Specialized 2018

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Gebruikersavatar
BullS4
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 156
Lid geworden op: wo 27 november 2013, 21:46
Mijn mountainbike: BMC Trailfox Amp, BMC Urs

MadMax12 schreef:
Atherton schreef: Ik zoek eigenlijk een twee-in-1-fiets (XC en bikeparks)
Dat wordt sowieso een fiets die niet voor beide bedoeld is.
Een fiets voor een bikepark zal het niet goed doen op een xc-parcours.
Natuurlijk kun je er fietsen, maar ze zijn er niet voor bedoeld.
Als je regelmatig bikeparks wil gaan bezoeken zou het kunnen, maar je zal dan op de xc-routes niet dezelfde snelheid en tijden kunnen verwachten als nu.
En dat verschil in kg is wel iets groter dan de 1.4kg op papier denk ik.
Bikeparks zijn vaak alleen bult/berg-af en xc natuurlijk niet, waardoor gewicht iets minder van belang is.
Het is net wat je wilt. Ik heb vorig jaar een stumpjumper gekocht. Daar zet ik nu een snellere tijd mee neer dan met de camber. Ik fiets voornamelijk in Zuid-Limburg.
De kans is dat ik langzamer ben dan een xc-rijder, maar ik haal meer plezier uit de afdalingen. Daar haal ik mijn uitdagingen uit. Net een andere lijn rijden dan de makkelijkste lijnen en toch voor de xc-rijders onder zijn.
En dan bij het jaarlijkste uitje naar Oostenrijk maximaal plezier beleven.
Atherton
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: za 15 september 2018, 20:07

MadMax12 schreef:Denk dat een Enduro een beter alternatief is om beide te kunnen doen.
Maar de EVO zal beide wel aan kunnen, maar beide ook met concessies denk ik.
Minder hard naar beneden in bikepark, maar ook minder snel op de NL routes.
Het plezier hoeft er uiteraard niet minder om te zijn.

Ik snap wat je bedoelt hoor; het is een kwestie van concessies doen. Ik begrijp ook dat ik op m'n Epic waarschijnlijk sneller zal zijn dan op de Stumpjumper EVO Alloy 2019.
Ik rij voornamelijk in Appelscha (Drent-FriescheWold) en vrij regelmatig de route van Hellendoorn.
Ik heb voor de Epic een Stumpjumper Comp Carbon gehad uit 2012 met 26" wielen. Ik werd aan alle kanten ingehaald, maar was op meer bochtige single tracks sneller, met name als het snel tussen bomen door ging.
Toen ik overstapte naar de Epic, werd ik veel sneller. Dit is natuurlijk niet alleen aan geometrie en gewicht te wijten, maar ook aan het feit dat ik van 26 naar 29" inch ging.
Ik vind de Stumpjumper EVO 29 Alloy 2019 een prachtige fiets om te zien ( wat natuurlijk mijn subjectieve mening is) en het leek me mooi om deze fiets voor zowel bikeparks als rondjes Appelscha te kunnen gebruiken. Ik ben enigzins bang dat de luiere balhoofdhoek, het verzet en evt. het gewicht ervoor zorgt dat de snelheid met deze fiets er alleen nog uitkomt op afdalingen, en ik me kapot trap op de vlakkere stukken.
Hoe ik hierbij kom? Geen idee!
Laatst gewijzigd door Atherton op ma 17 september 2018, 17:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Superstom
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 232
Lid geworden op: vr 29 juli 2011, 12:48
Mijn mountainbike: Stumperjumer Evo 2023

Maar waarom een EVO en niet gewoon een normale SJ als je je zorgen maakt om de luiere balhoofdhoek etc? Ik heb een SJ expert 29 2018 model en hoewel dit nog een 'oud' frame is de geometrie vergelijkbaar met de nieuwe frames. Vorige maand een weekje mee in Nauders rond gefietst inclusief bikepark Serfaus-Fiss-Ladis en daar was de fiets in ieder geval niet de limiterende factor...
Atherton
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: za 15 september 2018, 20:07

Superstom schreef:Maar waarom een EVO en niet gewoon een normale SJ als je je zorgen maakt om de luiere balhoofdhoek etc? Ik heb een SJ expert 29 2018 model en hoewel dit nog een 'oud' frame is de geometrie vergelijkbaar met de nieuwe frames. Vorige maand een weekje mee in Nauders rond gefietst inclusief bikepark Serfaus-Fiss-Ladis en daar was de fiets in ieder geval niet de limiterende factor...

Dat is een goeie vraag.... Ik denk omdat ik de EVO het mooist vind.. :oops:
Niks ten nadele van de "gewone" Stumpjumpers hoor, begrijp me niet verkeerd!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Hier staat het hele antwoord:
BullS4 schreef:Het is net wat je wilt. Ik heb vorig jaar een stumpjumper gekocht. Daar zet ik nu een snellere tijd mee neer dan met de camber. Ik fiets voornamelijk in Zuid-Limburg.
De kans is dat ik langzamer ben dan een xc-rijder, maar ik haal meer plezier uit de afdalingen. Daar haal ik mijn uitdagingen uit. Net een andere lijn rijden dan de makkelijkste lijnen en toch voor de xc-rijders onder zijn.
En dan bij het jaarlijkste uitje naar Oostenrijk maximaal plezier beleven.
En als er 1 land is waar je met een downhill bike gewoon de routes kunt fietsen is het Nederland wel!!

Maar goed, zonder dollen:

Het is niet zo dat je met een fiets met meer dan 100 mm veerweg in NL niet vooruit komt. Sterker nog, de meesten zijn gewoon sneller met 120 mm veerweg. Misschien juist in NL. Omdat je hier eigenlijk de hele tijd moet zitten en het zeer vermoeiend is steeds weer uit het zadel te moeten komen. En zoveel radicaler zijn fietsen met 140 mm veerweg niet. De zithouding is vaak iets gemoedelijker en door de nog wat stevigere onderdelen zijn ze nog een tikje zwaarder. Maar zelfs een moderne 29er hardtail is een stoomboot die je nauwelijks de bocht om krijgt. Als je dat vergelijkt met een 26" fietsje uit de jaren '90. Een allmountain vraagt nog iets meer lichaamstaal om snel en scherp de bocht om te krijgen, maar daar is de zithouding in het voordeel ten opzichte van de xc-racers.

Kortom, misschien is de vering niet nodig omdat je hier geen warpspeed naar beneden haalt terwijl rotsblokken proberen je van je fiets te meppen. Maar de vering is verder ook geen nadeel en in veel opzichten gewoon lekker en zelfs een voordeel. Het zal niet de ultiem snelste fiets in NL zijn, maar als je over zo iets nadenkt dan ben je er eigenlijk al klaar voor.

Wat Ironhorse Erik al schrijft, fantastisch gooi- en smijtfietsje en dat gaat ook op voor de versie met meer veerweg: verrassend licht en wendbaar.

Pas als je naar enduro bakken over stapt, dan merk je dat je met erg veel fiets onderweg bent. Waar je met een AM nog XC-jongens op kunt gaan jagen, daar laat je dat met een enduro wel uit je hoofd. Dat is tenminste mijn ervaring met diverse AM en enduro bikes.

Alleen is zo een enduro in een bikepark werkelijk een mini-DH bike, waar een AM je dat vertrouwen net niet geeft. Maar als je een potje kunt sturen, dan kom je ook met een SJ een heel eind.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Atherton
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: za 15 september 2018, 20:07

Lars TB schreef:Hier staat het hele antwoord:
BullS4 schreef:Het is net wat je wilt. Ik heb vorig jaar een stumpjumper gekocht. Daar zet ik nu een snellere tijd mee neer dan met de camber. Ik fiets voornamelijk in Zuid-Limburg.
De kans is dat ik langzamer ben dan een xc-rijder, maar ik haal meer plezier uit de afdalingen. Daar haal ik mijn uitdagingen uit. Net een andere lijn rijden dan de makkelijkste lijnen en toch voor de xc-rijders onder zijn.
En dan bij het jaarlijkste uitje naar Oostenrijk maximaal plezier beleven.
En als er 1 land is waar je met een downhill bike gewoon de routes kunt fietsen is het Nederland wel!!

Maar goed, zonder dollen:

Het is niet zo dat je met een fiets met meer dan 100 mm veerweg in NL niet vooruit komt. Sterker nog, de meesten zijn gewoon sneller met 120 mm veerweg. Misschien juist in NL. Omdat je hier eigenlijk de hele tijd moet zitten en het zeer vermoeiend is steeds weer uit het zadel te moeten komen. En zoveel radicaler zijn fietsen met 140 mm veerweg niet. De zithouding is vaak iets gemoedelijker en door de nog wat stevigere onderdelen zijn ze nog een tikje zwaarder. Maar zelfs een moderne 29er hardtail is een stoomboot die je nauwelijks de bocht om krijgt. Als je dat vergelijkt met een 26" fietsje uit de jaren '90. Een allmountain vraagt nog iets meer lichaamstaal om snel en scherp de bocht om te krijgen, maar daar is de zithouding in het voordeel ten opzichte van de xc-racers.

Kortom, misschien is de vering niet nodig omdat je hier geen warpspeed naar beneden haalt terwijl rotsblokken proberen je van je fiets te meppen. Maar de vering is verder ook geen nadeel en in veel opzichten gewoon lekker en zelfs een voordeel. Het zal niet de ultiem snelste fiets in NL zijn, maar als je over zo iets nadenkt dan ben je er eigenlijk al klaar voor.

