Nieuw materiaal spul ook fietsonderdelen en of frames van de maken
Zullen dit ook in de mountainbike wereld gaan zien?
https://www.youtube.com/watch?v=FaKl3OymFy4
Fiets frames van Graphene vezels
Maar op een mtb zijn de klappen natuurlijk een stuk harder en komen er andere krachten op te staan.crankstel schreef:Denk dat ze er over een paar jaar ook mountainbike frames van gaan maken. Als ik het filmpje mag geloven zullen de gewichten drastisch naar beneden gaan, helemaal super.
- crankstel
- Pro Biker
- Berichten: 1147
- Lid geworden op: za 21 februari 2015, 14:31
- Mijn mountainbike: Staat op hoge pootjes
Daar zullen de engineers rekening mee houden en op de plekken waar nodig is meer materiaal en een ander weefpatroon aanbrengen. Waardoor je een zo licht en sterk mogelijk frame krijgt.
De klappen zijn harder, maar de krachten kunnen niet heel veel anders staan of jij moet een andere dimensie weten buiten aarde om.PaganiProductions schreef:Maar op een mtb zijn de klappen natuurlijk een stuk harder en komen er andere krachten op te staan.crankstel schreef:Denk dat ze er over een paar jaar ook mountainbike frames van gaan maken. Als ik het filmpje mag geloven zullen de gewichten drastisch naar beneden gaan, helemaal super.
Al de racefietsen moeten de Tour de France mee kunnen. Evt zelfs de wegen in flaanderen met 60 km/uur.
Het grote nadeel van carbon is dat je het in veel lagen moet opbouwen om sterk te zijn. Die lagen zijn veel gewicht. Door dat poeder(Grafeen, oftewel het spul wat in een potlood zit) in het filmpje er tussen te stoppen krijg je geimpregneerd carbon. Dat is veel sterker, omdat er minder lucht tussen zit en kan je dus met veel minder materiaal af.
Een ander voordeel is dat grafeen molucelen zijn en carbon een koolstofvezel. Vezels moeten in een bepaalde richting worden gelegd en in lagen unidirectioneel worden gemaakt om een mountainbike te maken. Grafeen moluculen kan je waarschijnlijk zelfs persen in een bepaalde mal om de sterkte te bereiken. Nogmaals denk aan het potlood. Je hebt ook potloden in rare vormen
Ik kan hier best uren over doorgaan, maar dat heeft denk ik niet zoveel nut. Het filmpje (evt zelfs met ondertiteling) legt het erg goed uit.
http://wetenschap.infonu.nl/diversen/72 ... riaal.html" onclick="window.open(this.href);return false;wab schreef:Gertjanw, kijk dat filmpje zelf ook even. Grafeen zit niet in potloden.
"Het laagje potlood dat achterblijft op het papier, is (enkellaags)en feitelijk grafeen"
Het klopt dat potlood grafiet is (Graphite in het filmpje) wat als je ermee schrijft veranderd in enkellaags grafeen (Graphene).
Zover als ik altijd begrepen heb kunnen vezels alleen trek op nemen en geen druk. Dat duid dat ze maar 1 kant op werken. Als je ze dan laag voor laag in een ander patroon legt krijg je de gewenste sterkte die mensen bij een fiets willen hebben.doezel schreef:Unidirectioneel? Dat zijn de vezels toch al? Het moet toch geweven worden of op een andere manier gekruist om sterkte te krijgen?
Laatst gewijzigd door Gertjanw op vr 3 februari 2017, 08:46, 1 keer totaal gewijzigd.
- deefdeef
- Pro Biker
- Berichten: 1396
- Lid geworden op: za 22 juni 2013, 11:43
- Mijn mountainbike: Specialized Epic FSR comp 2017
- Contacteer:
Ik hoorde gisteren een fietsenmaker inderdaad vertellen dat er al een producent is die grapheen verwerkt in carbon frames en daarmee een 3x sterkere fiets heeft gemaakt met een gewichtsbesparing van zo'n 10%.
Ik wil niks! Helemaal niks! -Heideroosjes-
Epic comp FSR 2017
Crave expert 2014
Strava
lid van TWC Ons Verzet, Schaijk
Epic comp FSR 2017
Crave expert 2014
Strava
lid van TWC Ons Verzet, Schaijk
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5497
- Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
- Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT
If it sounds too good to be true .......
Van welk materiaal ook, een MTB frame van sub 1kilo gaat bij echt MTB gebruik* nooit sterk, stijf en duurzaam genoeg zijn.
