Prikkeldraad gespannen over route Veendam

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Gebruikersavatar
janvangastel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: ma 1 mei 2017, 18:59
Mijn mountainbike: Huizen
Contacteer:

janvangastel schreef:
Nee, een waarschuwende oerkreet werd geuit en het echtpaar keek verschrikt op en stopte net op tijd met stappen zetten.
Voor ik ging mountainbiken bezocht ik al lang allerlei 'natuur' gebieden (heidevelden en bossen) om te vogelen, vogels te fotograferen en te hardlopen. Last van MTB-ers heb ik nooit gehad. Het enige irritante aan MTB-ers vond ik dat - soms harde en vrij botte - geroep 'HEY', 'HALLO', 'FIETSERS'. Waarom niet gewoon een belletje, zoals andere fietsers. Voor het gewicht hoef je het niet te laten. Doe dan 10 cc minder drinken in je drinkzak of bidon. En heel veel van de MTB-ers die ik zie zouden veel meer winnen door de 5 tot 10 kilo die ze te zwaar zijn af te vallen.
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2175
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Ik heb een poos een bel gehad, maar daar reageert men ook niet op, sterker nog dan krijg je de opmerking of je niet kan vragen of je even kunt passeren. :roll: Ik rij niet hard, heb zelden haast maar bij sommige lui kun je het op een fiets gewoon niet goed doen want ze verwachten je niet, schrikken en gaan dan blaffen.
Daarnaast zit mijn stuur vol met shifters, remmen en een remote voor de dropper.
Bel at bij de a-headset en betekend dan minimaal 1 hand los van het stuur wat ook niet altijd even handig is op een bospad.
En gewicht:
Afbeelding
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
JanJanssen98765
All rounder
All rounder
Berichten: 138
Lid geworden op: ma 18 april 2016, 15:39

chocolatemoeze schreef:Ik meen laatst een route te hebben gefietst (drunen?) waar ook echt bordjes staan bij de paden "ATB-route: verboden voor paarden en wandelaars".

Heel goed idee. Als de regels duidelijk zijn, zijn er geen misverstanden en geen frustraties. En als je het niet eens bent met de regels, dan vecht je die aan, maar niet degene die de regels gewoon volgen.
Op die route staan inderdaad bordjes en er staan zelfs bordjes waar men hun hond aangelijnd moet hebben, maar kan je uit ervaring vertellen dat er aardig wat mensen schijt hebben aan die bordjes.

Het grote probleem is gewoon dat er teveel mensen zijn die denken dat de regels niet voor hun gelden.
BM'09
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 269
Lid geworden op: wo 17 juni 2009, 20:40
Mijn mountainbike: Kingdom Brigante 650b
Contacteer:

Voor ik ging mountainbiken bezocht ik al lang allerlei 'natuur' gebieden (heidevelden en bossen) om te vogelen, vogels te fotograferen en te hardlopen. Last van MTB-ers heb ik nooit gehad. Het enige irritante aan MTB-ers vond ik dat - soms harde en vrij botte - geroep 'HEY', 'HALLO', 'FIETSERS'. Waarom niet gewoon een belletje, zoals andere fietsers. Voor het gewicht hoef je het niet te laten. Doe dan 10 cc minder drinken in je drinkzak of bidon. En heel veel van de MTB-ers die ik zie zouden veel meer winnen door de 5 tot 10 kilo die ze te zwaar zijn af te vallen.
[/quote]

Ik hanteer gewoon rustig 'pardon' op gepaste afstand en snelheid, bedankt/groet bij het passeren en geef evt aan hoeveel bikers er volgen (indien ik met groep niet op drukke/vaste MTB route rijdt) Ik vind een bel persoonlijk storend in het bos (en daar schrikken mensen net zo hard van). En die 5-10kg mogen de bikers lekkers zelf weten ;)
Mountainbiking? http://www.go-mtb.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
WelkomBuiten
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 243
Lid geworden op: di 31 maart 2015, 10:24
Mijn mountainbike: Titus Ti Fireline Evo
Contacteer:

Wat mij vooral opvalt zijn wandelaars die bij oversteekjes met wandel- of fietspaden paniekerig aan de kant springen, hond proberen te vangen en sorry roepen. Wat voor weekendwarriors die al tegengekomen moeten zijn om zo geconditioneerd te raken weet ik niet, maar ik kan me wel scenario's voorstellen waarin daardoor een los van de werkelijkheid levende figuur met wrekerscomplex draden gaat spannen.

