Hier staat het hele antwoord:
BullS4 schreef:Het is net wat je wilt. Ik heb vorig jaar een stumpjumper gekocht. Daar zet ik nu een snellere tijd mee neer dan met de camber. Ik fiets voornamelijk in Zuid-Limburg.
De kans is dat ik langzamer ben dan een xc-rijder, maar ik haal meer plezier uit de afdalingen. Daar haal ik mijn uitdagingen uit. Net een andere lijn rijden dan de makkelijkste lijnen en toch voor de xc-rijders onder zijn.
En dan bij het jaarlijkste uitje naar Oostenrijk maximaal plezier beleven.
En als er 1 land is waar je met een downhill bike gewoon de routes kunt fietsen is het Nederland wel!!
Maar goed, zonder dollen:
Het is niet zo dat je met een fiets met meer dan 100 mm veerweg in NL niet vooruit komt. Sterker nog, de meesten zijn gewoon sneller met 120 mm veerweg. Misschien juist in NL. Omdat je hier eigenlijk de hele tijd moet zitten en het zeer vermoeiend is steeds weer uit het zadel te moeten komen. En zoveel radicaler zijn fietsen met 140 mm veerweg niet. De zithouding is vaak iets gemoedelijker en door de nog wat stevigere onderdelen zijn ze nog een tikje zwaarder. Maar zelfs een moderne 29er hardtail is een stoomboot die je nauwelijks de bocht om krijgt. Als je dat vergelijkt met een 26" fietsje uit de jaren '90. Een allmountain vraagt nog iets meer lichaamstaal om snel en scherp de bocht om te krijgen, maar daar is de zithouding in het voordeel ten opzichte van de xc-racers.
Kortom, misschien is de vering niet nodig omdat je hier geen warpspeed naar beneden haalt terwijl rotsblokken proberen je van je fiets te meppen. Maar de vering is verder ook geen nadeel en in veel opzichten gewoon lekker en zelfs een voordeel. Het zal niet de ultiem snelste fiets in NL zijn, maar als je over zo iets nadenkt dan ben je er eigenlijk al klaar voor.
Wat Ironhorse Erik al schrijft, fantastisch gooi- en smijtfietsje en dat gaat ook op voor de versie met meer veerweg: verrassend licht en wendbaar.
Pas als je naar enduro bakken over stapt, dan merk je dat je met erg veel fiets onderweg bent. Waar je met een AM nog XC-jongens op kunt gaan jagen, daar laat je dat met een enduro wel uit je hoofd. Dat is tenminste mijn ervaring met diverse AM en enduro bikes.
Alleen is zo een enduro in een bikepark werkelijk een mini-DH bike, waar een AM je dat vertrouwen net niet geeft. Maar als je een potje kunt sturen, dan kom je ook met een SJ een heel eind.