Sunrace cassette MX80 11-speed 11-50T

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Plaats reactie
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

2x10 of 2x11 geeft de mooiste kleinere stapjes icm het grootste bereik, daarom volgens mij nog steeds de meest allround setup waar iedereen mee uit de voeten kan.
1x 'wat dan ook' is altijd een compromis, iets lever je in. Of bereik (een zwaar danwel een licht verzet lever je in), of kleine stapjes.
Zolang je je daar bewust van bent is dat natuurlijk helemaal niet erg. Het verlost je wel weer van (fout?) schakelen voor, chainsuck-risico dus kleiner, wat grammen minder, minder drukte op je stuur. 't Is maar wat je wil en waar je waarde aan hecht.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Probleem is dat zelfs 2x10 of 2x11 gewoon een 'leugen' is. Niks kleinere stapjes, tenzij je als een gek heen en weer gaat schakelen voor en achter ('voor de volgende kleine stap eerst voor afschakelen en achter dan meteen 3x op. De stap daarna is dan voor opschakelen en achter 2x af'...). Want of je nu 10-42 hebt of 11-40, die stappen zijn nog steeds vrij groot. Zelfs mijn voorgestelde 11-36 11 sp is niet optimaal.

Het enige wat 2x biedt is makkelijker een compleet bereik, maar dat doet 1x12 ook. En als je 2x dan goed bekijkt is het voordeel bij de zwaardere verzetten dat je voor het grote blad pakt en achter ergens rond de 18 kunt gaan zitten en zo de stappen kleiner kunt houden. Maar dan maak je dus geen gebruik van het bereik.

Ik wil hier dus helemaal geen mountainbikers mee aanvallen, hooguit alles even in het juiste perspectief zetten. En het probleem bij SRAM en Shimano neerleggen dat die ons gewoon marketing rommel door de strot douwen (het is niet of we keuze hebben...).
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Maar wat dan, Lars, wat dan?!

Oh wacht... dan zeggen de Engelsen toch "go ride your f*%*in' bike!"

:winkie: :bier:
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Trekrules schreef:
MacReal schreef:Dat is het nadeel van de klassieke body, dan past er simpelweg niets kleiners op.
Op Capreo na dan die heeft 9t op een klassieke body.
Nope.

Afbeelding
Vorsprung durch Pedantik.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Kapitein Iglo schreef:Maar wat dan, Lars, wat dan?!

Oh wacht... dan zeggen de Engelsen toch "go ride your f*%*in' bike!"

:winkie: :bier:
Nou ja, eigenlijk precies dat. Ophouden met zeuren om iets wat er niet is en wat je niet recht kunt praten.

Ik weet wel wat ik zou willen zien en ook nog wel hoe. En wie weet... . Tot die tijd gewoon lekker blijven fietsen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Alien schreef:Afbeelding
Mmm, dat meest rechter gedeelte lijkt wel 'gewoon' een XD-body. Monteer daarop een SRAM 10-42. Dan heb je op de rest van de standaard body nog ruimte voor 7 tandwielen: 48-55-62-70-80-92-105!


:bier:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5635
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Hebben we alleen nog een derailleur nodig die het bereik aan kan.
Misschien kan one-up er wat mee?
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2179
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Lars TB schreef:Probleem is dat zelfs 2x10 of 2x11 gewoon een 'leugen' is. Niks kleinere stapjes, tenzij je als een gek heen en weer gaat schakelen voor en achter ('voor de volgende kleine stap eerst voor afschakelen en achter dan meteen 3x op. De stap daarna is dan voor opschakelen en achter 2x af'...). Want of je nu 10-42 hebt of 11-40, die stappen zijn nog steeds vrij groot. Zelfs mijn voorgestelde 11-36 11 sp is niet optimaal.

Ik wil hier dus helemaal geen mountainbikers mee aanvallen, hooguit alles even in het juiste perspectief zetten. En het probleem bij SRAM en Shimano neerleggen dat die ons gewoon marketing rommel door de strot douwen (het is niet of we keuze hebben...).
Maar je kunt toch met een 11sp race body in NLD een 2X11-32 (Of kleiner) monteren en voor het buitenland 2X11-40T? Dat vind ik het voordeel van Shimano.

Het is gewoon mogelijk. Kleine stapjes in het vlakke NLD wat grotere stappen in de bergen waar dat juist prettig rijd. Marketing heeft niks met eigen keuzes te maken. Dat bikers niet meer vergelijken en afwegen of dit voor hun wel werkt dat is hun eigen keuze.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Voor de geïnteresseerden in het bereik en de procentuele stapgrootte tussen de stappen heb ik even gespeeld met de Gears Calculator: http://gears.mtbcrosscountry.com/#29/2. ... 1122I10656" onclick="window.open(this.href);return false;.

SRAM 2x10, 22-36 cranks, 11-36 cassette, 29" 2,25 wielen even als uitgangspunt genomen, een setup die bij niet-racers past, bij toerders, trailrijders, die ook in steil terrein toeren, met 22-36 als lichtste klim/berg/transalpverzetje: ratio met klimmen 0,68, ratio bij zwaarste verzet 3,62.

