Nieuwe Evolution compounds van Schwalbe: Addix

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1361
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

Verschil in rubbercompounds is vooral goed te merken op natte wortels, nat houtwerk, natte rotsen, etc.

Vorig jaar voor met de Magic Mary Snakeskin Trailstar gereden en die was mij toch te onberekenbaar in zulke omstandigheden. Dat doet een DHF 3C Maxterra veel beter (daar ben ik nu dus weer bij terug).
Nu weet ik niet of dit alleen aan de rubbercompound ligt of ook aan het noppenprofiel. Maar ik ben wel benieuwd of zo'n nieuwe "Soft" MM een verbetering zal zijn.

Dus: verbeterde rubbercompounds vind ik goed, de nieuwe benamingen vind ik ook goed want duidelijker ("Soft" t.o.v. "Trailstar"), maar die gekleurde strepen en zo'n belachelijke naam "Addix" hadden van mij niet gehoeven. Dat geld hadden ze wat mij betreft beter kunnen steken in het ontwikkelen van een verbeterde Hans Dampf met stevigere zijnoppen.
schepp
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1689
Lid geworden op: vr 29 oktober 2010, 23:40
Mijn mountainbike: Invence Grit Full 9,1 kg

Denk dat alleen het addix logo in kleur op de zijkant komt. Is er al wat bekend over de gewichten van de band? Welk type vervangt de snakeskin? Ik ben wel benieuwd naar de banden. rolweerstand vs grip is en blijft voor de serieuze wedstrijdrijder interessant.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

schepp schreef:Ik ben wel benieuwd naar de banden. rolweerstand vs grip is en blijft voor de serieuze wedstrijdrijder interessant.
Minder rolweerstand en meer grip voor alle banden. Lijkt mij vrij duidelijk.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8046
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Nog slechts 1 band in 29+.. :cry:
Willy78
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 193
Lid geworden op: vr 12 november 2004, 16:37
Mijn mountainbike: Scott Scale 920 - , Fox Float performance 32 4fit, voorvork, SRAM GX 1x12 sp

Komen met de Addix-compound ook minder snel scheuren in de wangen? Mijn vorige banden hadden binnen 6 maanden al scheuren (en kon deze dus weggooien omdat mijn binnenband naar buiten kwam).
Als je nooit remt, rij je te langzaam!
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Als hierdoor de NN weer de grip krijgt die beter is of gelijk aan de vorige generatie, met minder rolweerstand is dit misschien weer een interessante voorband voor veel van de huidige NL-se routes. (losse toplaag over harde ondergrond)

Rolweerstand is ook voor de niet serieuze rijder een prettige eigenschap kan ik je vertellen :bier: :bier: :bier:
Lars TB schreef:
schepp schreef:Ik ben wel benieuwd naar de banden. rolweerstand vs grip is en blijft voor de serieuze wedstrijdrijder interessant.
Minder rolweerstand en meer grip voor alle banden. Lijkt mij vrij duidelijk.
Dreezz
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 966
Lid geworden op: di 11 februari 2003, 19:47
Mijn mountainbike: C'dale fsi carbon 1 '15

nog geen spoor van deze alleskunners?
Gebruikersavatar
borre mtb
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 466
Lid geworden op: di 12 augustus 2014, 19:52

Ben wel benieuwd wat dit met de jumbo jims gaat doen.
heb met deze banden vaak last op natte ondergrond (asfalt, boomwortels).
Wat extra grip zou hier wel mooi meegenomen zijn.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8046
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

In Bike Magazin testen ze banden, ook Addix varianten.
RoRo heeft extreem lage rolweerstand
NoNi ook en biedt veel grip
MaMa is onverslaanbaar, je hebt moed nodig om die band op zijn limiet te brengen; wie meldt zich als vrijwilliger :winkie:

Schwalbes krijgen (bijna) alle 'tipp's. Benieuwd of Engels talige bladen/ site dit ook vinden.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5580
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Lars TB schreef:
Helaas (voor jou) zit je er naast. Voor Schwalbe is dit daadwerkelijk een reuzenstap die ze maken! Ze lopen daar echt door het bedrijf te huppelen sinds ze die Wolfgang Arenz binnen hebben gehaald (http://www.mtb-news.de/news/2017/04/19/ ... lbe-addix/" onclick="window.open(this.href);return false;)

(insider information!)
Met een moderne mixer en rubbermengsel zullen ze vast wel winst hebben geboekt op hun voormalige specificaties maar wat ik weiger te geloven zijn de extreem hoge percentages van verschil. Doorontwikkeling van rubbermengsels is iets wat ze bij elke bandenfabrikant dagelijks mee bezig zijn en ook wel winst boeken op rolweerstand, grip, slijtvastheid maar zo'n groot verschil lijkt mij erg sterk. Maar wellicht zit ik er volkomen naast en hebben de Duitsers een mengsel ontwikkelt wat elke andere bandenfabrikant 10 jaar terug in de tijd werpt.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29977
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Komkommertijd kickje.

We rijden alweer een tijdje met de Addix compounds, toch ?
Allemaal tevreden ?
Ik wel, vooral betere grip in de nattigheid.
Dat komt hier (Spanje) goed van pas (not), maar wat niet is kan nog komen. Maar in Luxemburg deden ze het goed in sneeuw en regen, ook op de houten bruggetjes in het Mullertal.

Wat mij opvalt bij de Addix banden is dat ze een gele gloed over het rubber krijgen.
Alsof je door de zwavel bent gereden, of alsof ze een chemisch goedje (ook zwavel?) uitzweten.
Ik heb voor MM Addix soft, achter NN Addix Performance, mn vrouw heeft voor nog een ouderwetse HD EVO Trailstar, achter een NN Addix speed compound.
De EVO wordt grijs als je op grijze rotsen rijdt, bruin als je op bruine rotsen rijdt enz. Neemt dus enigszins de kleur vd ondergrond aan (stof).
De Addix'en hebben steevast een gele waas over het loopvlak.
Nu is het hier wel warm, droog en stoffig, maar dat is het in NL afgelopen zomer ook geweest.
Hebben jullie ook zo'n gele waas op het rubber, of moet ik echt beter opletten waar ik doorheen rij ?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
liquid
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1333
Lid geworden op: vr 24 oktober 2003, 00:46
Mijn mountainbike: Spectral CF

Ik heb diezelfde voor band en een HD blauwe streep achter. Als ik die op de fiets hebt valt vooral de waanzinnige grip in snelle bochten op en de rolweerstand. Mijn dagelijkse setje is 2x NN oude model. Geen gele waas maar nog niet super veel gebruikt.
HAVE you gazed on naked grandeur where there's nothing else to gaze on,
Big mountains heaved to heaven, which the blinding sunsets blazon,
Black canyons where the rapids rip and roar?
And the wild is calling, calling . . . . let us go.
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2180
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Geen gele waas, maar wel dat ze erg synthetisch,glimmend en minder rubberig ogen.
Ook worden ze minder snel vies worden (niet dat dat me boeit, maar het is een observatie).

De DHR/DHF en Ardents voelen voor mij wat meer vertrouwenwekkend dus de MM/HD en NN zijn er tot nader order weer vanaf.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

NN speedgrip erg snel gesleten als achterband in de alpen. Ook geen blauwe streep meer te zien :D. MM soft voorband perfect. De NN is nu naar voor en nieuwe RaRa speed achter. We gaan het zien!

Gele waas heb ik niet
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29977
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik zal eens kijken of ik het op een foto kan vangen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie