Specialized 2018

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Plaats reactie
johnny boy
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 177
Lid geworden op: vr 27 oktober 2006, 18:29
Mijn mountainbike: S-Works Epic 29er

Ik heb de blauwe (cameleon) kleur.
Echt een super fiets. Heel blij mee
aeroobsports
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 16
Lid geworden op: vr 7 oktober 2016, 21:20
Mijn mountainbike: orbea alma m50
Contacteer:

binnenkort verwacht ik de epic comp nu wil ik meteen een quarq powermeter er in laten zetten nu was ik benieuwd hoe en wat qua bottom bracket bij de epic?
BM'09
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 269
Lid geworden op: wo 17 juni 2009, 20:40
Mijn mountainbike: Kingdom Brigante 650b
Contacteer:

Dat zou ik aan je LBS vragen; als het goed is zit het advies bij de prijs inbegrepen :)
Mountainbiking? http://www.go-mtb.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
D-man
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 667
Lid geworden op: do 22 januari 2015, 20:34
Mijn mountainbike: S-works Epic

Gister in 's Heerenberg op de Epic pro (fully) testgereden, wat mij opviel was dat deze bike iets minder "gretig" aanvoelt bij het sturen, gevoelskwestie, is ook wat minder nerveus. Verder een heerlijke bike die nog rapper voelt dan mijn huidige 2015 marathon... volgend jaar maar eens zien wat het gaat worden..
Ik ben mij er eentje...
nversteege
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 707
Lid geworden op: di 6 augustus 2013, 23:45

Ik heb hem gister ook getest. Vond hem heerlijk sturen, best wel vergelijkbaar met mijn 2015 Camber. Lekker rap ook. Maar ik kan nog steeds niet wennen aan die Brain. Dan met name in de voorvork, achter is het oke. Lijkt wel gewoon of dat ding altijd uit staat, enorm vervelend vind ik. Dit is ook mede waarom ik een Camber heb, geen Epic. Heb de afgelopen jaren meerdere keren de Epic getest maar elke keer stap ik er af met een gevoel van: meh.

Snap ook de aanbevelingen van het personeel niet helemaal. Ze raadden aan om die Brain fade achter op zijn stugst te zetten zodat ie minder inveert. Maar ja hij mag best wel actief zijn naar mijn mening. Ik heb hem onderweg in de 1 na zachtste stand gezet en dat was veeeeel fijner. De Brain fade van de voorvork stond op zijn zachtst, en toch voelde die steenhard aan. Misschien te veel druk.

Vorig jaar was 't een stuk beter geregeld met testen op de Specialized Day(toen nog Days). Ik heb nu dik een uur gewacht op een maat L Epic. En ook heel lang gewacht om een Crux 56 te testen maar die kwam maar niet terug. Mensen blijven maar gewoon doorrijden op de test bikes ipv. ze terug te brengen. Dus ik ben om 1 uur maar weer gegaan, geen zin in nog 1,5u in de rij te staan.
Gebruikersavatar
Dtcrobin
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 475
Lid geworden op: wo 8 januari 2014, 00:45

Ik vind brain juist ideaal. Met betrekking tot stug of niet stug: als je efficient wilt rijden, wil je natuurlijk niet al te veel vering "van bovenaf", laten we zeggen de vering die ontstaat door je eigen bewegen. De vering van de klappen van onderen worden wel weggefilterd, ook in de stugge set-up. kijk maar eens naar de rode ring om je veerpoot. Had je de rebound wel naar je zin staan? Als je echt "plushy" wilt rijden, dan moet je hem idd op meer brainfade zetten, dan veert ie in als je erop duwt. Mijn ervaring in Mfl is dat de achterste stand het fijnst staat als je hem op een na stugst zet. Midden is ook nog wel ok, je hebt dan lekker veel tractie op de klimmen.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Hier ook altijd Camber gereden en vorig jaar een Epic aangeschaft waar ik niet aan kon wennen.
Het aan/uit effect van de Brain was niet prettig.

Misschien was het nieuwigheid (men zegt dat de brain soepeler wordt), maar zo te zien is dit ook nog steeds aanwezig in de nieuwe generatie.

Ik reed hem overigens op de een na stugste stand.
Even het achterwiel preloaden om daarna het achterwiel omhoog te gooien snapte de brain bijv. niet.
Ik wist nooit echt wanneer de brain zijn werk ging doen of niet (timing)
nversteege
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 707
Lid geworden op: di 6 augustus 2013, 23:45

Rayb81 schreef:Ik wist nooit echt wanneer de brain zijn werk ging doen of niet (timing)
Dit is mijn grootste ergernis denk ik. Met name aan de voorkant moet ie bijna altijd gewoon open staan, alleen niet in een volle sprint op gras/asfalt ofzo boven de 40 per uur. Achterkant vind ik niet zo'n probleem. Ik vraag me wel af wat je nu wint door die Brain zo stug te hebben. Zoals Robin zegt win je ook heel veel tractie. Mijns inziens moet de achterkant ook alleen maar 'uit' staan als je echt vol staand aan het rammen bent op je pedalen. Voor de rest is vering gewoon winst.

