Giant 2018

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Giant zou wat beter kunnen uitleggen WAAROM hun frames relatief duur zijn.
Aan de andere kant zijn de nivo verschillen, en daarmee kwaliteit tussen verschillende soorten carbon en ook epoxi waarmee je de vezels aan elkaar plakt EN verwerkingstechnieken zijn zo enorm groot dat het al snel appels en peren vergelijken is.
En dan heb ik het naast gewicht ook over stijfheid, trillingsabsorbtie vermogen en tegen impact kunnen.

Los van dat ze met een handgelegde monocoque mal werken wat aardig arbeidsintensief is weet je niet wat voor soort carbon gebruiken en dus ook niet van hoe goed of slecht het is.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5551
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Jurf schreef:Giant zou wat beter kunnen uitleggen WAAROM hun frames relatief duur zijn.

Relatief is idd relatief. Het is maar net tegen welk merk je Giant gaat vergelijken. Ik ben er mee eens dat ze t.o.v de internetters "duur" overkomen maar ze zijn dan nog steeds goedkoper dan enkele mainstream en de niche merken.

Giant ontwikkelt en produceert hun frames in eigen huis daar betaal je ook voor. Net zoals je dus wat neerlegt voor hun merknaam. Wil je daar geen geld voor betalen zal je dus bij de internetters uitkomen welke de meeste "Bang for your Buck" geven. Maar gelukkig hebben ook mountainbikers smaak en smaken verschillen. Dus heeft niet iedereen op dit forum een Canyon maar sommigen ook een Giant, Cannondale, Mondraker of zelfs iets exotisch welke minimaal het dubbele van een mainstream merk moet kosten.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Of iets "exotisch" wat niet eens duurder is dan de grote mainstream merken ;-)
(ik denk niet dat mijn Banshee meer gekost heeft dan een Specialized of Cannondale met vergelijkbare afmontage, eerder iets goedkoper is zelfs).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Martinezz
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 247
Lid geworden op: za 19 juli 2014, 18:00
Mijn mountainbike: Bianchi Methanol sx 29.5

Ik vind de prijs van Giant carbon wel mee vallen vergeleken met Cannondale, Kona, Devinci, Specialized
NoepZor
All rounder
All rounder
Berichten: 100
Lid geworden op: wo 1 april 2009, 19:11
Mijn mountainbike: Giant Fathom 29 1 LTD 2017
Contacteer:

Volgens mij zijn de prijzen van de 2018 Giant's ook stukken hoger dan de 2017 modellen. Die XTC advanced in carbon weegt niet veel minder dan de Fathom in alu. Desalniettemin maken ze mooie fietsen de laatste jaren. In het verleden waren de paintjobs etc wat saaier.
PaganiProductions

Top is Full Carbon Advanced is gedeeltelijk Carbon
PaganiProductions

Trouwens
De eerste video review van de
2018 Giant Anthem Advanced Pro 29 0
https://www.youtube.com/watch?v=7gKvLiXENgg" onclick="window.open(this.href);return false;
Normaal post ik hier geen videos maar dat is zeer relevant aangezien wij het over Giant 2018 hebben.
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

PaganiProductions schreef:Top is Full Carbon Advanced is gedeeltelijk Carbon
En waar baseer je dat op?
Zoals ik het lees is het beiden van composite.
Daardoor weet je niet welk percentage van het composiet carbon is, en weet je ook niet wat voor soort en dus welke eigenschappen het heeft.
Ik lees ook niet of er verschillen zijn in verwerking, want carbon frames kun je ook op verschillende manieren maken van snel en godkoop maar zwaarder tot precies handwerk.
Het is erg gemakkelijk om al de carbonsoorten en frames op een hoop te gooien maar de kwaliteit, eigenschappen en prijs kunnen behoorlijk verschillen.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
PaganiProductions

Zie video
Bij Advanced is er een gedeelte ook Alu.
PaganiProductions

Bij Racefietsen is het zo
Er zit een groot verschil tussen Advanced and Pro bij mtb dus ook
https://www.fiets.nl/2017/06/22/review- ... dvanced-1/" onclick="window.open(this.href);return false;
2018 Giant Bike Lineup: Cross Country
Dezelfde die de review heeft gemaakt van die 2018 Anthem pro 29er.
https://www.youtube.com/watch?v=6ImV15DqCzM" onclick="window.open(this.href);return false;
NoepZor
All rounder
All rounder
Berichten: 100
Lid geworden op: wo 1 april 2009, 19:11
Mijn mountainbike: Giant Fathom 29 1 LTD 2017
Contacteer:

Er zit denk ik een groter verschil in prijs dan in gewicht. Ik heb als racer een TCR Advanced 2 en die fietst ook meer dan prima. Wel is Giant in 2017 redelijk scherp geprijsd geweest. Die TCR Advanced 2 is aardig gelijk gebleven qua afmontage, maar was in 2017 uitvoering 250 euro goedkoper dan 2016 of 2018.

Ik vind dat ze tegenwoordig leuke fietsen maken en ze zijn breed verkrijgbaar via LBS'en of Giant stores. Ik had er tot een paar jaar geleden niet zoveel mee maar nu mede door de verbeterde looks en scherpe prijsstelling zowel qua racer als MTB naar de Giant overgestapt.
PaganiProductions

De nieuwe mtb/cx Collectie 2018
Mijn foto's gemaakt in de Giant Store in Tegelen Limburg
https://www.facebook.com/pg/MeridaSeven ... 0105647622" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

nielsvk schreef:Het is meer een update dan een echt nieuw model: Boost, Trunnion mount, 15 mm meer reach. Voor de rest is het allemaal vergelijkbaar met het huidige model. En terecht, want die is nog steeds prima. Ik zit zelf net tussen de L en XL in van het huidige model en heb voor een L gekozen, het nieuwe model zou voor mij perfect zijn.
Inmiddels eindelijk een keer op de nieuwe Reign gereden, zie http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 7&t=136674. Zoals verwacht geen schokkende verschillen met het vorige model. De iets langere reach werd gecompenseerd met een kortere stuurpen, qua passing dus vrijwel gelijk voor mij. Theoretisch zit het voorwiel dan iets verder weg maar eerlijk gezegd merkte ik daar niet veel van tijdens het rijden, het voelde allemaal erg vertrouwd. Qua klimmen leek de achterophanging met de demper open iets hoger in de veerweg te rijden dan het vorige model.

Overigens ook mijn eerste ervaring met de Yari vork, en die was eigenlijk beter dan verwacht.

Afbeelding
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2010
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

Afbeelding

Same here, de Yari in mijn exemplaar viel me tegen gebruikte net zoveel veerweg als mijn Lyrik maar veel stugger..
Laatst gewijzigd door paulus1981 op ma 21 mei 2018, 18:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

Ja, vergeleken met de Charger demper is het natuurlijk minder. Het is meer dat mijn verwachtingen laag waren, maar de Yari gaf in ieder geval genoeg vertrouwen om me niet in te hoeven houden op ruige stukken.

P.S. Trail op die foto ziet er goed uit, waar was dat?
Plaats reactie