Alles op een rijtje gezet, waarbij ik dus het lichtste klimverzet als uitgangspunt nam, gerangschikt naar afnemend bereik:

SRAM 11-36, ICM 22-36 (2x10): ratio 0,68-3,62
E13 9-46, ICM 28T (1x11): ratio 0,67-3,44
Eagle 10-50, ICM 30T (1x12): ratio 0,66-3,32
Sunrace 11-50, ICM 30T (1x11): ratio 0,66-3,02

(En ter vergelijk een setup met een nog breder bereik dan een 2x10 SRAM 22-36 ICM 11-36 cassette: Trickstuff 11-41, ICM SRAM 24-38 (2x10): ratio 0,65-3,82 reed ik hiervoor mee, heerlijk bereik, heerlijke stappen)).

Waarbij je voor de stapgroottes even in de link moet kijken. Bij E13 9-46 inderdaad regelmatig grote stappen rond de 20%! Dat doet een Eagle iets beter, en 2x10 of 11 natuurlijk het best.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Lars TB schreef:
Alien schreef:Afbeelding
Mmm, dat meest rechter gedeelte lijkt wel 'gewoon' een XD-body. Monteer daarop een SRAM 10-42. Dan heb je op de rest van de standaard body nog ruimte voor 7 tandwielen: 48-55-62-70-80-92-105!
Helaas: Capreo is van vóór XD en als dat hetzelfde principe was, had SRAM daar geen patent op kunnen krijgen. En Shimano is erg van de "not-invented-here" filosofie; stopten zelfs abrupt met het maken (leveren) van balhoofden (die trouwens voor hen door Tange Seiki gemaakt werden (worden!)) toen het ahead systeem in zwang raakte omdat dat door Dia-Compe gepatenteerd is.

Alleen de kleinste vier kransjes (9-10-11-13) van de Capreo cassette (CS-HG70-S) zijn specifiek; daarna kun je erop hangen wat je wilt. Standaard is 9-26, maar met wat fröbelen heb je dus zo een 9-34.
Vorsprung durch Pedantik.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8041
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Kapitein Iglo schreef: Oh wacht... dan zeggen de Engelsen toch "go ride your f*%*in' bike!"

:winkie: :bier:
Oplossing zijn soms zo eenvoudig :-q
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

aurelius schreef:Waarbij je voor de stapgroottes even in de link moet kijken. Bij E13 9-46 inderdaad regelmatig grote stappen rond de 20%! Dat doet een Eagle iets beter, en 2x10 of 11 natuurlijk het best.
Nee, je mist het punt.

Als je bereik wilt in het gebied rond de 40 km/u (want daar hebben we het over met een breed bereik), dan is zelfs een stap van 10% op het randje. Want dat zou met een zelfde aantal omwentelingen een stap terug naar 36 km/u of naar boven naar 44 km/u zijn. Met bijna 20% is het dan dus van 40 naar pakweg 33 of 48 km/u. Iets toeleggen op omwentelingen kan nog, maar vermogen toevoegen terwijl je al 40 km/u rijdt? Totaal onrealistisch en in de praktijk in de meeste gevallen ook niet bruikbaar.

Kortom, dat is en blijft alleen bereik op papier en die versnellingen kun je dus net zo goed weg laten uit het totale bereik.


Real Epic geeft op zich de juiste oplossing, ware het niet dat nog steeds het overgrote deel van de naven niet voor 11 sp race cassettes geschikt is. Maar goed, dat valt te overwinnen als je toch aan het knutselen slaat... . Het zou echter mooi zijn als Shimano of SRAM hierin hun huiswerk wat beter zouden doen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Ha, maar theoretisch zit ik dan wel goed met m'n DT Swiss 350 naaf met 11-spd-road-body-shizzle. Mooi. Gauw fietsen met m'n 1x11 :).
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
Gary Visser
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 705
Lid geworden op: zo 27 januari 2008, 23:25
Mijn mountainbike: 9er O2 x2

Altijd leuk en interessant al die theorie en berekeningen, ik waag mij er soms ook aan. Maar de praktijk leert mij dat er (voor mij persoonlijk dus) helemaal geen irritant grote stappen zijn met een e*13 9-44 of een Sram 10-42 cassette. Bereik is meer dan voldoende met een e*13.
Van 36 naar 22t schakelen op mijn goeie ouwe dubbel crank, dat was pas een grote stap, als die dat tenminste nog wilde na een een uur of 2-3 in smerige omstandigheden...
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Kleine stapjes zijn voor mij alleen van belang als ik lange stukken op de weg(fiets) afleg, zodat ik rond een lekker cadans van 95-97 kan blijven zitten als de wind nét een beetje aanwakkert, of als de weg van 0,5% naar 0,75% vals plat gaat.

Op de MTB zit je in zulk onregelmatig terrein, dat dat allemaal helemaal niet ter zake doet.
Vorsprung durch Pedantik.
Plaats reactie