Specialized 2018

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
D-man
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 667
Lid geworden op: do 22 januari 2015, 20:34
Mijn mountainbike: S-works Epic

Voor mij in tegenstelling tot sommige andere medeforummers is dit wel interessant.
Ik zweer bij een Epic... ga deze dan ook zeker testen wanneer hij beschikbaar is daar ik toch weer eens wat anders wil!
Ik ben mij er eentje...
De Lars Cuevas
All rounder
All rounder
Berichten: 98
Lid geworden op: di 7 juni 2005, 12:27

eRicW schreef:
Lars TB schreef:En bij enkele Horst-links is ook de afwijking op de cirkelboog dusdanig minimaal dat je die net zo goed onder een single pivot kunt scharen.
Dit dus. Horst link of andere four-bar vs. faux-bar vs... Het gaat denk ik meer om de details en onderlinge verhoudingen dan het exacte concept. Iedere fabrikant werkt die details gelukkig *iets* anders uit, anders waren alle fietsen hetzelfde :-D Als Specialized vond dat dat draaipunt weg kon, dan hebben hun ingenieurs waarschijnlijk gewoon gelijk.
Ik denk dat modelpolitiek en kostprijsoverwegingen ook meespelen. Iederéén mag nu zomaar een Horst Link gebruiken, dus Speci kan zich er niet meer mee onderscheiden. Daarnaast is deze oplossing goedkoper te produceren.
eRicW
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1141
Lid geworden op: do 22 september 2005, 15:27

De Lars Cuevas schreef: Ik denk dat modelpolitiek en kostprijsoverwegingen ook meespelen. Iederéén mag nu zomaar een Horst Link gebruiken, dus Speci kan zich er niet meer mee onderscheiden. Daarnaast is deze oplossing goedkoper te produceren.
Precies, dus waarom een Horst link (of ander draaipunt bij de achteras) gebruiken als het niet strikt noodzakelijk is? Ik denk dat "nu nog lichter, stijver én simpeler" terecht ook een verkoopargument is, helemaal in een hoek waar al stevige concurrentie is.
Stamppot with weaksauce!
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8046
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

eRicW schreef:Als Specialized vond dat dat draaipunt weg kon, dan hebben hun ingenieurs waarschijnlijk gewoon gelijk.
Zeer zeker niet, dat de ingenieurs gelijk hebben. Natuurlijk kan de marketingafdeling er een prachtig verhaal van maken, zodat menigeen het aan neemt dat het zo is.
eRicW
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1141
Lid geworden op: do 22 september 2005, 15:27

Zeer zeker wel. Natuurlijk hebben de ingenieurs gelijk. Een nieuw frame ontwikkelen, mallen voor 5+ maten maken, etc., kost klauwen vol geld. Bovendien: als dat draaipunt met de 2018 layout toch niet weg had gekund, dan ging de boel direct stuk, ergo garantieclaims aan de lopende band. Lijkt me bedrijfstechnisch allemaal niet heel erg logisch, toch? Dan had Specialized gewoon even een leuk nieuw vormpje kunnen doen voor het voorframe en risicoloos een jaar verder kunnen zijn.
Stamppot with weaksauce!
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15568
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Specialized is wel gewend aan een lopende band van garantieclaims dus of dat ze zal weerhouden... :winkie:
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5597
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Waarschijnlijk is het frame al een jaar getest.

Op mijn Epic HT 2018 (Cactus S-works) frame dat een paar maanden uit is staat ook gewoon 2017.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10376
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Prachtfietsen, Epics, matige kleurstelling helaas.
Single Pivot rij ik al een jaar of 8, heerlijk simpel en effectief op een race/marathonfully.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Jurriaan schreef:
eRicW schreef:Als Specialized vond dat dat draaipunt weg kon, dan hebben hun ingenieurs waarschijnlijk gewoon gelijk.
Zeer zeker niet, dat de ingenieurs gelijk hebben. Natuurlijk kan de marketingafdeling er een prachtig verhaal van maken, zodat menigeen het aan neemt dat het zo is.
Klopt dat de marketing afdeling een grote vinger in de pap heeft bij Specialized. Maar de wijzigingen die ze doorvoeren in het nieuwste model zijn technisch allemaal verbeteringen zonder nadelen. Makkelijk jaartje voor de marketing afdeling zeg maar!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5597
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Videolink met uitleg over de nieuwe Epic (brain, pivots etc):

https://www.youtube.com/watch?v=Cas-waH ... e=youtu.be" onclick="window.open(this.href);return false;


En hier nog een artikel:

Afbeelding
Gebruikersavatar
deefdeef
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1397
Lid geworden op: za 22 juni 2013, 11:43
Mijn mountainbike: Specialized Epic FSR comp 2017
Contacteer:

De site is nu ook geüpdatet met de nieuwe modellen.
Net nu ik vandaag voor een epic wil gaan kijken bij mijn lbs. . :(
Ik wil niks! Helemaal niks! -Heideroosjes-
Epic comp FSR 2017
Crave expert 2014
Strava
lid van TWC Ons Verzet, Schaijk
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Nog een uitgebreide beschrijving:
https://www.pinkbike.com/news/2018-spec ... -ride.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Grappig trouwens te zien dat er opeens dus meer merken (nu ook Specialized) zijn die terug gaan naar een kleinere offset voor de vork:
https://www.pinkbike.com/news/transitio ... -2017.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Zinnige ontwikkeling. (Hoewel een grotere offset daarmee natuurlijk niet meteen onzinnig is.)
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8046
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Opvallend is toch ook wel de overstap van fox naar Rock Shox inclusief de nieuwe brain. Benieuwd hoe die zich gaat houden op den duur.

En de liggende achtervork was 448 en die is nu 438. Toch wel echt een nieuwe epic geworden.

(mbt offset, hoe gaat Trek hierop reageren? Werk aan de winkel voor ook die marketing afdeling. Want nu blijkt kleinere offset vast beter)
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8046
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Rayb81 schreef:Videolink met uitleg over de nieuwe Epic (brain, pivots etc):

https://www.youtube.com/watch?v=Cas-waH ... e=youtu.be" onclick="window.open(this.href);return false;
Zoals gezegd door S, de Epic is nu een single pivot. Ze zeggen niet dat dat beter is, wel dat zoals S nu het frame heeft gemaakt dat het lichter is.
Plaats reactie