https://www.tweewieler.nl/winkel/nieuws ... 1552501683
Het grote nieuws van Trek?
Nieuwe Lastechniek 7075alu.
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29834
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Interessant nieuws.
De vorige manier om sterke lassen te maken in alu was door scandium aan de legering toe te voegen.
Dat spoorde de framebouwers aan om net iets te ver te gaan met het besparen van gewicht (wanddikte).
Denk aan de alu Niner Air, maar ook andere merken volgden. Die frames scheurden niet vlak naast de las, maar gewoon ergens in het midden van een buis
Hopelijk heeft men er van geleerd en gaat men nu niet voor het absoluut minimaal haalbare wat gewicht betreft...
Maar als je dan leest dat alu nu de concurrentie aan kan gaan met cabon, dan vrees ik het ergste.
Jaja, ik ben een pragmatische optimist.
Eerst zien en dan geloven
Hoe dan ook, blijft interessant nieuws.
De vorige manier om sterke lassen te maken in alu was door scandium aan de legering toe te voegen.
Dat spoorde de framebouwers aan om net iets te ver te gaan met het besparen van gewicht (wanddikte).
Denk aan de alu Niner Air, maar ook andere merken volgden. Die frames scheurden niet vlak naast de las, maar gewoon ergens in het midden van een buis
Hopelijk heeft men er van geleerd en gaat men nu niet voor het absoluut minimaal haalbare wat gewicht betreft...
Maar als je dan leest dat alu nu de concurrentie aan kan gaan met cabon, dan vrees ik het ergste.
Jaja, ik ben een pragmatische optimist.
Eerst zien en dan geloven
Hoe dan ook, blijft interessant nieuws.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Mooie ontwikkeling inderdaad!
Het is inderdaad wat je er mee doet of het echt succesvol gaat zijn. Misschien doelen ze op stijfheid als ze de vergelijking met carbon aan gaan. Gewicht moet je alsnog niet willen halen.
Het is inderdaad wat je er mee doet of het echt succesvol gaat zijn. Misschien doelen ze op stijfheid als ze de vergelijking met carbon aan gaan. Gewicht moet je alsnog niet willen halen.
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5461
- Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
- Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT
Als je een alu frame richting een kilo wilt gaan maken wordt het per definitie niet erg duurzaam/degelijk. hoogst waarschijnlijk kun je er met wat stevige handen een deuk in knijpen
Ik blijf van mening dat je voor een (hardtail) frame al gauw richting minimaal 1700 gram moet om iets serieus degelijks te maken ..... onafhankelijk van het materiaal dat je gebruikt (alu, staal, carbon, ti).
Ik blijf van mening dat je voor een (hardtail) frame al gauw richting minimaal 1700 gram moet om iets serieus degelijks te maken ..... onafhankelijk van het materiaal dat je gebruikt (alu, staal, carbon, ti).
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Mountainbiking is not a crime
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4284
- Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
- Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned
Serieus???? een carbon frame van 1700 gram voor een hardtail. Gaan we dan voor de lol extra lagen plakken??
Mijn eerste Cube hartail carbon woog 1200 gram en was echt bomb proof.
Een Carbon frame van tussen de 900 en 1200 gram is prima als je het maar gebruikt waar het voor is gemaakt.
Wat betrfet dit enorme nieuws. Het kan intressant zijn om in de lagere klasse tot een 1500 a 2000 euro fietsen te kunnen aanbieden die net zo sterk/stijf zijn als een iets duurder carbon frame. Maar ik geloof er weinig van dat dit nu echt iest gaat veranderen. Er is buiten prijs geen enkele reden te bedenken waarom je geen Carbon zou willen. Kijk naar de huidige velgen, carbon is in alle opzichte beter, stijver,sterker, lichter meer bestand tegen impact alleen iestje duurder. Maar veel is dat ook niet meer. Met 200 euro ben je al een eind, tuurlijk kan je een enve setje kopen van 3000 euro maar de huidige chinese carbonnen velgen doen er weinig voor onder en daar betaal je een 150 a 200 euro voor.