* En nee dan heb ik het niet over een boswielrenner van 60kg in Nederland, dat is geen mountainbiken
Van welk materiaal ook, een MTB frame van sub 1kilo gaat bij echt MTB gebruik* nooit sterk, stijf en duurzaam genoeg zijn.
* En nee dan heb ik het niet over een boswielrenner van 60kg in Nederland, dat is geen mountainbiken
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Mountainbiking is not a crime
- Jamis Diablo
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5065
- Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
- Mijn mountainbike: de oudste.
- Contacteer:
Dat kan inderdaad niet met de huidige gebruikte materialen, maar hoe weet je nou of dat nooit zal kunnen? Hebben vast heel veel MTB producenten eind jaren 80 ook gezegd, maar dan over 2 kilo.
Ze praten al jaren over grafeen als nieuwste wonder materiaal, als dat zo sterk en duurzaam is als ze beloven zie ik geen probleem om betrouwbaar sub 1 kg te gaan.
Ze praten al jaren over grafeen als nieuwste wonder materiaal, als dat zo sterk en duurzaam is als ze beloven zie ik geen probleem om betrouwbaar sub 1 kg te gaan.
Niet helemaal: een composiet bestaat uit vezels (bijv. carbon) en een matrix (bijv. epoxyhars). De vezels worden op hun plek gehouden door de matrix waardoor het ook drukkrachten kan opnemen. Zie het als een bundel touwtjes. Deze kunnen van nature trekkrachten opnemen. Als je de bundel aan elkaar lijmt kunnen de touwtjes ook op druk belast worden.Gertjanw schreef: Zover als ik altijd begrepen heb kunnen vezels alleen trek op nemen en geen druk. Dat duid dat ze maar 1 kant op werken. Als je ze dan laag voor laag in een ander patroon legt krijg je de gewenste sterkte die mensen bij een fiets willen hebben.
Wel is het zo dat dus beter in staat is om trekkrachten op te nemen dan drukkrachten.
In het filmpje voegen ze grafeen toe aan de matrix (epoxyhars). Grafeen is inderdaad een isotroop materiaal, dus in alle richtingen even sterk. Dit in tegenstelling tot carbonvezels, die anisotroop zijn. Hierdoor neemt de sterkte van de matrix/epoxy toe waardoor het een deel van de belasting van de carbonvezels blijkbaar kan overnemen. Hierdoor kan er minder vezel gebruikt worden om eenzelfde sterkte te verkrijgen. Daar komt dus ook nog bij dat de dichtheid van grafeen lager is dan de dichtheid van de orignele matrix.
Gewichtsbesparing met gelijke sterkte tov een normaal composiet is dus mogelijk doordat er minder vezel gebruikt hoeft te worden en de matrix en lagere dichtheid en dus ook gewicht heeft.
Laatst gewijzigd door DuReal op vr 3 februari 2017, 13:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Als je daadwerkelijk naar volledige nanotechnologie gaat zal het zeker kunnen, maar dat is nog ver weg.Jamis Diablo schreef:Dat kan inderdaad niet met de huidige gebruikte materialen, maar hoe weet je nou of dat nooit zal kunnen? Hebben vast heel veel MTB producenten eind jaren 80 ook gezegd, maar dan over 2 kilo.
Ze praten al jaren over grafeen als nieuwste wonder materiaal, als dat zo sterk en duurzaam is als ze beloven zie ik geen probleem om betrouwbaar sub 1 kg te gaan.
Nu gaat het om een beperkt stapje door een bestaande technologie te optimaliseren. Misschien dat daar nog verdere stapjes mee te maken zijn, maar zeker geen sprongen meer.
30% sterker is natuurlijk een loze kreet als je niet weet waar dat op van toepassing is. Op puntbelasting? Op het hele frame? Op duur belasting? Op de klemming van de zadelpen?
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
- TenZNL
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5651
- Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
- Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk
In het filmpje wordt de grafeen aan de epoxy toegevoegd waardoor er een sterkere matrix ontstaat. De "bonding" met de (reguliere?) carbonvezels is beter/sterker waardoor je dus minder lagen hoeft te gebruiken om dezelfde sterkte te bereiken, toch?
Dan lijken de gewichtsbesparingen die genoemd worden niet helemaal uit de duim gezogen.
Dan lijken de gewichtsbesparingen die genoemd worden niet helemaal uit de duim gezogen.
In order of appearance: Pivot | Dartmoor | C₃H₈ Hugene | C₃H₈ Tyee
Proud member of #TeamOnbenul
Na je 46e behoor je dood te zijn en op je klapstoel geraniums te schetsen (sound on)
Proud member of #TeamOnbenul
Na je 46e behoor je dood te zijn en op je klapstoel geraniums te schetsen (sound on)