Juist bij die in paniek schietende wandelaars (zal wel aan mijn hoofd liggen) die gewoon op een wandelpad lopen kom ik vrijwel helemaal tot stilstand, groet vriendelijk en vertel dat ik geen haast heb en gewoon remmen op mijn fiets heb.
Bij in-de-weg-lopers op het MTB-pad afremmen, belletje en een begroeting bij rustig voorbij rijden. Tegenliggers op onverwachte momenten heb ik geen beleid voor. Meestal kan ik alleen 'oei' stamelen terwijl ik ze probeer te ontwijken. Een enkele keer leg ik uit dat het een MTB-route is en hier lopen (of tegen de richting in fietsen) gevaarlijk is, maar meestal maakt de adrenaline van het moment een minder vriendelijk mens van me dus fiets ik maar gewoon door.
Buitenspeler met extra aandacht voor moeilijke mensen.

Buiten is het beter! - Facebook - Instagram - Twitter
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3250
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Ik doe blijkbaar iets goed, want heb nooit "issues" onderweg, niet met de mtb en racefiets.
Tenminste, ik ga er vanuit dat het bij de uitzonderingen hun schuld is.
Ook met mensen met honden (groter dan 75cm) eigenlijk nooit problemen.
Gaat een hond achter me aan, lok ik ze zo ver als mogelijk mee.

Sommige reageren inderdaad veels te heftig, wandelaars, maar ook mtb-ers.
Soms vertel ik dan ook dat ze gewoon rustig kunnen doen en net zoveel recht op het pad hebben als mij.

O, en ik probeer evengoed ook soms nog knappe tijden op Strava te rijden.

Als je vaak wat hebt onderweg, zul je toch ook bij jezelf te rade moeten gaan.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik roep altijd DING DONG ! (of KLINGEL KLINGEL ! in Duitsland).
Mijn ervaring is dat veel wandelaars doof zijn, of een oortje in hebben, een fietsbel maakt blijkbaar niet genoeg geluid.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
TaurineR
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 400
Lid geworden op: zo 8 maart 2009, 00:46
Mijn mountainbike: C. FSi

Auto's rijden gewoonlijk rechtdoor.
Fietsers meestal ook, maar soms letten ze niet op.
Koeien bewegen meestal niet veel.
Wandelaars zijn onbetrouwbaar, zeker als je ze moet voorbijsteken, daar moet je het meest voor oppassen.

Als ik ze voorbijsteek zeg ik steeds goededag, en soms antwoorden ze terug.

Ik heb nog nooit problemen gehad met al deze weggebruikers.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

ThaSingleTrackMastah schreef:Mijn ervaring is dat veel wandelaars doof zijn, of een oortje in hebben
Sommige fietsers op de weg ook :lol:

Tja, je kan nog zoveel regeltjes en omgangsnormen verzinnen maar hufters, ego`s, bad hairdays en misverstanden kom je overal tegen. Tis net echt verkeer :bier:
Ramon 73
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2219
Lid geworden op: wo 21 mei 2003, 23:33
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3

kermit schreef:Het is en blijft een tweekanten-verhaal. Een wandelaar die als hij een stapje opzij moet doen chagrijnig wordt, een biker die als hij een keer moet remmen voor een wandelaar chagrijnig wordt...

