GX eagle

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
DaanCramer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2484
Lid geworden op: zo 14 augustus 2011, 20:24
Mijn mountainbike: Norco, Mondraker, Rocky Mountain
Contacteer:

Eerst OEM Rob, dan zijn wij aan de beurt :wink:
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7839
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Ik las net ergens augustus... Ja dat is ook langer dan 20 dagen toch? Dus wie weet Daan... ;-)
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Op Bike Components al een testje en al te bestellen: https://www.bike-components.de/blog/201 ... t_gx_eagle" onclick="window.open(this.href);return false;

Testje Bikeradar:
http://www.bikeradar.com/mtb/gear/categ ... iew-51338/" onclick="window.open(this.href);return false;

Pinbike:
https://m.pinkbike.com/news/gx-eagle-sr ... train.html" onclick="window.open(this.href);return false;
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Janver
All rounder
All rounder
Berichten: 108
Lid geworden op: di 18 mei 2010, 20:03
Mijn mountainbike: Trek Fuel Ex 8 met een plus
Contacteer:

En ook gewoon te zien op de website:

SRAM GX Eagle

Prijs is echt goed!
Hier kan uw reclame staan
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Volgens http://www.bikemag.com/gear/components/ ... rain/]deze test is er geen verschil in schakelperformance t.o.v. XO.

Bike24 geeft aan op 22 juli uit te leveren

Ik vind het opvallend dat BC als fietsenwinkel ook een testsample heeft. Zijn die een belangrijke speler/ behoren ze ook tot de pers?
doezel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1594
Lid geworden op: ma 26 september 2011, 15:59
Mijn mountainbike: Evil the Following & Zealous Division & ProPAIN Rage

Nieuw lijkt me er ook geen verschil in gevoel te zijn tussen GX, X01 en XX1 Eagle.

Maar wat me het meest "stoort" aan de goedkopere groepen is meestal alleen de shifter.
De goedkopere hebben glijbussen (SLX, GX etc...) en de duurdere hebben èchte lagers.

Ik zou dus best een GX Eagle setje willen hebben met dan als upgrade een X01 Eagle shifter.

En dat BC een testsetje heeft zegt eigenlijk al genoeg; Ze zijn niet alleen een winkel maar hebben ook een eigen merk (net zoals zoveel winkels nu een eigen merk hebben) Daardoor kunnen ze OEM sets inkopen. En natuurlijk kopen ze méér OEM sets in dan dat ze fietsen bouwen....

Qua leverdatum: Op de SRAM site zelf staat: RETAIL AVAILABILITY July 2017
Crusher Propain Rage
Don't Shoot Evil The Following
Antibike Zealous Division
Marz45
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 545
Lid geworden op: za 6 oktober 2012, 19:21
Mijn mountainbike: YT Izzo Blaze
Contacteer:

doezel schreef:Nieuw lijkt me er ook geen verschil in gevoel te zijn tussen GX, X01 en XX1 Eagle.

Maar wat me het meest "stoort" aan de goedkopere groepen is meestal alleen de shifter.
De goedkopere hebben glijbussen (SLX, GX etc...) en de duurdere hebben èchte lagers.

Ik zou dus best een GX Eagle setje willen hebben met dan als upgrade een X01 Eagle shifter.
Precies, ik heb dezelfde ervaring met de 1x11, heb ook alles GX maar een X01 gripshift.
Pollekes
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 9 mei 2008, 08:42
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Slayer en Canyon Stitched (Beide van m'n dochter)

GX Eagle cassette weegt 450 gram. :~

Dan kies ik liever voor een 1x11 set-up met een One-up Switch voorblad, in plaats van het hele jaar met die klont ijzer in het achterwiel te rijden. https://www.oneupcomponents.com/collect ... switch-sdm

