Specialized 2018

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Plaats reactie
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

De Brain heeft nooit gewerkt... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
D-man
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 667
Lid geworden op: do 22 januari 2015, 20:34
Mijn mountainbike: S-works Epic

Lars TB schreef:De Brain heeft nooit gewerkt... .
Totally not agree! Ik zweer erbij :-D

Zoveel mensen zoveel wensen! Zowel de oude als nieuwe MITS alles goed afgesteld.
Doet precies wat ie moet doen.
Ik ben mij er eentje...
nversteege
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 707
Lid geworden op: di 6 augustus 2013, 23:45

D-man schreef:Doet precies wat ie moet doen.
Je bedoelt elke keer net te laat zijn voor een hobbel?

Sorry, kon het niet laten... :lol:
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

1x op een epic gereden, vond het nog oncomfortabeler dan op een hardtail haha.
Maar goed, er zijn er genoeg die erbij zweren.
F.Bertrand
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: zo 6 maart 2011, 14:01
Mijn mountainbike: Specialized Sworks Epic 29

Ook ik wil niet anders meer.
Na een Specialized Epic carbon comp nu een SWORKS Epic. Beide met brain in achterdemper en voorvork.

Maar wat D-man al aangaf het is belangrijk eerst de brain goed af te stellen. Besteed er wat tijd aan en je hebt een geweldige racemachine en dan wil je niet anders.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Ik begrijp nooit wat er aan een brain afgesteld moet worden, er zitten namelijk maar 5 standen op.
Maar goed, verder zal ik het er niet meer over hebben :)
Gebruikersavatar
D-man
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 667
Lid geworden op: do 22 januari 2015, 20:34
Mijn mountainbike: S-works Epic

F.Bertrand schreef:Ook ik wil niet anders meer.
Na een Specialized Epic carbon comp nu een SWORKS Epic. Beide met brain in achterdemper en voorvork.

Maar wat D-man al aangaf het is belangrijk eerst de brain goed af te stellen. Besteed er wat tijd aan en je hebt een geweldige racemachine en dan wil je niet anders.
Brain afstellen is natuurlijk maar een paar standjes, wat cruciaal is voor de goede werking is het goed afstellen van je rebound...
Ik ben mij er eentje...
Gebruikersavatar
D-man
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 667
Lid geworden op: do 22 januari 2015, 20:34
Mijn mountainbike: S-works Epic

nversteege schreef:
D-man schreef:Doet precies wat ie moet doen.
Je bedoelt elke keer net te laat zijn voor een hobbel?

Sorry, kon het niet laten... :lol:

:lol: in mijn optiek dan niet goed afgesteld geweest :winkie:

voor mij bij de overstap van de oude naar de nieuwe epic echt wel even fors tijd gekost voor ik hem helemaal naar wens had hoor!
Ik ben mij er eentje...
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Niet happen.
Natuurlijk werkt die Brain gewoon heel goed, anders had Specialized nooit zoveel tevreden (wedstrijd- en gewone) rijders gehad, al jaren. Dan waren ze er allang mee gestopt. Je moet 'm natuurlijk wel even goed afstellen.
En je moet ervan houden. En een beetje van Specialized houden...
Voldoe je aan beide voorwaarden, dan wordt je heel gelukkig met een Brain :-q .
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2199
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

De Brain is een lapmiddel voor een veersysteem wat te veel hobbelt. Daarbij krijgt Specialized dit ding maar niet betrouwbaar, ik ken mensen die al aan hun 7de brain bezig zijn in 2 jaar. Je moet er maar lol in hebben.
nversteege
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 707
Lid geworden op: di 6 augustus 2013, 23:45

aurelius schreef:Niet happen.
Natuurlijk werkt die Brain gewoon heel goed, anders had Specialized nooit zoveel tevreden (wedstrijd- en gewone) rijders gehad, al jaren. Dan waren ze er allang mee gestopt. Je moet 'm natuurlijk wel even goed afstellen.
En je moet ervan houden. En een beetje van Specialized houden...
Voldoe je aan beide voorwaarden, dan wordt je heel gelukkig met een Brain :-q .
Ik zit maar een beetje te trollen idd., kon hem niet laten hangen. Zelf totaal geen fan van de Brain. Wel van een hele boel andere Specialized dingen .. Helmen, schoenen, banden .. bidonhouders.

Ergens snap ik het wel dat mensen zo'n Brain willen op de XC fiets maar ook weer niet: want ik snap niet waarom ze het fijn vinden. De theorie snap ik maar in de praktijk vind ik het gewoon naadje.

