Nieuwe XT en saint pedalen van Shimano

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5635
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Afgelopen weekend tijdens de DH races van Fort William, heeft shimano een nieuwe reeks pedalen aangekondigd aan een select groepje pers.

Het gaat om een nieuw XT flat pedaal en nieuwe saint pedalen, zowel flat als clipless.
Het oude saint pedaal zal verder door het leven gaan als de GR500, met een kleine aanpassing aan de as (zwaardere moer, niet meer goud gekleurd).

http://singletrackworld.com/2017/06/shi ... at-pedals/" onclick="window.open(this.href);return false;

Het nieuwe saint clipless pedaal:
Afbeelding

Het nieuwe saint flat pedaal:
Afbeelding

Deore XT flat pedaal:
Afbeelding

En de oude saint, omgedoopt naar GR500:
Afbeelding
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Gebruikersavatar
kingjoop
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 571
Lid geworden op: zo 4 november 2012, 19:14
Mijn mountainbike: GT Fury Worldcup 2016, GT Sanction Team 2017, GT Speed Serie 2015, Trek Fuel-EX 8 2013
Contacteer:

advies prijs voor die saint flat; 180 eu :roll: hoop dat ze voor dat geld niet zo kut zijn als die vorige :lol:
M'n speeltjes
===============
GT Fury Worldcup 2016
Trek Fuel EX8 2013
GT Speed series 2015 (BMX)
GT Force 2018
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5635
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Als de lagers beter zijn :roll:

Wat me wel tegen staat is dat je de schroeven van bovenaf los en vast maakt.
Als je dus een paar rotsen raakt met die schroeven, krijg je ze er bijna niet meer uit. Dat is bij de oude pedalen wel een stuk beter.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Gebruikersavatar
kingjoop
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 571
Lid geworden op: zo 4 november 2012, 19:14
Mijn mountainbike: GT Fury Worldcup 2016, GT Sanction Team 2017, GT Speed Serie 2015, Trek Fuel-EX 8 2013
Contacteer:

das zekers ruk ja.. de oude boutjes waren wel zwaar ok.. ik heb ze aardig over rotsen heen gerost maar zijn nog allemaal goed.. maar pedalen vervangen omdat de boutjes afgebroken zijn is behoorlijk ruk ja :roll:

toen de lagers van mijn saints gaar waren heb ik ze vervangen voor cb mallet dh. .en daar ben ik nog steeds bere gelukkig mee 8)
M'n speeltjes
===============
GT Fury Worldcup 2016
Trek Fuel EX8 2013
GT Speed series 2015 (BMX)
GT Force 2018
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5635
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Bij de oude pedalen zijn het inderdaad de lagers die (zeker af fabriek) ruk afgesteld staan. Maar dat was/is simpel op te lossen door ze een keer uit elkaar te halen, in te vetten en goed af te stellen...

Wat me overigens ook opvalt, is dat de nieuwe pedalen niet meer met een pedaal sleutel los/vast te maken zijn en dat je voor het afstellen/servicen van de lagers nu een tooltje nodig lijkt te hebben...
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Daar kun je toch eigenlijk met je verstand niet bij? Feitelijk heeft shimano nu dus wegwerppedalen voor eenmalig gebruik geïntroduceerd... :roll:
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16073
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Kapitein Iglo schreef:Daar kun je toch eigenlijk met je verstand niet bij? Feitelijk heeft shimano nu dus wegwerppedalen voor eenmalig gebruik geïntroduceerd... :roll:
Daarmee volgen ze helaas de markt...
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5635
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Wat ik vooral apart vind, is dat je bij het clipless pedaal je juist weer wel die schroefjes ziet die je "van onder" kunt vervangen.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Ja, da's maf.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

MacReal schreef:...en dat je voor het afstellen/servicen van de lagers nu een tooltje nodig lijkt te hebben...
Dat lijkt wel op het systeem dat ze bij de 520, 530 etc. al langer gebruiken, een kunststof ring om de as uit het pedaal te kunnen schroeven.