Wat Ironhorse Erik al schrijft, fantastisch gooi- en smijtfietsje en dat gaat ook op voor de versie met meer veerweg: verrassend licht en wendbaar.

Pas als je naar enduro bakken over stapt, dan merk je dat je met erg veel fiets onderweg bent. Waar je met een AM nog XC-jongens op kunt gaan jagen, daar laat je dat met een enduro wel uit je hoofd. Dat is tenminste mijn ervaring met diverse AM en enduro bikes.

Alleen is zo een enduro in een bikepark werkelijk een mini-DH bike, waar een AM je dat vertrouwen net niet geeft. Maar als je een potje kunt sturen, dan kom je ook met een SJ een heel eind.
Bedankt LarsTB :-q voor jouw uitgebreide reactie !
Ik zal er nog maar eens over na denken, en proberen een keer de EVO te testen.

Mvg.
Erik
Ironhorse Erik
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 783
Lid geworden op: di 20 juni 2006, 23:52
Mijn mountainbike: Specialized fanboy: Epic/Stumpjumper/Enduro/Demo

Mijn ervaring met balhoofdhoek, als je ook van klimmen houdt ga dan niet te slack. Mijn Enduro (2017) is een Enduro die niet bekend staat als een slackrack. Toch op de hele steile klimmen (30*50T, 180bpm hartslag, bijna omvallen zo langzaam) loop ik tegen de begrenzing van de geometrie aan. Het lijkt dan wel een OCC chopper, voorwiel wil continue omvallen naar opzij. Je leert er wel mee omgaan, maar dat slacker dan slack begrenst je fiets wel in de uiterste bereiken, klimmen in dit geval. Ik vind dat dus jammer, want soms is mega steil en technisch klimmen leuk (en goed voor je kadaver).

Mbt 29" die niet de bocht om te krijgen zijn, ik denk dat de voordelen van 29"wel opgewassen zijn tegenover de concessies die je in wendbaarheid doet. Die '90 fietsies reden op ander terein, vooral langzamer, en gingen als een set 1.50m carveskies door de bocht. Inmiddels "carven" we allemaal op 29" (of 650B) en hebben we de grootste lol op paden waar we in 1990 nooit vanzelfsprekend levend vanaf waren gekomen. Je moet alles in de juiste tijdsgeest blijven zien.

Lars wanneer ben jij en Maris weer in Skoorl ? :winkie: :winkie: :-q :-q

Atherton (naamgenoot) ben erg benieuwd naar je testrit op een EVO!
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4129
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Ironhorse Erik schreef:Toch op de hele steile klimmen (30*50T, 180bpm hartslag, bijna omvallen zo langzaam) loop ik tegen de begrenzing van de geometrie aan. Het lijkt dan wel een OCC chopper, voorwiel wil continue omvallen naar opzij. Je leert er wel mee omgaan, maar dat slacker dan slack begrenst je fiets wel in de uiterste bereiken, klimmen in dit geval. Ik vind dat dus jammer, want soms is mega steil en technisch klimmen leuk (en goed voor je kadaver).
Dit gevoel heb ik als ik op mijn 65º slackness de zwarte blink op rijd. Een volgende fiets/duinentrasher wordt om die reden toch weer wat minder slack. Gelukkig heb ik daar dan een eigen hand in.
Greyfox
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 835
Lid geworden op: za 10 augustus 2002, 12:52
Mijn mountainbike: Specialized Epic

Atherton schreef:
Greyfox schreef:Gisteren op de testdag van Specialized de EVO gereden.
Fijne speelfiets, maar wel behoorlijk zwaar en de afmontage is maar zo-zo.
Voor Nederland zou een EVO wat overkill zijn denk ik, maar niet te min een fijne bike.

@Greyfox: wat leuk dat je toevallig op deze fiets hebt gereden!
Ik zag gisteravond pas dat er een Test the Best dag was bij Specialized... :~
Je schrijft dat de Evo voor Nederland overkill is. Bedoel je dit qua gewicht of meer qua veerweg ?
Hoe vond je dat de fiets stuurde in bochten? En wat vond je van het verzet?
Ik heb begrepen dat de Stumpjumper EVO Alloy ongeveer 14 kg. moet wegen, had jij dat gevoel ook?

