Archer Components D1x - electronisch schakelen 1x drivetrain

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Plaats reactie
KleinPalomino
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4517
Lid geworden op: vr 23 mei 2008, 14:14

Dit is wel interessant! Draadloos schakelen voor alle 1x drivetrains. En ook nog een 'betaalbare' upgrade. Het werkt via BT en een motor die in de buurt van de derailleur aan de bestaande (maar natuurlijk ingekorte) kabel trekt. De 'trigger' werkt op knoopcellen. Volgens de tekst kun je een paar dagen met een acculading toe als je BT gebruikt.

Dit spul is op zijn vroegst over 6 maanden produktierijp / klaar voor de verkoop en de vraagprijs naar de huidige stand is $300 (en dus zoals veel produkten uit de US 1-op-1 worden overgezet naar euro's 300 euro???).

https://www.archercomponents.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

https://www.pinkbike.com/news/startups- ... -2017.html" onclick="window.open(this.href);return false;

https://www.bikerumor.com/2017/04/22/so ... ng-1x-mtb/" onclick="window.open(this.href);return false;

De website heeft nog niet zulke detailfoto's als de grote nieuwssites. Ik zal maar niet schaamteloos kopieren dus wil je plaatjes zien dan maar even hierboven klikken.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Waarom is dit zo interessant? Ik zie hier geen enkel voordeel tov analoog schakelen of di2/etap en alleen maar de nadelen van een extra zwaardere accu die ook nog eens snel leegraakt.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Ik (ik dus he, ikzelf, als in, Kapitein Iglo) vind het vooral interessant omdat het een andere speler is dan de grote S&S. Ik vermoed dat het snel leeg raken vooral een kwestie is van tijd tot er een betere oplossing is.

Wat ik juist bij 2/3x aandrijvingen zo mooi vind, is dat de voorderailleur zich voegt naar de stand van de achterderailleur. Logischerwijze doet dat zich hier niet voor. Maar een niet verlopende, zichzelf stellende en voor verschillende cassettes programmeerbare elektronische oplossing met een limp-home-modus is toch niets mis mee?
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2179
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Doet me heel erg hier aan denken;
Afbeelding

Een systeem wat door betrouwbaarheid en batterij duur eigenlijk nooit goed heeft gewekt.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Gary Visser
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 705
Lid geworden op: zo 27 januari 2008, 23:25
Mijn mountainbike: 9er O2 x2

Leuke denkoefening maar ik ga mijn kabels nog zo direct niet uit mijn frame trekken voor dit.
KleinPalomino
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4517
Lid geworden op: vr 23 mei 2008, 14:14

suravida schreef:Waarom is dit zo interessant?
Gebruikt de normale derailleur, dus als je 'm een keer kapot rijdt zit je niet vast aan dure vervanging, je kunt het op Shimano en Sram gebruiken, het is een betaalbaar alternatief t.o.v een upgradekit van Shimano á 650 euro. Weer een kabel minder aan je fiets. Werkt op 1x11 en 1x12. Ik moet even teruglezen of 1x10 er ook bijzit. Dus ga je upgraden dan neem je deze gewoon mee.

Ik wil dit wel proberen. Ik heb dan ook mijn e-mail achtergelaten.
Gary Visser schreef:Leuke denkoefening maar ik ga mijn kabels nog zo direct niet uit mijn frame trekken voor dit.
Gelukkig loopt mijn kabel buiten om.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Een kabeltje is zo slecht nog niet (OK, op die manier kan je bijna iedere nieuwe ontwikkeling torpederen).
Maar ik laat het testen graag aan jullie over.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4322
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Alles staat natuurlijk met het feit hoe goed het schakelt. is het net zo goed als Di2 of etap, dan is het zeker een mooie aanvulling. Er zit hier natuurlijk nog steeds een kabeltje.

Ben benieuwd!
Plaats reactie