GX eagle

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Plaats reactie
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5594
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

doezel schreef:Nee, Shimano zal volgend jaar ook een 1x12 uitbrengen met minder bereik maar wel een soepeler schakelende shifter.

Dan zal ik een gx eagle cassette gaan monteren met shimano shifters, net zoals ik nu een x01 cassette heb met een m8000 derailleur en een m9000 shifter.
Deze combi ga ik ook monteren, grappig dat meerdere mensen dit dus doen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

doezel schreef:Nee, Shimano zal volgend jaar ook een 1x12 uitbrengen met minder bereik maar wel een soepeler schakelende shifter.

Dan zal ik een gx eagle cassette gaan monteren met shimano shifters, net zoals ik nu een x01 cassette heb met een m8000 derailleur en een m9000 shifter.
Voorlopig vind ik Shimano de grote verliezers. De huidige XTR en deore XT haalt het al niet qua soepelheid bij de SRAM 11 sp groepen. En op 1 of andere manier schakelt Eagle nog eens 2x soepeler dan de 11 sp groepen.


Dus waarom je Shimano spul wilt gebruiken :~ :~
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5594
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Ik vind de shifter van Shimano een stuk prettiger te bedienen dan die van SRAM.
Sowieso dat je beide lepels van 2 kanten kunt bedienen vind ik een + wat ik erg vaak gebruik.

Vind mijn Deore (!) shifter fijner schakelen dan mijn X01 shifter op mijn andere fiets.

Anyway, mooie set van SRAM, mooi gewicht en zeer betaalbaar.
Maar voor mij zelf heb ik voorlopig geen 12 speed nodig.
punk86
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 329
Lid geworden op: di 12 maart 2013, 16:42

Tsja, grote verliezers.... Het is toch ook weer niet zo dat je kramp in je duimen krijgt van het stugge geschakel van shimano. Het werkt perfect en is uitstekend beschikbaar voor mooie prijzen.
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2941
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

Rayb81 schreef:Ik vind de shifter van Shimano een stuk prettiger te bedienen dan die van SRAM.
Sowieso dat je beide lepels van 2 kanten kunt bedienen vind ik een + wat ik erg vaak gebruik.

Vind mijn Deore (!) shifter fijner schakelen dan mijn X01 shifter op mijn andere fiets.

Anyway, mooie set van SRAM, mooi gewicht en zeer betaalbaar.
Maar voor mij zelf heb ik voorlopig geen 12 speed nodig.

Dan wordt het tijd dat je er eens een verse kabel aan doet oid, want een xo1 is qua schakelen identiek aan de xx1 die ik ken, en die deed het strakker dan de xtr die ik had(ook nieuw!)
Deore is op geen enkele manier te vergelijken met de sram topgroepen
Bird Aeris 9 blurple
bonzaiking
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 629
Lid geworden op: zo 28 februari 2016, 21:49
Mijn mountainbike: gt zaskar/ superior team 29er

Sram all the way hier!!vergeet de nx groep niet ideaal voor kinderen super goedkoop en schakelt als een klok, en bullet proof
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Nou, qua shifters vind ik Shimano wel iets smoother dan SRAM triggers, allebei prima. Maar ik rij het liefst met SRAM gripshift.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Lars TB schreef:
doezel schreef:Nee, Shimano zal volgend jaar ook een 1x12 uitbrengen met minder bereik maar wel een soepeler schakelende shifter.

Dan zal ik een gx eagle cassette gaan monteren met shimano shifters, net zoals ik nu een x01 cassette heb met een m8000 derailleur en een m9000 shifter.
Voorlopig vind ik Shimano de grote verliezers. De huidige XTR en deore XT haalt het al niet qua soepelheid bij de SRAM 11 sp groepen. En op 1 of andere manier schakelt Eagle nog eens 2x soepeler dan de 11 sp groepen.


Dus waarom je Shimano spul wilt gebruiken :~ :~
Ik ben het zowaar met je eens :o Maar als jarenlange zeer gelukkige Shimano rijder denk ik dat ik bij een volgende upgrade overstap naar SRAM. Heb nu een paar Eagle geprobeerd en het schakelt gewoon retestrak en het bereik is toch ook stukken breder dan 1x11 Shimano. Prijs was tot dusver een reden om de overstap niet te maken, maar met de GX is het verschil met Shimano te klein geworden om te negeren. (Helaas heb ik nog maar nét een 1x11 SLX set gekocht..)
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

punk86 schreef:Tsja, grote verliezers.... Het is toch ook weer niet zo dat je kramp in je duimen krijgt van het stugge geschakel van shimano. Het werkt perfect en is uitstekend beschikbaar voor mooie prijzen.
'Verliezers' is misschien wat vreemd uitgedrukt. Maar het boterzachte schakelen van de 9 sp groepen van Shimano, waarbij je alleen de shifter maar hoefde te aaien, dat is geheel verdwenen. Gedeeltelijk omdat SRAM populair werd en Shimano waarschijnlijk dacht dat ze dan de schakelactie van SRAM maar beter konden kopiëren.