Ik heb nu een Epic 2018 alu. Deze fiets weegt met XTR-spdpedalen, bidonhouder en multitooltje 12.6 kg.
Dan zitten er ook nog Roval carbon wielen in, uit de Epic Expert.
!.4 kg meer,t.o.v. de Stumpjumper EVO Alloy vind ik niet een groot probleem. Het gaat mij er meer om dat er ook nog normaal op de EVO te fietsen valt, zoals op een XC, met dat verschil dat íe zwaarder is en meer veerweg heeft. Ik zoek eigenlijk een twee-in-1-fiets (XC en bikeparks)
Veerweg kan ik me nog wel voorstellen in NL maar hij is met name door de wielset gewoon zwaar. Dat merk je op klimmen en in de bochten, maar vlak en naar beneden is het een fijne handelbare fiets.
Wat ik fijn vond is dat de geometrie en 120mm veerweg zorgen voor een iets ontspannere zit, tov de Epic.
Toch wordt het mede vanwege het gewicht niet mijn nieuwe fiets.
Salzkammergut Trophy 2011 A-Strecke finisher :-)
Grand Raid 2011 finisher
Transalp 2021 finisher
2023 - Stoneman Arduenna + Stoneman Glaciara
Atherton
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: za 15 september 2018, 20:07

@ Ironhorse Erik: bedankt voor je reactie!

@ Greyfox: eveneens bedankt voor jouw reactie. Je schrijft echter:
"Wat ik fijn vond is dat de geometrie en 120mm veerweg zorgen voor een iets ontspannere zit, tov de Epic."
De Stumpjumper Evo 2019 alloy heeft toch 150mm veerweg? Of hebben we het nu niet over dezelfde Stumpjumper?
Gebruikersavatar
Beny
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 281
Lid geworden op: wo 21 november 2007, 00:38

De Stumpjumper ST heeft 120mm
Greyfox
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 835
Lid geworden op: za 10 augustus 2002, 12:52
Mijn mountainbike: Specialized Epic

Atherton schreef:@ Ironhorse Erik: bedankt voor je reactie!

@ Greyfox: eveneens bedankt voor jouw reactie. Je schrijft echter:
"Wat ik fijn vond is dat de geometrie en 120mm veerweg zorgen voor een iets ontspannere zit, tov de Epic."
De Stumpjumper Evo 2019 alloy heeft toch 150mm veerweg? Of hebben we het nu niet over dezelfde Stumpjumper?
Klopt, ik heb de Epic EVO gereden.
Salzkammergut Trophy 2011 A-Strecke finisher :-)
Grand Raid 2011 finisher
Transalp 2021 finisher
2023 - Stoneman Arduenna + Stoneman Glaciara
One Only
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 551
Lid geworden op: di 13 september 2016, 14:48

:-D Ik meng me ook even

Ik rij nu een Camber 2014, deze heeft 110mm voor en achter. Fijne fiets en gaat verrassend goed in de Alpen :tong Echter ben ik wel aan het kijken naar een fiets met wat meer veerweg en reserve. Wel wil ik er ook in Nederland m’n rondjes mee fietsen. Al gebruik ik hier vaker de Honzo of de SS.

Ik ben nu aan het kijken naar de nieuwe Stumpjumper. Aan de ene kant neig ik naar de ST (120-130mm) maar aan de andere kant is de “normale” (140-150mm) ook een optie. Wil beide testen maar dat gaat niet in de Alpen dus dat wordt alleen hier in de buurt.

De ST gaat wel werken in de bergen voor mij gezien de huidige Camber, vraag is of de normale het hier ook gaat doen. Iemand daar ervaring mee?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

One Only schreef:De ST gaat wel werken in de bergen voor mij gezien de huidige Camber, vraag is of de normale het hier ook gaat doen. Iemand daar ervaring mee?
Bij een testrit met de vorige (bij Specialized op de route) heb ik na de rit nog even goed gekeken of ik niet met een Camber onderweg geweest was!

Ja, het gaat dus prima. Maar het ligt natuurlijk een heel klein beetje aan je verwachtingen. Aan de andere kant, als je een Camber gewend bent, dan is het maar een heel kleine stap in verschil hoe de vering aan voelt. Het is een groter verschil van de 100 mm van de Epic naar de 110 mm van de Camber dan de 110 mm naar de 140 mm van de SJ!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
One Only
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 551
Lid geworden op: di 13 september 2016, 14:48

Lars TB schreef:
One Only schreef:De ST gaat wel werken in de bergen voor mij gezien de huidige Camber, vraag is of de normale het hier ook gaat doen. Iemand daar ervaring mee?
Bij een testrit met de vorige (bij Specialized op de route) heb ik na de rit nog even goed gekeken of ik niet met een Camber onderweg geweest was!

Ja, het gaat dus prima. Maar het ligt natuurlijk een heel klein beetje aan je verwachtingen. Aan de andere kant, als je een Camber gewend bent, dan is het maar een heel kleine stap in verschil hoe de vering aan voelt. Het is een groter verschil van de 100 mm van de Epic naar de 110 mm van de Camber dan de 110 mm naar de 140 mm van de SJ!
Dank voor je reactie Lars. Precies wat ik had verwacht en hoop :wink: Had voor de Camber een Epic en dat is inderdaad niet te vergelijken. Hele andere beleving en karakter. Binnenkort maar eens testen!
Plaats reactie