Je spreekt jezelf al wel gelijk tegen. In de eerste alinea was je 1200gr frame nog bombproof. In de 2e moet je tussen de 900 en 1200gr het frame gebruiken waar het voor gemaakt is???
Om nog maar niks te zeggen over bv velgen. Een alu high end velg kost 80-110eur, de goedkoopste carbon variant is minstens het dubbele. Wel appels met appels vergelijken graag.
Om nog maar niks te zeggen over bv velgen. Een alu high end velg kost 80-110eur, de goedkoopste carbon variant is minstens het dubbele. Wel appels met appels vergelijken graag.
- MacReal
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5628
- Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
- Mijn mountainbike: is een hardtail
- Contacteer:
Stiekem zijn er nog best wat redenen om voor iets anders dan carbon te kiezen.Cube-Elite schreef: ↑do 14 maart 2019, 10:02Serieus???? een carbon frame van 1700 gram voor een hardtail. Gaan we dan voor de lol extra lagen plakken??
Mijn eerste Cube hartail carbon woog 1200 gram en was echt bomb proof.
Een Carbon frame van tussen de 900 en 1200 gram is prima als je het maar gebruikt waar het voor is gemaakt.
Wat betrfet dit enorme nieuws. Het kan intressant zijn om in de lagere klasse tot een 1500 a 2000 euro fietsen te kunnen aanbieden die net zo sterk/stijf zijn als een iets duurder carbon frame. Maar ik geloof er weinig van dat dit nu echt iest gaat veranderen. Er is buiten prijs geen enkele reden te bedenken waarom je geen Carbon zou willen. Kijk naar de huidige velgen, carbon is in alle opzichte beter, stijver,sterker, lichter meer bestand tegen impact alleen iestje duurder. Maar veel is dat ook niet meer. Met 200 euro ben je al een eind, tuurlijk kan je een enve setje kopen van 3000 euro maar de huidige chinese carbonnen velgen doen er weinig voor onder en daar betaal je een 150 a 200 euro voor.
Carbon deukt niet, maar breekt. Dat kan tijdens je vakantie einde trip betekenen, waar je met alu (velgen) nog wat kunt bijbuigen.
Carbon is ontzettend slecht voor het milieu als je het vergelijkt met andere materialen.
Schade in carbon is soms maar moeilijk waarneembaar. Daar is alu of staal wat "duidelijker".
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5461
- Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
- Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT
Ik heb het hier over serieus degelijk, niet over iets dat "geschikt"is voor een Nederlandse lichtgewicht boswielrennert. Hoewel ik ook bij talloze boswielrenners hun lichtgewicht Cubes, Cannondales etc heb zien sneuvelen. om over (goedkope) carbon velgen nog maar te zwijgen.Cube-Elite schreef: ↑do 14 maart 2019, 10:02Serieus???? een carbon frame van 1700 gram voor een hardtail. Gaan we dan voor de lol extra lagen plakken??
Mijn eerste Cube hartail carbon woog 1200 gram en was echt bomb proof.
Een Carbon frame van tussen de 900 en 1200 gram is prima als je het maar gebruikt waar het voor is gemaakt.
Wat betrfet dit enorme nieuws. Het kan intressant zijn om in de lagere klasse tot een 1500 a 2000 euro fietsen te kunnen aanbieden die net zo sterk/stijf zijn als een iets duurder carbon frame. Maar ik geloof er weinig van dat dit nu echt iest gaat veranderen. Er is buiten prijs geen enkele reden te bedenken waarom je geen Carbon zou willen. Kijk naar de huidige velgen, carbon is in alle opzichte beter, stijver,sterker, lichter meer bestand tegen impact alleen iestje duurder. Maar veel is dat ook niet meer. Met 200 euro ben je al een eind, tuurlijk kan je een enve setje kopen van 3000 euro maar de huidige chinese carbonnen velgen doen er weinig voor onder en daar betaal je een 150 a 200 euro voor.