Kan me alleen voorstellen dat die 10-50 handig kan zijn bij een marathon in de Alpen, waarbij je de 50 bergop gebruikt en de 10 bergaf. (maar dan praten we echt over lang en steil omhoog en knetterhard meetrappen, bergaf).
Training is like fighting with a gorilla.
You don't stop when you're tired, you only stop when the gorilla is tired.
Erik89
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 263
Lid geworden op: do 31 maart 2011, 09:30
Mijn mountainbike: Top Fuel
Contacteer:

Pollekes schreef:GX Eagle cassette weegt 450 gram. :~

Dan kies ik liever voor een 1x11 set-up met een One-up Switch voorblad, in plaats van het hele jaar met die klont ijzer in het achterwiel te rijden. https://www.oneupcomponents.com/collect ... switch-sdm

Kan me alleen voorstellen dat die 10-50 handig kan zijn bij een marathon in de Alpen, waarbij je de 50 bergop gebruikt en de 10 bergaf. (maar dan praten we echt over lang en steil omhoog en knetterhard meetrappen, bergaf).

Lees het artikel op Enduro Magazine eens: http://enduro-mtb.com/en/first-ride-sra ... le-review/" onclick="window.open(this.href);return false;

Totale gewicht GX 1x11 is 1720 gram. GX 1x12 is 1760 gram.

En volgens hun krijg je er met 1x12 eigenlijk 'twee' versnellingen bij. Je kun een groter voorblad monteren dan bij 1x11 en alsnog heb je dan een lichter lichtste verzet.

Dus ik heb liever 1x12 dan 1x11 met een One-up Switch voorblad :)
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Pollekes schreef:GX Eagle cassette weegt 450 gram. :~

Dan kies ik liever voor een 1x11 set-up met een One-up Switch voorblad, in plaats van het hele jaar met die klont ijzer in het achterwiel te rijden. https://www.oneupcomponents.com/collect ... switch-sdm

Kan me alleen voorstellen dat die 10-50 handig kan zijn bij een marathon in de Alpen, waarbij je de 50 bergop gebruikt en de 10 bergaf. (maar dan praten we echt over lang en steil omhoog en knetterhard meetrappen, bergaf).
In Zuid-Limburg en iets verder de grens over is 10-50 ook al heel welkom, kleinere cassettes zijn het vaak net niet als je een voldoende breed bereik wil hebben.

Mijn 1x11 E13 9-46 cassette weegt overigens maar 307gram, heeft een 512% bereik tov 500% Eagle.
Stel, ik had voor 1x12 Eagle gekozen, dan is die goedkopere cassette natuurlijk wel heel veel goedkoper dan die dure 1x11 of 1x12 cassettes, als je hem eens moet vervangen. Als de schakelkwaliteit dan gewoon goed blijkt te zijn...
Voor velen zal de prijs van een lichte dure cassette zwaarder wegen dan die van een zware goedkope :-q ...
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2915
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

heb net een complete groep besteld, bij R2 bike. levering in juli als het goed is
Bird Aeris 9 blurple
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Reageert Shimano hierop met 1x13? :winkie:
doezel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1594
Lid geworden op: ma 26 september 2011, 15:59
Mijn mountainbike: Evil the Following & Zealous Division & ProPAIN Rage

Nee, Shimano zal volgend jaar ook een 1x12 uitbrengen met minder bereik maar wel een soepeler schakelende shifter.

Dan zal ik een gx eagle cassette gaan monteren met shimano shifters, net zoals ik nu een x01 cassette heb met een m8000 derailleur en een m9000 shifter.
Crusher Propain Rage
Don't Shoot Evil The Following
Antibike Zealous Division
NoChain
All rounder
All rounder
Berichten: 119
Lid geworden op: di 26 januari 2016, 18:12

Niet iedereen bouwt zijn fiets zelf op of om natuurlijk. Met deze groepset gaat Sram een flinke slag slaan denk ik.
1x12 op een betaalbaar niveau en een range waar Shimano niet aan kan tippen, bullseye wat mij betreft!
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2915
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

Shimano slaat elke keer de plank mis, zolang ze vasthouden aan de 11 tands zullen ze nooit in de buurt komen
Bird Aeris 9 blurple
Plaats reactie