Ik heb hier XTR en Deore XT (compleet) staan, naast ongeveer alle niveau's SRAM 10 + 11 sp. En Shimano voelt gewoon hakkerig aan vergeleken met de directe actie van SRAM. Het is niet dat het zwaar bedient of traag schakelt, maar de Japanse shifters lijken niet in direct contact met de achterderailleurs te staan. Het gevoel zit er niet in.

En dan heb ik het nog niet eens over Eagle gehad. Dat brengt de soepelheid van XTR 9 sp weer geheel terug en staat een trede boven alles wat verder op de markt is.

Ik sta voor alles open en probeer graag een hoop. Maar Shimano geeft mij momenteel geen argumenten voor hun groepen te gaan. En dan verlies je dus een klant.


(kleine kanttekening: Di2 werkt wel fantastisch. Zeker niet soepel, want er komt een hoop lawaai uit de achterkant. Ook niet razendsnel. Maar wel duidelijk en betrouwbaar. Als je daaraan went - en daaraan valt prima te wennen - dan neem je voor lief dat het misschien niet super verfijnd is, maar wel andere voordelen biedt. En dat heb ik dus niet bij XT/XTR)

suravida schreef:Ik ben het zowaar met je eens :o

Stik, ik wissel meteen van standpunt. Shimano!!!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5594
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

novaterra schreef:
Rayb81 schreef:Ik vind de shifter van Shimano een stuk prettiger te bedienen dan die van SRAM.
Sowieso dat je beide lepels van 2 kanten kunt bedienen vind ik een + wat ik erg vaak gebruik.

Vind mijn Deore (!) shifter fijner schakelen dan mijn X01 shifter op mijn andere fiets.

Anyway, mooie set van SRAM, mooi gewicht en zeer betaalbaar.
Maar voor mij zelf heb ik voorlopig geen 12 speed nodig.

Dan wordt het tijd dat je er eens een verse kabel aan doet oid, want een xo1 is qua schakelen identiek aan de xx1 die ik ken, en die deed het strakker dan de xtr die ik had(ook nieuw!)
Deore is op geen enkele manier te vergelijken met de sram topgroepen
Dit was met nieuw gemonteerde groep.
Ik zeg ook niet dat Sram slechter schakelt maar vind shimano lekkerder, zachter schakelen.
Vond de x01 een beetje hakkerig, wel erg direct hoor dat wel.
Anyway ik ga het zien, zal m'n bevinding hier wel posten als het af is.
jorryt
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 151
Lid geworden op: di 1 november 2016, 17:48

Dat Shimano harder is gaan schakelen zie je ook in de race groepen vind ik. Maar daar heeft Shimano nog wel een groter markt aandeel dan Sram. Maar das ook een conservatiever wereldje.
Gebruikersavatar
No Biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 756
Lid geworden op: za 19 maart 2011, 21:26
Mijn mountainbike: Iets van metaal, kunststof en rubber

Had ik dit eerder geweten, dan had ik deze ook voor mijn nieuwe fiets besteld.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

No Biker schreef:Had ik dit eerder geweten, dan had ik deze ook voor mijn nieuwe fiets besteld.
Het wordt nu ongetwijfeld een extreem beroerd schakelende fiets ja :roll: :bier:
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
chamonix
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 16
Lid geworden op: di 21 februari 2017, 22:00

Hier een link naar de eerste test van VojoMag: http://www.vojomag.nl/eerste-test-sram- ... gt-allure/" onclick="window.open(this.href);return false;
DeKerfs
Genius
Genius
Berichten: 1090
Lid geworden op: za 15 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: N+1
Contacteer:

jorryt schreef:Maar daar heeft Shimano nog wel een groter markt aandeel dan Sram. Maar das ook een conservatiever wereldje.
Shimano heeft overall het grootste marktaandeel... en dat zal niet snel veranderen.
Plaats reactie