Ik kom wellicht uit een omgeving waar de mensen met wie ik rij wat meer van hun materiaal vragen dan een standaard XC rondje en heb zelf al zo'n 20+ gebroken frames op mijn conto staan. Dat vlieggewicht spul is zoiets als een F1 auto kopen voor dagelijks gebruik
Als het voor jou voldoet is dat prettig maar omschrijf een 1200 gram Cube frame aub niet als "bomb proof"
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Mountainbiking is not a crime
Je haalt inderdaad wat dingen door elkaar. Een alu frame kan misschien net zo stijf zijn als een carbon frame, bij een laag gewicht echter nooit zo sterk.Cube-Elite schreef: ↑do 14 maart 2019, 10:02Serieus???? een carbon frame van 1700 gram voor een hardtail. Gaan we dan voor de lol extra lagen plakken??
Mijn eerste Cube hartail carbon woog 1200 gram en was echt bomb proof.
Een Carbon frame van tussen de 900 en 1200 gram is prima als je het maar gebruikt waar het voor is gemaakt.
Wat betrfet dit enorme nieuws. Het kan intressant zijn om in de lagere klasse tot een 1500 a 2000 euro fietsen te kunnen aanbieden die net zo sterk/stijf zijn als een iets duurder carbon frame. Maar ik geloof er weinig van dat dit nu echt iest gaat veranderen. Er is buiten prijs geen enkele reden te bedenken waarom je geen Carbon zou willen. Kijk naar de huidige velgen, carbon is in alle opzichte beter, stijver,sterker, lichter meer bestand tegen impact alleen iestje duurder. Maar veel is dat ook niet meer. Met 200 euro ben je al een eind, tuurlijk kan je een enve setje kopen van 3000 euro maar de huidige chinese carbonnen velgen doen er weinig voor onder en daar betaal je een 150 a 200 euro voor.
En carbon is stijver en sterker dan alu. En hooguit bij gelijk gewicht beter bestand tegen een impact. Ook daar moet je de eigenschappen niet door elkaar halen!
Voldoende sterk, dat dan weer wel. En precies, zolang je het gebruikt waarvoor het gemaakt is. En Yo heeft het dus over een mountainbike waar je mee kunt mountainbiken. Overal. Niet alleen op het strand.
In het verleden hebben ze voor TdF rennertjes alu frames van 700 gram gemaakt. Voor een 50 kg Colombiaan waarschijnlijk zelfs stijf genoeg, maar voor zo een Colombiaan niet sterk genoeg om een hele Tour de France mee te rijden. Dus alleen de bergetappes.
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4284
- Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
- Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned
Dan moet je mijn stukje toch eens goed lezen. 1200 was bombproof en nu rijd ik met rond de 1000 en dat gaat ook al vijf jaar goed.hurck schreef: ↑do 14 maart 2019, 10:41 Je spreekt jezelf al wel gelijk tegen. In de eerste alinea was je 1200gr frame nog bombproof. In de 2e moet je tussen de 900 en 1200gr het frame gebruiken waar het voor gemaakt is???
Om nog maar niks te zeggen over bv velgen. Een alu high end velg kost 80-110eur, de goedkoopste carbon variant is minstens het dubbele. Wel appels met appels vergelijken graag.
Over de velgen zeg ik precies dat vanaf 200 euro per setje meer. En neem ook even de huidige stand van carbon mee, dat is de afgelopen 10 jaar zo ontzettend verbeterd.