Afgelopen weekend nog in de LDD, er liep een echtpaar van rond de 65 (schat ik) over een pad dat de mtb-route kruiste. Op hetzelfde moment kwamen er twee bikers aangereden. Remmen die? Nee, een waarschuwende oerkreet werd geuit en het echtpaar keek verschrikt op en stopte net op tijd met stappen zetten.
Als tegenstem zou ik dan willen inbrengen dat de bikers waarschijnlijk verwachten dat de route is afgezet voor ander verkeer of tenminste kenbaar gemaakt is dat er een grote tocht plaatsvindt. Met die wetenschap tussen de oren van de biker is het ietwat onhandig dat er dan toch andere mensen te vinden zijn op het parcours. Neemt niet weg dat je je dan nog normaal en fatsoenlijk kunt gedragen.
Maar als ik hier op het forum zo eens wat reacties lees over beginners die midden op het pad (oh wereldramp!) stilstaan vrees ik dat het met onze eigen tolerantie ook niet zo best gesteld is...
Exact de reden waarom ik niet meer meedoe aan toertochten. Veel te massaal, veel te veel niveauverschil tussen de rijders en (dus) teveel wrijving tussen de deelnemers. Laat mij maar lekker in m'n uppie of max 2 kameraden toeren, ben ik tenminste verantwoordelijk voor mijn eigen gedrag en tempo.
Gratis GPS topo kaarten? Kijk eens op:
OpenMtbMap en de weekly updates.

Never argue with idiots. They'll drag you down to their level and beat you with experience.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

tiewrap schreef:Ik doe blijkbaar iets goed, want heb nooit "issues" onderweg, niet met de mtb en racefiets.
...
Dan ben je geen echte...


:bier:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

@ Lars :lol:
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3250
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Lars TB schreef:
tiewrap schreef:Ik doe blijkbaar iets goed, want heb nooit "issues" onderweg, niet met de mtb en racefiets.
...
Dan ben je geen echte...


:bier:
:lol: Klopt, of zoals ik zelf meestal zeg : "een paar jaar terug reed ik ze nog overhoop" :o
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ramon 73 schreef:
kermit schreef:Het is en blijft een tweekanten-verhaal. Een wandelaar die als hij een stapje opzij moet doen chagrijnig wordt, een biker die als hij een keer moet remmen voor een wandelaar chagrijnig wordt...

Afgelopen weekend nog in de LDD, er liep een echtpaar van rond de 65 (schat ik) over een pad dat de mtb-route kruiste. Op hetzelfde moment kwamen er twee bikers aangereden. Remmen die? Nee, een waarschuwende oerkreet werd geuit en het echtpaar keek verschrikt op en stopte net op tijd met stappen zetten.
Als tegenstem zou ik dan willen inbrengen dat de bikers waarschijnlijk verwachten dat de route is afgezet voor ander verkeer of tenminste kenbaar gemaakt is dat er een grote tocht plaatsvindt. Met die wetenschap tussen de oren van de biker is het ietwat onhandig dat er dan toch andere mensen te vinden zijn op het parcours.
Ze liepen niet op de route (parcours impliceert een afgesloten traject, dat is een mtb route natuurlijk niet), maar op een kruisend pad en wilden net de mtb route oversteken toen die twee eraan kwamen.

Ik zou geremd (ws zelfs gestopt) hebben ipv zo'n kreet slaken. Waarschijnlijk schrikken ze dan ook wel, maar dan laat je zien dat je er niet automatisch vanuit gaat dat jij als fietser het recht hebt om door te vlammen. Want ik denk dat daar de kern zit. Niet bij het schrikken, maar bij de houding van deze bikers dat ze het vanzelfsprekend vinden dat een ander van hun pad moet.

Maar we wijken natuurlijk wel flink af van de topictitel zo ;-)

Draden spannen is een actie van een gestoorde geest en mag wat mij betreft serieus stevig worden aangepakt.
Helaas is de pakkans erg klein vrees ik...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie