Prikkeldraad gespannen over route Veendam

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Gebruikersavatar
Bokmaaa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 762
Lid geworden op: wo 25 januari 2017, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX9

Als ik ooit twijfel aan mijn eigen kunnen, duik ik de reacties van de telegraaf in. Voel ik me ineens een stuk slimmer en meer capabel ;)

Maar ik neem aan dat hierboven gedoeld wordt op een stuk uit het dagblad van zaterdag, waar stond dat de sport zo populair wordt dat het overlast begint te worden. En dat MTB routes aanleggen niet werkt, en alleen door gemeentes wordt gebruikt om zich groen en pro-sport te profileren. Belachelijk stuk, en vreemd dat er klaarblijkelijk ruimte is voor compleet verschillende insteken op de redactie. Dit heeft een hele andere toon bijvoorbeeld.
Gebruikersavatar
No Biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 756
Lid geworden op: za 19 maart 2011, 21:26
Mijn mountainbike: Iets van metaal, kunststof en rubber

Idd, de opniniebijdrage van afgelopen zaterdag in het Dagblad van het Noorden was ook best gekleurd. Dit was dan ook de mening van een bezorgde bewoner. Tevens zijn er nog weinig journalisten die echt onderzoek naar hun verhalen doen. De meesten harken informatie bijelkaar en zijn gewoon stukjesschrijvers geworden.
Echter valt het ook niet te ontkennen dat de wielersport (weg en atb) bedreven op amateurbasis, individueel of in groepsverband, momenteel kampt met een imagoprobleem. Nederland is nu ook weer niet zo groot dat we elkaar overal kunnen ontwijken. Gezien de onverdraagzaamheid van de mens t.o.v. van anderen zal dit ook wel zo blijven.
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2179
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

No Biker schreef:Gezien de onverdraagzaamheid van de mens t.o.v. van anderen zal dit ook wel zo blijven.
Dat begint al als je met stokken gaat lopen of net iets harder loopt/ rent.

De eerste reporter die zonder eigen ingenomen mening verslag doet van het verhaal en beide kanten belicht moeten we nog tegenkomen. Journalisten zijn tegenwoordig alleen bezig om mensen tegen elkaar op te zetten.

Ik kan de nld wandelaars er meteen uithalen hier in Wallonië. Zuur gezicht dat ze een stapje opzij moeten doen. Als ik dan groet in het Frans zie je ze ontdooien. Oh ja, we zijn te gast. Ver nadat je gepasseerd bent hoor je nog een zacht Bonjour.... :tong
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Het is en blijft een tweekanten-verhaal. Een wandelaar die als hij een stapje opzij moet doen chagrijnig wordt, een biker die als hij een keer moet remmen voor een wandelaar chagrijnig wordt...

Afgelopen weekend nog in de LDD, er liep een echtpaar van rond de 65 (schat ik) over een pad dat de mtb-route kruiste. Op hetzelfde moment kwamen er twee bikers aangereden. Remmen die? Nee, een waarschuwende oerkreet werd geuit en het echtpaar keek verschrikt op en stopte net op tijd met stappen zetten.

Daarna hoorde ik de man tegen zijn vrouw (terecht!) een opmerking maken in de trant van "die eikels verwachten altijd dat je voor ze aan de kant gaat". Met "die eikels" worden dus ook de bikers bedoeld die zich wel sociaal gedragen (wij dus, want wij doen het altijd netjes ;-) ).

Volgens mij zijn heel veel mtb-ers zich niet voldoende bewust van de gevolgen van hun gedrag. Als bovengenoemde figuren geremd zouden hebben en een gebaar gemaakt dat de wandelaars konden oversteken zou er juist positief over ze gesproken worden (en daarmee over alle bikers!)
Maar ja, dan zouden ze wel twee tellen moeten stoppen en dat kan echt niet :roll:

Rechtvaardigt dit soort incidentjes het spannen van een draad over een pad? Nee, natuurlijk niet. Dat is niet goed te praten, dat beseft elk weldenkend mens.
Maar ons imago is wel een optelsom van alle -vaak kleine dingen- die "buitenstaanders" meemaken met bikers, en er hoeft maar één figuur met beperkte verstandelijke vermogens tussen te zitten om zo'n gevaarlijke draad-actie te ondernemen.