Met de zachtste of op 1 na zachtste stand achter was het wel lekker op zich maar het voelt nog steeds alsof er aan de ketting getrokken wordt af en toe, als dat ding ineens weer aan of uit gaat.
Gebruikersavatar
D-man
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 667
Lid geworden op: do 22 januari 2015, 20:34
Mijn mountainbike: S-works Epic

Bij de nieuwe brain 2.0 achter (rijd nu met eentje van 2015) is het aan/uit gevoel weg... ik rijd overigens altijd de brain dicht en vond dat de 2.0 dit nog een tandje beter deed dan de toch al imo zeer goede 2015... Voor is het ook een hele verandering, vond deze wat harder aanvoelen dan mijn SID brain (geen blackbox) van 2014. De 2014 geeft minder aan/uit dan de 2016 en nieuwer is mijn idee... ik heb hem netjes op 65kg laten zetten zoals ook mijn 2014 altijd staat... Enige dat ik niet gefinetuned heb is de rebound... maar deze leek aardig te staan voor mij..
Ik ben mij er eentje...
Gebruikersavatar
Dtcrobin
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 475
Lid geworden op: wo 8 januari 2014, 00:45

Vanavond weer ritje op nieuwe epic gedaan, nu zadel wat lager, stuurnok weer op standaard(had langere erop gedaan, voelde beter na "passen"), moet zeggen: Super! Ik snap jullie bezwaren niet, ik voel de vering goed zijn werk doen op wortels, echt een wereld van verschil met mijn hardtail, toch kan ik voluit klimmen zonder gevoel te hebben dat ik kracht stop in de vering ipv in het accelereren/klimmen. Ik ervaar dat comfort echt als pluspunt, terwijl ik op andere stukken het gevoel heb op een hardtail te rijden. De omstandigheden zijn niet gelijkwaardig, dus ik kan nog niet vergelijken, maar ik kan me niet voorstellen dat ik met deze -zwaardere- fiets langzamer ben dan met mijn ht. Eerste ervaringen met deze 2018 epic zijn in ieder geval zeer positief. Ook de "slackere" geo bevalt me wel. Mijn vorige epic was een worldcup met dus de meest agressieve geo. Deze nieuwe geo is wat minder tricky hoewel toch lekker "kort" aan de achterkant. Epic-rijders snappen wat ik hier allemaal uitkraam:-)
Althans, dat hoop ik...
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Verschil is dat jij hem vergelijkt met een HT. En dan klopt het precies wat je zegt: de Epic is een superieure hardtail.

Maar als je hem vergelijkt met een echte FS, dan is er wel wat op aan te merken. Zoals de heren boven jou ook doen.

En het leuke is dat iedereen gelijk heeft! :lol:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
D-man
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 667
Lid geworden op: do 22 januari 2015, 20:34
Mijn mountainbike: S-works Epic

Dtcrobin schreef:Vanavond weer ritje op nieuwe epic gedaan, nu zadel wat lager, stuurnok weer op standaard(had langere erop gedaan, voelde beter na "passen"), moet zeggen: Super! Ik snap jullie bezwaren niet, ik voel de vering goed zijn werk doen op wortels, echt een wereld van verschil met mijn hardtail, toch kan ik voluit klimmen zonder gevoel te hebben dat ik kracht stop in de vering ipv in het accelereren/klimmen. Ik ervaar dat comfort echt als pluspunt, terwijl ik op andere stukken het gevoel heb op een hardtail te rijden. De omstandigheden zijn niet gelijkwaardig, dus ik kan nog niet vergelijken, maar ik kan me niet voorstellen dat ik met deze -zwaardere- fiets langzamer ben dan met mijn ht. Eerste ervaringen met deze 2018 epic zijn in ieder geval zeer positief. Ook de "slackere" geo bevalt me wel. Mijn vorige epic was een worldcup met dus de meest agressieve geo. Deze nieuwe geo is wat minder tricky hoewel toch lekker "kort" aan de achterkant. Epic-rijders snappen wat ik hier allemaal uitkraam:-)
Althans, dat hoop ik...
Ik kan je volgen ;)
Ik ben mij er eentje...
Gebruikersavatar
Dtcrobin
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 475
Lid geworden op: wo 8 januari 2014, 00:45

Lars TB schreef:Verschil is dat jij hem vergelijkt met een HT. En dan klopt het precies wat je zegt: de Epic is een superieure hardtail.

Maar als je hem vergelijkt met een echte FS, dan is er wel wat op aan te merken. Zoals de heren boven jou ook doen.

En het leuke is dat iedereen gelijk heeft! :lol:
Dat is juist het mooie van de Epic. Fietsen met een fully, bijna het gewicht van een HT. En fietst als het kan ook als een HT.

Gelukkig zijn er mensen die me snappen;-))
BasB
All rounder
All rounder
Berichten: 145
Lid geworden op: ma 30 november 2009, 15:10
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper 2016 29"

Kan me er ook helemaal in vinden D-man, topfiets. Rij beide fietsen Hardtail en Fully, kies toch vaker voor de fully. Wat minder aan de nieuwe Epic, is de levertijd. Een S-Works Epic frameset in bestelling staan, levering verwacht in Maart 2018.
Gebruikersavatar
D-man
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 667
Lid geworden op: do 22 januari 2015, 20:34
Mijn mountainbike: S-works Epic

BasB schreef:Kan me er ook helemaal in vinden D-man, topfiets. Rij beide fietsen Hardtail en Fully, kies toch vaker voor de fully. Wat minder aan de nieuwe Epic, is de levertijd. Een S-Works Epic frameset in bestelling staan, levering verwacht in Maart 2018.
Dat terwijl de complete S-works gewoon leverbaar is... blijft toch bijzonder he! Maar doe mij maar een epic fully Haha!
Ik ben mij er eentje...
Plaats reactie