling van de rebound mee. Ben je lekker bezig ook nog even de bandenspanning checken :-q En daarna de hoogste tijd om de nieuwe settings te tegen in het bos 8)
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Naar volle tevredenheid een Spark RC Pro besteld met een maat eind juni, werd september verwacht.
Na diverse keren opschuiven door Scott (Shimano XTR uitlevering) was ik er klaar mee, zou nu weer eind januari worden! (Lag niet aan de hele fijne dealer dus!). Bestelling gecanceled.

Kijk ik op de Canyon site, is de reeds lang compleet en ook gisteren nog uitverkochte 8,0 Team Race in maatje S vanmiddag weer te koop!
Meteen toegeslagen... en nu weer uitverkocht ... alsof het zo moest zijn?

XTR 1x12, dikkere 34mm 110mm vork (zodat ik eindelijk fatsoenlijk kan dalen :winkie: ), DT Swiss XRC 1250 wielen, Lev Dropper... me happy!
Tubeless NoNi’s erop en een 30T of 30T ovaal, et voila...
https://www.canyon.com/nl/mtb/lux/lux-c ... -team.html
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3299
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Nou, dat lijkt mij geen straf om daar de komende tijd op te mogen fietsen!
Gefeliciteerd joh! :-q
Plaats reactie