Een draad spannen is een idiote en verwerpelijke actie, maar denk zelf ook eens na over wat je doet als je mensen op je route tegenkomt waardoor je even niet in je favoriete tempo door kunt trappen. Laat Strava zitten en geef gewoon eens voorrang... (ook al "hebben ze daar geen recht op").
Misschien, heel misschien, gaan zelfs die idioten ons dan ooit positiever zien ;-)

Maar als ik hier op het forum zo eens wat reacties lees over wandelaars die op een mtb-route lopen, beginners die midden op het pad (oh wereldramp!) stilstaan of lui die op anderssoortige fietsen rijden (e-mtb anyone?) vrees ik dat het met onze eigen tolerantie ook niet zo best gesteld is...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Bokmaaa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 762
Lid geworden op: wo 25 januari 2017, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX9

Zeker mee eens! Het lijkt inderdaad of rondetijden belangrijker zijn dan goed fatsoen. Niet al te lang geleden was ik met mijn zoontje van 3 en zijn loopfiets op een rustig moment op een stukje singletrack te vinden. 'Over de bultjes fietsen' heet dat. "HAAL DAT KIND VAN HET PAD" ging het ineens achter ons en zonder remmen werden we voorbijgestoven door twee medebikers. Ik let altijd goed op, maar had deze twee even niet gezien.

Als je hobbygenoten het als zo om de oren krijgen, hoe zullen ze dan wel niet doen tegen wandelaars op 'hun' route? We delen het bos, en niet iedereen is 100% op de hoogte van het verschil in wandel-, fiets-, ruiter- en MTBpad. Wat Kermit zegt, iedere keer dat je iemand voorlaat, voor ze remt, even groet, werk je aan het imago van iedere biker in NL. Andersom werkt dat net zo.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Te veel, te druk, te klein ?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13036
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Tsja Kermit, weinig aan toe te voegen. Verrast worden kun je altijd, en soms doe je dan iets waar je spijt van krijgt of heb je niet de kans direct hoffelijk te reageren. Maar dat zijn gelukkig uitzonderingen!

De mevrouw die gisteren over het parcours van Amerongen? Leersum? weet ik ff niet meer... aan het wandelen was, heb ik vriendelijk gegroet. Ik denk dat ze er snel genoeg van kreeg, al die fietsende tegenliggers. Kon niet zien of ze een stuk prikkeldraad bij zich had, nu ik erover nadenk... :wink:

En de mensen die ik wil inhalen, weten niet hoe gauw ze zich uit de voeten moeten maken, terwijl ik toch echt niet zo snel ben. Gewoon kalm aan, allemaal. Jezelf incluis.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2179
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Nu ken ik ook de situatie niet waar dit in Veendam is gebeurt. Maar hier in de Voerstreek bv. worden regelmatig weilanden met elkaar verbonden rond melk tijd. Het gebeurt ook regelmatig dat er een kabeltje vergeten wordt. Blijft recreëren in de natuur/ landbouw gebied. :wink:

Dat het gewoon te druk is op de nld paden is bekend en dat niet alle wandelaars bekend zijn met hoe wij het bos het hele jaar gebruiken..........
Gebruikersavatar
Bokmaaa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 762
Lid geworden op: wo 25 januari 2017, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX9

Dat is hier niet aan de orde gok ik zo ;)
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2179
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Bokmaaa schreef:Dat is hier niet aan de orde gok ik zo ;)
Ik ken de situatie niet ter plaatse. Kan best zijn dat als je omdraait dat de foto een heel ander overzicht geeft van de situatie. Dat is het probleem wat we vaak zien in de pers. Een eenzijdige foto/ berichtgeving.

Maar goed het is jammer dat dit zo gebeurd. Je moet al prikkeldraad in huis hebben en doelbewust rond gaan stappen om dit zo op te hangen.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Bokmaaa schreef:Zeker mee eens! Het lijkt inderdaad of rondetijden belangrijker zijn dan goed fatsoen. Niet al te lang geleden was ik met mijn zoontje van 3 en zijn loopfiets op een rustig moment op een stukje singletrack te vinden. 'Over de bultjes fietsen' heet dat. "HAAL DAT KIND VAN HET PAD" ging het ineens achter ons en zonder remmen werden we voorbijgestoven door twee medebikers. Ik let altijd goed op, maar had deze twee even niet gezien.

Als je hobbygenoten het als zo om de oren krijgen, hoe zullen ze dan wel niet doen tegen wandelaars op 'hun' route? We delen het bos, en niet iedereen is 100% op de hoogte van het verschil in wandel-, fiets-, ruiter- en MTBpad. Wat Kermit zegt, iedere keer dat je iemand voorlaat, voor ze remt, even groet, werk je aan het imago van iedere biker in NL. Andersom werkt dat net zo.
Tja, het blijft lastig. Die onwetendheid levert soms wel gevaarlijke situaties voor beide partijen op. Zo ben ik al een paar keer verrast door wandelaars die in tegengestelde richting een heuveltje opliepen (Dorst, BoZ) en die zie je niet aankomen. Ik rem altijd, ben altijd vriendelijk maar als er aan de andere kant een complete familie of bejaardenclub breed over de afdaling omhoog komt dan wordt ik ook wel een beetje chagarijnig (zeker als ik dan moet crashen om die mensen niet te raken en daarna ook nog eens uitgekafferd wordt) van de schrik.

Dit is wellicht voer voor een andere discussie maar zeker met routes waarbij je een vignet moet aanschaffen moet het toch niet zo zijn dat je voor iedere blinde bocht of hobbel in de ankers moet omdat er mss wel wandelaars kunnen lopen?
chocolatemoeze
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 307
Lid geworden op: di 5 april 2005, 23:59
Mijn mountainbike: Canyon Dude CF

Ik meen laatst een route te hebben gefietst (drunen?) waar ook echt bordjes staan bij de paden "ATB-route: verboden voor paarden en wandelaars".

Heel goed idee. Als de regels duidelijk zijn, zijn er geen misverstanden en geen frustraties. En als je het niet eens bent met de regels, dan vecht je die aan, maar niet degene die de regels gewoon volgen.
reactie!=actie
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Klopt, ook Dorst heeft zulke bordjes maar als de wandelaars vanaf de andere kant de track oplopen zien ze die niet.
Gebruikersavatar
Bokmaaa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 762
Lid geworden op: wo 25 januari 2017, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX9

Er is natuurlijk wel een verschil in je snelheid aanpassen als je het ziet aankomen of preventief remmen voor iedere bocht. Dat laatste haalt natuurlijk alle lol eraf.
Gebruikersavatar
janvangastel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: ma 1 mei 2017, 18:59
Mijn mountainbike: Huizen
Contacteer:

Nee, een waarschuwende oerkreet werd geuit en het echtpaar keek verschrikt op en stopte net op tijd met stappen zetten.
Voor ik ging mountainbiken bezocht ik al lang allerlei 'natuur' gebieden (heidevelden en bossen) om te vogelen, vogels te fotograferen en te hardlopen. Last van mtb-ers heb ik nooit gehad. Het enige irritante aan MTG-ers vond ik dat - soms harde en vrij botte - geroep 'HEY', 'HALLO', 'FIETSERS'. Waarom niet gewoon een belletje, zoals andere fietsers. Voor het gewicht hoef je het niet te laten. Doe dan 10 cc minder drinken in je drinkzak of bidon. En heel veel van de MTBp-ers die ik zie zouden veel meer winnen door de 5 tot 10 kilo die ze te zwaar zijn af te vallen.
Plaats reactie