Daarnaast, deze EVO fiets is dan weer anders. Tof ding maar die Brain zou ik dan bijv. altijd op de meest losse stand zetten voor als je meer fun factor wil in die afdalingen (Wat ze ook doen in het promo filmpje). Kan me gewoon niet indenken dat in zo'n scenario (dikke sprong/drop) een Brain fijn is die eerst effe nadenkt bij het landen: "he is dit een hobbel? oh ja idd het is een hobbel *sluisje open*" Tegen die tijd ben je al bij de volgende sprong, bij wijze van.
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

aurelius schreef:Niet happen.
Natuurlijk werkt die Brain gewoon heel goed, anders had Specialized nooit zoveel tevreden (wedstrijd- en gewone) rijders gehad, al jaren. Dan waren ze er allang mee gestopt. Je moet 'm natuurlijk wel even goed afstellen.
En je moet ervan houden. En een beetje van Specialized houden...
Voldoe je aan beide voorwaarden, dan wordt je heel gelukkig met een Brain :-q .
Dus het is moeilijk af te stellen, het is zelfs dan nog volledig afhankelijk van smaak en een liefde voor het merk? En volgens mij lost het ook nog eens een niet bestaand probleem op. Klinkt als een ruksysteem om heel eerlijk te zijn.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Ik vind 'm juist heel simpel in te stellen.
Sag kiezen, en naar smaak de Brain eerder danwel later laten reageren op klappen van beneden. Waarbij eerder of later dus niet slaat op 'de tijd', want het reageert ongemerkt, blitssnel, maar op de hoeveelheid kracht die van beneden naar boven wordt uitgeoefend op het systeem. Je kunt de brain open laten gaan als er al en klein hobbeltje of bobbeltje zich aandient (weinig kracht), of pas wanneer het een grotere klap (meer kracht) betreft, van een dikke wortel of een diepere kuil bv.
Laat je hem 'soepel' aanspreken (op weinig kracht, bv trails rijden, toeren), dan merk je helemaal niets van open/dicht gaan, als er een klap/stoot van beneden komt. Maar stamp je op je pedalen en wens je dan geen trapinvloeden, dan beweegt er ook niks, terwijl het systeem nog steeds fijn blijft reageren op hobbels en bobbels.
Als het eenmaal aan het veren is veert het net zo goed als ieder ander systeem.
Het enige waar je misschien aan moet wennen is dat na het inveren het systeem nog even open blijft en gevoelig blijft voor hobbeltjes en bobbeltjes, tot het weer sluit en het wacht op de volgende stevigere klap.
Echt iets voor wedstrijdrijders, vlotte tourders, die belang hechten aan 'een efficient systeem, geen last van trapinvloeden hebben, me niet bezig hoeven houden zijn met locken'.
Als dit je geheel niet interesseert, lekker een ander systeem kiezen (en dat vinden die Brain-rijders dan waarschijnlijk weer ruk :wink: ...).

Zelf ga ik het tzt eens proberen met de TwinLock van Scott. Geheel open, of een klimstand met minder veerweg en een iets scherpere zithoek, of een harde lockout voor op het asfalt.

Nu rijd ik een PushLock van Sram (vork en demper tegelijk locken), met open stand of gelockte stand (eigenlijk een platvormstand): is ook heel fijn, ware het niet dat de Pushlockhendel zelf niet zo betrouwbaar werkt. Behoeft veel ontluchten, vervangen, gedoe kortom. Maar Sram heeft vanaf nu een soort gripshift lockout ontwikkeld (mede om die reden natuurlijk, 'minder gedoe').

En anderen willen juist geheel geen lockouts etc. Ieder zijn smaak, voor ieder wat wils.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Het probleem van de Brain is dat de vertraging door het systeem realiteit is. Misschien nauwelijks voelbaar voor een rijder die geen goede vering gewend is, maar dan zeker meetbaar. De efficiëntie van de vering neemt daardoor aanzienlijk af. De vraag is dan of je winst behaalt met een Brain systeem.

Waar de Brain absoluut werkt is tussen de oren. Neem dat niet te negatief op, want dat is voor wedstrijdrijders vaak een grote factor!!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Flow&Co
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
Mijn mountainbike: Neuron / Grail

Lars TB schreef:Waar de Brain absoluut werkt is tussen de oren.
Bewezen concept inderdaad :lol: :-q
Plaats reactie