het gaat erom dat je de juiste spullen voor gebruik koopt en als je 20 frames hebt afgeschreven rijd je of gewoon lomp of je hebt het verkeerde materiaal. "Buiten" banden heb ik in 25 jaar en gem 8000km per jaar 1 alu frame en 2 carbonnen frames kapot gehad, dwz een klein scheurtje en vervangen on garantie en drie velgen. Ik heb denk ik een heel gemiddeld gewicht voor de nl biker 80kg.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5461
- Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
- Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT
20 frames in 32 jaar mountainbiken, laatste jaren rij ik mijn eigen frames en blijft de boel (tot nu toe) wel heelCube-Elite schreef: ↑do 14 maart 2019, 15:04 het gaat erom dat je de juiste spullen voor gebruik koopt en als je 20 frames hebt afgeschreven rijd je of gewoon lomp of je hebt het verkeerde materiaal. "Buiten" banden heb ik in 25 jaar en gem 8000km per jaar 1 alu frame en 2 carbonnen frames kapot gehad, dwz een klein scheurtje en vervangen on garantie en drie velgen. Ik heb denk ik een heel gemiddeld gewicht voor de nl biker 80kg.
Ik ben niet de kleinste en de lichtste (1.98 bij 100kg) maar rij zeker niet lomp, heb wielsets en parts heel gehouden die 6 frames mee gingen. Wel veel trial, stevige drops en wat spring werk gedaan altijd. wat ik al zei, binnen ons groepje (allemaal mid 40'ers of ouder) wordt niet kinderachtig gereden en dat vraagt vaak wat meer van je materiaal. Dit nog buiten het feit dat in veel landen je MTB heel wat meer te verduren heeft dan op de bosgrond in NL.
90% van mijn frames zijn ook altijd vervangen onder garantie of gerepareerd ..... maar dat maakt ze dus niet "bomb proof"
Verder ben ik voor de meeste toepassingen geen groot fan van carbon, vaak onvoorspelbaar in breek gedrag, zeer discutabele productie methoden (milieu), spul voor onze huidige (gelukkig onder druk staande) wegwerpmaatschappij zeg maar
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Mountainbiking is not a crime
Volgens mij kun je met de huidige technieken al prima alu frames maken. Bij veel merken wordt alu echter als low-budgetalternatief voor carbon gezien en worden daarom niet zo zeer de beste productietechnieken ingezet maar eerder de meest kosteneffectieve.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5461
- Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
- Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT
Inderdaad, of low budget of de kleine bouwers als Nicolai, Liteville, Pole etc
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Mountainbiking is not a crime
Wel voor sommigen is bombproof dan een hardtail frame van 1700gr. Jij deed raar over dat gewicht dat yo-eddy opgaf.Cube-Elite schreef: ↑do 14 maart 2019, 15:04Dan moet je mijn stukje toch eens goed lezen. 1200 was bombproof en nu rijd ik met rond de 1000 en dat gaat ook al vijf jaar goed.hurck schreef: ↑do 14 maart 2019, 10:41 Je spreekt jezelf al wel gelijk tegen. In de eerste alinea was je 1200gr frame nog bombproof. In de 2e moet je tussen de 900 en 1200gr het frame gebruiken waar het voor gemaakt is???
Om nog maar niks te zeggen over bv velgen. Een alu high end velg kost 80-110eur, de goedkoopste carbon variant is minstens het dubbele. Wel appels met appels vergelijken graag.
Over de velgen zeg ik precies dat vanaf 200 euro per setje meer. En neem ook even de huidige stand van carbon mee, dat is de afgelopen 10 jaar zo ontzettend verbeterd.
het gaat erom dat je de juiste spullen voor gebruikt buitenbanden heb ik in 25 jaar en gem 8000km per jaar 1 alu frame en 2 carbonnen frames kapot gehad, dwz een klein scheurtje en vervangen on garantie en drie velgen. Ik heb denk ik een heel gemiddeld gewicht voor de nl biker 80kg.
Velgen zeg je niet juist dat. Je vergelijkt high end alu velgen met de goedkoopste Chinese carbon velgen. Misschien zijn die goed, maar die zijn ver van high end. Dus eigenlijk moet je vergelijken met velgen van superstar components of zelfs een budget dt Swiss. Daar ben je voor 40-45eur pakweg per velg klaar. Dan is het prijsverschil nog heel wat anders. En vergelijk je wel appelen met appelen.