Ik zou vooral graag een flatpedal zien dat niet op heavy use gericht is, maar meer op toer/trailgebruik. Dat zou in dit geval de XT versie moeten zijn neem ik aan, maar die vind ik nog best zwaar voor dat doel. Ik heb nu een paar Xpedo Spry's die 270 gram per paar wegen.
350 gram moet toch zonder veel problemen haalbaar zijn voor een flatpedal in die categorie?
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
datang
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1147
Lid geworden op: za 5 mei 2012, 18:19
Mijn mountainbike: Dartmoor Two6player, Transition Scout, On-One 45650B

kingjoop schreef: toen de lagers van mijn saints gaar waren heb ik ze vervangen voor cb mallet dh. .en daar ben ik nog steeds bere gelukkig mee 8)
Das grappig. Ik heb omgekeerde ervaring :lol:
Mijn cb mallet DH al zovaak open gehad, schoon gemaakt en ingevet maar regelmatig kraakt.

De Saints heb ik nog nooit wat aan gedaan en lopen nog steeds als een zonnetje! :wink:
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Eigenlijk vond ik de introductie van schoenen zónder SPD van Shimano onderaan dit Pinkbike-artiel wel zo boeiend: https://www.pinkbike.com/news/shimano-a ... -2017.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Geen kritische noot over de schroefjes in die "first look", trouwens.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
kingjoop
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 571
Lid geworden op: zo 4 november 2012, 19:14
Mijn mountainbike: GT Fury Worldcup 2016, GT Sanction Team 2017, GT Speed Serie 2015, Trek Fuel-EX 8 2013
Contacteer:

datang schreef:
kingjoop schreef: toen de lagers van mijn saints gaar waren heb ik ze vervangen voor cb mallet dh. .en daar ben ik nog steeds bere gelukkig mee 8)
Das grappig. Ik heb omgekeerde ervaring :lol:
Mijn cb mallet DH al zovaak open gehad, schoon gemaakt en ingevet maar regelmatig kraakt.

De Saints heb ik nog nooit wat aan gedaan en lopen nog steeds als een zonnetje! :wink:
haha.. wij hebben met paar man hier allemaal de dezelfde problemen met de Saint pedalen (ook met de naven van Saint trouwens maar das ander verhaal).. dus we zijn allemaal maar overgestapt naar wat anders... de crankbrothers zitten er nog niet zo lang onder dus kan, behalve de ervaring van het er mee rijden, niets nuttigs melden over de lange duur ellende :lol: ze zitten inmiddels op de DH, Enduro, XC en BMX.. dus mochten het ondingen zijn komt dat vanzelf naar voren 8) tot nu nog vol lof over die dingen :-q
M'n speeltjes
===============
GT Fury Worldcup 2016
Trek Fuel EX8 2013
GT Speed series 2015 (BMX)
GT Force 2018
datang
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1147
Lid geworden op: za 5 mei 2012, 18:19
Mijn mountainbike: Dartmoor Two6player, Transition Scout, On-One 45650B

Welke versie heb je? Het schijnt dat de nieuwste wel veel betere afdichtingen heeft.. :wink:
Gebruikersavatar
Herman de Biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 526
Lid geworden op: di 4 augustus 2015, 12:30
Mijn mountainbike: staal

Vind ze er ook allemaal niet mooier op worden :-{
MacReal schreef:Bij de oude pedalen zijn het inderdaad de lagers die (zeker af fabriek) ruk afgesteld staan. Maar dat was/is simpel op te lossen door ze een keer uit elkaar te halen, in te vetten en goed af te stellen...
Klopt, volgens mij worden vaak de moertjes af fabriek heel lafjes contra gedraaid waardoor ze in mum van tijd loslopen en speling hebt. Vorige week toevallig nog m'n Saints uit elkaar gehad en draaien nu weer als een setje nieuwe :-q
'BUILT not Bought '
Plaats reactie