verzetje schreef:Ja en wat is hier het voordeel van?
Spacer vs adaptor.
When you go away from the standard 160 postmount dimension depending which manufacturer spec you go for, the caliper ends up in a different position because there is no set standard
Als elk fietsframe deze manier van bevestigen zou hebben dan past elke caliper onafhankelijk welk merk met elke combi van rotor en spacer.
Kleine correctie Hendrikjan, het plaatje geeft het verschil tussen IS mount en Radial mount.
Post mount en Radial mount hebben tov van IS mount beiden een gunstigere krachtoverbrenging, maar radial mount heeft daarnaast ook het voordeel van meer compatibiliteit.
Even voor de duidelijkheid:
Radiaal betekent dat de lijn die je haaks en precies tussen de draadgaten op het montagevlak zet, door het middenpunt van de schijf gaat.
Bij post mount gaat die lijn niet door het middenpunt van de schijf, dat is de reden dat een post mount spacer altijd twee verschillende hoogtes heeft. Gevolg daarvan is dat het montagevlak bovenop een adapter niet meer haaks op de draadgaten zit en de boutkop niet recht op het montagevlak zit. Dit wordt alleen maar erger naarmate je steeds grotere schijven wil monteren. Er worden dan vaak van die rare komringetjes toegepast, maar dit is niet eindeloos compatible.
Ik kan hem niet betalen, maar wat een retege#l non compromise apparaat!
De uitleg en de gedachtegang van, we maken alles zelf dus de standaarden kunnen we loslaten en "gewoon" dat doen wat ons het beste lijkt vind ik super.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023